Niciun avion IAR-99SM livrat: La Craiova întârzierile continuă, nu s-au terminat testele de tragere. Programul de pregătire pentru piloții de F-16, dat peste cap
Conducerea Fabricii de Avioane Craiova susține că în acest moment la Craiova sunt gata trei avioane IAR-99SM Standard Modernizat din cele zece. Doar că nu pot fi livrate deoarece omologarea nu s-a încheiat.,
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"
Astfel, potrivit unui reportaj realizat pentru TVR de jurnalistul Adelin Petrișor, avioanele nu pot fi însă livrate pentru că nu s-a terminat omologarea. Cu alte cuvinte, avionul, în noua configurație tehnică, trebuie să treacă și de tragerile cu muniție reală. În acest moment întârzierile sunt de cel puțin opt luni.
Potrivit directorului Victor Munteanu, dacă testele vor avea loc în perioada următoare, până la finalul anului Forțele Aeriene Române ar putea avea primele cinci aparate modernizate, transmite Adelin Petrișor.
Analistul economic Adrian Negrescu spune că întârzierile sunt inexplicabile în contextul în care contractul cu Armata ține în viață compania din Craiova.
„Când mare parte din buget se duce pe salariile angajaților, nu respecți contractele semnate și te adâncești în datorii, ceva este putred și în mod normal managementul ar trebui să răspundă. Din păcate în loc să aducă bani la bugetul de stat această companie devine pe zi ce trece o gaură neagră pentru economie”, arată Negrescu.
De remarcat că primul avion IAR-99SM ar fi trebuit predat Armatei României în urmă cu 8 luni, la jumătatea lunii februarie. Reportajul arată că niciun termen nu a fost respectat. De exemplu avionul de test ar fi trebuit să zboare prima oară în vara lui 2022, dar a făcut-o doi ani mai târziu, în martie anul acesta.
Întârzierile privind livrarea de avioane IAR-99SM dau peste cap programul de pregătire al piloților pentru F-16
Foto: Forțele Aeriene Române
Cum IAR-99SM e aeronava care îi pregătește pe piloții militari pentru F-16, întârzierile dau peste cap programul pus la punct de Forțele Aeriene Române. Armata va avea în următorii ani trei escadrile de F-16, astfel încât are mare nevoie de formarea de piloți.
Generalul (r.) Ștefan Dănilă, primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al armatei, atrage și el atenția asupra problemei în planificare pe care o ridică întârzierile livrărilor de avioane IAR-99SM.
„Întârzierea creează o problemă în planificare. Ne-am dorit selecția piloților, antrenarea lor s-a făcut într-un anumit ritm pentru a fi gata de zbor, de pregătirea pe acest avion. Nu au pe ce zbura, se produce o întârziere cu afectarea programului de pregătire efectuat până acum”, precizează și generalul (r.) Dăniclă.
Amintim că în august 2020 Ministerul Apărării Naționale (MApN) a semnat cu Avioane Craiova un contract de modernizare a 10 avioane IAR-99 la standardul SM, în valoare de 275 de milioane de lei, aproximativ 55 de milioane de euro. În primii ani s-a primit un avans de aproape 20 de milioane de euro.
CITEȘTE ȘI: FA-50 a fost prezentat în România: Trei direcții de colaborare pentru avionul multirol. După retragerea F-16 noile FA-50 ar putea zbura alături de F-35 românești?
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News