Thales a obținut un contract, prin intermediul ST Engineering (STE), pentru a furniza Republicii Singapore un sistem de măsuri de contracarare a minelor. Comerțul maritim are o importanță crucială pentru economiile din Asia.
Analiza este realizată de Sergiu Schiller (membru susţinător al Asociaţiei Ofiţerilor în Rezervă din România). Prezentăm integral analiza militară, sub egida Asociației Ofițerilor în Rezervă din România.
Continuăm viziunea în detaliu asupra ansamblului militar de apărare și securitate englezesc cu structura navală, adica Serviciul Naval al Majestatii Sale (eng. Her Majesty’s Naval Service ). Poate cea mai cunoscută categorie de forțe britanice, marina regală lasându-și amprenta pe istorie prin faptele de arme deosebite ale marinarilor și a comandanților săi, de la Amiralul Lord Horatio Nelson, la Amiralul de flotă, Contele Mountbatten de Burma sau Amiralul de flotă Sir Andrew Cunningham. În virtutea acestei lungi tradiții în jargon militar englezesc, Serviciul Naval este cunoscut ca si Serviciul Senior (eng. Senior Service ) surclasând în timp forțele terestre britanice moderne cu aproape un secol, respectiv 1546 forțele navale si 1707 forțele terestre.
Ca să încheiem scurta revistă istorică și să revenim în prezent, un prim lucru de reținut este că din Serviciul Naval al Majestății Sale (eng. Her Majesty’s Naval Service ) fac parte un numar de două structuri principale respectiv Marina Regală(eng. Royal Navy) și Infanteriștii Marini Regali (eng. Royal Marines).
Structural Serviciul Naval al Majestății Sale deservește funcția de Stat Major a Forțelor Navale similară din cadrul NATO. Comanda Serviciului Naval este atribuită Primului Lord al Amiralității (eng. First Sea Lord), o funcție echivalentă cu cea de sef de Stat Major. Șeful SMFN-BR este secondat la comandă de locțiitorul șefului statului major al forțelor navale (eng. Second See Lord and Deputy Chief of Staff) și de comandantul flotei britanice (eng Fleet Commander). În prezent cele trei funcții sunt ocupate de amiralul Anthony Radakin (NATO OF – 9 ) ca și șef de stat major, secondat de comandantul flotei viceamiralul Jerry Kyd (NATO OF – 8 ) respectiv locțiitorul șefului statului major al forțelor navale viceamiralul Nick Hine (NATO OF – 8).
În condiții onorifice suveranul britanic, așa cum actele constitutive îl definesc pe monarh, poate acroda gradul de amiral de flota (eng. Admiral of the Fleet), echivalent al unui mareșal (NATO OF – 10). Doar trei persoane în viață dețin în prezent acest grad: prințul Charles, Sir Benjamin Bathurst – comandantul trupelor navale britanice în conflictul din Bosnia și Lordul Michael Boyce, persoană care a îndeplinit mai multe funcții in cadrul NATO iar in funcția sa de Șef al Statului Major al Marinei Britanice a planificat și susținut intervenția britanică alături de aliați în Irak în anul 2003.
Să privim mai în detaliu strcturile din subordinea statului major al forțelor navale.
În prezent pe site-ul forțelor navale britanice figurează un număr de 33.280 de marinari militari activi respectiv 7960 rezerviști din cadrul Flotei Regale de rezervă (eng. Royal Fleet reserve). La nivel de înzestrare, Royal Navy are un numar de 76 de nave în exploatare active și 174 de avioane și elicoptere. Structurile de aviație marină aparțin desigur statului major al forțelor navale.
De menționat prezența în flota britanică a armei ce definește încă statutul de putere maritimă respectiv portavionul. În prezent există două astfel de nave în dotare, respectiv HMS Queen Elisabeth și HMS Prince of Wales, ambele făcând parte din clasa Queen Elisabeth, 65.000 de tone. Pentru exactitate anul 2020 însemna pentru serviciul activ al marinei britanice un numar de 2 portavioane, 2 platforme de transport maritim amfibii, 4 submarine nucleare care au capacități balistice nucleare, 6 submarine nucleare, 6 distrugătoare, 13 fregate, 13 dragoare si 22 nave de patrulă.
Cu privire la rolurile Forțelor navale britanice, așa cum actele normative in vigoare le definesc, avem 5 vectori principali:
1. Prevenirea și preîntâmpinarea cnflictului la scară globală sau regională.
2. Asigurarea securității la mare, respectiv ocean – asigurarea comerțului internațional maritim în condiții bune.
3. Susținerea parteneriatelor internaționale – ajutorarea cimentării relaților aliaților NATO cu Regatul Unit.
4. Meținerea capacității de luptă – protejarea intereselor Regatului Unit pe întreg globul.
5. Protejarea economiei – asigurarea rutelor de comerț și prosperitatea comerțului naval.
6. Asigurarea ajutorului umanitar – capacitate de reacție promptă în cazul unor catastrofe.
Structural Statul Major al Forțelor Navale Britanice este divizat pe birouri și este bine să detaliăm puțin acest tip de organizare:
În principal avem biroul șefului statului major al forțelor navale (eng. Frist Sea Lord) asistat de adjunctul său(eng. Second Sea Lord).
Biroul șefului statului major al forțelor navale( eng. First Sea Lord) este compus din adjunctul șefului forțelor navale (eng. Second Sea Lord), locțiitorul pentru politică navală a șefului SMFN-BR, comandantul flotei britanice și directorul finaciar al statului major al forțelor navale britanice.
Mai departe structura asigurată de locțiitori pe domenii ai sefului statului major al forțelor navale este similar cu structura marinei române. Așadar avem biroul locțiitorului pentru aviație și portavioane (eng. Office of the Assistant Chief of the Naval Staff (Aviation & Carriers) ), locțiitorul pentru capacități operaționale (eng. Office of the Assistant Chief of the Naval Staff (Capability) ) locțiitorul pentru personal (eng. Office of the Assistant Chief of the Naval Staff (Personnel)), locțiitorul pentru operațiuni navale de suprafață (eng. Office of the Assistant Chief of the Naval Staff (Ships)), locțiitorul pentru operațiuni submarine (eng. Office of the Assistant Chief of the Naval Staff (Submarines)), locțiitorul pentru sprijin logistic (eng. Office of the Assistant Chief of the Naval Staff (Support)). Pe final avem biroul amiralului Scoției si Irlandei de Nord (eng.Office of the Flag Officer Scotland and Northern Ireland – n.a în limba engleza flag officer poate fi o persoana care deține unul din gradele de amiral), biroul serviciului religios al marinei (eng. Office of the Chaplain of the Fleet), biroul secretarului general al marinei (eng. Office of the Naval Secretary), biroul comandantului rezervei navale (eng. Flag Officer, Maritime Reserves), biroul comandantului planificării operațiunilor navale (eng. Office of the Commander Operations ), biroul comandantului operațiunilor amfibii britanice și comandant general al infanteriei regale marine (eng. Office of the Commander UK Amphibious Forces/Commandant General Royal Marines), biroul directorului financiar al marinei (eng. Office of the Assistant Chief of Staff Resources and Plans), biroul șefului comunicaților navale (eng. Office of the Head of Royal Navy Communications).
La o primă vedere a acestei structuri putem considera că este stufoasă într-o oarecare măsură. Am putea reține în schimb faptul că Royal Navy este totuși econimică iar această structură asigură în fapt un mod optim de desfășurare a activităților cu specific naval de această anvergură. Doar în sens exemplificativ operaționalizarea unui portavion din clasa Queen Elisabeth se face cu 1600 de oameni iar dacă adaugăm și efortul logistic aferent ajungem la 2000 și ceva.
Deși par a fi un simplu birou în cadrul serviciului naval britanic, pușcașii marini se bucură de un statut aparte. Ei sunt considerați o structură paralela marinei, eventual o a 4-a categorie de forțe. Comandantul infanteriei marine regale este în mod tradițional un general-maior (2 stele, NATO OF-7) și raportează comandatului Flotei Britanice. Începând cu 2019 comanda infanteriei marine regale britanice este asigurată de generalul maior Matthew John Holmes, un veteran al războiului din Afganistan și directorul board-ului (consiliu) la nivel de guvern britanic pentru operațiunea Resolute Support din Afganistan.
In mod popular unitatile royal marines sunt cunoscute ca si “commandos” structural ei având în compunere o brigada respectiv brigada 3 commando (eng. 3rd Commando Brigade) și încă 4 detașamente la nivel batalion: o unitate de pregatire și formare, serviciul special îmbarcat (eng. Special Boat Service/ n.a. unități de operațiuni speciale echivalent a US Navy Seal), escadrila 539 asalt (eng. 539 Assault Squardron) și grupul 1 asalt Poole (eng. 1st Assault group Poole)
Toate aceste structuri împreună formează ceea ce se numește infanteria marina regală britanică, unități de elită specializate în razboi amfbiu, operațiuni speciale și după literatura de specialitate razboi expediționar.
Adițional putem trece in revistă și faptul că serviciul special îmbarcat(eng. Special Boat Service) alături de regimentul special de cercetare în adâncime (eng. Special Recon. Regiment) și regimentul 22 serviciul aerian special (eng. 22nd special air service regiment, prescurat SAS), regimentul 18 suport comunicații operațiuni speciale (eng.18 Singal Regiment) si regimentul special de aviație întrunit (eng. Joint Special Forces Aviation Wing) formează un așa numit directorat, respectiv United Kingdom Special Forces prescurtat UKSF.
Trebuie menționat și răsmenționat faptul ca secolul XXI al războiului naval a creat necesitatea existenței unei rezerve considerabile. Așadar prezența rezervei voluntare nu este o simplă bifă într-un registru ci o necesitate generată de menținerea unei capacități operaționale ridicate având resurse limitate la dispoziție.
Ar mai fi o mențiune interesantă de facut, respectiv existența rezerviștilor voluntari în cadrul unor structuri specializate care execută misiuni deosebit de complexe adica pușcașii marini britanici. După cum am detaliat in secțiunea deidcată acestora din articol s-ar putea considera puțin probabil formarea direct in rezervă a personalului militar din acestă categorie. Ca sa reiau ideea antemenționată, prin specificul acestei arme ei execută misiuni în cele mai ostile medii. Totuși și in aceste condiții infanteriști marini se formează direct în rezervă, britanicii dând acestui program o atenție deosebită.
Ca să ne facem o idee, pregatirea pentru soldați/subofițeri în cadrul acestei arme este cea mai lungă din cadrul blocului NATO, 32 de săptamani, iar pentru ofițeri 15 luni. Special pentru pușcași marini în rezervă, pregătirea este diferită față de alți rezerviști, aceștia trebuind să se pregătească săptămânal într-un număr de ore pe lângă cele obișuite pentru celelate categorii de rezerviști.
Dacă ne uităm pe cifre avem 7960 marinari militari rezerviști plus 750 pușcași marini actualemnte în rezervă(cifre aferente anului 2019, luna decembrie). Din anul 2013 la acest calcul nu se aduagă persoanele care și-au încheiat raporturile de serviciu cu ministerul aprării cu excepția celor care și-au continuat activitatea devenind un așa numit rezervist contractual adică rezervist voluntar. Matematic asta înseamnă un procent de aproximativ 20% personal în rezervă din totalul personalului marinaresc militar și aproximativ 8% făcând același calcul pentru infanterie marină. Aici ar putea fi un punct de interes si analiză pentru armata română și maximizarea capacităților pe care rezerva le poate dezvolta.
Inchei acest capitol cu o curiozitate, poate cel mai cunoscut membru al rezervei maritime britanice este un personaj fictiv, creionat de Ian Flemming, un personaj care nu are nevoie de nici o prezentare: capitan-comandorul în rezervă ( eng. commander RN reserve) James Bond. Întâmplator sau nu, Ian Flemming, autorul celebrelor romane, a fost comandor in rezerva navală britanica, specialitatea militară informații.
CITEȘTE ȘI: O viziune asupra Statului Major al forțelor terestre Britanice
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Thales a obținut un contract, prin intermediul ST Engineering (STE), pentru a furniza Republicii Singapore un sistem de măsuri de contracarare a minelor. Comerțul maritim are o importanță crucială pentru economiile din Asia.
Șeful Statului Major al Forțelor Navale Italiene, amiralul Enrico Credendino, a anunțat că Italia are deja planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040. Acest lucru face din Italia a doua țară europeană care vizează un portavion cu propulsie nucleară, alături de Franța.
Președintele rus Vladimir Putin a aprobat o nouă strategie navală care vizează restabilirea completă a poziției Rusiei ca putere maritimă majoră, a declarat consilierul Kremlinului, Nikolai Patrușev.
Într-o operațiune coordonată și de lungă durată, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a revendicat un al treilea atac asupra Podului Crimeei, vizând de această dată structurile subacvatice ale acestuia. Acțiunea, care a avut loc în dimineața zilei de 3 iunie 2025, a implicat detonarea a echivalentul a 1100 kg de explozibil TNT, provocând „avarii severe” pilonilor subacvatici ai podului.
Ministerul Apărării Naționale (MApN) a confirmat informațiile publicate în exclusivitate de DefenseRomania și explică totodată de ce s-a decis achiziția unei nave de patrulare (OPV), cunoscută și sub denumirea de corvetă ușoară, din Turcia. E vorba de o navă din clasa Hisar; totodată, DefenseRomania vine cu noi informații ale ofertei „ratate”. Dar să le luăm pe rând.
Distrugătorul rus cu rachete ghidate, Viceamiralul Kulakov, a urmărit fregata germană ”Bayern”, din Atlanticul de Nord până când nava militară germană a intrat în portul Rostock de la Marea Baltică.
Navele de luptă britanice monitorizează atent toate mișcările Forțelor Navale ale Rusiei care s-au aflat în apropierea coastelor Regatului Unit pentru a supraveghea exercițiile navale ale NATO.
Ambasadorul Republicii Italiene la Bucureşti, E.S. Alfredo M. Durante Mangoni, a acordat un interviu pentru DefenseRomania, în cadrul căruia a discutat despre cooperare bilaterală dintre România și Italia, inclusiv din perspectiva industriei de apărare.
DefenseRomania se află în aceată perioadă în Coreea de Sud unde publicația noastră participă, la invitația partenerilor coreeni, la întrevederi și evenimente militare organizate de Armata Republicii Coreei, precum și la expoziția navală Madex 2025 (International Maritime Defense Industry Exhibition), ajunsă deja la a 14-a ediție. Pe parcursul acestor zile DefenseRomania va furniza interviuri și materiale despre eveniment, precum și cooperarea bilaterală între Coreea și România pe zona de securitate și apărare.
Aspirațiile Europei de a avea o industrie constructoare de nave militare solidă și competitivă la nivel mondial se confruntă cu obstacole majore, după cum a subliniat șeful Statului Major al Marinei franceze, amiralul Nicolas Vaujour. În cadrul unei audieri parlamentare recente, Vaujour a evidențiat nevoia urgentă de coordonare între numeroasele șantiere navale de pe continent, argumentând că situația actuală fragmentată împiedică capacitatea Europei de a obține contracte avantajoase pe piața de export.
Flota rusă din Marea Neagră este în prezent aproape complet inactivă atât în Marea Neagră, cât și în Marea Azov, resursele sale de luptă valoroase fiind în mare parte consemnate la baza navală supraaglomerată din Novorossiysk. Această evaluare a fost făcută de căpitanul ucrainean Dmytro Pletenchuk, purtător de cuvânt al Marinei ucrainene, într-un interviu recent acordat Radio NV.
Tensiunile se acumulează în MArea Baltică. Armata rusă a început să escorteze petrolierele din așa-numita sa „flotă din umbră” la trecerea acestora prin Golful Finlandei, a anunțat ministrul finlandez al Apărării, Antti Häkkänen.
Finlandezii au o expresie când vine vorba de Armata rusă: ”rușii sunt mai slabi decât vor ei să credem și mai puternici decât credem noi”. Situația în care se află Rusia trebuie relatată echilibrat, fără a trece cu vederea anvergura uriașă a complexului militaro-industrial rusesc. Totuși, oricât de mult încearcă să ne convingă Kremlinul de invincibilitatea sa, războiul din Ucraina a arătat uriașele vulnerabilități ale armatei ruse și ale echipamentelor sale militare, iar Forțele Navale ruse nu fac excepție.
Portalul itamilradar.com a informat că, pe 23.05.2025, portavionul USS Harry S. Truman (CVN-75) din clasa Nimitz a părăsit Marea Mediterană traversând Strâmtoarea Gibraltar în direcția Oceanului Atlantic. Nava se întoarce în portul său de origine din Norfolk, Virginia, în urma unei desfășurări extinse, care a inclus operațiuni în Marea Roșie și Marea Mediterană.
România și-a anunțat în urmă cu o lună intenția să achiziționeze o navă OPV (Offshore Patrol Vessel), sau în limbaj popular, corvetă ușoară. Diferența dintre OPV și o corvetă constă mai ales în structura blindajului. Dar revenind la decizia anunțată cu privire la achiziția de corvete ușoare, o decizie pe care cu toții o așteptam, nu mică a fost surpriza când a venit anunțul oficial: Nava va fi achiziționată din Turcia.
Forțele aeriene ale României, Poloniei și Portugaliei își unesc forțele deasupra spațiului aerian baltic, participând la misiunea Baltic Air Policing a NATO. Imaginile spectaculoase, surprinse de echipa profesionistă ,,Combat Camera Poland'', prezintă avioanele F-16 ale acestor națiuni patrulând alături de un avion NATO E-3 Sentry AWACS.
În topul succeselor militare realizate de Ucraina în cei peste trei ani de război declanșat de Federația Rusă se numără cu siguranță cel pe mare. Azi, Flota rusă de la Marea Neagră e ținută, la propriu, în șah și împinsă, departe de linia frontului. Fără nicio navă de suprafață sau fără submarine, ucrainenii au reușit să scufunde zeci de nave mai mari sau mai mici ruse, folosindu-se de drone sau rachete. Inclusiv „mândria” Flotei ruse de la Marea Neagră, crucișătorul Moskva, a fost scufundat. Dar în 2022, în primele etape ale invaziei pe scară largă, lucrurile stăteau diferit. Ucrainenii povestesc cum rușii au ajuns în zona României, dar dezvăluie și câte nave ruse de luptă mai sunt azi în Crimeea ocupată.
Emiratele Arabe Unite vor investi 800 de milioane de dolari în portul sirian Tartus. Anunțul vine imediat după ce președintele american Donald Trump a anunțat ridicarea sancțiunilor americane împotriva Siriei în timpul unei vizite în Arabia Saudită.
Cotidianul britanic The Times a informat, în ediția din 13.05.2025, că Marina Regală a Marii Britanii intenționează să urmărească mișcările submarinelor rusești folosind Inteligența Artificială (AI).
Cotidianul britanic The Times a informat, în ediția din 13.05.2025, că Marina Regală a Marii Britanii intenționează să urmărească mișcările submarinelor rusești folosind Inteligența Artificială (AI).
Recent Ucraina a reușit o premieră în istoria militară: Drone maritime Magura 7, pe care au fost integrate rachete aer-aer americane AIM-9 Sindewinder au doborât deasupra Mării Negre două avioane Su-30 Flanker rusești. E incredibil cum o țară fără o flotă navală, fără nave de suprafață și submarine, reușește să țină în șah Flota rusă a Mării Negre, dar și să doboare avioane rusești, și toate astea doar cu drone maritime. Ucrainenii au explicat succesul dronelor Magura 7.
Un avion de vânătoare F/A-18, care a aterizat pe portavionul USS Harry S. Truman în Marea Roșie, a căzut peste bord, forțându-i pe cei doi piloți să se catapulteze, a declarat miercuri un oficial al apărării pentru Associated Press.
Pe 06.05.2025, surse de monitorizare a navigației au semnalat o prezență navală multinațională semnificativă în Marea Ionică în cadrul exercițiului NATO „Med Strike”. Pe timpul acestuia, mai multe nave de luptă și nave auxiliare operează în sudul Italiei.
Portalul itamilradar.com a informat că, pe 05.05.2025, un avion de patrulare antisubmarin de tip Boeing P-8A Poseidon aparținând Forțelor Navale ale SUA a îndeplinit o misiune de supraveghere deasupra apelor neutre ale Mării Negre, cu un accent notabil pe zona din fața bazei navale ruse de la Novorossiysk.
India va achiziționa avione Rafale M care vor opera de pe portavioane. Ele vor înlocui MiG-29K/KUB sovietice. Rușii fac o analiză și identifică trei motive pentru care India nu a ales tehnică rusă, dar remarcă și faptul că nu a ales nici F-35.
Turcia și-a anunțat ambițioasele planuri de a dezvolta submarine cu propulsie nucleară și de a se poziționa printre primele cinci flote navale ale lumii. Această strategie îndrăzneață, detaliată într-o analiză a publicatiei TurDef, indică o schimbare fundamentală în doctrina navală a Turciei și o hotărâre de a exercita o influență militară dominantă în Marea Mediterană și nu numai.
Francezii au creat o dronă maritimă kamikaze, care este un analog direct al dronei ucrainene Magura V5. În cadrul unui test realizat de Marina Franței, drona maritimă Seaquest S. a lovit cu succes o barjă.
Portalul itamilradar.com a semnalat faptul că, pe 29.04.2025, o grupare navală de atac de nivel portavion (Carrier Strike Group 25, CSG25) aparținând Marinei Regale britanice a traversat Strâmtoarea Gibraltar și a intrat în Marea Mediterană, marcând începutul misiunii sale globale “Operation Highmast”.
Un distrugător al SUA din clasa Arleigh Burke a sosit în Scoția demonstrând „angajamentul continuu față de NATO”. Adversarii Americii „nu pot spera niciodată să egaleze avantajul asimetric dat de rețeaua sa de aliați și prieteni”.
Surse de monitorizare a navigației au confirmat faptul că, în după-amiaza zilei de 27.04.2025, submarinul B-265 Krasnodar aparținând Forțelor Navale ale Federației Ruse a traversat Strâmtoarea Gibraltar, părăsind Marea Mediterană. Acesta este escortat de remorcherul Evgheni Churov al Flotei ruse din Marea Baltică (FRMB).
O dronă a fost neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale din centrul Varșoviei, a anunțat premierul polonez Donald Tusk, un incident care subliniază fragilitatea securității regionale, în contextul unor tensiuni deja ridicate. Două persoane, cetățeni belaruși, au fost reținute, iar poliția investighează.
După ce a pierdut contractul pentru avionul de luptă de generația a șasea, F-47, în fața Boeing, Lockheed Martin revine în forță cu o propunere strategică: o versiune îmbunătățită a popularului F-35, denumită „a cincea generație plus”. Această mișcare ingenioasă nu doar că ar putea recupera terenul pierdut, dar ar putea oferi Departamentului Apărării o soluție mai rapidă și mai economică pentru a-și moderniza flota aeriană.
În spațiul public, de multe ori, se vorbește despre politică externă în termeni de mari alianțe, tratate și declarații solemne. Dar, în culisele industriei de apărare, unde se fac afaceri de miliarde de euro și se pun la cale parteneriate pe termen lung, discursul este mult mai direct și, de multe ori, mai onest. O dovadă în acest sens o reprezintă recenta ieșire publică a lui Armin Papperger, CEO-ul gigantului german din industria de apărare, Rheinmetall.
Am aflat de la guvernul României ca o dronă aeriană rusească explozivă a stat nestingherită în spațiul aerian al României timp de aproape o oră după care a intrat în spațiul aerian ucrainean.
Decizia Uniunii Europene de a construi un „zid de drone” la granița estică, cu o implicare directă a Ucrainei, este răspunsul logic la o serie de provocări tot mai acute. Pe 10 septembrie, nouăsprezece drone rusești au intrat în spațiul aerian polonez, iar câteva zile mai târziu, România a confirmat o intruziune similară. Aceste incidente, deși aparent minore, au arătat o vulnerabilitate majoră a NATO: capacitatea Moscovei de a testa apărarea alianței cu echipamente ieftine, care obligă la un răspuns costisitor.
Pornind de la cel mai recent incident, în care Forțele Aeriene ale Ucrainei au pierdut un avion de vânătoare de tip Su-27 în regiunea Zaporojie, presa poloneză a prezentat un bilanț al tehnicii de aviație distruse sau avariate de la începutul invaziei militare ruse în februarie 2022.
Statisticile prezentate de presa poloneză, care par mult mai apropiate de realitate, diferă fundamental de cele prezentate de partea rusă.
Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) este în război cu Rusia și participă efectiv la acesta prin furnizarea de sprijin direct și indirect Ucrainei, a declarat luni (15.09.2025) purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, potrivit agenției de stat TASS. Cu puțin timp înainte, fostul președinte rus, Dmitri Medvedev, avertizase că Moscova va considera protecția spațiului aerian ucrainean de către forțele NATO ca o declarație de război, potrivit rapoartelor DPA și ale revistei Newsweek.
Franța, una dintre puterile nucleare ale Europei, a decis să trimită un mesaj clar, concretizând promisiunile președintelui Emmanuel Macron. Avionul Rafale, capabil să transporte arme nucleare, a aterizat pe teritoriul polonez, o decizie simbolică menită să reasigure aliații de pe flancul estic al NATO și să demonstreze că Parisul este gata să joace rolul de garant al securității continentului.
Afirmațiile părții ruse cu privire la „date nesatisfăcătoare” sau „neconfirmate” fac parte dintr-o practică rusească bine-cunoscută de denaturare a faptelor existente, cu scopul de a evita responsabilitatea pentru încălcarea gravă a normelor dreptului internațional, continuarea agresiunii armate, se arată în comunicatul Ambasadei Ucrainei.
Războiul cel de toate zilele pe care Rusia îl oferă, cu un rar cinism, întregii lumi, costă, doar în Ucraina, 172 de milioane de dolari, a anunțat șefa Comisiei parlamentare pentru buget, Roksolana Pidlasa, pe pagina sa de Facebook.
De cealaltă parte, cheltuielile Rusiei pentru războiul cu Ucraina au fost de 150 de miliarde de dolari (aproape 411 milioane de dolari pe zi).
Într-un context regional tot mai tensionat, marcat de acțiunile militare ale Chinei și de arsenalul în creștere de drone al Coreei de Nord, Japonia își reevaluează fundamental strategia de apărare. O națiune pacifistă, constrânsă istoric de Constituție, se pregătește să investească masiv în tehnologii de ultimă oră pentru a-și securiza granițele. Piesa centrală a acestei noi viziuni este un proiect ambițios, un „scut” modern, adaptat la realitățile războiului din secolul XXI: sistemul Synchronized, Hybrid, Integrated and Enhanced Littoral Defense (SHIELD).
Sistemele actuale nu a fost gândite pentru doborârea dronelor, utilizarea rachetelor antiaeriene costisitoare fiind nesustenabilă într-un război de mare intensitate.
Dronele rusești din România și Polonia nu sunt o coincidență. Incursiunile dronelor rusești în spațiul aerian polonez și românesc sunt testări din partea Federației Ruse.
Expertul militar german, Julian Röpke, a ajuns la concluzia că Federația Rusă și Republica Belarus simulează un atac asupra țărilor NATO în cadrul exercițiului strategic Vest-2025 (Zapad).
Analistul german consideră că forțele aliate din Rusia și Belarus, care spun că practică apărarea regiunii Kaliningrad în timpul manevrelor, se pregătesc, de fapt, să străpungă coridorul Suwalki, care se întinde de-a lungul graniței dintre Lituania și Polonia. Potrivit lui Röpke, Moscova și Minskul vizează cea mai îngustă zonă dintre enclava rusă și Belarus.
Reîntoarcerea în masă a veteranilor ruși provoacă îngrijorare la cele mai înalte niveluri ale societății ruse. Chiar și președintele Vladimir Putin se teme de acest lucru. Prin urmare, potrivit Reuters, Kremlinul, la cererea conducătorului său, a elaborat un plan pentru a ajuta veteranii să se integreze în societatea civilă. Printre altele, aceștia urmează să participe la structurile politice.
Preşedintele american Donald Trump se va afla miercuri şi joi în cea de-a doua vizită de stat în Regatul Unit, prima, în timpul căreia a fost primit de regina Elisabeta a II-a la Palatul Buckingham, datând din 2019.
Londra şi Washingtonul vor semna un acord de colaborare pentru creşterea energiei nucleare în timpul vizitei de stat a preşedintelui american Donald Trump de săptămâna aceasta în Regatul Unit, a anunţat guvernul britanic, precizând că aceasta va contribui la asigurarea investiţiilor pentru finanţarea de noi centrale nucleare, relatează luni Reuters și Agerpres.
Ministrul Apărării, Ionuţ Moşteanu, precizează că piloţii au avut autorizarea să doboare drona, însă au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul.
China se înarmează masiv, dar în același timp, este și într-o ofensivă de imagine de o agresivitate fără precedent. Parada militară de pe 2 septembrie a fost cea mai vizibilă mostră de ”PR politico-militar”, însă zilnic suntem bombardați cu informații privind inovațiile și capacitățile Armatei Republicii Populare Chineze.
Într-adevăr, China a recuperat uluitor decalajul de performanță și calitate privind produsele sale, cel mai bun exemplu fiind industria telefoanelor inteligente, a semiconductorilor sau chiar și cea a autovehiculelor electrice, iar viitorul pară să-i aparțină Beijingului.
Cu toate astea, nu trebuie uitat că în domeniile ”civile” autoritățile comuniste de la Beijing au avut un avantaj pe care nu-l pot valorifica la același nivel în industria militară: ”împrumutul” de tehnologie occidentală, companiile chineze beneficiind de pe urma replicării și îmbunătățirii echipamentelor americane și europene care se produceau în fabricile chineze.
Declarațiile care vin dinspre Beijing trebuie procesate ținând cont, atât de nivelul tehnologic incontestabil al Chinei, dar și de capacitatea mașinăriei chineze de propagandă de a provoca frică în rândul occidentalilor.
O dronă Geran folosită de Federația Rusă în atacurile asupra Ucrainei a pătruns în spațiul aerian al României sâmbătă, 13 septembrie, la ora 18.05 și a fost interceptată de două aeronave de luptă F-16, care executau o misiune de patrulare aeriană în nordul Dobrogei.
Belgia a decis să transfere sub titlul de gratuitate patru nave de tip vânătoare de mine din clasa Tripartite către Bulgaria, ca parte a unui demers de consolidare a securității navale la Marea Neagră. Acțiunea nu vizează doar modernizarea Marinei Bulgariei, ci și un ajutor indirect acordat Ucrainei. În paralel, Olanda va lua o decizie similară și va dona și ea trei astfel de nave Bulgariei. O decizie în zona maritimă ce seamănă mult cu transferul de către Olanda sub comanda României a celor 18 avioane F-16 aflate la Centrul de Pregătire de la Baza 86 Aeriană Borcea. Și acordul privind navele donate Bulgariei, precum și F-urile transferate de olandezi României, au ca solicitare continuarea pregătirii militarilor și tehnicienilor ucraineni pentru a opera pe acest tip de tehnică militară.
Rusia ia în considerare cumpărarea sistemelor S-400 din Turcia, care folosește foarte puțin aceste sisteme. Kremlinul intenționează apoi să le revândă altor țări.
Un incendiu a izbucnit azi-noapte la o rafinărie din Kirishi, una dintre cele mai mari din Rusia, situată la aproximativ 120 de km sud-est de Sankt Petersburg. De asemenea, un incendiu a izbucnit sâmbătă după-amiază la compania petrolieră Bashneft, de lângă orașul Ufa.
Ambele părți încearcă să exploateze orice vulnerabilitate a adversarului pentru a obține un avantaj. Uneori reușesc dar, în cele mai multe situații planurile și acțiunile sunt dejucate, deoarece omniprezentele drone nu mai lasă loc de surprize. Pentru a scăpa de ochiul vigilent al UAV-urilor ucrainene, trupele ruse folosesc de mai mult timp mediul subteran pentru a se apropia în ascuns de pozițiile ucrainene.
Flancul estic al NATO a devenit, după invazia Rusiei în Ucraina, principala zonă de consolidare a apărării colective a Alianței. Polonia și România sunt pilonii de bază ai acestui flanc, fiecare având un rol strategic diferit.
Polonia este poarta de intrare terestră spre Europa Centrală și de Vest, o țară cu o lungă graniță comună cu Rusia (exclava Kaliningrad) și Belarus. România controlează flancul sudic al NATO, cu acces direct la Marea Neagră, o zonă de importanță vitală pentru securitatea Alianței.
Ambele țări și-au asumat angajamentul de a atinge și chiar de a depăși ținta NATO de 2% din PIB alocat apărării, însă strategiile și vitezele de modernizare diferă semnificativ.
Ieri seară, o dronă neidentificată a intrat în spaţiul aerian naţional al României. Două aeronave de luptă F-16 au fost ridicate de la Baza 86 Aeriană Feteşti.
Aeronavele F 16 au detectat o dronă în spaţiul aerian naţional.
„România și miliardele SAFE: între birocratie, datorii și șansa de a renaște industria de apărare”, un editorial pe care Vasile Dîncu, vicepreședinte al Delegației Parlamentului European la Adunarea Parlamentară a NATO (AP NATO) și fost ministru al Apărării în România îl semnează în exclusivitate pentru DefenseRomania. E vorba de programul european prin care România primește 16,6 miliarde de euro pentru înarmare, miliarde care sunt de fapt un împrumut, e adevărat la dobânzi avantajoase, dar care vin cu obligativități privind achiziții comune europene și cu un preț: Adio contractelor pe termen lung cu SUA, industrie parteneră pe care România și-a construit securitatea, precum și cu provocări birocratice. Însă marea provocare va fi renașterea industriei de apărare și cum va reuși România să implice industria de apărare în SAFE, în așa mod încât să devenim producător și nu doar cumpărător. Redăm integral textul opinie semnat de Vasile Dîncu pentru DefenseRomania.
Toți ochii Occidentului fiind ațintiți asupra exercițiului din Belarus “Vest-2025” (Zapad-2025), după ce la precedenta ediție - cea din 2011 - manevrele militare ruso-belaruse au constituit preambul invadării Ucrainei.
Președintele SUA, Donald Trump, a declarat că este gata să impună sancțiuni dure împotriva țării agresoare, Rusia, dacă toate țările NATO fac același lucru și încetează să cumpere petrol rusesc.
Aproape că a devenit o obișnuință să prezentăm achizițiile de tehnică militară a făcute de Polonia și, ca de fiecare dată, nu putem să nu observăm diferența de ritm între Varșovia și București în ceea ce privește derularea achizițiilor pentru întărirea capacității naționale de apărare.
Belarușii construiesc o bază de rachete, arată imaginile din satelit. Șantierul este situat la 60 de kilometri sud de capitala Belarusului, Minsk, și la 245 de kilometri de granița cu Polonia. Experții spun că baza ar putea fi folosită pentru a găzdui rachete rusești Oreshnik sau chiar arme nucleare.
Armata Germaniei trebuie să ajungă la un total de aproximativ 460.000 de militari pentru a îndeplini noile obiective NATO menite să crească nivelul de pregătire în fața amenințării tot mai mari a agresiunii ruse, spune comandantul său într-un document confidențial văzut de Reuters.