Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Propunerea de a dezvolta un nou avion de luptă F-55, o variantă cu două motoare a F-35, este privită cu mult scepticism de către experții din industrie, care o consideră o manevră strategică a companiei Lockheed Martin pentru a menține fluxul de finanțare de la Pentagon, în special după pierderea contractului pentru avionul de generația a șasea, F-47, în favoarea Boeing. Criticii susțin că proiectul, prezentat ca un „super upgrade”, este în realitate o încercare de a masca problemele fundamentale ale platformei F-35 și de a evita consecințele financiare ale unor programe cu probleme.
Avion de luptă F-35, zburând cu rachete antianvă cu rază lungă de acțiune de ultimă generație de tip LRASM. Photo source: U.S. Navy/Dane Wiedmann
Anunțul cu privire la F-55 a fost făcut pentru prima dată de președintele Donald Trump în timpul unei vizite oficiale Qatar, care a confirmat planurile de a dezvolta noul concept, descriindu-l ca având „două motoare, pentru că nu-mi plac cele cu un singur motor”.
Însă, o sursă din industria de apărare occidentală, familiară cu subiectul, a respins categoric ideea, descriind-o drept „marketing, nu inginerie”.

Potrivit acesteia, adăugarea unui al doilea motor la F-35 nu este o modificare simplă, ci ar necesita proiectarea unui avion complet nou. „Ar trebui să redesenezi complet fuzelajul, aripa, ampenajul și configurația stealth. Nu construiești o variantă, ci un avion complet nou”, a declarat sursa pentru Defense Blog.
Criticile vin într-un context financiar dificil pentru compania Lockheed Martin
Rezultatele financiare pentru al doilea trimestru al anului 2025 au arătat pierderi substanţiale, legate de programele mai vechi. Deși veniturile au rămas constante la 18,2 miliarde de dolari, profitul net a scăzut dramatic la 342 de milioane de dolari, de la 1,6 miliarde în aceeași perioadă a anului trecut.

Compania a invocat pierderi de 1,6 miliarde de dolari legate de programe și alte taxe de 169 de milioane de dolari. Fluxul de numerar operațional a fost de doar 201 milioane de dolari, comparativ cu 1,9 miliarde în anul precedent. „Acesta este rezultatul prioritizării vânzărilor în detrimentul ingineriei. Boeing a urmat această cale în zona comercială. Lockheed a urmat-o în apărare, iar F-35 este rezultatul”, a adăugat sursa.
Sursa a subliniat că problemele F-35 sunt fundamentale și „prezente în structura aeronavei”, avertizând de două decenii că aceste compromisuri vor duce la limite care nu pot fi depășite prin inginerie. „Propunerea F-55 este doar cea mai recentă încercare de a reambala un program profund viciat și de a evita consecințele a două decenii de alegeri de design compromise”.
Redeschiderea liniei de producție pentru F-22 o soluţie?
Ca alternativă, sursa sugerează o opțiune considerată mai inteligentă, mai ieftină și mai rapidă: redeschiderea liniei de producție pentru F-22 și modernizarea acestuia.

Această idee este susținută și de declarația președintelui Trump privind dezvoltarea unui „F-22 Super”. Însă, potrivit sursei, o astfel de decizie ar forța mulți oficiali de la Washington să admită adevărul: că F-35 nu a fost niciodată un înlocuitor real pentru F-22.
În acest context, propunerea F-55 este văzută ca o manevră politică menită să creeze aparența progresului. „Nu vedem inovație. Vedem managementul crizei”, a concluzionat sursa, avertizând că această strategie ar putea crea așteptări false în planificarea apărării.
Chiar și fostul Secretar al Forțelor Aeriene ale SUA, Frank Kendall, a declarat anterior că un concept F-35 cu două motoare nu a fost niciodată discutat în mandatul său, iar alți analiști se îndoiesc că un astfel de efort ar putea reuși fără ani de reproiectare și zeci de miliarde de dolari în noi investiții.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News