Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Pactul Global pentru Migrație și impactul său asupra Europei
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
Începând cu anul 2011, fluxul de migrație provenind din Africa și din Orientul Mijlociu și îndreptat spre continentul european a ajuns la proporții care l-a impus ca unul dintre subiectele principale ale dezbaterii publice. După ani de la marea criză europeană a imigrației ilegale, ca urmare a marilor erori pe care binomul franco-german le-a făcut în procesul birocratic de resorbție a imensului val migrator, acest subiect s-a transformat într-una dintre problemele politice majore atât pentru Uniunea Europeană cât și, individual, pentru guvernele țărilor membre.
EXCLUSIV

Această preocupare europeană, acest conflict major ideologic și politic s-a transferat, printr-o măsluire a adevărului și o mișcare merkeliană, la ONU unde s-a concretizat în centralizarea documentară la nivel global. Mișcarea de manipulare a redus astfel presiunea politică severă care exista asupra administrației de la Berlin, astfel că imigrația a devenit subiect principal al agendei Națiunilor Unite.

Din februarie 2018 fenomenul migrațiilor necontrolate a devenit centrul unei serii de negocieri interguvernamentale. Scopul a fost adoptarea Pactului Global pentru Migrație (GCM), document care vizează crearea unui cadru global pentru o migrație sigură, legală și reglementată. Pentru Uniunea Europeană, care a decis să negocieze ca bloc unic, se așteaptă ca GCM să fie o negociere multilaterală extrem de complexă, pe un subiect de competență foarte sensibil și mixt (adică într-o chestiune în care Bruxelles și statele membre împărtășesc puterea de decizie). Rezultatul va influența nu numai politicile europene și globale în materie de migrație, ci va contribui și la testarea capacităților Uniunii Europene ca actor internaţional omogen și continental.

UE are o abordare complexă a GCM

Pe de o parte, poziția UE promovează o viziune pozitivă asupra migrației, în care se recunoaște atenția acordată drepturilor omului și includerea unei perspective de gen. Conflictul mocnit care a ieșit însă la iveală prin refuzul mai multor țări europene (Grecia-parțial, Ungaria sau Polonia-integral) de a negocia un document generator de consens la Națiunile Unite a constat tocmai în asumarea colectivă, generic, fără elemente critice, a fenomenului migrației ca fiind factor pozitiv, definiție pe care UE a propus-o și a asumat-o. În acest sens, raportul a primit aprobarea UE numai pentru că el reflectă povestea europeană care recunoaște migrația ca o caracteristică naturală a rasei umane, fiind astfel eliberată de orice demonizare nemotivată.

Pe de altă parte documentul negociat de către Națiunile Unite, prezintă o problem pentru Bruxelles, din cauza lipsei unor subiecte cheie. De exemplu, raportul va ignora imperativul securității naționale, care garantează fiecărei țări dreptul de a decide cine să admită sau să expulzeze de pe teritoriul său. Textul, de fapt, nu menționează în mod explicit obligația țărilor de origine de a colabora cu țările de destinație cu privire la repatriere. Mai mult, documentul se va concentra prea mult pe mijloacele legale de soluționare a migrației ilegale, fără a acorda o importanță deosebită cauzelor sale de origine. În acest domeniu specific, lipsa suveranității naționale a multor state membre a UE în procesul de decizie a devenit factor politic incandescent, adâncind deja faliile culturale, religioase și ideologice existente deja în interiorul uniunii. Mai mult amenințările cu aplicare de sancțiuni economice, ale unui Macron al Franței sau ale unei Merkel a Germaniei, adresate, în special împotriva țărilor membre ale grupului de la Vishegrad a dus la o rupere dintre subiect și predicat, riscul escaladării mesajului anti uniune fiind și el extrem de ridicat.

Ca urmare, după aprobarea unui prim draft de rezoluție, următoarea rundă de negocieri va avea loc în perioada 14-18 mai 2018 la New York, SUA. Textul proiectului de revizuire reflectă deliberările din primul și al doilea tur al negocierilor interguvernamentale. Principalele modificări ale primei propuneri includ eliminarea limbajului diferențiat între migranți și refugiați și eliminarea unei cereri anterioare adresate Secretarului General de a alinia setul de reguli privind sistemului migrației ONU cu reformele sistemului de gestionare și dezvoltare continuă.

Odată cu eliminarea acestor diferențieri de stătut, practice antipersoană poate fi considerate ca având dreptul la migrație, o formulă care va provoca indignarea nu numai a unei părți din Europa, dar va provoca frisoane Chinei, Rusiei sau Israelului. Frisoane care se vor resimți și în alte capitale ale lumii, pentru că, doar o minoritate de țări membre ale ONU acceptă dreptul persoanelor de a migra ca fiind drept fundamental, majoritatea având înscrise în constituțiile lor suveranitatea națională asupra teritoriului statal. Deși Franța sau Germania doresc impunerea (incluzând cu amenințări) a dispariției generice a suveranității naționale din legile fundamentale țărilor membre ale uniunii, prognoza este că realizarea acestei dorințe va duce la o reală problem de coeziune europeană.

Proiectul revizuit include, de asemenea, schimbări legate de punerea în aplicare, urmărirea și revizuirea statutului migraţionist al persoanei, inclusiv cu privire la crearea unui forum regional de revizuire a migrației.

Se așteaptă ca negocierile GCM să fie complexe și, până la o anumită măsură, conflictuale. Uniunea Europeană a fost ținta unor critici dure în diverse domenii și ambivalente. Pe de o parte este acuzată că propune o migrație necontrolată și masivă în interiorul continentului European, pe de altă parte, că prin diferențierile pe care le face la nivelul fiecărui stat, încurajează xenofobia și promovarea politicilor exclusive de migrație. Aceste critici, respectiv, denunță retorica naționalistă a unor partide europene și limitele rutelor legale de migrație către Europa. Liderii mișcărilor, cum ar fi AfD germană, Frontul național francez și Legă Nord italian (acum Lega), nu fac nici un secret de opoziție față de politicile de migrație mai deschise, adesea reprezentând fenomenul migrației într-o lumină negativă.

Conform însă marilor organizaţii care promovează migrația, abordării europeană este greșită, legislația actuală și principalele inițiative în vigoare (cum ar fi "Cartea albastră") ar favoriza lucrătorii calificați în detrimentul migranților cu mai puține abilități. Nici una din poziții nu poate fi rezolvată de către Europa decât dacă are o poziție comună fundamental, de care este însă foarte departe.

Diviziuni interne privind migrația

O altă provocare internă este adăugată acestor dificultăți externe: orice acțiune europeană trebuie să treacă de controlul celor 28 de state membre (27 de state după ce are loc Brexit) ale acesteia, care trebuie să o aprobe în unanimitate. Acest lucru poate deveni problematică atunci când, ca și în cazul imigrației, uniunea este împărțită. De fapt, în timp ce statele din sudul Europei, cum ar fi Italia și Grecia, speră pentru o mult așteptată ușurare a presiunii enorme pe care sosirea masivă a migranților o are asupra capacităților de primire, nu este clar dacă statele nordice vor fi dispuse să preia mai mult sarcini oneroase decât cele actuale.

În plus, Regatul Unit, care este aproape de Brexit, ar putea adopta o abordare independentă de la începutul negocierilor, acordând prioritate intereselor naționale și restricționând astfel baza de acord pentru o poziție comună. Deja în stadiile incipiente, Ungaria a spart coeziunea blocului european: după publicarea raportului "Efectuarea muncii migratorii pentru toți" (care a fost pregătit de Secretarul General al ONU ca o contribuție la proiectul zero al GCM ), Budapesta a amenințat că va părăsi masa de negocieri dacă primul proiect al GCM nu ar fi fost radical diferit. Deocamdată, proiectul zero pare a fi un punct de plecare care poate satisface toate statele membre, dar este incontestabil că perspectiva maghiară (și nu numai) are un impact serios asupra abordării europene a GCM, aruncând o umbră de precaritate asupra unității europene. Prin urmare, Europa se confruntă cu o dublă negociere: una internă și una externă.

Cu toate acestea, paradoxal, divergențele existente s-ar putea dovedi utile pentru consolidarea poziției europene. Evoluția recentă a fluxurilor migratorii a transformat, de fapt, țările tradiționale de origine în destinații de tranzit și / sau destinație finală. Astfel, blocurile uniforme, cum ar fi continentul african, au devenit fragmentate, dezvoltând interese diferite, unele conforme cu cele europene. Suma acestor factori face că dezvoltarea negocierilor GCM să fie mai imprevizibilă. În acord, există atât de mult în joc pentru Europa: echilibrul său intern, coalițiile sale externe și, nu în ultimul rând, rolul său de actor internațional independent. Din acest motiv, negocierile sunt cu siguranță o mare provocare.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Joc de război: NATO ar câștiga posibilul conflict cu Rusia, iar frontul decisiv ar fi cerul Europei de Est 
Șeful diplomației turce afirmă că războiul din Ucraina ar putea fi încheiat până la sfârșitul anului: “Atât Rusia, cât și Ucraina își doresc încetarea focului”  
De ce e mai bine să descurajezi Rusia înainte să atace: Ucraina cheltuie în patru luni bugetul de anul trecut al României pentru apărare
Războiul hibrid al Beijingului: Cum încearcă China să paralizeze Taiwanul prin atacuri asupra infrastructurii critice?
De la 2% la 3,5% (sau 5%): Dincolo de politică, cât de mult este Europa pregătită să plătească pentru NATO?
UE publică Strategia pentru Securitate la Marea Neagră. Obiective majore: Dezvoltarea coridoarelor de mobilitate militară și protecția platformelor energetice precum Neptun Deep
Planeta în trei culori: Visul lui Trump despre o lume împărțită cu Rusia și China
Europa intensifică ajutorul militar acordat Ucrainei, în timp ce Rusia respinge încetarea focului și se pregătește pentru ,,ofensiva de vară''
“Pentru reducerea tensiunilor din regiune”: Belarus a anunțat mutarea locurilor de desfășurare a exercițiului “Vest-2025” de la granițele occidentale în interiorul țării
Primul contact la vârful Washingtonului: Președintele Nicușor Dan, convorbire telefonică cu Donald Trump
Pacea, tot mai departe: Rusia îşi intensifică presiunea militară asupra Ucrainei, atacurile cu dronele fiind tot mai puternice
Oficiali militari taiwanezi: China este capabilă de a transforma exercițiile militare într-o invazie
Războiul dronelor: Armata britanică stabilește un nou standard de luptă bazat pe ,,strategia 20-40-40'', cu 80% sisteme autonome pe câmpul de luptă
Forţele Armate Ucrainene, liber la lovit teritoriul Rusiei cu rachete occidentale: Nu mai există restricții privind raza de acțiune a armelor livrate
Tancuri, Obuze și Demografie: De ce pierderile imense nu opresc ,,mașina de război'' a Rusiei pe frontul din Ucraina
Vedeta exercițiului Swift Response 25: Desfăşurarea sistemului HIMARS, un semnal de forță arătat de NATO în Nordul îndepărtat și în statele baltice
Liderii Forțelor Aeriene ale SUA îndeamnă la o schimbare tactică radicală: Accentul se pune pe aeronavele F-47 și B-21 pentru a contracara amenințările Chinei
Trupele rusești au început să folosească frecvent pe frontul din Ucraina strategia așa-numitei “triple sufocări”, ce produce câștiguri teritoriale lente dar constante
Securitatea europeană sub lupă: Între agresiunea rusă și reechilibrarea domeniului apărării, ce este de făcut pentru un NATO mai puternic?
Războiul viitorului se va duce pe inteligența artificială. Iar cel mai important front de luptă al AI va fi protejarea sistemelor împotriva deturnării
Armata americană și-ar putea schimba strategia? SUA iau în considerare repoziționarea forțelor din Indo Pacific. Coreea de Sud afirmă că nu a purtat discuții legate de acest subiect
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
Ucraina propune integrarea armatei sale în sistemul de apărare al U.E: Armata ucraineană are toată experiența necesară pentru acest lucru
Nevoia unei schimbări de paradigme la nivelul strategiei militare a Ucrainei. Generalul Zaluzhnîi: Să nu mai credem într-un miracol, iluzia granițelor din 1991 trebuie abandonată
Răspuns la amenințarea rusă asupra flancului estic al NATO: Germania staționează permanent câteva mii de militari în Lituania (Foto/Video)
Noua strategie a Rusiei: Dronele cu fibră optică țintesc armamentul crucial al Ucrainei (Video). Un sistem HIMARS a fost distrus pe front
Generalul Ben Hodges avertizează România: Portul Constanța, țintă sigură în cazul unui atac rusesc asupra NATO
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
Șeful Armatei Române, generalul Vlad: "Pericole constante de la Rusia" – De la Spoofing GPS la mine plutitoare în Marea Neagră
Nicușor Dan la Black Sea Forum: Eu văd România consolidată intern şi mai activă pe plan extern în UE și NATO

Ştiri Recomandate

Rusia lasă impresia că are puterea să se refacă după atacul ucrainean ,,Pânza de Păianjen”: Complexul militar industrial, pus să producă bombardiere strategice
HIMARS devine hipersonic: Ce este proiectul Blackbeard Ground Launch (GL) la care U.S. Army lucrează deja?
Rușii susțin că “au eliberat” complet una din cele patru regiuni anexate de la Ucraina. RPL s-ar afla acum 100% sub control rusesc
Varșovia vrea să fie superputere regională în producția de muniții: Compania autohtonă PGZ, contract pentru obuze de 155 și 120 mm
Chinezii se laudă cu o nouă bombă, despre care se presupune că poate provoca pene de curent după impact
”În trei luni, situația s-ar putea schimba radical”. Ucraina are pe masă o soluție la problema Shahed
Va fi aruncată în luptă „Furnica” ucraineană. Noua dronă terestră Muraha va ajunge în premieră pe front
Ședință CSAT. Pacea în Ucraina trebuie să excludă ferm încercările Rusiei de redivizare a Europei în sfere de influență
Rușii au avansat cu 50.000 de soldați în regiunea Sumî. Cum se face că apărarea ucraineană nu a fost pregătită?
Iranienii se întorc la Fordow, arată imaginile din satelit
Spionaj, cipuri și un război tehnologic: Statele Unite acuză DeepSeek că a devenit un instrument AI în mâna armatei chineze
Iranul renunță la avioanele de luptă rusești. Următoarea oprire: China, pentru „Ucigașul de Rafale” J-10C
România va avea noi sisteme antiaeriene. Israelienii de la Rafael, câștigătorii licitației pentru SHORAD-VSHORAD?
UE prelungește sancțiunile împotriva Rusiei cu șase luni
Gulag 2.0. Manifestație de solidaritate cu victimele torturii rusești, organizată de comunitatea ucraineană din București
Armatele private ale Rusiei: Grupările paramilitare care activează în Ucraina, factor de instabilitate în regiune şi risc de securitate pentru Kremlin
Armata SUA vrea lansatoare de rachete autonome: Cum vor schimba noile sisteme de arme fața războiului modern?
,,Cupola de Oțel'' a Turciei are o ,,problemă franceză'': Ankara solicită acces la sistemul european de rachete sol-aer SAMP/T
Marea Britanie trimite Ucrainei 350 de rachete și mai multe lansatoare ,,FrankenSAM''. Fondurile provin din activele rusești înghețate
Morminte în noroi, dezinteres și vandalism: Mormintele soldaților ruși căzuți în războiul împotriva Ucrainei nu reprezintă niciun interes pentru statul rus
Fără J-35A, deocamdată. Deși s-a anunțat spargerea gheții, un aliat al Chinei a negat că e primul stat care a cumpărat „F-35-ul chinezesc”
Ucraina a mai pierdut un F-16: Pilotul a doborât șase ținte rusești, dar din păcate în timpul atacurilor ruse s-a prăbușit și nu a mai avut timp de catapultare
Un misterios avion chinez cu transponderul închis și alte zboruri din Iran spre China ridică o întrebare: Unde e de fapt uraniul îmbogățit al Iranului?
Lavrov: Occidentul nu a învins niciodată în istoria sa Rusia. Azi Occidentul colectiv s-a ridicat din nou împotriva noastră, dar nu ne va învinge nici acum
Mașinile de luptă Puma, despre care se zvonea că ar intra și în „bătălia pentru România” și care au avut la început probleme tehnice cu turela, „salvate” de Bundeswehr
Rusia a dezlănțuit din nou iadul stabilind un record: Zeci de rachete Kh-101 lansate de bombardiere Tu-95, sute de drone și rachete Iskander au fost lansate spre Ucraina din mai multe direcții
În cimitirul de tancuri din Ucraina: TOP 3 cele mai „îngropate” tancuri ale Rusiei, inclusiv „imbatabilul” T-90, cel mai performant tanc rus
Israelul a ordonat palestinienilor să evacueze zone din nordul Fâșiei Gaza înainte de intensificarea operațiunilor împotriva grupării teroriste Hamas
Kaan e un avion de viitor cu o altă menire, dar F-35 e palpabil: Cum ar putea Turcia reveni la F-35. Rămâne problema mărului otrăvit al Rusiei
Ivan pățitul: De teama Ucrainei, rușii își construiesc hangare speciale pentru a-și proteja „perlele rare”: Avioanele Su-57
B-2 Spirit, imagine concept. Photo source: NamuWiki
EXCLUSIV
Momentul în care Israelul a atacat nu a fost întâmplător: Zidul destructurat ce oferea Iranului adâncime strategică și paradoxul bombardierelor SUA B-2 care au lovit Iranul
Trump spune că nu va tolera continuarea procesului pentru corupție împotriva lui Benjamin Netanyahu, premierul Israelului
pixel