Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Pactul Global pentru Migrație și impactul său asupra Europei
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
Începând cu anul 2011, fluxul de migrație provenind din Africa și din Orientul Mijlociu și îndreptat spre continentul european a ajuns la proporții care l-a impus ca unul dintre subiectele principale ale dezbaterii publice. După ani de la marea criză europeană a imigrației ilegale, ca urmare a marilor erori pe care binomul franco-german le-a făcut în procesul birocratic de resorbție a imensului val migrator, acest subiect s-a transformat într-una dintre problemele politice majore atât pentru Uniunea Europeană cât și, individual, pentru guvernele țărilor membre.
EXCLUSIV

Această preocupare europeană, acest conflict major ideologic și politic s-a transferat, printr-o măsluire a adevărului și o mișcare merkeliană, la ONU unde s-a concretizat în centralizarea documentară la nivel global. Mișcarea de manipulare a redus astfel presiunea politică severă care exista asupra administrației de la Berlin, astfel că imigrația a devenit subiect principal al agendei Națiunilor Unite.

Din februarie 2018 fenomenul migrațiilor necontrolate a devenit centrul unei serii de negocieri interguvernamentale. Scopul a fost adoptarea Pactului Global pentru Migrație (GCM), document care vizează crearea unui cadru global pentru o migrație sigură, legală și reglementată. Pentru Uniunea Europeană, care a decis să negocieze ca bloc unic, se așteaptă ca GCM să fie o negociere multilaterală extrem de complexă, pe un subiect de competență foarte sensibil și mixt (adică într-o chestiune în care Bruxelles și statele membre împărtășesc puterea de decizie). Rezultatul va influența nu numai politicile europene și globale în materie de migrație, ci va contribui și la testarea capacităților Uniunii Europene ca actor internaţional omogen și continental.

UE are o abordare complexă a GCM

Pe de o parte, poziția UE promovează o viziune pozitivă asupra migrației, în care se recunoaște atenția acordată drepturilor omului și includerea unei perspective de gen. Conflictul mocnit care a ieșit însă la iveală prin refuzul mai multor țări europene (Grecia-parțial, Ungaria sau Polonia-integral) de a negocia un document generator de consens la Națiunile Unite a constat tocmai în asumarea colectivă, generic, fără elemente critice, a fenomenului migrației ca fiind factor pozitiv, definiție pe care UE a propus-o și a asumat-o. În acest sens, raportul a primit aprobarea UE numai pentru că el reflectă povestea europeană care recunoaște migrația ca o caracteristică naturală a rasei umane, fiind astfel eliberată de orice demonizare nemotivată.

Pe de altă parte documentul negociat de către Națiunile Unite, prezintă o problem pentru Bruxelles, din cauza lipsei unor subiecte cheie. De exemplu, raportul va ignora imperativul securității naționale, care garantează fiecărei țări dreptul de a decide cine să admită sau să expulzeze de pe teritoriul său. Textul, de fapt, nu menționează în mod explicit obligația țărilor de origine de a colabora cu țările de destinație cu privire la repatriere. Mai mult, documentul se va concentra prea mult pe mijloacele legale de soluționare a migrației ilegale, fără a acorda o importanță deosebită cauzelor sale de origine. În acest domeniu specific, lipsa suveranității naționale a multor state membre a UE în procesul de decizie a devenit factor politic incandescent, adâncind deja faliile culturale, religioase și ideologice existente deja în interiorul uniunii. Mai mult amenințările cu aplicare de sancțiuni economice, ale unui Macron al Franței sau ale unei Merkel a Germaniei, adresate, în special împotriva țărilor membre ale grupului de la Vishegrad a dus la o rupere dintre subiect și predicat, riscul escaladării mesajului anti uniune fiind și el extrem de ridicat.

Ca urmare, după aprobarea unui prim draft de rezoluție, următoarea rundă de negocieri va avea loc în perioada 14-18 mai 2018 la New York, SUA. Textul proiectului de revizuire reflectă deliberările din primul și al doilea tur al negocierilor interguvernamentale. Principalele modificări ale primei propuneri includ eliminarea limbajului diferențiat între migranți și refugiați și eliminarea unei cereri anterioare adresate Secretarului General de a alinia setul de reguli privind sistemului migrației ONU cu reformele sistemului de gestionare și dezvoltare continuă.

Odată cu eliminarea acestor diferențieri de stătut, practice antipersoană poate fi considerate ca având dreptul la migrație, o formulă care va provoca indignarea nu numai a unei părți din Europa, dar va provoca frisoane Chinei, Rusiei sau Israelului. Frisoane care se vor resimți și în alte capitale ale lumii, pentru că, doar o minoritate de țări membre ale ONU acceptă dreptul persoanelor de a migra ca fiind drept fundamental, majoritatea având înscrise în constituțiile lor suveranitatea națională asupra teritoriului statal. Deși Franța sau Germania doresc impunerea (incluzând cu amenințări) a dispariției generice a suveranității naționale din legile fundamentale țărilor membre ale uniunii, prognoza este că realizarea acestei dorințe va duce la o reală problem de coeziune europeană.

Proiectul revizuit include, de asemenea, schimbări legate de punerea în aplicare, urmărirea și revizuirea statutului migraţionist al persoanei, inclusiv cu privire la crearea unui forum regional de revizuire a migrației.

Se așteaptă ca negocierile GCM să fie complexe și, până la o anumită măsură, conflictuale. Uniunea Europeană a fost ținta unor critici dure în diverse domenii și ambivalente. Pe de o parte este acuzată că propune o migrație necontrolată și masivă în interiorul continentului European, pe de altă parte, că prin diferențierile pe care le face la nivelul fiecărui stat, încurajează xenofobia și promovarea politicilor exclusive de migrație. Aceste critici, respectiv, denunță retorica naționalistă a unor partide europene și limitele rutelor legale de migrație către Europa. Liderii mișcărilor, cum ar fi AfD germană, Frontul național francez și Legă Nord italian (acum Lega), nu fac nici un secret de opoziție față de politicile de migrație mai deschise, adesea reprezentând fenomenul migrației într-o lumină negativă.

Conform însă marilor organizaţii care promovează migrația, abordării europeană este greșită, legislația actuală și principalele inițiative în vigoare (cum ar fi "Cartea albastră") ar favoriza lucrătorii calificați în detrimentul migranților cu mai puține abilități. Nici una din poziții nu poate fi rezolvată de către Europa decât dacă are o poziție comună fundamental, de care este însă foarte departe.

Diviziuni interne privind migrația

O altă provocare internă este adăugată acestor dificultăți externe: orice acțiune europeană trebuie să treacă de controlul celor 28 de state membre (27 de state după ce are loc Brexit) ale acesteia, care trebuie să o aprobe în unanimitate. Acest lucru poate deveni problematică atunci când, ca și în cazul imigrației, uniunea este împărțită. De fapt, în timp ce statele din sudul Europei, cum ar fi Italia și Grecia, speră pentru o mult așteptată ușurare a presiunii enorme pe care sosirea masivă a migranților o are asupra capacităților de primire, nu este clar dacă statele nordice vor fi dispuse să preia mai mult sarcini oneroase decât cele actuale.

În plus, Regatul Unit, care este aproape de Brexit, ar putea adopta o abordare independentă de la începutul negocierilor, acordând prioritate intereselor naționale și restricționând astfel baza de acord pentru o poziție comună. Deja în stadiile incipiente, Ungaria a spart coeziunea blocului european: după publicarea raportului "Efectuarea muncii migratorii pentru toți" (care a fost pregătit de Secretarul General al ONU ca o contribuție la proiectul zero al GCM ), Budapesta a amenințat că va părăsi masa de negocieri dacă primul proiect al GCM nu ar fi fost radical diferit. Deocamdată, proiectul zero pare a fi un punct de plecare care poate satisface toate statele membre, dar este incontestabil că perspectiva maghiară (și nu numai) are un impact serios asupra abordării europene a GCM, aruncând o umbră de precaritate asupra unității europene. Prin urmare, Europa se confruntă cu o dublă negociere: una internă și una externă.

Cu toate acestea, paradoxal, divergențele existente s-ar putea dovedi utile pentru consolidarea poziției europene. Evoluția recentă a fluxurilor migratorii a transformat, de fapt, țările tradiționale de origine în destinații de tranzit și / sau destinație finală. Astfel, blocurile uniforme, cum ar fi continentul african, au devenit fragmentate, dezvoltând interese diferite, unele conforme cu cele europene. Suma acestor factori face că dezvoltarea negocierilor GCM să fie mai imprevizibilă. În acord, există atât de mult în joc pentru Europa: echilibrul său intern, coalițiile sale externe și, nu în ultimul rând, rolul său de actor internațional independent. Din acest motiv, negocierile sunt cu siguranță o mare provocare.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
SUA confirmă atenționarea aliaților cu privire la sprijinul pe care China l-a acordat în ultimele luni Rusiei: Complexul militar-industrial rus este principalul beneficiar
SUA intenționează să desfășoare cele mai moderne sisteme de rachete în regiunea Indo-Pacific, pe fondul amenințărilor Coreei de Nord
Gen. Sîrski, șeful Armatei Ucrainei deplânge situația „deosebit de dificilă”. Rușii împing masiv partea centrală a frontului pentru a-l sparge
Tudor Curtifan: Vorbim mult prea puțin de diplomația militară și sacrificiul pe care l-a făcut Armata pentru integrarea României în NATO
EXCLUSIV
Tezaurul furat. Documente din arhivele secrete ruse despre aurul României. Istoricul Ilie Schipor vine la Obiectiv EuroAtlantic
Jens Stoltenberg, secretar general al NATO, președintele român Klaus Iohannis și premierul olandez Mark Rutte. Foto: Administrația Prezidențială a României
EXCLUSIV
Iohannis sau Rutte? Următorul secretar general al NATO va trebui să înțeleagă profunda amenințare a Rusiei
E.S. Victor Micula, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al României la Kiev, în cadrul unui interviu acordat DefenseRomania
EXCLUSIV
E.S. Victor Micula, ambasadorul României la Kiev, la Obiectiv EuroAtlantic. România, un „mister pozitiv” pentru Ucraina și de ce înfrângerea Ucrainei ar avea consecințe catastrofale
Ministrul de externe al Republicii Moldova: Relaţiile cu Rusia sunt la cel mai jos nivel din istorie şi nu există premise de îmbunătăţire
Rachete balistice, testate pe bandă rulantă de Phenian. Cu un arsenal de câteva zeci de focoase nucleare, Nordul are sprijinul major al Rusiei
Franța cere Chinei să trimită "un mesaj clar Rusiei" cu privire la suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei
Fără sprijinul SUA, retragerea trupelor ucrainene de pe front riscă să continue. ATACMS sunt "răspunsul", spune Zelenski
Cinci posibile scenarii pentru desfășurarea de trupe franceze în Ucraina
Statele nordice analizează posibilitatea unor schimbări în domeniul militar: Se doreşte formarea unui ''mini-NATO'' - crearea unei forțe aeriene nordice comune
Congresul SUA trebuie să aprobe ajutorul deoarece Ucraina are nevoie de apărare aeriană suplimentară - Casa Albă
Zelenski: Avem nevoie de ATACMS pentru a ataca aerodromurile din Crimeea, nu teritoriul Rusiei
Estonia nu crede în miracole: Trebuie să ne dublăm cheltuielile de apărare pentru a putea rezista Rusiei (șeful militar al Armatei)
Raport ECFR: Europenii cred că Rusia va câștiga războiul, dar vor să continue să ajute Ucraina
20 de ani de când România a aderat la NATO: Un act istoric prin care țara noastră s-a integrat în familia euro-atlantică
Ucraina construiește tot mai multe fortificații, dar procesul nu este suficient de rapid: Liderii militari ucraineni au crezut că sprijinul occidental "nu se va opri niciodată"
Germania spune că poartă responsabilitatea „războiului și păcii”: Rachetele Taurus pentru Ucraina ar putea declanșa războiul între NATO și Rusia
Ce înseamnă crearea unei „Armate a Niprului” în Ucraina de către Rusia. Îngrijorări privind luarea cu asalt a malului drept după reconfigurarea obiectivelor
Declarațiile lui Emmanuel Macron cu privire la posibilitatea de a trimite trupe în Ucraina au înfuriat oficialii americani
Turcia continuă să exporte explozibili și muniții către Israel, deși critică dur intervenția militară din Fâșia Gaza
Eventualul conflict între NATO și Rusia: Britanicii recunosc că sunt nepregătiți, finlandezii sunt gata de luptă, suedezii își avertizează populația
Președintele Lituaniei: Consens "din ce în ce mai larg" în rândul liderilor UE cu privire la necesitatea de a-l învinge pe Putin
Sursă foto: Agerpres
EXCLUSIV
Tot ce trebuie să știi după masacrul de la Moscova și de ce Statul Islamic a atacat Rusia. Vulnerabilități și oportunități pentru Kremlin
Avioane F-35 românești la Mihail Kogălniceanu? Modernizarea istorică a bazei coincide cu achiziția României de avioane F-35
Rezistă Armata României în fața unui atac al Rusiei? Cum s-a ajuns la scenariul în care România ar cădea în 72 de ore
Cum a preluat Putin puterea. Ștefan Popescu: Boris Elțîn nu a avut mână bună, dar nu trebuie subestimat. Putin reprezintă revanșa serviciilor
Orban, calul troian al Rusiei? Cum poate Ungaria bloca Articolul 5 în cazul unui război declanșat de Rusia asupra Europei

Ştiri Recomandate

SUA ar fi trimis în secret Ucrainei peste 100 de ATACMS: Unele au fost imediat utilizate pentru a lovi un aerodrom militar rusesc din Crimeea
Livrarea ATACMS indică o schimbare în strategia SUA, spun unii experți militari: Anterior au vrut ca o Ucraină epuizată, dar încă neînvinsă, să fie forțată să se așeze la masa negocierilor
Viceamiralul american Mike LeFever: Pentru Rusia, Ucraina este doar un prim pas din multe altele. Observați șmecheriile pe care le fac și în jurul țărilor baltice
Rusia încearcă să perturbe construirea noilor linii defensive ale armatei ucrainene. Militarii ruși au început să lovească tehnica folosită pentru construcția fortificațiilor
Dronele americane din Italia și-au împărțit zonele de responsabilitate: Cele aparținând Forțelor Aeriene operează în Marea Neagră, iar cele ale Forțelor Navale în Marea Mediterană
Croația a primit primele șase avioane Rafale. ”Spațiul aerian va fi și mai sigur de astăzi”
Suedia acționează deja ca un membru senior al NATO: Un batalion mecanizat de dimensiuni reduse va fi dislocat în Letonia
SUA sunt pe ultima sută de metri cu programul dronelor de luptă autonome. Noile UAV-uri vor face echipă cu F-35 și F-22
”Scutul” Republicii Moldova, construit cu bani de la UE. Estonia cumpără radare, blindate și echipament de bruiaj pentru Chișinău
NATO a exersat transferul trupelor și echipamentelor spre România, în Exercițiul Eagle Overland 24
Armata rusă a capturat primul vehicul de asalt M1150 ABV de pe frontul din Ucraina (Foto/Video)
Forțele ucrainene pentru Operații Speciale au țintit și distrus un alt sistem rusesc de apărare antiaeriană BUK (Foto/Video)
În ciuda aprobării ajutorului militar oferit de SUA, Europa ar trebui să-și sporească sprijinul pentru Ucraina
Coreea de Sud prezintă racheta balistică CTM-290 de care Polonia este foarte interesată (Foto/Video): A fost semnat deja un contract de achiziţie
Rusia a respins propunerea ONU de interzicere a amplasării armelor nucleare în spațiu
Raport ISW: Eficiența pe câmpul de luptă din Ucraina a noului ATACMS ar putea fi diminuată de întârzierile în ceea ce privește acordarea ajutorului american
Analiştii militari spun că Rusia încearcă să distrugă liniile de aprovizionare ale forțelor armate ucrainene înainte de sosirea ajutorului american
Ucrainenii insistă pentru ,,Patriot made in Ucraina". Propunerea e producerea sistemelor americane împreună cu SUA
Bombardierele strategice americane B-1B au părăsit teatrul de operații european, după o lună de dislocare la Baza Aeriană Morón din Spania
Noul pachet de ajutor al SUA conține și rachete ATACMS. Primele tranșe din ajutorul de un miliard pentru Kiev ajung ”în câteva ore”
Rușii mai încasează o lovitură combinată: Depozite de combustibil și o uzină metalurgică de pe teritoriul Rusiei, ținta dronelor ucrainene
Pentagonul confirmă: Ucraina a primit rachete ATACMS la începutul lunii și le-a folosit în Crimeea
Orban e gata să joace cartea chineză, dar cu ce cost. Beijingul devine cel mai mare investitor și transformă Ungaria într-o uriașă fabrică de baterii
Surse neoficiale spun că Grecia ar putea oferi Ucrainei cel puțin un sistem Patriot
O delegație din Coreea de Nord merge în Iran: Cooperarea bilaterală sporită dintre cele două țări naște noi îngrijorări
Complexitatea frontului din Ucraina pune unele probleme chiar şi unui soft cu inteligență artificială dezvoltat de Armata SUA
Rusia are planuri mari: Primele S-500 , prezentate ca ”anti-hipersonice”, vor fi trimise la trupe până în decembrie
Rușii au scos la paradă armele capturate în Ucraina: Mai multe Javelin, mitraliere și lansatoare de grenade suedeze Carl Gustav
Probleme în conducerea militară israeliană. Un important comandant al Armatei Israeliene și-a anunțat demisia marcând începutul unei posibile serii de demisii ale altor ofițeri
"Nu putem fugi de costul agresiunii Rusiei", spune secretarul general al NATO
În timp ce Rusia ar putea intensifica atacurile asupra Ucrainei, administraţia Biden se grăbeşte să semneze proiectul de lege privind ajutorul militar
pixel