Paradoxul românesc: La ce se construiește aici suntem a patra putere ca industrie navală din Europa, dar România nu are nicio navă de luptă modernă
Marina rămâne cenușăreasa Forțelor Armate ale României, mai toate achizițiile de tehnică militară ocolind cu obstinație o categorie de forțe care ar trebui să păzească România de pericolele din Marea Neagră. Mai ales acum, în contextul unui război de mare intensitate în Marea Neagră, război generat de Federația Rusă împotriva Ucrainei.
DefenseRomania a participat joi la Constanța la livrarea către Forțele Navale ale Pakistanului a Navei de Patrulare OPV 2600 construită de cei de la Damen, aici în țară la Galați.
În timp ce asistam la ceremonia oficială de predare a navei construite în România, nu putem să nu ne gândim că, pe măsură ce pe șantierele navale din țară se construiește frenetic pentru Marinele altor țări, inclusiv state NATO - Forțele Navale Române operează încă cu nave de război vechi de zeci de ani, nemodernizate și cu echipamente de luptă depășite.
Amintim că la Șantierul Naval Galați, deținut de către cei de la Damen, compania a construit până în prezent peste 30 de nave militare pentru 13 forțe navale din întreaga lume, inclusiv Olanda și alte state NATO.
Damen s-a clasat pe poziția secundă în controversatul contract „Corveta multifuncțională”, dar MApN a decis să anuleze licitația, nu să treacă la negocieri cu competitorul aflat pe poziția secundă, după ce Naval Group nu a ajuns la un acord cu Santierul Naval Constanța pentru a semna contractul.
Echipajul Navei HUNAIN, aparținând Forțelor Navale ale Pakistanului (Foto DefenseRomania)
România este al patrulea cel mai mare producător de nave din Europa. Dar Marina noastră nu are nicio navă de suprafață modernă
Paradoxul a fost sesizat chiar de către Florin Spătaru, fost ministru al Economiei și actual Consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului. ”România este al patrulea cel mai mare producător european de nave”.
Răspunzând la întrebările jurnaliștilor privind o viitoare achiziție de nave pentru Forțele Navale Române, Spătaru a confirmat că, după anularea licitației cu corvetele, MApN lucrează la un proiect pentru achiziționarea de nave de luptă. Dar e obligatoriu ca ele să fie construite în România.
”Obligatoriu vor fi construite in România. Avem capacitatea sa construim in România. E normal sa facem navele aici”, a spus fostul ministru.
Amintim că, anul trecut, MApN a anulat licitația pentru Programul Corvetelor, contract câștigat de către Naval Group în 2019, dar care nu a putut fi dus la îndeplinire. România a pierdut timp și se află acum în aceeași situație - fără nave de război moderne care să poată contribui la asigurarea securității în Marea Neagră.
Gheorghiță Vlad: "Din punctul meu de vedere, aș fi vrut să fi venit ieri prima navă modernă"
La rândul său, Șeful Statului Major al Armatei, generalul Gheorghiță Vlad a vorbit despre necesitatea modernizării Forțelor Navale, menționând că procesul trebuie accelerat (Foto DefenseRomania).
Din declarațiile generalului Vlad se pare că România va organiza o ”procedură competitivă” pentru dotarea Marinei.
În același timp, Șeful armatei nu a dorit să confirme dacă procedura va viza achiziția de nave de patrulare - similare cu cea livrată joi de Damen către Marina Pakistanului - sau pe lista de opțiuni a MApN se află și nave de tip corvete.
"Dotarea Marinei Române este una din prioritățile mele. Trebuie sa asigurăm capabilitățile necesare pentru Forțe navale Române.
Cel mai probabil, anul viitor vom începe procedura competitivă (Licitație/procedura de negociere/dialog competitiv, cu mai mulți ofertanți. Deci nu un acord de tip G2G - n.r.) pentru achiziționarea de capabilități".
Șeful Armatei a ținut să precizeze că România este parte și în proiectul Corveta Europeană, iar până la sfârșitul anului, Forțele Navale române vor primi și al doilea vânător de mine. ”Vom fi implicați în misiunea de deminare cu doua nave moderne".
Menționăm că MApN dorește să achiziționeze nave de luptă moderne, pe lista de opțiuni fiind nave de tip corvetă sau de tip nave de patrulare, cele din urmă fiind platforme navale multifuncționale cu dimensiuni și tonaj mai mici decât corvetele, dar cu sisteme de armament similare.
Majoritatea corvetelor au sisteme de redundanță suplimentare (în special, multiple sisteme de arme care să poată să își îndeplinească misiunile chiar și în condiții de avarie), în timp ce navele patrulare pot asigura misiuni de supraveghere și securitate, dar pot fi angajate în luptă, mai ales dacă sunt echipate cu sisteme de armament modern.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News