Planul lui Trump privind NATO: SUA își păstrează umbrela nucleară peste Europa și forțele navale, dar o parte din forțele terestre vor fi responsabilitatea Europei
Ne apropiem de momentul în care alegerile prezidențiale din SUA vor intra în linie dreaptă, iar întrebarea principală care începe să frământe Europa nu este cine va ocupa din 2025 Biroul Oval, ci dacă Donald Trump va mai susține politica americană actuală în cadrul NATO.
În acest sens sunt relevante răspunsurile obținute recent de revista Politico din partea mai multor oficiali și specialiști militari din echipa lui Trump, Concluzia generală după analizarea răspunsurilor este că, deși este puțin probabil ca SUA să părăsească definitiv NATO sub președinția lui Trump, problema principală devine în ce măsură Alianța va supraviețui condiționărilor și delimitărilor pe care cel mai probabil Trump le va impune.
Datele recente arată că, în perspectiva noului mandat, Trump nu se mai mulțumește doar să ceară țărilor europene să-și mărească semnificativ cheltuielile militare, ci va urmări o „reorientare radicală” a Alianței.
„Nu mai avem de ales”, a declarat pentru Politico Dan Caldwell, unul dintre principalii consilieri pe probleme de securitate națională ai lui Trump, invocând datoria în creștere a SUA, nivelul scăzut de recrutare militară și o industrie de apărare care nu poate ține pasul cu provocările de securitate venite atât din partea Rusiei, cât și a Chinei.
SUA își păstrează umbrela nucleară peste Europa și forțele navale, dar o parte din forțele terestre vor fi responsabilitatea Europei
În aceste condiții, potrivit mai multor oficiali din echipa Trump, SUA și-ar păstra umbrela nucleară peste Europa menținându-și bazele în Germania, Anglia și Turcia, precum și desfășurarea actuală a forțelor sale navale. În același timp, cea mai mare parte a structurilor terestre - infanterie, blindate, logistică și artilerie - ar trece în responsabilitatea forțelor europene.
Schimbarea avută în vedere ar implica „reducerea semnificativă a rolului de securitate al Americii [în Europa] – să se retragă în loc să fie furnizorul principal de putere de luptă în Europa și să ofere sprijin doar în perioade de criză”, a declarat Caldwell.
O altă parte a planului avut în vedere de echipa Trump vizează un sistem NATO pe două niveluri. Această idee presupune ca țările care nu și-au îndeplinit ținta de 2% din PIB pentru apărare să nu beneficieze „de puterea apărării și garanția de securitate a Statelor Unite”.
Acest lucru ar putea fi considerat a fi în contradicție cu articolul 5 din Tratat, care obligă fiecare membru să ia „acțiunile pe care le consideră necesare” pentru a ajuta pe oricine este atacat. Dar membrii echipei de politică externă Trump au remarcat că formularea din renumitul Articolul 5 este flexibilă și nu necesită ca un membru să răspundă neapărat cu forța militară.
Încă din februarie au apărut primele declarații din cercul președintelui republican potrivit cărora „obiectivul lui Trump nu este să consolideze NATO, ci să pună bazele unei ieșiri [a SUA din alianță]”. Cu toate acestea majoritatea foștilor oficiali ai lui Trump par să creadă că participarea la alianță ar trebui menținută și chiar îi atribuie lui Trump meritul pentru păstrarea acesteia prin ultimatumurile sale către NATO.
De altfel, mai mulți foști oficiali ai lui Trump recunosc că Washingtonul probabil nu va decide să meargă prea departe în a preda conducerea europenilor. Tendințele izolaționiste ale lui Trump ar putea în final să aibă efect de bumerang și să atragă SUA într-un război mai larg, pentru că, în final, asta s-ar întâmpla într-un eventual conflict între Rusia și Europa. Iar vehemența unor lideri europeni și în special est-europeni, în contextul invadării Ucrainei, arată că un astfel de scenariu europeano-rus este extrem de plauzibil, în timp ce Rusia nu ar fi decât încurajată de un eventual pas înapoi al SUA în NATO.
O soluționare rapidă a conflictului din Ucraina pare să joace, de asemenea, un rol cheie în planurile lui Trump pentru NATO. Sunt semnale, deloc ascunse, că echipa Trump analizează un acord prin care NATO se angajează să nu se mai extindă spre est, în special în Ucraina și Georgia, și să se negocieze cu președintele rus Vladimir Putin cât de mult se poate.
Evident, guvernele UE sunt pe deplin conștiente de toate acestea. „Este dificil de evaluat dacă vom fi capabili să facem suficient pentru a-l linişti cu adevărat pe Trump, pentru că ne este greu să prevedem ce va face sau nu”, a declarat un diplomat european sub protecția anonimatului. Europa recunoaște, de asemenea, că China ar putea avea un impact asupra rolului militar pe care SUA l-ar putea juca pentru a ajuta la protejarea Europei.
Foarte probabil, suprapunând experiența episodului Trump din perioada 2017-2021 cu situația actuală generată de războiul din Ucraina, liderii de la Bruxelles vor urmări grăbirea măsurilor de protejare a securității Europei la fluctuațiile de politică externă americane. Dar acesta este un proces de durată, iar modalitatea de a “cumpăra timp” pare să fie deocamdată alocarea celor 2% din PIB de către țările NATO. Însă devine tot mai clar că, cel puțin din perspectiva “trumpiștilor”, doar această țintă de alocare bugetară tinde să nu mai fie acum suficientă pentru a menține același nivel de implicare americană în NATO.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News