Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Povestea „Careului de Ași”: Escadrila de distrugătoare a României, de la scufundarea Moscova la evacuarea forțelor române din Crimeea și ce s-a întâmplat cu ea după război
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Din când în când este bine să ne reamintim de eroii noștri, să le privim faptele cu atenție și să le înțelegem semnificațiile și ecoul în timp. Unii dintre ei au activat în „Careul de Aşi”, porecla dată celei mai renumite unități a Marinei Regale Române din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Fotografie din timpul războiului cu Regele Ferdinand, în camuflaj de aschii. Foto: Wikipedia
Fotografie din timpul războiului cu Regele Ferdinand, în camuflaj de aschii. Foto: Wikipedia

Pe 15 mai, Forțele Navale Române au aniversat 105 ani de la înființarea a două importante structuri ale sale – Flotila 56 Fregate „Contraamiral Horia Macellariu” și Grupul 256 Elicoptere.

2. Emblema Fl... (emblema-flotilei-56-fregate_21209100.png)

Emblema Flotilei 56 Fregate

Cu acest prilej, au fost prezentate cele mai importante momente din evoluția lor, iar șeful Statului Major al Forțelor Navale, viceamiralul Mihai Panait, a subliniat în alocuțiunea sa participarea constantă a celor două structuri la misiunile naționale și internaționale, cu nave și aeronave, în regiunea Mării Negre și în bazinul mediteraneean și a mulțumit personalului pentru eforturile depuse.

Flotila 56 Fregate „Contraamiral Horia Macellariu” și Grupul 256 Elicoptere continuă tradițiile moștenite de la Diviziunea Contratorpiloarelor și Escadrila de Hidroplane, structuri care au fost înființate la data de 15 mai 1920, în subordinea Diviziei de Mare.

 

Istoric al Diviziunii Contratorpiloarelor / Escadrila de Distrugătoare - „Careul de Aşi” al Marinei Regale a României

 

Prin Înaltul Decret Regal nr. 2256 bis din 15.05.1920, sub comanda comandorului Pantazzi I.Vasile a fost înfiinţată Diviziunea Contratorpiloarelor.

Unitatea avea în componenţă contratorpiloarele Mărăşti şi Mărăşeşti, care fuseseră comandate în anul 1914 şantierului Pattison din Neapole, Italia, dar care, datorită începerii Primului Război Mondial au fost folosite de Marina Italiană în acţiunile de luptă împotriva Flotei austro-ungare, sub numele de Sparviero (Mărăşti) şi Nibbio (Mărăşeşti). La 1 iulie 1920, aceste două nave au sosit la Constanţa şi au fost încadrate ca distrugătoare clasa Aquila în subordinea Diviziei de Mare.

La 1 aprilie 1927, unitatea îşi schimbă denumirea în Grupul Distrugătoarelor.

Începând cu 7 septembrie 1930, în conformitate cu Ordinului de Zi nr. 35 al Comandamentului Marinei, în compunerea unităţii intră şi distrugătoarele Regele Ferdinand şi Regina Maria, comandate în 1926 Şantierelor italiene CTT&Pattison şi construite în perioada 1927 – 1930.

3. Distrugăto... (regeleferdinand1935_64014300.jpg)

Distrugătorul Regele Ferdinand, în 1935. Foto: Surse deschise

La 1 iulie 1931, sub comanda comandorului Schmidt S. Victor, Grupul de Distrugătoare se transformă în Escadra de Distrugătoare, iar la 1 aprilie 1933 îşi schimbă din nou denumirea devenind Escadrila de Distrugătoare.

 

Participarea în al Doilea Război Mondial: scufundarea distrugătorului Moscova și a două submarine din Flota sovietică a Mării Negre, Operația 60.000



În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Escadrila de Distrugătoare era cunoscută drept careul de aşi al Marinei Regale, având inscripţionate pe bordaj Regele Ferdinand – asul de cupă, Regina Maria – asul de pică, Mărăşeşti – asul de treflă şi Mărăşti – asul de caro. Misiunile acestor nave au constat în apărarea litoralului românesc, în asigurarea protecţiei transporturilor de trupe şi materiale, în protecţia navelor care executau minări în zonele de litoral ale ţării noastre dar şi în zone ale teatrului de operaţii din Nordul Mării Negre.

La 1 decembrie 1941 distrugătorul Regina Maria a lovit un submarin inamic în zona Şabla, distrugătoarele Regina Maria şi Mărăşeşti au participat în ziua de 26 iunie 1941 la lupta navală din zona Tuzla împotriva crucişătoarelor sovietice Moscova şi Harkov, reuşind să-l scufunde pe primul şi să-l avarieze pe al doilea, iar la 17 decembrie 1941 distrugătorul Regele Ferdinand a scufundat un submarin inamic în zona Burgas.

 

“Operația 60.000”

 

4. Distrugăto... (regina-maria-de-langa-sevastopol-1944_63674100.jpg)

Distrugătorul Regina Maria, lângă Sevastopol. Foto: Surse deschise

Escadrila de Distrugătoare îşi aduce o contribuţie importantă în cea mai mare operaţie navală din Marea Neagră - evacuarea forţelor române din Crimeea în perioada 5 aprilie – 14 mai 1944, cunoscută sub denumirea Operația 60.000. Acţiunea s-a desfăşurat atât prin convoierea navelor cât şi prin luarea la bord a unor trupe.

Misiunile Escadrilei de Distrugătoare în perioada 22 iunie 1941 – 23 august 1944 pot fi sintetizate astfel: 71 misiuni, 1840 ore de marş, 22.771 Mm parcurse.

23 august 1944 – Orașul Constanța și Escadrila de Distrugătoare salvate de la distrugere de contraamiralul Horia Macellariu

Evenimentele de la 23 august 1944 și din zilele imediat următoare găsesc Escadrila de Distrugătoare în portul Constanţa. În ziua de 25 august 1944, după al doilea ultimatum dat trupelor germane, comandantul forţei germane, viceamiralul Brinkmann ordonă retragerea navelor din portul Constanţa fără a provoca distrugeri. Datorită tactului, a relațiilor deosebite avute cu viceamiralul german Helmuth Brinkmann, contraamiralul Horia Macellariu aflat la comanda Forțelor Navale Maritime a reușit să evite un angajament între forțele germane și cele române.

În cartea sa de memorii, „În plin uragan”, amiralul Macellariu a descris felul în care a decurs discuția sa cu amiralul german: "Între patru ochi, am examinat împreună situația și l-am determinat să se retragă fără luptă și distrugeri, care ar fi făcut victime în populația nevinovată. (...) Deci, bătălia dintre flota germană și flota română s-a dat între mine și amiralul Brinkmann, în bateria germana Tirpitz." Ca urmare a acestor discuții, flota germană s-a retras fără luptă, la 25 august 1944.

Pentru faptul că nu a deschis focul împotriva forțelor germane, contraamiralul Macellariu a fost judecat de două ori, fiind acuzat de "pactizare cu inamicul". El s-a justificat prin faptul că flota germană era superioară din punct de vedere militar față de flota română și atacarea flotei germane ar fi cauzat distrugerea flotei române. Tribunalul Poporului l-a considerat nevinovat, achitându-l.

„Pe germani i-a dezarmat marea. Dacă am fi încercat s-o facem noi, potrivit ordinelor pe care le aveam, inițiativa noastră n-ar fi reușit decât să creeze un dezastru național. Mi-ar fi fost ușor, dacă aș fi fost nebun, să ordon: Deschideți focul! Dar nici un amiral, în toată istoria războaielor navale, n-ar fi admis o asemenea soluție: să se bată în port! Dacă aș fi procedat totuși așa, probabil că acei oameni de la Tribunalul Poporului m-ar fi considerat un erou, deși în realitate n-aș fi fost decât un criminal plin de sângele camarazilor mei - puși de țară sub ordinele mele, să-i apăr, nu să-i ucid -, plin de sângele populației nevinovate, pe care trebuia s-o cruț, ca să nu mai pomenesc de mormanul de ruine în care ar fi fost transformată Constanța și localitățile din jurul ei”, a scris Macellariu în cartea sa de memorii „În plin uragan”.

 

Escadrila de Distrugătoare sub ocupația sovietică

 

1. Fotografie... (fotografie-din-timpul-razboiului-cu-regele-ferdinand-in-camuflaj-de-aschii_39094000.jpg)

Fotografie din timpul războiului cu Regele Ferdinand, în camuflaj de aschii. Foto: Wikipedia

În ziua de 29 august, comandantul Forţei Navale Maritime şi al teritoriului Dobrogea, contraamiralul Macellariu primeşte un ultimatum din partea comandantului Forţelor Navale Sovietice din Marea Neagră, amiralul Oktiabriski. Prima cerere a notei ultimative avea următorul conţinut: „Toată Flota românească de război şi auxiliară să fie mutată la Sulina şi predată Comandamentului Maritim Sovietic”. După consultări cu Statul Major al Marinei şi cu Marele Stat Major al Armatei, contraamiralul Macellariu transmite amiralului sovietic hotărârea autorităţilor militare române de a colabora, nu de a se preda.

5 septembrie 1944: Comandantul Escadrilei de Distrugătoare se sinucide în momentul ocupării navelor de sovietici

La 30 august 1944 în portul Constanţa intră primele unităţi navale sovietice. La bordul navelor militare pătrund în ziua de 5 septembrie militari sovietici înarmaţi care debarcă echipajele române, ofiţerii şi maiştrii fiind internaţi în clădirea Gării Maritime. Comandantul Escadrilei de Distrugătoare cpt.cdor Dumbravă Alexandru s-a sinucis, iar ofiţerul de gardă, cpt. Tudor Nicolae, a fost rănit prin împunsături de baionetă. Acest incident a avut loc la bordul navei comandant NMS Regina Maria. Cele patru distrugătoare, împreună cu alte nave ale Marinei Regale, având la bord echipaj sovietic, părăsesc portul Constanţa în ziua de 12 octombrie 1944, intrând în compunerea flotei sovietice dislocată în porturile din Marea Neagră.

5. Cpt.cdor D... (1--cpt-c-dor-al--dumbrava-copy_04445600.jpg)

Cpt.cdor Dumbravă Alexandru

La 4 octombrie 1945, prin Ordinul circular nr. 6255 al ministrului Secretar de Stat pentru Marină – amiralul Petre Bărbuneanu – se face cunoscut personalului din Marină că: „Guvernul sovietic a consimţit să transmită guvernului român navele captură de război, astfel: 2 distrugătoare (Mărăşti şi Mărăşeşti), 2 canoniere, 2 torpiloare, 1 submarin, 6 vedete rapide, 3 vedete de pază, 2 vase hidrografice. Aceste nave vor forma nucleul marinei noastre de război viitoare.” Solemnitatea restituirii de către URSS a navelor româneşti a avut loc la Galaţi, pe 12 octombrie 1945. Navele Mărăşti şi Mărăşeşti au format Secţia Distrugătoare în cadrul Grupării Navelor de Mare. Distrugătoarele au intrat în reparaţii, la fel ca şi celelalte nave maritime restituite de guvernul sovietic.

Dar navele surori „Regele Ferdinand” și „Regina Maria” nu s-au întors acasă în 1945. Ele au fost confiscate și încorporate în Flota sovietică Mării Negre sub numele de Likhoy (fost Regele Ferdinand) și Letuchiy (fost Regina Maria), pe 20 octombrie 1944. Au fost returnate României în 1951 și redenumite D21 și , respectiv D22. Au servit până în 1961, când au fost casate.

La 11 mai 1951, prin ordinul M.St.M nr. 00316 s-a realizat o nouă organizare a comandamentelor, unităţilor şi formaţiunilor Marinei Militare. A fost constituit Divizionul de Distrugătoare format la început din două nave, iar din iunie 1951, când guvernul sovietic a restituit României o parte din navele luate la 5 septembrie 1944, în compunerea divizionului au intrat şi distrugătoarele tip R – Regele Ferdinand şi Regina Maria.

În anul 1952, printr-o nouă organizare a Marinei Militare, a fost înfiinţat Divizionul 418 Distrugătoare, având în compunere cele 4 nave sub numele tactic D11 - Mărăşti, D12 - Mărăşeşti, D21 – Regele Ferdinand, D22 – Regina Maria, dislocate în portul Constanţa.

Activitatea la bordul distrugătoarelor s-a desfăşurat până în aprilie 1961 când a început acţiunea de tăiere a acestora şi a altor nave ale Marinei Militare Române.

 

Câteva cuvinte despre activitatea anticomunistă, detenția și reabilitarea contraamiralului Macellariu

 

6. Contraamir... (contraamiralul_horia_macellariu_18373400.jpg)

Contraamiralul Horia Macellariu

Flotila 56 Fregate de astăzi, urmașul „Careului de Ași” al Marinei Regale a României, poartă, din 30.12.2020, numele onorific de „Contraamiral Horia Macellariu”. În august 1944, Macellariu a salvat unitatea și oamenii ei de la distrugere, negociind înțelept cu amiralul german Brinkmann.

După instalarea guvernului Petru Groza, pe 6 martie 1945, contraamiralul Horia Macellariu a fost trecut din oficiu în poziția de rezervă („trecerea din oficiu în rezervă a personalului activ al armatei care prisosește peste nevoile de încadrare”), alături de alți generali. Avea vârsta de 51 de ani neîmpliniți.

În august 1945, Macellariu a luat legătura cu Ion Bujoiu, pentru alcătuirea unui comitet de conducere a organizațiilor anticomuniste din țară care se opuneau guvernului Dr. Petru Groza. În septembrie 1945, în timpul grevei regale, a luat legătura cu generalul Aurel Aldea și s-a numărat printre organizatorii manifestației promonarhiste de la 8 noiembrie 1945.

În primăvara anului 1946, amiralul Macellariu era considerat conducătorul forțelor de rezistență din zona Bucureștiului, grupate într-o organizație de luptă antibolșevică numită "Valurile Dunării".

Pe 18 noiembrie 1946, a fost condamnat în contumacie la muncă silnică ca urmare acuzațiilor de complot împotriva orânduirii de stat.

În noiembrie 1947, împreună cu mai mulți ofițeri și un avocat, a format, în București, Comitetul Mișcării Rezistenței Românești.

La 10 februarie 1948, Macellariu i-a trimis o scrisoare generalului Nicolae Rădescu, aflat în S.U.A. (prin intermediul colonelului american Lowel), în care cerea ajutor anglo-american și precizarea unei date la care să declanșeze operațiunea de răsturnare a guvernului comunist.

A fost arestat pe 19 aprilie 1948. A fost condamnat, din nou, la muncă silnică pe viață, pentru crima de organizare și înaltă trădare, sentință care a fost redusă apoi la 25 de ani de temniță și degradare militară.

A fost deținut în penitenciarul Aiud, unde s-a aflat în regim de totală izolare "fără aer, lumină sau soare", apoi la 4 aprilie 1958 a fost mutat în închisoarea de la Râmnicu Sărat. Pe 13 aprilie 1963, a fost transferat la penitenciarul Gherla, unde a stat în aceeași celulă cu marele gânditor Nicolae Steinhardt. Pe 3 decembrie 1963 a fost mutat la Dej, după care a revenit la Gherla de unde a fost eliberat pe 29 iulie 1964, odată cu grațierea colectivă acordată deținuților politici de către Gheorghiu-Dej.

După eliberarea din închisoare, în 1964, Horia Macellariu a fost reabilitat și i s-a redat gradul de contraamiral. A decedat în București  la data de 11 iulie 1989, la venerabila vârstă de 95 de ani.

În anul 1997, i se publică, postum, lucrarea memorialistică „În plin uragan”.

Contraamiralul Horia Macellariu și comandantul Escadrilei de Distrugătoare, cpt.cdor Dumbravă Alexandru, care s-a sinucis în momentul ocupării navelor române de către sovietici, sunt printre eroii cunoscuți ai Forțelor Navale Române dar cartea de onoarea a Marinei României are mult mai mulți oameni care și-au sacrificat viața pentru binele țării. Numele celor căzuți la datorie este trecut pe lista înscrisă pe plăcile de granit ce înconjoară Crucea Marinarilor de pe faleza Cazinoului din Constanța. Trecătorii se opresc acum să citească în tăcere cum se chemau unii dintre cei cărora le datorăm prezentul.

Notă:

La realizarea articolului au fost folosite materiale publicate de Forțele Navale Române (https://www.navy.ro/despre/organizare/flotila_56/istoric.php, https://www.navy.ro/comunicat.php?id=933, https://www.anmb.ro/ro/files/muzeu/colectii/colectii_pers3_macellariu.html),

Wikipedia (https://ro.wikipedia.org/wiki/Horia_Macellariu, https://en.wikipedia.org/wiki/NMS_Regina_Maria,  https://en.wikipedia.org/wiki/Regele_Ferdinand-class_destroyer),

Adevărul https://adevarul.ro/stiri-locale/constanta/cum-s-a-nascut-crucea-marinarilor-de-pe-faleza-1721553.html

Liga Militarilor Profesioniști https://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/un-erou-al-marinei-regale-romane-capitan-comandorul-alexandru-dumbrava/

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian

Ştiri Recomandate

Cât va fi, de fapt, armata Ucrainei pe timp de pace? Detaliile noului acord cu SUA care sfidează cerințele inițiale ale Rusiei
Pacea din Ucraina se joacă acum la Abu Dhabi: Între realpolitik-ul Statelor Unite și „liniile roșii” de pe frontul din Donbas
Lovitură în inima aviației strategice ruse (Foto/Video): Ucraina distruge rarul ''laborator zburător A-60'' și un prototip A-100 la Taganrog
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Ucraina a mutat, mingea e în terenul Rusiei: Acord pe planul de pace al SUA. Zelenski se va deplasa la Casa Albă
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
De la dialog la „forțe de reasigurare”: Cum răspunde Franta amenințării rusești și de ce Europa nu își mai permite să fie ,,naivă militar''
Dronă rusă căzută în Vaslui. Ministrul Moșteanu spune că avioanele Eurofighter ale Germaniei și F-16 ale României au încercat să o doboare
Rusia a respins planul de pace al Europei. În paralel, versiunea SUA a fost redusă de la 28 la 19 puncte și ar putea fi mai favorabilă Ucrainei decât precedenta
Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Șase drone ruse au survolat spațiul aerian al R. Moldova. Una a aterizat pe o casă
Amețirea Rusiei, de la presiuni brutale la propuneri neașteptate de pace. Toată isteria din aceste zile ar putea fi parte a noii strategii pe care SUA o aplică Rusiei?
Două drone ruse au intrat din nou în spațiul aerian al României, în două incidente separate la Tulcea și Galați. Avioane Eurofighter și F-16, ridicate din nou
Un stat european ar putea da acces Ucrainei la sateliții săi, dacă SUA închid „ochii de pe orbită” pentru ucraineni
Lovitură masivă cu rachete și drone asupra Kievului: În capitala Ucrainei a fost oprită alimentarea cu energie electrică
Războiul din Ucraina capătă valențe noi: Militarii ucraineni cresc frecvențele de operare a dronelor, iar mijloacele rusești de război electronic sunt adaptate pentru combaterea acestora
„Vă vedem, știm ce faceți”: Marea Britanie răspunde agresivității rusești după o creștere alarmantă de 30% a incursiunilor navale și a bruiajului electronic
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
EXCLUSIV
Adio, pace pe repede-înainte! Statele Unite au realizat că nu pot livra Rusiei o Ucraină „pe tavă” până la Ziua Recunoștinței
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Azi are loc ședința CSAT care rescrie securitatea României: Miza accesării fondurilor europene SAFE și conceptul de „independență solidară” propus de președinte
Europa ripostează la Geneva. Contrapropunerea oficială care demontează „Planul în 28 de puncte” al SUA și schimbă total datele problemei pentru Ucraina
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Pace din Ucraina, în etapa bătăliei din birouri. Europa vrea o ofensivă diplomatică asupra echipei lui Trump pentru a relaxa predarea Donbasului către ruși
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Marco Rubio contrazice doi senatori bipartizani și spune că planul de pace pentru Ucraina a fost elaborat de SUA, nu primit din Rusia
Premieră militară istorică: O dronă ucraineană FPV a doborât în Rusia un elicopter Mi-8, lovind de sus în elice (Video). Vânătorul a devenit pradă
pixel