Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
În România și restul lumii pregătirea pe F-16 durează 2 ani, dar Pentagonul vrea să bată recordul cu piloții ucraineni. Primele impresii identificate la piloții Kievului
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
După ce Statele Unite au confirmat că nu se mai opun furnizării aeronavelor F-16 pentru Ucraina au apărut o serie întreagă de estimări cu privire la momentul în care avioanele americane ar putea ajunge efectiv în dotarea Forțelor Aeriene Ucrainene.
F-16, România. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
F-16, România. Sursă foto: Forțele Aeriene Române

Până acum, se pare că statele europene din ”flancul nordic” sunt cele mai implicate în procesul de transfer al avioanelor F-16. Danemarca, Olanda, Norvegia se numără printre potențialii furnizori de avioane de luptă multirol americane.

Danezii dispun de aproximativ 30 de avioane F-16 operaționale, fiind în plin proces de trecere la F-35. De asemenea, Olanda a anulat un acord de vânzare a 28 de avioane F-16 către compania privată Draken International, în timp ce Norvegia mai are stocate 12 avioane de luptă F-16, care sunt destinate vânzării.

F-16 / Forțele Aeriene daneze

Cu toate acestea, problema instrucției piloților de F-16 (dar și a echipelor de mentenanță) s-ar putea dovedi o sarcină cel puțin la fel de dificilă, precum găsirea de aeronave operaționale pentru Ucraina.

Până acum, Marea Britanie, Franța, Germania, dar și state care operează deja F-16 precum Danemarca, Portugalia sau Olanda și-au dat acordul pentru începerea pregătirii piloților ucraineni, în vederea trecerii acestora pe avioane de luptă occidentale, în special F-16 Fightin Falcon. La procesul de istruire ar participa chiar și Suedia, care s-a declarat dispusă să sprijine antrenamentul piloților ucraineni, dacă le va fi solicitat acest lucru.

 

Cât ar putea dura instrucția piloților pe F-16

Pilot ucrainean / Forțele aeriene ale Ucrainei, facebook

În condiții normale, programul de instrucție a piloților de F-16 durează aproximativ 2 ani, așa cum remarca și fostul șef al Statului Major General al armatei, general (r) Ștefan Dănilă, fost pilot de MiG-21 și MiG-21 LanceR.

”Am studiat foarte bine programul și am construit concepția în baza acestui program, realizând și un manual de instrucție în luptă care să corespundă piloților care vor zbura F-16. Astfel, pentru a putea fi pilot de luptă pentru o misiune simplă de poliție aeriană trecerea ar fi undeva între doi ani și minimum un an și jumătate”, a explicat fostul șef al Statului Major General al armatei, într-un interviu acordat DefenseRomania.

O părere similară vine și din partea unui ofițer al armatei israeliene. Maiorul (r.) al Forțelor de Apărare Israelului, Victor Vertsner, a confirmat pentru postul ucrainean FreedomTV că, în Israel, 3 ani de pregătire intensivă sunt alocați pentru a pregăti de la zero un pilot. ”Perioada de recalificare, în Israel, de la un model de aeronavă la altul, la modelele de aeronave occidentale, este de aproximativ șase luni” a adăugat ofițerul.

 

Analiza Pentagonului: 4-5 luni, minimul pentru instrucția piloților ucraineni. Primele impresii ale ucrainenilor despre F-16

F-16 Fighting Falcon

În aceste condiții, din evaluarea Forțelor Aeriene ale SUA, publicată zilele trecute de Yahoo News, reiese că este nevoie de doar 4-5 luni pentru a antrena un pilot ucrainean pe avioane de luptă F-16. Autenticitatea documentului, datat 22 martie 2023, a fost confirmată de către un oficial al Armatei SUA.

Evaluarea s-a bazat pe o verificare de 12 zile a doi ofițeri ai Forțelor Aeriene ucrainene. Potrivit sursei citate, cei doi militari ucraineni - piloți pe MiG-29, respectiv Su-27 - au fost testați pe un simulator de zbor în Arizona, la o bază aeriană din SUA, timp de două săptămâni.

Fără antrenament și după o singură demonstrație, ambii piloți au reușit să aterizeze cu succes aeronava după o defecțiune a motorului. De asemenea, au fost capabili să efectueze atacuri simulate, pe baza parametrilor transmiși în timpul simulatorului de zbor.

Principala problemă de instruire identificată în timpul evaluării a fost că piloților ucraineni nu le-a plăcut avionica complexă a F-16, iar abilitățile lingvistice sunt un alt aspect identificat ca o problemă.

”O perioadă realistă pentru antrenarea piloților Forțelor Aeriene ucrainene, pe avioane vestice de generația a 4-a, este de circa 4-5 luni”, se arată în concluziile evaluării.

Rezultatele evaluării sunt confirmate și de către gen. Philip M. Breedlove, fost comandant NATO și instructor pe F-16. Acesta explică faptul că marele avantaj al piloților ucraineni îl reprezintă numărul mare de ore de zbor, chiar dacă acestea au fost contorizate pe aeronave cu tehnologie diferită. Dacă piloții ar fi survolat recent și regulat Ucraina, cel mai probabil ar avea nevoie de 4-6 luni de pregătire, a spus generalul Breedlove.

„Cea mai mare schimbare pe care o vor întâlni (piloții) este cabina de pilotaj”, a spus el, adică modul în care piloții folosesc senzorii, panourile de control și sistemele de arme.

Cealaltă diferență este tehnologia „HOTAS”, un sistem care înglobează, practic, într-un joystick toate funcțiile aeronavei - și care permite piloților F-16 să treacă de la ținte de bombardare la sol la angajarea în aer și luptă aeriană fără a-și lua mâinile de pe comenzi, explică generalul, într-un interviu pentru NYT.

Pe un F-16, „nu trebuie să îți iei niciodată ochii de la luptă”, a spus generalul Breedlove. „Este ceva mult mai intuitiv și mult, mult, mult mai ușor de navigat în condiții de stres”.

Orice s-ar spune, transferul aeronavelor occidentale în Ucraina va însemna o schimbare radicală a situației de pe câmpul de luptă. Acest lucru îl știu foarte bine și oficialii ruși, dacă e să ne uităm doar la ultimele declarații ale lui Serghei Lavrov. Occidentul "se joacă cu focul", a declarat duminică şeful diplomaţiei ruse şi a denunţat "o escaladare inacceptabilă" din partea "Washingtonului, Londrei şi sateliţilor lor din cadrul Uniunii Europene" care vor "să slăbească Rusia".


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nici nu a primit bine Bulgaria primul avion F-16 că l-a consemnat la sol: A fost identificată la bord o defecțiune a unuia dintre sisteme
Aeronavele de avertizare timpurie ASC 890, ''ochii din cer'' ai aviaţiei ucrainene: Apărarea aeriană a Ucrainei devine mai robustă, iar avioanele F-16 mai letale pentru ruşi
Rachete aer-aer AIM-120 pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei. Polonezii cumpără dublu față de noi, dar plătesc triplu
Avioanele Gripen ale Suediei, folosite pentru prima dată în misiuni NATO de Poliție Aeriană pentru a intercepta aeronave rusești
O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia

Ştiri Recomandate

Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
Cum ar intenţiona Rusia să testeze dacă Articolul 5 al NATO mai are vreo valoare: Testul s-ar putea să nu vină sub forma unei invazii clasice, cu armate de tancuri
Polonia cumpără un nou lot de tancuri sud-coreene K2 Black Panther, consolidând şi mai mult o alianță industrial-militară care remodelează fundamental peisajul de securitate european
Forțele Aeriene ale SUA vor să resusciteze un program de rachete hipersonice la care doreau să renunţe: Revenire în forță este alimentată de o realitate geopolitică brutală
Primele blindate 4x4 Cobra II au ajuns în România. Livrarea lor marchează un parteneriat pe termen lung în care Otokar va implica industria de apărare românească
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Un F-35 cum nu a mai fost până acum altul: Planul B pe care gigantul Lockheed Martin îl are după ce a pierdut contractul secolului în fața F-47
Analiză Militară | Polonia își schimbă radical prioritățile: Pune pe pauză unele achizitii militare pentru a rezolva o problemă critică de instruire
Uitați de Rusia. Crește cu viteză amețitoare puterea militară a Chinei iar estimările nu sunt bune deloc: Peste 435 de nave de război până în 2030
Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței? Eurofighter britanice dislocate în Polonia au interceptat imediat avioanele ruse
Rusia a atacat masiv Kievul și Odesa cu drone și rachete balistice. Drone ucrainene au atacat Tatarstan, regiunea Moscova
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Regele Spaniei va vizita împreună cu preşedintele Nicuşor Dan Centrul de instruire întrunită de la Cincu
Președintele Nicușor Dan merge astăzi în Republica Moldova
Amenințări în cel mai mafiot și rusesc stil: Radu Hossu a fost șantajat, amenințat cu moartea și i s-a cerut să se sinucidă după ce familia sa a fost filată
F-35 cu două motoare? Soluția SF a lui Trump ar putea fi cosmetizată de inginerii Lockheed: ”Îl vom transforma într-un Ferrari”
Rusia, ”paradisul” imigranților: Ademeniți cu locuri de muncă bine plătite, migranții africani se trezesc direct în prima linie a frontului din Ucraina
Negociatorul lui Putin amenință că încercarea de a recupera teritoriile ucrainene anexate ilegal de Rusia va duce la război nuclear
Țările NATO trimit forțe suplimentare în Nordul Îndepărtat pentru a descuraja Rusia
Spiderweb, "cutremurul" din Rusia care schimbă totul, inclusiv standardele de construcții în China
NATO: Teroarea Rusiei vine din cer. Alianța cere o creștere cu 400% a capacităților de apărare antiaeriană și antirachetă
Simboluri care cad: Cea mai înaltă statuie a lui Lenin din Kârgâzstan a fost îndepărtată
Scenariu horror pentru România: Jumătate din Ucraina, sub controlul Rusiei până în 2027. Deocamdată, ofensiva rusă din Dnipropetrovsk e doar o perdea de fum
Renault intră în producția de drone. Francezii vor colabora cu o companie ucraineană
Ucrainenii au mai lovit un aerodrom în interiorul Rusiei: S-a întâmplat la Novgorod unde sunt dislocate MiG-31K ce integrează rachete hipersonice Kinjal
Ar fi suficiente cele 49 de avioane F-16 în caz de război? Și cum a sacrificat România alte obiective: „Un număr mare de F-16 nu asigură succesul”
Rușii continuă loviturile de represalii împotriva Ucrainei: Dronele și rachetele rusești au atacat ținte ucrainene, inclusiv civile. Polonezii au ridicat avioanele de luptă
Fost consilier al lui Trump: Rusia a declanșat deja războiul și gândește pe termen lung. Iar de data aceasta nu vă veți mai putea baza pe SUA
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie
Rușii susțin că au intrat în regiunea ucraineană Dnipropetrovsk, dar Ucraina nu confirmă. Medvedev luat de val are o altă ieșire necontrolată
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
pixel