Producția 737 MAX, suspendată de Boeing, dar nu și cea a derivatului militar P-8. Decizie fără precedent în ultimele două decenii
Criza pe care o traversează compania Boeing se adâncește, după ce compania a informat că va suspenda, în ianuarie, producția aeronavelor 737 MAX, prima mare oprire a liniei de asambalre din ultimii 20 de ani.
Boeing, care constuiește aparatul la Seattle, a asigurat că nu va concedia niciunul dintre cei aproximativ 12.000 de angajați pe întreaga durată a suspendării producției, deși decizia ar putea afecta aprovizionarea sa la nivel global, dar și economia SUA.
Decizia înghețării producției vine la câteva zile după ce Administrația Federală a Aviației (FAA) a refuzat să permită din nou zborurile cu Boeing 737 MAX înainte de 2020.
Autoritățile de reglementare au interzis zborurile cu aceste aeronave din martie, după ce, în urma accidentelor din Indonezia și Etiopia soldate cu 346 de victime, costurile totale ridicându-se la peste 9 miliarde de dolari.
Boeing a continuat să producă aeronave 737 MAX, reducând însă producția lunară de la 52 de aparate în aprilie la 42.
Decizia de a opri producția va avea un impact imediat asupra companiilor aeriene, obligându-le să anuleze zboruri sau să închirieze aparate.
Situația punctează și o adâncire a unei crize carecare afectează cel mai rapid vândut aparat de zbor al Boeing la nivel mondial și amenință să afecteze economia Statelor Unite.
Producția 737 MAX, suspendată pe termen nelimitat
Boeing nu a spus cât va dura oprirea producției, subliniind că aceasta depinde de FAA. Eforturile anterioare de a prezice când ar putea reveni 737 MAX, după modificările software, au atras un răspuns puternic din partea autorității de reglementare din SUA.
FAA a declarat că nu va comenta ceea ce a descris drept o decizie de afaceri a Boeing, dar va continua să lucreze cu autoritățile de reglementare globale pentru a revizui modificările propuse la 737 MAX. „Prima noastră prioritate este siguranța și nu am stabilit nicio perioadă pentru când lucrările vor fi finalizate", a spus agenția.
Analiștii au spus că oprirea a fost inevitabilă după ce Boeing a fost forțat să-și abandoneze obiectivul de sfârșit de an pentru revenirea în serviciu. „Nu este o surpriză faptul că nu continuă să producă avioane care nu au un rost", a declarat Adam Pilarski, vicepreședinte senior la compania de consultanța AVITAS cu sediul în Virginia, potrivit celor de la Reuters, citați de Mediafax.
Boeing nu a spus ce impact financiar suplimentar ar avea oprirea 737 MAX, înainte de rezultatele anuale care vor fi comunicate în ianuarie.
Producția P-8, derivat militar din 737, nu va fi afectată
Un purtător de cuvânt a spus că va continua producția unui derivat militar din 737, avionul de supraveghere maritimă P-8.
Acțiunile lui Boeing au închis în scădere cu 4% luni. Acțiunile Spirit AeroSystems Holdings Inc, cel mai mare furnizor al său, au scăzut cu 2%.
Analiștii au evidențiat faptul că și General Electric Co, Safran și Senior Plc, dar și alți furnizori, ar putea suferi perturbări. GE și Safran co-produc motoare pentru 737 MAX.
Companiile aeriene cu avioane 737 MAX sau care au făcut comenzi se confruntă, de asemenea, cu un plus de incertitudine după ce deja și-au redus programele de zbor și marchează întârzieri ale planurilor de creștere.
Southwest Airlines, cel mai mare client 737 MAX, a declarat săptămâna trecută că a ajuns la un acord de compensare cu Boeing pentru o parte dintr-o sumă de 830 de milioane de dolari prevăzuți ca venituri operaționale în 2019, în urma opririi de la zbor a aparatelor.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News