Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Programul Piranha V e în impas. Există inclusiv riscul ca transportoarele să nu fie construite în România
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Programul Piranha V se află în acest moment în impas și există inclusiv riscul ca transportoarele din ultima etapă să nu mai fie construite în România ci direct achiziționate. Motivul? Situația financiară grea în care se află Uzina Mecanică București.
Trageri reale realizate de Armata română, cu blindate Piranha 5, sursă foto: MApN
EXCLUSIV
Trageri reale realizate de Armata română, cu blindate Piranha 5, sursă foto: MApN

Conform datelor noastre, programul e condiționat pentru continuare și pentru fabricarea blindatelor în România, de crearea unei societăți mixte de tip joint-venture între General Dynamics și Uzina Mecanică București pentru producerea viitoarelor transportoare în țară.

Contractul presupune achiziția de către MApN a 227 de vehicule Piranha V iar începând din etapa a III-a a acestuia presupune ca toate cele 131 de vehicule să fi fabricate la UMB.

Doar că, potrivit surselor DefenseRomania din industria de apărare, aici intervine problema. Uzina Mecanică București are probleme financiare, fapt pentru care o asociere de tip joint-venture nu ar fi dorită de General Dynamics. Rămâne de văzut dacă inclusiv etapa finală care prevede ca cele 131 de blindate construite în țară va avea loc. Și, bineînțeles, viitoarea societate mixtă să poată dispune de capabilitatea de a dezvolta astfel de blindate în viitoare contracte, întrucât acesta e obiectivul programului: Nu neapărat achiziționarea de blindate ci dezvoltarea în industria noastră a unei astfel de capabilități.

 

UMB înregistrează pierderi mari în fiecare an fapt pentru care orice asociere de tip joing-venture vine cu un risc semnificativ pentru GD

 

2. -imagine fara descriere- (piranha-v-test-tragere_06402400.jpg)

Testarea transportoarelor Piranha V, sursă foto: MApN

Fostul ministru al Economiei Claudiu Năsui, făcând publice datoriile pe care companiile de apărare de stat le au, a arătat că Uzina Mecanică Bucureşti are capitaluri proprii negative (adică are mai multe datorii decât active). Iar numai în acest an UMB a mai făcut 6.7 milioane de lei datorii suplimentare la bugetul de stat şi face pierderi an de an.

Ne aflăm astfel în situația în care General Dynamics se vede pus în fața condiției obligatorii pentru construirea Piranha V în țară, anume să pună bazele unei societăți mixte în care UMB să vină cu aportul logistic, iar partea americană cu suportul tehnologic. Doar că, potrivit informațiilor nostre, UMB se află sub incidența gajurilor bancare. În aceste condiții General Dynamics ezită să intre într-o societate care riscă ulterior să fie executată de bănci din cauza pasivului cu care vine UMB-ul.

Pe de altă parte, potrivit informațiilor noastre, General Dynamics e dispus să intre în orice societate mixtă cu o companie din industria de apărare în vederea respectării contractului.

Există totodată și riscul ca România să rămână doar cu blindatele pe care le-a achiziționat în acest contract deși inițial s-a vorbit de aproximativ 600 de transportoare inclusiv amfibii. 

Însă scopul Guvernului și al MApN în acest program nu e doar înzestrarea cu Piranha V sau alte transportoare, pe care le putem în continuare cumpăra fără prea mari probleme, ci obiectivul e de a deține o capabilitate de transportoare de acest nivel în România prin dezvoltarea lor de către industria noastră.

Notă DEFENSE ROMANIA: Publicația noastră a solicitat și un punct de vedere al Romarm cu privire la situația programului Piranha V. În momentul în care va exista un răspuns oficial din partea Romarm, DefenseRomania îl va publica

 

Achiziționarea UMB de către General Dynamics pare un scenariu aproape imposibil în condițiile actuale

 

3. Sursă foto... (piranha-v-5_36864200.jpg)

Piranha V, sursă foto: MApN

În această cheie putem citi și întrevederea ministrului interimar al Economiei Virgil Popescu cu reprezentanții General Dynamics despre etapa a II-a a contractului de achiziţie de către Ministerul Apărării a transportoarelor Piranha V.

Fără să precizeze sau să dea de înțeles că programul este în impas, ministrul Virgil Popescu s-a rezumat doar să dea asigurări că se face tot posibilul ca Piranha V să fie construite în România. El a vorbit inclusiv de o posibilă achiziție a UMB de către General Dynamics, dar acest lucru pare foarte greu de crezut în contextul situației financiare a UMB, care aparține de Romarm.

"Armata Română are nevoie de aceste transportoare şi conform contractului de offset acestea trebuie fabricate în România. O posibilă achiziţie a UM Bucureşti de către General Dynamics nu este exclusă, dar procedura va dura ceva timp şi până atunci trebuie să ne organizăm pentru fabricarea în România a transportoarelor, aşa cum a fost stabilită prin contractul offset", preciza ministrul Virgil Popescu.

Programul esenţial de înzestrare 'Transportor blindat pentru trupe 8x8' a fost iniţiat, în noiembrie 2017, prin Hotărâre a Guvernului României, prin care erau aprobate circumstanţele şi procedura specifică aferente primei etape, în vederea atribuirii unui acord-cadru de furnizare a 227 de transportoare blindate şi derivate pe platforma Piranha 5 şi a suportului logistic iniţial către General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane

Ştiri Recomandate

NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
pixel