Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
În mijlocul unei dezbateri politice intense privind furnizarea de rachete de croazieră Taurus către Ucraina, un parteneriat tehnologic discret între Japonia și Europa adaugă o nouă variabilă, extrem de sensibilă, pe tabla de șah a politicii de apărare internaționale.
Racheta de croazieră Taurus. Foto: MBDA
Gigantul japonez Kawasaki Heavy Industries poartă negocieri avansate cu compania europeană de apărare MBDA, producătoarea rachetelor Taurus, pentru dezvoltarea unor motoare de înaltă performanță, mai ușoare și mai eficiente, destinate acestor rachete de croazieră.
Potrivit unor surse citate de Reuters, un acord ar fi fost semnat în timpul unei expoziții de apărare organizate la Tokyo, în mai 2025.
Discreția parteneriatului nu este întâmplătoare. MBDA a apelat la expertiza Kawasaki - companie care testează deja un nou motor turbofan mic pentru o rachetă antinavă cu rază lungă destinată forțelor militare japoneze - în căutarea unei alternative la actualele motoare furnizate de compania americană Williams International.

Obiectivul este clar: crearea unei variante de Taurus cu performanțe îmbunătățite, probabil pentru versiunea modernizată, denumită Taurus Neo, pe care Germania intenționează să o achiziționeze, printr-un contract de 2,1 miliarde de euro pentru 600 de rachete, cu livrări așteptate din 2029.
Nodul gordian: Pacifismul Japoniei și reexportul către o zonă de conflict
Implicațiile acestui parteneriat depășesc cu mult sfera tehnologică. Intrarea unui partener japonez în ecuație complică semnificativ posibila livrare a rachetelor Taurus către Ucraina, subiect intens dezbătut în cercurile politice germane.
Regulile stricte de export de armament ale Japoniei interzic, în mod tradițional, transferul de echipamente militare către țări aflate în conflict.
Deși Tokyo a făcut unele excepții în ultimii ani, o schimbare de paradigmă ce semnalează o distanțare de poziția sa pacifistă postbelică, orice reexport de tehnologie sau echipament dezvoltat în comun trebuie să fie aprobat de Japonia.
De exemplu, în 2023, Tokyo a revizuit regulile pentru a permite exportul de rachete Patriot, produse sub licență în Japonia, către Statele Unite, dar orice transfer ulterior al acestora către țări terțe trebuie să obțină acordul Japoniei.
De asemenea, Japonia a permis și viitorul export al avionului de vânătoare de generația a șasea GCAP, dezvoltat împreună cu Marea Britanie și Italia.

Cu toate acestea, sensibilitatea conflictului din Ucraina și eventuala reacție a Moscovei, care a avertizat că ar considera Berlinul ca fiind direct implicat în război, transformă cooperarea cu compania Kawasaki într-o problemă delicată, forțând o analiză riguroasă a Agenției de Achiziții, Tehnologie și Logistică (ATLA) din Japonia.
În timp ce cancelarul german Friedrich Merz nu a exclus trimiterea de Taurus la Kiev, rachete cu o rază de acțiune de peste 500 de kilometri, parteneriatul cu Kawasaki plasează Berlinul într-o poziție diplomatică și logistică mult mai dificilă, demonstrând încă o dată că piața globală a apărării este un spațiu unde tehnologia și geopolitica sunt inseparabile.
Concluzie: În ciuda planurilor Germaniei de a moderniza rachetele Taurus și de a semna un contract pentru varianta Neo în lunile următoare, parteneriatul cu Kawasaki Heavy Industries, deși menită să aducă performanțe superioare, creează un nou obstacol major în calea oricărui ajutor militar direct către Ucraina care ar implica tehnologie japoneză.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News