Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
„Revenirea” în luptă a elicopterelor Ka-52 Alligator după ce Rusia a pierdut 30% din flotă. Ucraina, nevoită să dezvolte noi tactici
Forțele aeriene
Data publicării:
Oricâtă importanță ar avea planificările strategice și concepțiile operative privind ducerea războiului, acestea ajung întotdeauna să fie dependente de dinamica realitatății tactice din teren. După o laborioasă planificare, Ucraina continuă cu contraofensiva sa în sud și est, făcând însă progrese mult mai lente decât în toamna anului trecut, iar unul dintre principalii factori de “rezistență la înaintare” pare să fie faptul că forțele ruse se bucură de mai multă libertate de acțiune aeriană în zonele critice din apropierea liniei frontului.
Elicopter de atac rus Ka-52. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Elicopter de atac rus Ka-52. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Ultima săptămână a arătat că Rusia s-a străduit să valorifice timpul câștigat odată cu invitarea Ucrainei la contraofensivă și s-a concentrat pe adaptarea întrebuințării forței aeriene de sprijin după ce, la începutul campaniei, s-a arătat aproape complet nepregătită în utilizarea acesteia.

Se pare că unele dintre aeronavele ruse sunt acum capabile să opereze într-un mod mai puțin limitat, sau cel puțin că aviația de sprijin este dispusă să își asume mai multe riscuri în acest sens. 

Acest lucru pune deja presiune pe trupele ucrainene, în special privind necesitatea protecției antiaeriene a brigăzilor implicate în străpungerea aliniamentelor de apărare organizate de ruși. Pe măsură ce acestea avansează și se îndepărtează de elementele sistemului propriu integrat de apărare antiaeriană, crește relevanța prezenței pe primul aliniament a sistemelor mobile de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune.

Prezența acestor mijloace de apărare antiaeriană apropiată este fundamentală pentru protecția trupelor de pe linia frontului, inclusiv a blindatelor, apărându-le împotriva unei game largi de amenințări aeriene, de la elicoptere și avioane care zboară la joasă înălțime, la drone de atac și rachete de croazieră.

 

“Alligator reloaded” - aviația rusă de sprijin mai aproape de linia frontului după ce a pierdut 30% din flota de Ka-52

 

2. Elicopter ... (ka-52-alligator_20498800.jpg)

Elicopter rusesc Ka-52 Alligator

Mai multe relatări promovate chiar de Ministerul rus al Apărării arată că acum aviația rusă de sprijin operează foarte aproape de linia frontului, elicopterele de atac Ka-52 Alligator reprezentând o amenințare deosebită pentru blindatele ucrainene angajate în contraofensivă. 

Ka-52 a suportat greul misiunilor de sprijin aerian apropiat încă de la începutul războiului, fapt reflectat în pierderile sale disproporționat de mari: 35 de aparate distruse, abandonate sau capturate de la începutul războiului, față de 12 elicoptere Mi-28, nouă Mi-35 și șase Mi-24 mai vechi. Practic Rusia a pierdut aproximativ 30% din întreaga sa flotă de Ka-52.

Pierderile grele aproape că i-au făcut pe experți să se îndoiască de viitorul elicopterelor de atac în războiul modern. Cu toate acestea, se pare că ultimele rezultate ale utilizării de către ruși a sistemului de război electronic Vitebsk-25 pe Alligator s-au dovedit extrem de eficiente în protecția aeronavei, iar revigorea observată în utilizarea elicopterelor ar putea fi strâns legată de acest lucru.

Sunt semnale că elicopterele ruse apar într-un număr mai mare pentru a sprijini eforturile de a eroda contraofensiva ucraineană. Imagini recente obținute din satelit cu aeroportul Berdiansk (din localitatea ucraineană cu același nume, port la Marea Azov) indică un “aflux” de 20 de elicoptere, redislocate din alte părți. Pe lângă cinci Ka-52, alte mijloace aeriene de la Berdiansk par să includă nouă Mi-8/Mi-24 și 13 elicoptere navale Ka-27/Ka-29.

„Creșterea recentă a imaginilor cu Ka-52 sugerează că activitatea lor (și cea a elicopterelor de atac rusești în general) s-a intensificat (poate semnificativ) de când Ucraina și-a lansat contraofensiva, într-un efort de a opri progresele ucrainene”, susține Guy Plopsky, analist specializat în problematica aviației militare ruse. 

„Același lucru pare să fie valabil și pentru aviația tactică de luptă a rușilor. Într-adevăr, o actualizare recentă a informațiilor Ministerului Apărării din Regatul Unit a remarcat că forța aeriană rusă a fost neobișnuit de activă în sudul Ucrainei, unde spațiul aerian este mai permisiv pentru Rusia”, a mai precizat Plopsky.

 

Ka-52 versus SHORAD

 

3. Elicopter ... (elicopter_ka_52m_rusia_32053700.jpg)

Elicopter de atac Ka-52

Aparent, lipsa sau insuficiența sistemelor mobile de apărare antiaeriană apropiată, la joasă înălțime, de tip SHORAD, în cadrul forțelor înaintate de străpungere a apărării ruse a lăsat o „zonă moartă” în care Ka-52 pot funcționa cu un grad mai mare de siguranță decât în trecut. 

Operarea la altitudini foarte mici, mascarea folosind configurația terenului, precum și acțiunile pe timp de noapte limitează vulnerabilitatea acestora la SHORAD și în special la rachetele sol-aer lansate de pe sistemele portabile (MANPADS).

Elicopterele ruse acționează în principal la aproximativ 10-15 km, la limita de bătaie a sistemelor și senzorilor ucraineni, ceea ce le oferă un spațiu de siguranță pentru a fi eficiente împotriva blindatelor avansate, fără a deveni ținte pentru SHORAD.

Ka-52 utilizează două variante principale de rachete ghidate antitanc (ATGM). 9M120-1 Ataka-1, cu raza de acțiune de 6 km, și 9A4172K Vikhr-1 care poate lovi ținte la 8-10 km. Ambele rachete folosesc rachete ghidare cu fascicul laser, deși pot fi utilizate și rachete 9M120 cu ghidare radio.

De asemenea, trupele ruse așteaptă ca Aligatorul să primească racheta multirol ușoară antiblindate LMUR, o armă mai puternică, cu o rază de acțiune de până la 15 km. LMUR a fost până acum asociată versiunii Ka-52M (modernizat), care nu a fost încă observat în Ucraina, deși racheta a fost cu siguranță lansată și de pe alte platforme.

„În prezent, multe ținte pe care le angajează Ka-52 par a fi vehicule care sunt situate în apropierea sau în fața liniilor ucrainene”, mai observa Plopsky. În astfel de cazuri, ucrainenii nu au elemente de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune dispuse între Ka-52 și ținta sa, ceea ce face ca situația să avantajeze partea rusă.

Există totuși și vulnerabilități în tactica utilizării elicopterelor Ka-52. Atunci când este lansată de la înălțimi mici și de la distanțe înclinate de aproximativ 8 kilometri, racheta Vikhr-1 are nevoie de aproximativ 23-25 de secunde pentru a-și atinge ținta, timp în care Ka-52 trebuie să rămână relativ nemișcat pentru marca ținta cu raza de laser. Acest lucru lasă Ka-52 vulnerabil la apărarea antiaeriană cu rază mai lungă de acțiune, cum ar fi sistemele sol-aer ghidate prin radar.

 

Jocul demascării poziției. Ucraina trebuie să dezvolte noi tactici

 

4. Stinger MA... (stinger_42668000.jpg)

Stinger MANPAD

În aceste condiții, prima preocupare a rușilor ar fi suprimarea sau distrugerea apărării antiaeriene ucrainene din adâncimea tactică, și sunt semne că au început să își îmbunătățească precizia loviturilor, devenind mai periculoși pentru sistemele de rachete sol-aer ucrainene ghidat de radar. 

În același timp, sunt opinii potrivit cărora, prin lovituri tot mai precise în adâncimea operativă ucraineană, rușii forțează aducerea sistemelor de apărarea antiaeriană ucrainene mai aproape de linia frontului în încercarea lor de a distruge rachetele ruse sau chiar aeronavele care le lansează. 

Odată ce radarele sistemelor ucrainene de apărare antiaeriană ar fi activate, forțele ruse le-ar putea stabili poziția și combate cu drone kamikaze sau rachete.

Situația urmărită de ruși a fost sintetizată pe un cont pro-rus de pe canalul Telegram astfel: „Apărarea ucraineană nu are de ales – dacă nu doboară bombele rusești, ținte importante sunt lovite în spatele primei linii. Dacă încearcă să le doboare, sistemele lor de apărare antiaeriană pot fi distruse.”

Evident că situația nu este atât de radicală, însă reflectă o problemă reală cu care încep să se confrunte trupele ucrainene și care se accentuează pe timpul desfășurării contraofensivei.

Ucraina va dezvolta, fără îndoială, noi tactici pentru a reuși evitarea unor astfel de scenarii și contracararea unei prezențe din ce în ce mai mari a aviației de front ruse pe fondul contraofensivei în curs. Dar deja experiența acestei noi etape a campaniei arată că, pentru unitățile ucrainene angajate în luptă, importanța capabilităților de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune crește pe măsură ce acestea avansează, au mai puțină acoperire antiaeriană din adâncimea proprie și pot fi supuse unui atac mai susținut din partea aviației de front ruse.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nici nu a primit bine Bulgaria primul avion F-16 că l-a consemnat la sol: A fost identificată la bord o defecțiune a unuia dintre sisteme
Aeronavele de avertizare timpurie ASC 890, ''ochii din cer'' ai aviaţiei ucrainene: Apărarea aeriană a Ucrainei devine mai robustă, iar avioanele F-16 mai letale pentru ruşi
Rachete aer-aer AIM-120 pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei. Polonezii cumpără dublu față de noi, dar plătesc triplu
Avioanele Gripen ale Suediei, folosite pentru prima dată în misiuni NATO de Poliție Aeriană pentru a intercepta aeronave rusești
O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia

Ştiri Recomandate

Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
Cum ar intenţiona Rusia să testeze dacă Articolul 5 al NATO mai are vreo valoare: Testul s-ar putea să nu vină sub forma unei invazii clasice, cu armate de tancuri
Polonia cumpără un nou lot de tancuri sud-coreene K2 Black Panther, consolidând şi mai mult o alianță industrial-militară care remodelează fundamental peisajul de securitate european
Forțele Aeriene ale SUA vor să resusciteze un program de rachete hipersonice la care doreau să renunţe: Revenire în forță este alimentată de o realitate geopolitică brutală
Primele blindate 4x4 Cobra II au ajuns în România. Livrarea lor marchează un parteneriat pe termen lung în care Otokar va implica industria de apărare românească
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Un F-35 cum nu a mai fost până acum altul: Planul B pe care gigantul Lockheed Martin îl are după ce a pierdut contractul secolului în fața F-47
Analiză Militară | Polonia își schimbă radical prioritățile: Pune pe pauză unele achizitii militare pentru a rezolva o problemă critică de instruire
Uitați de Rusia. Crește cu viteză amețitoare puterea militară a Chinei iar estimările nu sunt bune deloc: Peste 435 de nave de război până în 2030
Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței? Eurofighter britanice dislocate în Polonia au interceptat imediat avioanele ruse
Rusia a atacat masiv Kievul și Odesa cu drone și rachete balistice. Drone ucrainene au atacat Tatarstan, regiunea Moscova
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Regele Spaniei va vizita împreună cu preşedintele Nicuşor Dan Centrul de instruire întrunită de la Cincu
Președintele Nicușor Dan merge astăzi în Republica Moldova
Amenințări în cel mai mafiot și rusesc stil: Radu Hossu a fost șantajat, amenințat cu moartea și i s-a cerut să se sinucidă după ce familia sa a fost filată
F-35 cu două motoare? Soluția SF a lui Trump ar putea fi cosmetizată de inginerii Lockheed: ”Îl vom transforma într-un Ferrari”
Rusia, ”paradisul” imigranților: Ademeniți cu locuri de muncă bine plătite, migranții africani se trezesc direct în prima linie a frontului din Ucraina
Negociatorul lui Putin amenință că încercarea de a recupera teritoriile ucrainene anexate ilegal de Rusia va duce la război nuclear
Țările NATO trimit forțe suplimentare în Nordul Îndepărtat pentru a descuraja Rusia
Spiderweb, "cutremurul" din Rusia care schimbă totul, inclusiv standardele de construcții în China
NATO: Teroarea Rusiei vine din cer. Alianța cere o creștere cu 400% a capacităților de apărare antiaeriană și antirachetă
Simboluri care cad: Cea mai înaltă statuie a lui Lenin din Kârgâzstan a fost îndepărtată
Scenariu horror pentru România: Jumătate din Ucraina, sub controlul Rusiei până în 2027. Deocamdată, ofensiva rusă din Dnipropetrovsk e doar o perdea de fum
Renault intră în producția de drone. Francezii vor colabora cu o companie ucraineană
Ucrainenii au mai lovit un aerodrom în interiorul Rusiei: S-a întâmplat la Novgorod unde sunt dislocate MiG-31K ce integrează rachete hipersonice Kinjal
Ar fi suficiente cele 49 de avioane F-16 în caz de război? Și cum a sacrificat România alte obiective: „Un număr mare de F-16 nu asigură succesul”
Rușii continuă loviturile de represalii împotriva Ucrainei: Dronele și rachetele rusești au atacat ținte ucrainene, inclusiv civile. Polonezii au ridicat avioanele de luptă
Fost consilier al lui Trump: Rusia a declanșat deja războiul și gândește pe termen lung. Iar de data aceasta nu vă veți mai putea baza pe SUA
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie
Rușii susțin că au intrat în regiunea ucraineană Dnipropetrovsk, dar Ucraina nu confirmă. Medvedev luat de val are o altă ieșire necontrolată
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
pixel