Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
„Revenirea” în luptă a elicopterelor Ka-52 Alligator după ce Rusia a pierdut 30% din flotă. Ucraina, nevoită să dezvolte noi tactici
Forțele aeriene
Data publicării:
Oricâtă importanță ar avea planificările strategice și concepțiile operative privind ducerea războiului, acestea ajung întotdeauna să fie dependente de dinamica realitatății tactice din teren. După o laborioasă planificare, Ucraina continuă cu contraofensiva sa în sud și est, făcând însă progrese mult mai lente decât în toamna anului trecut, iar unul dintre principalii factori de “rezistență la înaintare” pare să fie faptul că forțele ruse se bucură de mai multă libertate de acțiune aeriană în zonele critice din apropierea liniei frontului.
Elicopter de atac rus Ka-52. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Elicopter de atac rus Ka-52. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Ultima săptămână a arătat că Rusia s-a străduit să valorifice timpul câștigat odată cu invitarea Ucrainei la contraofensivă și s-a concentrat pe adaptarea întrebuințării forței aeriene de sprijin după ce, la începutul campaniei, s-a arătat aproape complet nepregătită în utilizarea acesteia.

Se pare că unele dintre aeronavele ruse sunt acum capabile să opereze într-un mod mai puțin limitat, sau cel puțin că aviația de sprijin este dispusă să își asume mai multe riscuri în acest sens. 

Acest lucru pune deja presiune pe trupele ucrainene, în special privind necesitatea protecției antiaeriene a brigăzilor implicate în străpungerea aliniamentelor de apărare organizate de ruși. Pe măsură ce acestea avansează și se îndepărtează de elementele sistemului propriu integrat de apărare antiaeriană, crește relevanța prezenței pe primul aliniament a sistemelor mobile de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune.

Prezența acestor mijloace de apărare antiaeriană apropiată este fundamentală pentru protecția trupelor de pe linia frontului, inclusiv a blindatelor, apărându-le împotriva unei game largi de amenințări aeriene, de la elicoptere și avioane care zboară la joasă înălțime, la drone de atac și rachete de croazieră.

 

“Alligator reloaded” - aviația rusă de sprijin mai aproape de linia frontului după ce a pierdut 30% din flota de Ka-52

 

2. Elicopter ... (ka-52-alligator_20498800.jpg)

Elicopter rusesc Ka-52 Alligator

Mai multe relatări promovate chiar de Ministerul rus al Apărării arată că acum aviația rusă de sprijin operează foarte aproape de linia frontului, elicopterele de atac Ka-52 Alligator reprezentând o amenințare deosebită pentru blindatele ucrainene angajate în contraofensivă. 

Ka-52 a suportat greul misiunilor de sprijin aerian apropiat încă de la începutul războiului, fapt reflectat în pierderile sale disproporționat de mari: 35 de aparate distruse, abandonate sau capturate de la începutul războiului, față de 12 elicoptere Mi-28, nouă Mi-35 și șase Mi-24 mai vechi. Practic Rusia a pierdut aproximativ 30% din întreaga sa flotă de Ka-52.

Pierderile grele aproape că i-au făcut pe experți să se îndoiască de viitorul elicopterelor de atac în războiul modern. Cu toate acestea, se pare că ultimele rezultate ale utilizării de către ruși a sistemului de război electronic Vitebsk-25 pe Alligator s-au dovedit extrem de eficiente în protecția aeronavei, iar revigorea observată în utilizarea elicopterelor ar putea fi strâns legată de acest lucru.

Sunt semnale că elicopterele ruse apar într-un număr mai mare pentru a sprijini eforturile de a eroda contraofensiva ucraineană. Imagini recente obținute din satelit cu aeroportul Berdiansk (din localitatea ucraineană cu același nume, port la Marea Azov) indică un “aflux” de 20 de elicoptere, redislocate din alte părți. Pe lângă cinci Ka-52, alte mijloace aeriene de la Berdiansk par să includă nouă Mi-8/Mi-24 și 13 elicoptere navale Ka-27/Ka-29.

„Creșterea recentă a imaginilor cu Ka-52 sugerează că activitatea lor (și cea a elicopterelor de atac rusești în general) s-a intensificat (poate semnificativ) de când Ucraina și-a lansat contraofensiva, într-un efort de a opri progresele ucrainene”, susține Guy Plopsky, analist specializat în problematica aviației militare ruse. 

„Același lucru pare să fie valabil și pentru aviația tactică de luptă a rușilor. Într-adevăr, o actualizare recentă a informațiilor Ministerului Apărării din Regatul Unit a remarcat că forța aeriană rusă a fost neobișnuit de activă în sudul Ucrainei, unde spațiul aerian este mai permisiv pentru Rusia”, a mai precizat Plopsky.

 

Ka-52 versus SHORAD

 

3. Elicopter ... (elicopter_ka_52m_rusia_32053700.jpg)

Elicopter de atac Ka-52

Aparent, lipsa sau insuficiența sistemelor mobile de apărare antiaeriană apropiată, la joasă înălțime, de tip SHORAD, în cadrul forțelor înaintate de străpungere a apărării ruse a lăsat o „zonă moartă” în care Ka-52 pot funcționa cu un grad mai mare de siguranță decât în trecut. 

Operarea la altitudini foarte mici, mascarea folosind configurația terenului, precum și acțiunile pe timp de noapte limitează vulnerabilitatea acestora la SHORAD și în special la rachetele sol-aer lansate de pe sistemele portabile (MANPADS).

Elicopterele ruse acționează în principal la aproximativ 10-15 km, la limita de bătaie a sistemelor și senzorilor ucraineni, ceea ce le oferă un spațiu de siguranță pentru a fi eficiente împotriva blindatelor avansate, fără a deveni ținte pentru SHORAD.

Ka-52 utilizează două variante principale de rachete ghidate antitanc (ATGM). 9M120-1 Ataka-1, cu raza de acțiune de 6 km, și 9A4172K Vikhr-1 care poate lovi ținte la 8-10 km. Ambele rachete folosesc rachete ghidare cu fascicul laser, deși pot fi utilizate și rachete 9M120 cu ghidare radio.

De asemenea, trupele ruse așteaptă ca Aligatorul să primească racheta multirol ușoară antiblindate LMUR, o armă mai puternică, cu o rază de acțiune de până la 15 km. LMUR a fost până acum asociată versiunii Ka-52M (modernizat), care nu a fost încă observat în Ucraina, deși racheta a fost cu siguranță lansată și de pe alte platforme.

„În prezent, multe ținte pe care le angajează Ka-52 par a fi vehicule care sunt situate în apropierea sau în fața liniilor ucrainene”, mai observa Plopsky. În astfel de cazuri, ucrainenii nu au elemente de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune dispuse între Ka-52 și ținta sa, ceea ce face ca situația să avantajeze partea rusă.

Există totuși și vulnerabilități în tactica utilizării elicopterelor Ka-52. Atunci când este lansată de la înălțimi mici și de la distanțe înclinate de aproximativ 8 kilometri, racheta Vikhr-1 are nevoie de aproximativ 23-25 de secunde pentru a-și atinge ținta, timp în care Ka-52 trebuie să rămână relativ nemișcat pentru marca ținta cu raza de laser. Acest lucru lasă Ka-52 vulnerabil la apărarea antiaeriană cu rază mai lungă de acțiune, cum ar fi sistemele sol-aer ghidate prin radar.

 

Jocul demascării poziției. Ucraina trebuie să dezvolte noi tactici

 

4. Stinger MA... (stinger_42668000.jpg)

Stinger MANPAD

În aceste condiții, prima preocupare a rușilor ar fi suprimarea sau distrugerea apărării antiaeriene ucrainene din adâncimea tactică, și sunt semne că au început să își îmbunătățească precizia loviturilor, devenind mai periculoși pentru sistemele de rachete sol-aer ucrainene ghidat de radar. 

În același timp, sunt opinii potrivit cărora, prin lovituri tot mai precise în adâncimea operativă ucraineană, rușii forțează aducerea sistemelor de apărarea antiaeriană ucrainene mai aproape de linia frontului în încercarea lor de a distruge rachetele ruse sau chiar aeronavele care le lansează. 

Odată ce radarele sistemelor ucrainene de apărare antiaeriană ar fi activate, forțele ruse le-ar putea stabili poziția și combate cu drone kamikaze sau rachete.

Situația urmărită de ruși a fost sintetizată pe un cont pro-rus de pe canalul Telegram astfel: „Apărarea ucraineană nu are de ales – dacă nu doboară bombele rusești, ținte importante sunt lovite în spatele primei linii. Dacă încearcă să le doboare, sistemele lor de apărare antiaeriană pot fi distruse.”

Evident că situația nu este atât de radicală, însă reflectă o problemă reală cu care încep să se confrunte trupele ucrainene și care se accentuează pe timpul desfășurării contraofensivei.

Ucraina va dezvolta, fără îndoială, noi tactici pentru a reuși evitarea unor astfel de scenarii și contracararea unei prezențe din ce în ce mai mari a aviației de front ruse pe fondul contraofensivei în curs. Dar deja experiența acestei noi etape a campaniei arată că, pentru unitățile ucrainene angajate în luptă, importanța capabilităților de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune crește pe măsură ce acestea avansează, au mai puțină acoperire antiaeriană din adâncimea proprie și pot fi supuse unui atac mai susținut din partea aviației de front ruse.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk

Ştiri Recomandate

Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Nicușor Dan spune că modelul finlandez e o posibilă cale de urmat și pentru Romarm
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
Și Elveția se uită la preț: Mai puține F-35 cumpărate, după ce prețul a crescut cu aproximativ 10%. Când sunt așteptate primele avioane de luptă
India spală imaginea „pătată” de ucraineni a S-400. Problema pentru indieni e că sistemele ruse depind de China, stat împotriva căruia reprezintă principala apărare
Nicușor Dan: China e un mare actor global economic iar România nu poate nega această realitate. Dezvoltarea relației nu trebuie să producă riscuri de securitate
Submarin făcut „artificii” în port (Video) O dronă ucraineană Sea Baby a lovit în plin submarinul rus Varshavyanka chiar în Novorosiisk
Orban ar putea rămâne la putere chiar dacă pierde alegerile: ”Transferul” la Președinție, un truc similar cu cel aplicat de Putin
Foto: 16 rachete balistice și 5 drone kamikaze au distrus un „complexul nuclear israelian”, machetă construită de iranieni, în timpul exercițiilor militare. Sursă: Captură YouTube @IRAN Military Power
EXCLUSIV
35.000 de rachete lansate împotriva unei țări mici: Cum a interceptat IDF rachete iraniene în spațiu. Investițiile majore în cyber au făcut posibilă și celebra operațiune a pagerelor explozive
Mașină de luptă Redback. Foto: Hanwha Aerospace
EXCLUSIV
CEO-ul Hanwha, exclusiv pentru DefenseRomania: Oferta e fără precedent. Nu vizează doar Redback cu produție aici a motoarelor, carenelor sau turelelor. Gigantul coreean vrea să se „mute” în România
Ucrainenii spun ”nu” dictatului: Trei sferturi din populație se opune planului de pace care ar include renunțarea la întregul Donbas
pixel