Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
România, cap de pod al Europei către Asia Centrală. Coridorul Asia Centrală-Caucaz-Europa poate spori securitatea economică și energetică a regiunii
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
Una dintre rutele cu cel mai mare potențial, insuficient exploatate de Europa și Statele Unite, este coridorul care leagă statele din Asia Centrală, Caucazul și Europa, remarcă de George Scutaru, Director General al New Strategy Center și fost consilier pentru securitate națională al Președintelui României - într-un studiu realizat împreună cu Mamuka Tsereteli și Kaush Arha.
Coridoare gaze naturale / Foto: Ministerul Energiei al Republicii Molddova
Coridoare gaze naturale / Foto: Ministerul Energiei al Republicii Molddova

Potrivit analizei publicate în National Interest, interesele americane și europene au nevoie de resursele din zona Asiei Centrale și a Caucazului pentru a putea echilibra acțiunile Chinei, care acaparează resursele de minerale - disponibile oriunde pe Glob -  și își consolidează capacitățile interne de procesare.

Azerbaidjan, Armenia și Turcia au planuri ambițioase de a deveni hub-uri regionale care să conecteze comerțul și comerțul dintre Marea Caspică și Marea Neagră, completând coridorul azer-georgian existent. 

La rândul său, economia Georgiei a atras o creștere a afacerilor rusești în timpul războiului din Ucraina, dar se tem de dependența evidentă de Moscova.

Pentru o creștere economică susținută și securitate națională, este nevoie de un comerț înfloritor dintre Asia și Europa. Asia Centrală și Caucazul doresc la rândul lor un parteneriat cu interesele transatlantice.

Statele Unite și Europa ar trebui să profite de această oportunitate istorică și să stabilească un Coridor Economic Asia Centrală-Caucaz-European (CACE), notează autorii analizei. 

 

Caspica, o adevărată centrală energetică 

Regiunea din Mării Caspice a devenit un furnizor important de petrol și un canal de energie pentru Europa și întreaga lume. Statele Unite, în urma dizolvării Uniunii Sovietice, s-au angajat în dezvoltarea infrastructurii energetice a regiunii și în integrarea acesteia pe piața globală a energiei, în special, facilitând tranzitul energetic între regiunea transcaspică și Marea Mediterană. 

Producția regiunii Caspice reprezintă aproximativ 1% din producția mondială de petrol și 3% din gazele naturale, cea mai mare parte fiind rafinată în Italia înainte de reexport. 

În special, Caspian Pipeline a conectat câmpul petrolier Tengiz din Kazahstan, dezvoltat și operat de Chevron, la portul Novorossiysk de la Marea Neagră.

Între timp, conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan conectează câmpurile petroliere din zona Caspică din Azerbaidjan de portul mediteranean Ceyhan. 

După Italia, Israelul este al doilea cel mai mare importator de petrol din Azerbaidjan.

Coridorul Sudic de gaze naturale transportă gaz azer în Europa prin Georgia, Turcia, Grecia, Albania și Italia, reprezentând aproximativ 4% din gazele naturale europene.

Pe lângă conductele de petrol și gaze, navele și rețelele feroviare transportă țiței și produse petroliere din Asia Centrală în Europa. Combustibilul uzbec, rezistent la vreme rece, generat din gaze naturale, este transportat pe o rețea rutieră-feroviară-navală prin Turkmenistan, Azerbaidjan și Georgia până la Marea Neagră și mai departe către piețele din nordul Europei. 

 

Dincolo de petrol și gaze 

La 17 decembrie 2022, liderii Azerbaidjanului, Georgiei, României și Ungariei au semnat un acord pentru construirea unei linii electrice submarine între Georgia și România pentru transmiterea energiei regenerabile din parcul eolian azer de la hidrocentralele din Caspică și Georgia.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat proiectul ca parte a inițiativei European Global Gateway și a contribuit la diversificarea energetică a Europei. 

Asia Centrală este bogată în minerale esențiale pentru tranziția energetică și vehicule electrice, statele din regiune fiind implicate activ în extinderea capacității lor de export, inclusiv prin creșterea investițiilor în infrastructura regională:

  • Porturile din Marea Caspică - Turkmenbashi în Turkmenistan, Aktau și Kuryk în Kazahstan și Alat în Azerbaidjan - se coordonează pentru a crește traficul de nave de adâncime mică de-a lungul mării interioare.

  • La Marea Neagră, Georgia extinde porturile Anaklia și Poti pentru a primi trafic sporit din Asia Centrală și Caucazul de Sud.

  • Conexiuni de tren Trans-Caucaz între Marea Caspică și Marea Neagră, cum ar fi Baku-Poti și Baku-Tbilisi-Kars, mărfuri cu feribotul - inclusiv minerale, îngrășăminte, cereale și alte produse agricole. Banca Mondială proiectează o creștere a tranzitului anual de mărfuri trans-caspică de la 2,26 la 11 milioane de tone până în 2030. 

  • Traficul aerian de marfă și pasageri în Asia Centrală și Caucaz este în continuă creștere . Se formează o rețea de aeroporturi pentru comerțul și turismul intra-regional, cu legături îmbunătățite cu Europa de Est și statele din Golf. Se estimează că îmbunătățirea aviației va dezlănțui imensul potențial turistic neexploatat al regiunii. 

 

România: Cap de pod al Europei pentru CACE 

Geografia României, aparatul de securitate și capacitățile energetice și logistice în creștere rapidă o fac capul de pod optim pentru un angajament economic european mai puternic cu Caucaz și Asia Centrală. România se mândrește cu cel mai mare litoral al UE și NATO de la Marea Neagră. Dunărea, cel mai lung fluviu din Europa, se varsă în Marea Neagră pe litoralul românesc. Coridorul de transport al Dunării, prin rețelele de canale Rin-Main-Dunăre și Rin-Amsterdam, leagă Constanța, România, de Rotterdam, Olanda. Cu o atenție și investiții mai mari, transportul fluvial Constanța-Rotterdam promite să transforme estul și centrul Europei. 

România este pregătită să devină un furnizor important de energie în sud-estul Europei, contribuind la independența energetică a regiunii. Se estimează că va deveni cel mai mare producător de gaze naturale al UE până în 2027. În plus, își modernizează intensiv centralele nucleare vechi, în strânsă cooperare cu Statele Unite, Italia și Canada. România este, de asemenea, națiunea europeană de primă linie care lucrează cu Statele Unite pentru a desfășura reactoare modulare mici (SMR), în timp ce extinde parcurile eoliene offshore din Marea Neagră. 

De asemenea, România îşi modernizează infrastructura şi capacităţile logistice din Marea Neagră prin extinderea facilităţilor portuare de la Constanţa şi Sulina.

Romanian Grampet Group și KTZ Express, subsidiara a Căilor Ferate Kazah, lucrează împreună pentru a îmbunătăți legăturile feroviare cu porturile. Porturile românești joacă deja un rol critic în exportul de cereale ucrainene — de la 300.000 de tone pe lună în martie 2022 la aproape 3 milioane de tone pe lună în octombrie 2023 — și urmează să joace un rol și mai important în viitoarea reconstrucție a Ucrainei.

Drept urmare, România se află într-o poziție unică atât pentru a spori legăturile economice europene cu Caucazul și Asia Centrală, cât și pentru a include Ucraina în aceste eforturi la momentul potrivit.

 

Pilonii gemeni ai Europei: CACE și IMEC

Global Gateway este inițiativa principală a Europei în stabilirea unei conexiuni de încredere pentru transportul energiei digitale cu vecinii săi și din întreaga lume. O conexiune economică mai mare cu Asia de Sud și Asia Centrală deține cea mai mare promisiune pentru investițiile sale. La Summitul G-20 din 2023 de la Delhi, UE, împreună cu Statele Unite, India, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Franța, Germania și Italia, au anunțat Coridorul Economic India-Orientul Mijlociu-Europa (IMEC). Este prudent și oportun ca Europa să avanseze un corolar geografic strategic pentru IMEC prin lansarea unui coridor economic Asia Centrală-Caucaz-Europa (CACE). 

Atât IMEC, cât și CACE reprezintă inițiative strategice care provin din regiunea Europei Centrale și de Est înconjurate de Mările Adriatice, Baltice și Negre, pentru a revigora parteneriatele economice istorice pentru beneficii colective. Următorul Summit al Treilor Mări din 2025 din Polonia oferă o oportunitate interesantă de a pune în centrul atenției coridoarele economice europene către India-Orientul Mijlociu și Caucaz-Asia Centrală.

O Mare Neagră liberă și deschisă

O Marea Neagră liberă și deschisă este necesară pentru a asigura un angajament economic european de încredere cu Caucaz și Asia Centrală. Statele litorale ale Mării Negre și Caspice angajate în succesul CACE pot lua în considerare încheierea de contracte individuale sau colective pentru a păstra caracterul liber și deschis al mărilor gemene și să caute puterea din efortul colectiv pentru a-și atinge obiectivul. 

Strategia SUA pentru Marea Neagră afirmă că regiunea Mării Negre este importantă pentru securitatea NATO și euro-atlantică, deoarece conectează Europa de Caucaz, Asia Centrală și Orientul Mijlociu. Acest lucru este valabil mai ales în lumina agresiunii Rusiei , a efectelor acesteia asupra energiei și securității alimentare și a eforturilor sale de a-și extinde activitățile antidemocratice și destabilizatoare. De asemenea, Franța și-a articulat strategia pentru Marea Neagră. UE și Germania își dezvoltă strategiile respective pentru Marea Neagră.

De când Rusia a preluat Crimeea , a îngreunat călătoria navelor peste Marea Neagră prin utilizarea minelor plutitoare , blocarea semnalelor GPS și intrarea în Zona Economică Exclusivă a României și Bulgariei pentru exerciții navale. Beligeranța rusă pune în pericol din ce în ce mai mult conectivitatea, proiectele energetice regionale și securitatea alimentară globală. Activitățile ruse par să reconstituie încercarea țaristă din secolul al XIX-lea de a bloca comerțul cu cereale de la Dunăre, care a dus la războiul Crimeii în 1853. Un participant la conflict, căpitanul britanic Edmund Spencer , a avertizat asupra controlului rusesc în secolul al XIX-lea, afirmând că „o astfel de poziție ar permite [Rusiei] să dețină în mâinile ei cele mai importante evenimente ale Europei și ale Asiei. asta s-ar putea întâmpla.”

Cu granițe extinse la Marea Neagră și la Marea Mediterană, Türkiye ocupă o geografie strategică care afectează atât inițiativele IMEC, cât și CACE. Deține interese naționale substanțiale pentru a facilita și a beneficia de ambele coridoare. O Crimeea rusă și controlul subsecvent al Mării Negre ar pune în pericol curtea din spate a Turciei și ar reaprinde conflictul istoric ruso-turc pentru controlul Mării Negre. Presiunile geopolitice ar putea împinge Turcia să schimbe modul în care interpretează strict Convenția de la Montreux a opt națiuni, care împiedică NATO și marinele aliate să navigheze prin Dardanele în Marea Neagră pentru a proteja libertatea navigației. 

Integritatea teritorială europeană și securitatea economică

Un CACE puternic și în creștere protejează granițele țărilor europene de la Marea Neagră și stimulează securitatea economică a continentului, permițând comerțul sigur și de încredere cu Caucaz și Asia Centrală. Interesele economice care au dinamizat rutele comerciale istorice din Asia Centrală către Europa reapar, încurajate de infrastructura în creștere: energie și rețele digitale. Națiunile din Asia Centrală demonstrează un scop reînnoit în coordonarea regională îmbunătățită și o extindere mai mare în Europa, Orientul Mijlociu și India. 

Viitorul prosperității Caucazului constă în facilitarea comerțului Asia Centrală-Europa. O dezvoltare economică, de infrastructură și politică semnificativă este în curs de desfășurare din Uzbekistan până în România și între ele pentru a promova și întări comerțul și schimburile economice transcontinentale. Strategiile declarate ale Statelor Unite pentru Marea Neagră și Asia Centrală necesită mai multă conectivitate și comerț între Asia Centrală, Caucaz și Europa. Statele Unite au investiții substanțiale în energie în regiune și vor beneficia de dezvoltarea ulterioară și accesibilitatea la resursele minerale ale regiunii. Nevoile de securitate energetică și economică ale Europei necesită un angajament economic robust și rezistent cu Caucaz și Asia Centrală.

Interesele Statelor Unite, Europei, Asiei Centrale și Caucazului converg în stabilirea cât mai curând posibil a unui Coridor Economic Asia Centrală-Caucaz-Europa. Summit-ul celor Trei Mări de la Varșovia oferă o oportunitate de a consolida și extinde viziunea 3SI cu o extindere hotărâtă a unei regiuni din jurul Mării Caspice învecinate. Nodurile regionale centrale ale viitorului CACE, inclusiv România, Azerbaidjan și Uzbekistan, ar trebui să deschidă calea în colaborarea cu Polonia gazdă pentru lansarea CACE la viitorul Summit 3SI, cu sprijin puternic din partea Statelor Unite și a Uniunii Europene.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Este NATO pregătită dacă Rusia atacă „mâine”? Planul militar german „OPLAN DEU” dezvăluie vulnerabilitățile critice ale Europei
Avertismentul generalului Ben Hodges: De ce abandonarea Europei ar fi o „eroare de calcul fatală” pentru economia SUA. Iluzia păcii prin concesii teritoriale
Cum văd rușii România, deja a doua putere militară din Est. Suntem pe locul 10 în topul statelor ostile și anticipează F-35, bombardiere B-52 și avioane AWACS dislocate aici
Între sabotaj și acaparare forțată: Strategia Rusiei pentru preluarea controlului centralei nucleare de la Zaporojie
Vladimir Putin ordonă „rusificarea” totală a teritoriilor anexate din Ucraina: Planul strategic până în 2036 pentru ștergerea identității ucrainene
Rachete antiaeriene MANPAD Mistral pentru Armata României. Ce prevede contractul de peste 600 de milioane de euro semnat cu Franța
Rusia a trezit colosul militar german. Pe lângă achiziții de F-35 sau Patriot, nemții vin cu o idee bună și pentru România: Veterani ucraineni împărășesc experiența de luptă împotriva Rusiei
UE, pe două voci în relația cu Israelul: De ce statele care critică Israelul sunt mai agresive și vocale? Ambasadoarea Israelului în Ungaria: UE nu sprijină Hamas. Dar sprijină Fatah
Pregătiri pentru amenințarea chineză: Japonia anunță planuri de desfășurare a rachetelor; Taiwanul crește cheltuielile pentru apărare cu 40 de miliarde de dolari
Cât va fi, de fapt, armata Ucrainei pe timp de pace? Detaliile noului acord cu SUA care sfidează cerințele inițiale ale Rusiei
Pacea din Ucraina se joacă acum la Abu Dhabi: Între realpolitik-ul Statelor Unite și „liniile roșii” de pe frontul din Donbas
Lovitură în inima aviației strategice ruse (Foto/Video): Ucraina distruge rarul ''laborator zburător A-60'' și un prototip A-100 la Taganrog
De la dialog la „forțe de reasigurare”: Cum răspunde Franta amenințării rusești și de ce Europa nu își mai permite să fie ,,naivă militar''
Amețirea Rusiei, de la presiuni brutale la propuneri neașteptate de pace. Toată isteria din aceste zile ar putea fi parte a noii strategii pe care SUA o aplică Rusiei?
EXCLUSIV
Adio, pace pe repede-înainte! Statele Unite au realizat că nu pot livra Rusiei o Ucraină „pe tavă” până la Ziua Recunoștinței
Azi are loc ședința CSAT care rescrie securitatea României: Miza accesării fondurilor europene SAFE și conceptul de „independență solidară” propus de președinte
Europa ripostează la Geneva. Contrapropunerea oficială care demontează „Planul în 28 de puncte” al SUA și schimbă total datele problemei pentru Ucraina
Pace din Ucraina, în etapa bătăliei din birouri. Europa vrea o ofensivă diplomatică asupra echipei lui Trump pentru a relaxa predarea Donbasului către ruși
Centrul analizei geostrategice s-a mutat la Constanța săptămâna aceasta: Dezbatere internațională de anvergură privind strategia UE la Marea Neagră
Președintele Nicușor Dan anunță finalul dezbaterii privind Strategia de Apărare a României. Aceasta va suferi unele modificări după propunerile trimise
O Ucraină înarmată, înfrântă și cu sentimentul trădării, ținută la granița Europei?
Se înmulțesc semnele lovirii iminente a Venezuelei: Portavionul USS Gerald R. Ford e „pe poziții” iar SUA avertizează avioanele de linie privind survolul Venezuelei
„Articolul 5” fără aderare. Marea iluzie de securitate din planul lui Trump: Ce înseamnă, de fapt, protecția Statelor Unite oferită la schimb cu ruperea teritorială a Ucrainei
Harta Ucraina
EXCLUSIV
Munchen 1938, reeditat? Ucraina, „teritorii în schimbul păcii” și riscurile pentru România | Hari Bucur-Marcu, la Obiectiv EuroAtlantic
Plan de Pace sau Dictat? Zelenski a primit un proiect din partea americană. Dacă zvonurile se adeveresc, documentul ar fi o capitulare de facto în schimbul a nimic
„Nu am fost consultați”: UE respinge ideea unui plan de pace american impus fără acordul Ucrainei
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Avertismentul șefului spionajului militar ucrainean: Fereastra de pace se închide în 2026. Ce prevede planul confidențial în 28 de puncte aprobat de Donald Trump
Când corporațiile trasează liniile frontului. Șeful Airbus sparge marele tabu: Europa are nevoie de bomba nucleară tactică pentru a descuraja Rusia
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?

Ştiri Recomandate

Suntem bulevard pentru drone ruse? Comandantul Suprem: Nu vrem să riscăm să lovim Ucraina, dar România va doborî dronele în anumite condiții
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"
EXCLUSIV
Am mers să vedem VLAH, primul prototip de blindat 4X4 românesc după 35 de ani. „Humvee de România” poate fi gata în 2 ani, dar există o provocare
Fisura care duce la căderea cetății ungare? De ce problema lui Orban nu sunt cei 50.000 de oameni din stradă ci că pentru prima oară în 15 ani a pierdut controlul
Merz spune că doar un orb nu vede că Rusia urmează pașii războiului Germaniei din 1938. „Deceniile de Pax Americana pentru Europa s-au terminat”
O nouă navă sub pavilion turcesc, lovită de o dronă a Rusiei în Marea Neagră
Rachete hipersonice Kinjal, dar și Iskander și Kalbir, folosite pentru blocarea non-fizică a accesului Ucrainei la Marea Neagră. Rusia caută să răzbune atacurile asupra petrolierelor ei
G7 promite o apărare antiaeriană mai bună a sectorului energetic ucrainean. Problema e că Patriot și alte sisteme pot lovi avioane ruse doar dacă sunt expuse pe front
Lovitură de ciocan: Eurofighter învinge istoric J-10 al Chinei, într-o răsturnare de situație tocmai când părea sigur că avionul J-10 va bifa a doua țară din lume care îl cumpără
După ce Rusia a anunțat că a ocupat complet orașul Kupiansk, Zelenski s-a dus să-și facă un selfie acolo (Foto). Pe front la Kupiansk ucrainenii au reușit să încercuiască unele unități ruse
Bătălia pentru cine vinde vehicule de luptă României: Compania Hanwha pune pe masă o ofertă cu fabrici, tehnologie şi producţie de 80% în ţara noastră
Au călcat pe mine ucrainene, la propriu. Coreea de Nord anunță, într-un gest rar, că a pierdut 9 militari în operațiune de deminare a regiunii Kursk din Rusia
Avioane F-16 în România, F-35 în Baltice. U.S. Air Force testează tactica realimentării rapide pentru a nu deveni ținte sigure
Skyranger 30: Arma care recunoaște că NATO nu își mai permite să tragă cu ,,tunul în muște'', ci cu „proiectile inteligente”
24 de ore dificile pentru Trump. O înfrângerea neașteptată a venit chiar din partea republicanilor în Indiana după înfrângerea istorică pentru primăria Miami, fief al MAGA
Rușii susțin că armata ucraineană încearcă să revină pe Insula Șerpilor. În zonă ar fi fost amplasate din nou mijloace de cercetare și comunicații
Umilință pentru aviaţia rusă: Cum a „anulat” o dronă ucraineană decolarea unui avion militar rusesc în Peninsula Crimeea (VIDEO)
Cartea „Analiza conflictului din Ucraina din perspectiva modelului actorului rațional” care analizează lecțiile războiului și doctrinele militare post-2022, printre cele mai vândute lucrări
Israelul își consolidează cooperarea militară cu Marocul: Imagini din satelit confirmă livrările sistemului de apărare Barak MX 
Fie că ne place sau nu, roiurile de drone rescriu regulile războiului (FOTO/VIDEO). Sunt gata statele membre NATO să facă față noii realități?
Percheziții în industria de apărare din Cehia. Proiectul de drone FPV destinat armatei ucrainene, sub lupa procurorilor militari
Serviciul K, deconspirat! (VIDEO): Cum a reușit o anchetă jurnalistică independentă să identifice cea mai secretă unitate a Armatei ruse
Ucraina atacă în valuri în premieră Rusia în Marea Caspică: În cooperare cu mișcarea rusă de rezistență Scânteia Neagră, forțele speciale ucrainene au lovit două nave ruse în Capiscă
Trump a mai domolit tonul: Vestea bună e că SUA sunt gata să ofere garanții de securitate Ucrainei, cea mai puțin bună e o concesie în Donbas. Rămâne însă un mare semn de întrebare
Lituania își întărește artileria. Fostul stat sovietic suplimentează achiziția de obuziere franceze Caesar
Aviația militară rusă. Foto: Prizivaut.ru
EXCLUSIV
Suntem în pragul celei de-a 4-a generații a răboiului. Yossi Karadi: În locul aviației militare Rusia a încercat să lovească Ucraina din taste. Vor fi țări îngenuncheate fără să tragă un glonț
Adevărul din spatele cortinei industriei ruse: Programul Su-57 are probleme iar noul bombardier PAK DA e blocat. Rusia încearcă ocolirea sancțiunilor prin vecinul nostru Serbia și un alt stat surpriză
Raport SUA clasificat scurs în media: USS Gerald R. Ford, simbolul puterii navale, vulnerabil în fața rachetelor hipersonice chineze. În toate simulările noul portavion pierde singur bătălia
Comandantul Suprem al NATO (SACEUR) gen. Alexus Grynkewich vine în România. Vizită la Grupul de Luptă de la Cincu, alături de Șeful Armatei României
După aproape 4 ani de război, Armata rusă încă nu a cucerit regiunea Donețk, dar revendică controlul asupra Pokrovskului
Ungaria spune că NATO a „înjunghiat pe la spate” pacea din Ucraina după ce Alianța a atras atenția că Rusia pregătește un mare război în Europa
Mesajul tranșant al generalului ucrainean Sîrski pentru Rusia: „Nu ne vom împăca niciodată cu rolul unei țări slabe”
Administrația Trump, acuzată că ar viza dezintegrarea Uniunii Europene prin „smulgerea” a patru state din bloc
pixel