Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Forțele aeriene
Data publicării:
Dominanța aeriană a Americii se bazează pe capacitatea de a lovi orice țintă, în orice moment, de oriunde, și toate acestea fără a fi detectată. Ultimul element, adică capabilitățile de invizibilitate (stealth) sunt de fapt componenta-cheie a puterii aeriene americane care îi ține treji noaptea pe adversarii Statelor Unite. Iar când vorbim de avion „invizibil” referirea este semnătura radar redusă a acestora. F-35 precum F-22 sunt cele mai elocvente exemple.
Sursă foto: F-35 @official Website
Sursă foto: F-35 @official Website

Încă din anii 1980, Pentagonul s-a bazat tot mai mult pe avioane stealth avansate, de-a dreptul science-fiction pe atunci, pentru a menține avantajul în fața inamicilor Americii. Iar din acea perioadă, SUA au stat liniștite știind că aceste capabilități stealth erau suficiente pentru a-i copleși pe rivalii săi.

Însă, în timp ce Washingtonul s-a culcat pe o ureche, rivalii Americii au recuperat din decalaj. China și Rusia, în special, investesc masiv în capacități pentru a neutraliza capacitatea stealth a aviației militare americane. Au existat numeroase momente, în ultimele trei decenii de războaie periferice duse de America, în care capabilitățile de invizibilitate ale Forțelor Aeriene ale SUA nu au funcționat conform planului.

O analiză a publicației americane National Interest atrage atenția exact asupra acestui lucru. Rușii au recuperat decalajul și teoretic ar putea detecta un F-35, deși nu ușor. Expertul militar care semnează analiza atrage atenția ca SUA să nu se culce pe o ureche și să își amintească că și Serbia a reușit să doboare un F-117 Nighthawk.

 

Avioanel „invizibile” americane F-35 sunt cele mai performante din lume. Însă nu există sistem infailibil

 

2. F-35 Light... (f-35-motor-pratt---whitney-f-135_21870100.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Sursa citată scrie că un semn clar al vulnerabilității F-35 în fața apărării aeriene sofisticate a venit în timpul operațiunii Rough Rider, deasupra Yemenului. Marina SUA s-a confruntat de ani de zile cu rebelii Houthi sprijiniți de Iran. Presa occidentală a relatat că rebelii Houthi, cu acces la tehnologii avansate de tip A2/AD (anti-acces), grație relațiilor cu Iranul, Rusia și China, au fost aproape să doboare un F-35 la începutul acestei luni, fapt semnalat și de DefenseRomania. Detaliile exacte nu au fost făcute publice, dar se pare că rebelii au folosit aceleași concepte dezvoltate inițial de sârbi în 1999.

Inspirându-se din lecțiile confruntării cu tehnologia stealth americană, rușii au pus accent pe radarele VHF în „lupta” lor cu F-35 Lightning II.

Radarele VHF operează între 30 și 300 megaherți, cu lungimi de undă între 1 și 10 metri. La aceste frecvențe, „dimensiunea avionului este apropiată de lungimea de undă, ceea ce generează un fenomen de rezonanță.” Cu alte cuvinte, teoretic, rachetele sol-aer rusești pot detecta un F-35. Dar nu e deloc ușor.

Rusia a dezvoltat radare de avertizare timpurie mai avansate, precum Nebo-M, care poate urmări simultan avioane pe benzile VHF, UHF și L. Se crede că radarul Nebo-M poate detecta F-35, mai scrie sursa citată. Radarul Rezonans-NE este un alt sistem despre care Moscova susține că poate urmări atât F-35, cât și bombardierul invizibil B-2 Spirit.

Nu este confirmat însă.

3. F-35 Light... (f-35-israel_95521300.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Radarul VHF este doar veriga de început într-un lanț de sisteme pe care Rusia le dezvoltă pentru a crea un plan integrat de detectare a avioanelor stealth. 

China dezvoltă un sistem similar, dar mai avansat, cunoscut sub numele de JY-27A. La fel ca rușii, chinezii construiesc un sistem integrat, în rețea, în care radarul VHF este elementul-cheie. Spre deosebire de sistemul rusesc, cel chinez utilizează un radar VHF AESA (cu rețea electronică avansată), ceea ce permite detectarea avioanelor „stealth” de la distanțe mai mari, mai scrie sursa citată.

„Desigur, forțele armate americane vor susține că amenințarea acestor radare este exagerată. Să ne amintim însă că în 1999, un grup de soldați sârbi hotărâți au reușit să doboare un bombardier stealth F-117 folosind tactici similare”, arată analiza. De atunci, tehnologiile de detectare a avioanelor stealth au avansat.

„Ce se poate face în privința acestei probleme? Nu este clar. Dar pentru a rezolva o problemă, trebuie mai întâi să o recunoști. Ne apropiem rapid de momentul în care Armata americană, care beneficiază de un buget colosal, ar putea fi depășită de rivalii chinezi și ruși, cu bugete mai mici, dar mai inovatori”, atrage atenția National Interest.

 

Primul avion invizibil al Americii a fost doborât deasupra Serbiei. E vorba de un F-117 Nighthawk, o reușită de proporții a sârbilor

 

4. F-117 Nigh... (f_117_nighthawk_27985400.jpg)

F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

În noaptea de 27 martie 1999, un bombardier stealth F-117 Nighthawk se afla în misiune deasupra Serbiei ca parte a campaniei NATO de oprire a masacrelor comise de sârbi împotriva kosovarilor. La acea vreme, F-117 era cel mai avansat avion invizibil din lume;  SUA considerau că era practic imposibil de detectat pe radar. Însă, înarmat cu armament din perioada sovietică și mult curaj, un comandant inovator al unei baterii sârbe de rachete sol-aer (SAM) a conceput un mod ingenios de a identifica și doborî F-117 Nighthawk.

În acea noapte, F-117 a fost nevoit să zboare fără să fie escortat de avioane EA-6B „Prowler”, specializate în război electronic. Acestea erau vitale pentru suprimarea apărării aeriene inamice, permițând astfel F-117 să zboare nestingherit prin spațiul aerian inamic. Fără sprijinul lor, șansele ca sârbii să doboare un avion invizibil american au crescut considerabil.

Sistemul sârb de rachete sol-aer din perioada sovietică se baza pe două radare pentru detectarea și urmărirea avioanelor inamice. Primul era radarul de avertizare timpurie P-18, care funcționa în benzile de frecvență foarte înaltă (VHF) și putea detecta avioane la aproximativ 230 mile terestre.

Sârbii au realizat că, dacă setează radarul P-18 la cea mai joasă frecvență posibilă (și cea mai mare lățime de bandă), pot detecta avioanele.

5. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

F-117 Nighthawk, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Apoi au utilizat radarul P-15, radarul de control al focului SNR-125 „Low Blow” și radarul PRV-11 „Side Net” pentru determinarea altitudinii. Radarul P-15, care operează în banda C, poate detecta avioane de la 150 mile distanță.

Potrivit Aviation Geek Club, radarul P-15 era „complet inutil” în urmărirea F-117. Dar radarul VHF P-18, setat la lățimea de bandă maximă, a detectat F-117 de la 15 mile distanță. Nu a fost mult, dar era suficient.

În noaptea respectivă, operatorii sârbi SAM au activat radarul SNR-125 pentru țintire precisă. Pilotul american deschisese sistemul compartimentului în care se aflau bombele, reducând capacitatea stealth. După detectare, două rachete au fost lansate de la sol și avionul F-117 a fost doborât.

Majoritatea experților militari americani atribuie succesul sârbilor din 1999 în mare parte pe seama unui „noroc chior”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România s-a integrat perfect în „ecosistemul F-16”. Aviația militară română, singura din Europa unde se antrenează piloți de F-16. În lume doar SUA ne depășesc
Rapid, ieftin și bun: SUA testează rachete low-cost CMMT, lansate de avioane utilitare. Urmează și varianta pentru HIMARS
Apărarea aeriană a Israelului, pusă la încercare: În 12 zile de conflict, rata de succes a iranienilor a crescut de la 8% la 37%
Cât costă programul Mistral 3 al României. MApN vrea să cumpere peste 200 de sisteme antiaeriene MANPAD
China, semnal psihologic către Occident: Primele imagini cu „Monstrul Mării Bohai”, ekranoplanul său experimental
Estonia semnează un acord de 200 de milioane de euro pentru sistemele Mistral 3. România are pe masă o ofertă la fel de avantajoasă
Su-35 chiar are probleme? Un stat care a refuzat cu scandal cel mai promovat avion al Rusiei nu ar fi făcut-o doar la presiunea SUA
Loviturile Rusiei cu Iskander și Kinjal i-au convins pe generalii occidentali: NATO are nevoie de mai multe rachete cu rază lungă de acțiune
Vești proaste pentru ruși: Primele rachete ucrainene cu rază lungă vor ajunge pe front până la sfârșitul lunii. ”După aceea, vor veni cu sutele”
O țară europeană care nu are F-16 va antrena piloți ucraineni pentru F-16. România e și ea cu motoarele turate la maximum
UPDATE: Berlinul neagă că va cumpăra încă 15 avioane F-35. Proiectul european FCAS rămâne în picioare
SUA vor livra trei PATRIOT pentru Ucraina. Două state europene vor plăti pentru sistemele antiaeriene
Scrisoarea generalilor: Mai puține F-35 și anularea programului E-7 Wedgetail pot duce la înfrângerea SUA în următorul război. Demers fără precedent în America
Iranul și-a pierdut încrederea în S-300 rusești și preferă lansatoarele Chinei pentru a-și reconstrui apărarea aeriană distrusă de atacurile Israelului. Nici viitorul Su-35 iraniene nu e sigur
O navă chineză din Mare Roșie, atac cu laser asupra unei aeronave germane. Berlinul l-a convocat pe ambasadorul chinez
Avioanele Gripen chiar sunt pe val: JAS 39 Gripen a „învins” din nou F-16, într-o piață dominată istoric de influența SUA. Istoria se schimbă
Avioanele F-35 ale NATO vor proteja ajutorul militar destinat Ucrainei: „În acest fel, ținem literalmente la distanță amenințarea rusă”
Test revoluționar efectuat de Forțele Aeriene ale SUA, piloţii americani controlează mai multe drone XQ-58 cu avioane F-16C și F-15E
Ei au putut, noi nu. De ce Polonia a reușit ceea ce România nici nu visa în programul de F-16 și nu numai
F-urile României, umăr la umăr cu avioanele Eurofighter ale Aeronautica Militare pentru protejarea graniței NATO
Europa are încă o fabrică de componente F-35. Rheinmetall va produce anual peste 30 de secțiuni centrale de fuzelaj
O companie din SUA va colabora cu Ucraina pentru producția în comun de drone
Un Su-34 în minus. Bombardierul rusesc s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament, în regiunea Nijni Novgorod
Norvegia trimite în Polonia avioanele sale F-35 | Au o singură misiune: să formeze un scut aerian deasupra celui mai important nod logistic din Europa
”În trei luni, situația s-ar putea schimba radical”. Ucraina are pe masă o soluție la problema Shahed
Fără J-35A, deocamdată. Deși s-a anunțat spargerea gheții, un aliat al Chinei a negat că e primul stat care a cumpărat „F-35-ul chinezesc”
Ucraina a mai pierdut un F-16: Pilotul a doborât șase ținte rusești, dar din păcate în timpul atacurilor ruse s-a prăbușit și nu a mai avut timp de catapultare
Ivan pățitul: De teama Ucrainei, rușii își construiesc hangare speciale pentru a-și proteja „perlele rare”: Avioanele Su-57
Kaan e un avion de viitor cu o altă menire, dar F-35 e palpabil: Cum ar putea Turcia reveni la F-35. Rămâne problema mărului otrăvit al Rusiei
Ziua și provocarea: Un avion rus de spionaj Il-20 a decolat din Kaliningrad și s-a îndreptat spre Germania. Două Eurofighter germane au fost ridicate de la sol

Ştiri Recomandate

Marea Britanie își dublează capacitățile antiaeriene cu încă șase sisteme Land Ceptor
Patriot 360 de grade. Nou test reușit pentru radarul LTAMDS; În paralel, SUA au o producție record de rachete PAC-3 și vor să atingă 2.000 de unități pe an
Vorbe cu tâlc rusesc: Aflat la centrul pentru arme nucleare, Putin amenință cu submarinele strategice și discută despre Rusia suverană
Sprijin pentru Flancul Estic: Olandezii transferă două sisteme PATRIOT și un NASAMS în Polonia
Ministerul rus de externe afirmă că nu este încă planificată o întâlnire între Putin și Zelenski
Kaliningrad și Marea Baltică: Exerciții militare rusești care ridică semne de întrebare pentru NATO
FBI-ul percheziționează locuința lui John Bolton, fost consilier pe securitate al lui Trump, devenit unul dintre principalii critici ai actualei administrații de la Casa Albă
Este Putin adevăratul conducător al Rusiei sau marioneta lui Lavrov? (ANALIZĂ)
Cedarea de teritorii, răul cel mai mic pentru Ucraina sau capcană pentru tot Flancul Estic? Armata rusă, avans amețitor de 1% din Ucraina, în trei ani de război
Rusia: „Scutul nuclear trebuie consolidat din cauza amenințărilor colosale”
Aliații europeni vor un plan de intervenție în 24 de ore în sprijinul Ucrainei, în cazul unui nou atac al Rusiei
SUA și aliații europeni discută garanții de securitate pentru Ucraina: Europa ar urma să suporte cea mai mare parte a efortului
Rusia construiește un centru masiv de război electronic lângă granițele NATO (Foto): Kaliningradul devine pentru ruşi un hub militar strategic
Gata cu negocierile pentru pacea din Ucraina? Trump lansează ipoteza unor atacuri ucrainene asupra Rusiei: „Imposibil” să câștigi fără a ataca țara invadatoare
Sursa foto: NATO.
EXCLUSIV
Războiul din Ucraina se poartă și la mii de kilometri distanță de front: Compania franceză Renault, interesată să producă drone, s-ar lovi de interesele unui sindicat cu legături în Rusia
Armata ucraineană utilizează din ce în ce mai mult UAV-uri de atac. Sursa Foto: rbc.ua/Getty Images.
EXCLUSIV
Dronele sunt o ,,minune pe câmpul de luptă'' sau un substitut periculos? Lecțiile pe care NATO le poate învăţa de pe frontul din Ucraina
Tensiuni diplomatice: Statele Unite mențin poziția fermă împotriva Turciei în privința revenirii la programul F-35
Racheta ucraineană Flamingo va intra în curând în producția de serie (Foto/Video): Are capacitatea să lovească ținte aflate la o distanță de 3.000 de kilometri
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
Avansul spre Dobropillea, o aventură cam scumpă pentru ruși: Pierderile au ajuns la peste 1.500 de oameni în două săptămâni
Rușii au lovit o fabrică americană de electronice din vestul Ucrainei. Peste 600 de drone și rachete, folosite în atacul de azi-noapte
F-35 americane la Mihail Kogălniceanu? Europenii îi cer lui Trump să trimită în România avioane F-35
Abonată la armamentul israelian, Serbia plătește încă 1,6 miliarde de dolari pe sisteme PULS ”mai puternice decât HIMARS”, drone și capacități de război electronic
Rusia setează termenii pentru pace: Atac cu sute de drone și zeci rachete asupra Ucrainei
Vance: Europenii trebuie să își asume cea mai mare parte a poverii securității Ucrainei
Taxa pe securitate. SUA pune un adaos la vânzarea de armament către Europa pentru Ucraina. ”Cei 10% vor acoperi costul securizării spațiului aerian al Ucrainei”
Germania dorește cea mai puternică armată din Europa: 350 de miliarde de euro vor fi cheltuite până în 2040 pentru blindate grele şi aeronave
Fake-news despre 1,7 milioane de militari ucraineni morți și dispăruți în războiul împotriva Rusiei
O dronă rusească a căzut în estul Poloniei: Autoritățile de la Varșovia spun că este vorba despre o provocare din partea Rusiei
Războiul dronelor: Generalul Petraeus explică de ce viitorul luptei nu mai aparține tancurilor, ci dronelor ieftine
Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
pixel