Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Forțele aeriene
Data publicării:
Dominanța aeriană a Americii se bazează pe capacitatea de a lovi orice țintă, în orice moment, de oriunde, și toate acestea fără a fi detectată. Ultimul element, adică capabilitățile de invizibilitate (stealth) sunt de fapt componenta-cheie a puterii aeriene americane care îi ține treji noaptea pe adversarii Statelor Unite. Iar când vorbim de avion „invizibil” referirea este semnătura radar redusă a acestora. F-35 precum F-22 sunt cele mai elocvente exemple.
Sursă foto: F-35 @official Website
Sursă foto: F-35 @official Website

Încă din anii 1980, Pentagonul s-a bazat tot mai mult pe avioane stealth avansate, de-a dreptul science-fiction pe atunci, pentru a menține avantajul în fața inamicilor Americii. Iar din acea perioadă, SUA au stat liniștite știind că aceste capabilități stealth erau suficiente pentru a-i copleși pe rivalii săi.

Însă, în timp ce Washingtonul s-a culcat pe o ureche, rivalii Americii au recuperat din decalaj. China și Rusia, în special, investesc masiv în capacități pentru a neutraliza capacitatea stealth a aviației militare americane. Au existat numeroase momente, în ultimele trei decenii de războaie periferice duse de America, în care capabilitățile de invizibilitate ale Forțelor Aeriene ale SUA nu au funcționat conform planului.

O analiză a publicației americane National Interest atrage atenția exact asupra acestui lucru. Rușii au recuperat decalajul și teoretic ar putea detecta un F-35, deși nu ușor. Expertul militar care semnează analiza atrage atenția ca SUA să nu se culce pe o ureche și să își amintească că și Serbia a reușit să doboare un F-117 Nighthawk.

 

Avioanel „invizibile” americane F-35 sunt cele mai performante din lume. Însă nu există sistem infailibil

 

2. F-35 Light... (f-35-motor-pratt---whitney-f-135_21870100.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Sursa citată scrie că un semn clar al vulnerabilității F-35 în fața apărării aeriene sofisticate a venit în timpul operațiunii Rough Rider, deasupra Yemenului. Marina SUA s-a confruntat de ani de zile cu rebelii Houthi sprijiniți de Iran. Presa occidentală a relatat că rebelii Houthi, cu acces la tehnologii avansate de tip A2/AD (anti-acces), grație relațiilor cu Iranul, Rusia și China, au fost aproape să doboare un F-35 la începutul acestei luni, fapt semnalat și de DefenseRomania. Detaliile exacte nu au fost făcute publice, dar se pare că rebelii au folosit aceleași concepte dezvoltate inițial de sârbi în 1999.

Inspirându-se din lecțiile confruntării cu tehnologia stealth americană, rușii au pus accent pe radarele VHF în „lupta” lor cu F-35 Lightning II.

Radarele VHF operează între 30 și 300 megaherți, cu lungimi de undă între 1 și 10 metri. La aceste frecvențe, „dimensiunea avionului este apropiată de lungimea de undă, ceea ce generează un fenomen de rezonanță.” Cu alte cuvinte, teoretic, rachetele sol-aer rusești pot detecta un F-35. Dar nu e deloc ușor.

Rusia a dezvoltat radare de avertizare timpurie mai avansate, precum Nebo-M, care poate urmări simultan avioane pe benzile VHF, UHF și L. Se crede că radarul Nebo-M poate detecta F-35, mai scrie sursa citată. Radarul Rezonans-NE este un alt sistem despre care Moscova susține că poate urmări atât F-35, cât și bombardierul invizibil B-2 Spirit.

Nu este confirmat însă.

3. F-35 Light... (f-35-israel_95521300.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Radarul VHF este doar veriga de început într-un lanț de sisteme pe care Rusia le dezvoltă pentru a crea un plan integrat de detectare a avioanelor stealth. 

China dezvoltă un sistem similar, dar mai avansat, cunoscut sub numele de JY-27A. La fel ca rușii, chinezii construiesc un sistem integrat, în rețea, în care radarul VHF este elementul-cheie. Spre deosebire de sistemul rusesc, cel chinez utilizează un radar VHF AESA (cu rețea electronică avansată), ceea ce permite detectarea avioanelor „stealth” de la distanțe mai mari, mai scrie sursa citată.

„Desigur, forțele armate americane vor susține că amenințarea acestor radare este exagerată. Să ne amintim însă că în 1999, un grup de soldați sârbi hotărâți au reușit să doboare un bombardier stealth F-117 folosind tactici similare”, arată analiza. De atunci, tehnologiile de detectare a avioanelor stealth au avansat.

„Ce se poate face în privința acestei probleme? Nu este clar. Dar pentru a rezolva o problemă, trebuie mai întâi să o recunoști. Ne apropiem rapid de momentul în care Armata americană, care beneficiază de un buget colosal, ar putea fi depășită de rivalii chinezi și ruși, cu bugete mai mici, dar mai inovatori”, atrage atenția National Interest.

 

Primul avion invizibil al Americii a fost doborât deasupra Serbiei. E vorba de un F-117 Nighthawk, o reușită de proporții a sârbilor

 

4. F-117 Nigh... (f_117_nighthawk_27985400.jpg)

F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

În noaptea de 27 martie 1999, un bombardier stealth F-117 Nighthawk se afla în misiune deasupra Serbiei ca parte a campaniei NATO de oprire a masacrelor comise de sârbi împotriva kosovarilor. La acea vreme, F-117 era cel mai avansat avion invizibil din lume;  SUA considerau că era practic imposibil de detectat pe radar. Însă, înarmat cu armament din perioada sovietică și mult curaj, un comandant inovator al unei baterii sârbe de rachete sol-aer (SAM) a conceput un mod ingenios de a identifica și doborî F-117 Nighthawk.

În acea noapte, F-117 a fost nevoit să zboare fără să fie escortat de avioane EA-6B „Prowler”, specializate în război electronic. Acestea erau vitale pentru suprimarea apărării aeriene inamice, permițând astfel F-117 să zboare nestingherit prin spațiul aerian inamic. Fără sprijinul lor, șansele ca sârbii să doboare un avion invizibil american au crescut considerabil.

Sistemul sârb de rachete sol-aer din perioada sovietică se baza pe două radare pentru detectarea și urmărirea avioanelor inamice. Primul era radarul de avertizare timpurie P-18, care funcționa în benzile de frecvență foarte înaltă (VHF) și putea detecta avioane la aproximativ 230 mile terestre.

Sârbii au realizat că, dacă setează radarul P-18 la cea mai joasă frecvență posibilă (și cea mai mare lățime de bandă), pot detecta avioanele.

5. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

F-117 Nighthawk, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Apoi au utilizat radarul P-15, radarul de control al focului SNR-125 „Low Blow” și radarul PRV-11 „Side Net” pentru determinarea altitudinii. Radarul P-15, care operează în banda C, poate detecta avioane de la 150 mile distanță.

Potrivit Aviation Geek Club, radarul P-15 era „complet inutil” în urmărirea F-117. Dar radarul VHF P-18, setat la lățimea de bandă maximă, a detectat F-117 de la 15 mile distanță. Nu a fost mult, dar era suficient.

În noaptea respectivă, operatorii sârbi SAM au activat radarul SNR-125 pentru țintire precisă. Pilotul american deschisese sistemul compartimentului în care se aflau bombele, reducând capacitatea stealth. După detectare, două rachete au fost lansate de la sol și avionul F-117 a fost doborât.

Majoritatea experților militari americani atribuie succesul sârbilor din 1999 în mare parte pe seama unui „noroc chior”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Sapsan e gata să-i surprindă pe ruși. Prima rachetă balistică a Ucrainei ar putea lovi până aproape de periferiile Moscovei
Cum va fi penetrată antiaeriana în războiul viitorului: Noul avion Rafale va lansa 18 rachete Smart Cruiser care vor zbura în roi fiind permanent conectate la avion
Rusia a ajuns într-un moment de cumpănă cu Su-57: Modernizare și indianizare a avionului sau eșec inevitabil pentru Su-57?
După Bulgaria și Serbia, încă o țară din Balcani achiziționeză radarul GM400 Alfa, cu rază extinsă de acțiune
Tot ce trebuie să știi despre Operația Midnight Hammer: Cum au atacat bombardierele americane B-2 fără să fie detectate de Iran
Aviația militară israeliană tocmai ce a lovit și ea situl nuclear iranian Fordow. Au fost distruse și avioane F-14 Tomcat și F-5 iraniene: IDF domină spațiul aerian iranian
Rafale, mai letal. Cu noile bombe aer-sol AASM 250 Hammer avioanele Rafale își dublează raza și vor lovi țintele de la 140 km distanță
Rușii recunosc cu jumătate de gură superioritatea F-35 și F-16. Dar dau vina pe iranieni pentru ceea ce ei visau să facă în trei zile în Ucraina
Rusia își crește producția de kamikaze, dar valurile de Shahed ar putea deveni istorie. Soluția: Un zid de drone
Nici Rusia nu doarme liniștită. SUA tocmai a transferat în Europa o flotă impresionantă de F-22, cele mai performante avioane din lume
Bombele cu planare rusești și-au găsit nașul: NATO anunță primele teste reușite, iar sistemul va ajunge pe front în câteva luni
Franța renunță la „ochii din aer” americani și trece la cei europeni. Francezii au anunțat avioanele AWACS care vor înlocui E3-F Sentry
Dronă MQ-9 Reaper olandeză. Photo source: Royal Netherlands Air Force.
EXCLUSIV
În România dronele MQ-9 Reaper olandeze sunt „ochii” alianței în fața Rusiei. Doar 3 minute și 29 de secunde e diferența unui atac masiv rusesc între Est și Vest
Serbia nu are bani pentru Rafale franceze, dar a găsit o soluție. Sârbii se laudă cu cea mai modernă versiune a avionului, un stat rival îi contrazice
”Construit cu Europa, nu pentru Europa”. Rheinmetall și americanii de la Anduril vor produce în comun drone și muniție inteligentă
Aviația militară a unei puteri europene, frânată de o criză a piloților. România ar fi avut și ea mari probleme fără centrul de F-16 de la 86 Aeriană
S-a aflat câte arme antidrone au redirecționat SUA din Ucraina spre Orient. F-15 și F-16 folosesc rachetele APKWS pe baza lecțiilor învățate în Ucraina
Retragerea bombardierelor: Rusia își mută aviația strategică la mii de kilometri de Ucraina
Moment istoric pentru Turcia: Prima țară care cumpără avioane de luptă KAAN, „bijuteria coroanei” turce
China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Vânzarea ”creierului” Su-57, mișcare disperată a Kremlinului. Pentru a impulsiona exporturile avionului de generația a 5 a, Putin e dispus la concesii fără precedent
Flota fantomă a Ucrainei: Norvegia trimite dublul avioanelor F-16 promise, iar piloții ucraineni deja vânează avioane rusești
Suedia a intrat în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă: Avem un avion Gripen E, echipat cu un "creier" AI
Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
F-35 cu două motoare? Soluția SF a lui Trump ar putea fi cosmetizată de inginerii Lockheed: ”Îl vom transforma într-un Ferrari”
Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței? Eurofighter britanice dislocate în Polonia au interceptat imediat avioanele ruse
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie

Ştiri Recomandate

Politica germană ,,Zeitenwende'' prinde aripi: Germania lansează programul militar pentru drone de atac cu rază lungă de acțiune
Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Noul front nedorit al Ucrainei: Cum războiul cu drone creează operatori pentru cartelurile de droguri din America Latină
Transformarea Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa: Germania pregătește comenzi-record pentru blindate Boxer, Patria și avioane Eurofighter
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă
Iranul „așteaptă” următoarele lovituri ale F-35I cu sisteme rusești S-400. Rusia a livrat S-400, într-o mișcare menită să schimbe radical echilbrul de putere în regiune
România a depus proiectele pentru finanțare prin SAFE. 70% sunt achiziții militare cu scopul de a revitaliza industria iar 30% pentru creșterea mobilității militare
Luftwaffe va proteja România. Avioane Eurofighter germane au ajuns în țară unde alături de F-16 ale României vor asigura protejarea spațiului aerian
Polonia a reținut 32 de persoane pentru sabotaj. Rețeaua, coordonată de serviciile rusești, iar metodele au fost încercate și în România
Zelenski, sub presiune europeană: Bani de la UE, doar în schimbul garanțiilor anticorupție
Caz frapant la Kiev: A fost dejucat un atentat FSB; atacatorul credea că lucrează pentru serviciile secrete ucrainene
Iveco ar putea ajunge în mâna indienilor de la Tata Motors. Ce se întâmplă cu fabrica de camioane militare din România
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Soldați americani ai Diviziei 101 Aeropurtate (Air Assault) participă alături de militari români la un exercitiu terestru și aerian la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, România, 28 iulie 2022. Sursa Foto: dvidshub.net.
EXCLUSIV
Pivotul SUA spre Pacific lasă Europa în fața unei dileme strategice: Există cu adevărat o intenţie reală de reducere cu 30% a numărului trupelor americane?
Nepotrivită pentru război: Infrastructura Europei, o vulnerabilitate strategică în fața unui conflict de mare intensitate declanşat de Rusia
”Operațiunea militară specială continuă”. Kremlinul răspunde ultimatumului scurtat al lui Trump
Fostul șef al CIA, îndemn pentru statele occidentale: Un armistițiu în Ucraina necesită împingerea forţelor ruse pe front şi nimic altceva
Belgia, Franța și Marea Britanie, misiune de supraveghere aeriană deasupra Mării Negre (FOTO): Scopul a fost „întărirea securității europene în apele internaționale''
Coreea de Nord declară discuțiile de denuclearizare "MOARTE", cerând SUA să accepte "noua realitate" a statutului său nuclear
În căutarea unui "poligon Ucrainean": Armata SUA se luptă cu echipamente învechite și birocrație în testarea dronelor
Turcia deja a dat lovitura cu Kaan pe piața externă. Prima țară care pune pe masă un contract gigant pentru 48 de avioane Kaan de generația a 5-a
Rusia recunoaște că NATO poate captura ușor Kaliningradul, dar amenință cu un Iskander de ”0,5 - 50 de kilotone”
Un luptător de elită ucrainean explică cum războiul Rusiei a schimbat tot ce știam: „Nu există tanc care să reziste dronelor. Voi nu sunteți încă pregătiți”
Trump a „spart” clepsidra: De la 50 la 10-12 zile. Președintele SUA a scurtat termenul acordat Rusiei pentru a pune capăt războiului din Ucraina
S-a aprins becul roșu în stocuri însă Rusia nu renunță nici la T-72. Cifrele nu mint: Capacitatea Rusiei de a lupta e pompată de pe Axă
Concluzii îngrijorătoare: SUA au folosit în 12 zile producția pe 10 ani a sistemelor imbatabile THAAD, pentru a intercepta rachetele iraniene
Cum s-a încheiat o bătălie rară între un tanc rusesc și unul ucrainean care au ajuns față în față pe linia frontului (Video)
IDF nu dă niciun centimetru înapoi. Netanyahu: Ofensiva din Gaza nu se va termina până la eliminarea definitivă a Hamas și eliberarea tuturor ostaticilor
De ce aviația militară rusă a eșuat să domine spațiul aerian în Ucraina. Su-34 pe post de „artilerie aeriană” iar piloții ruși nu au mai intrat de un an în Ucraina
Cambodgia și Thailanda au convenit asupra unui armistițiu
Manevrele ruso-belaruse de la frontiera NATO. Care sunt obiectivele ascunse ale „Zapad-2025”
Nemții au început „ofensiva industrială” în competiția mașinilor de luptă ale României: Pe lângă producția locală a Lynx, planul include și producția de muniție de calibru mediu
pixel