Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Forțele aeriene
Data publicării:
Dominanța aeriană a Americii se bazează pe capacitatea de a lovi orice țintă, în orice moment, de oriunde, și toate acestea fără a fi detectată. Ultimul element, adică capabilitățile de invizibilitate (stealth) sunt de fapt componenta-cheie a puterii aeriene americane care îi ține treji noaptea pe adversarii Statelor Unite. Iar când vorbim de avion „invizibil” referirea este semnătura radar redusă a acestora. F-35 precum F-22 sunt cele mai elocvente exemple.
Sursă foto: F-35 @official Website
Sursă foto: F-35 @official Website

Încă din anii 1980, Pentagonul s-a bazat tot mai mult pe avioane stealth avansate, de-a dreptul science-fiction pe atunci, pentru a menține avantajul în fața inamicilor Americii. Iar din acea perioadă, SUA au stat liniștite știind că aceste capabilități stealth erau suficiente pentru a-i copleși pe rivalii săi.

Însă, în timp ce Washingtonul s-a culcat pe o ureche, rivalii Americii au recuperat din decalaj. China și Rusia, în special, investesc masiv în capacități pentru a neutraliza capacitatea stealth a aviației militare americane. Au existat numeroase momente, în ultimele trei decenii de războaie periferice duse de America, în care capabilitățile de invizibilitate ale Forțelor Aeriene ale SUA nu au funcționat conform planului.

O analiză a publicației americane National Interest atrage atenția exact asupra acestui lucru. Rușii au recuperat decalajul și teoretic ar putea detecta un F-35, deși nu ușor. Expertul militar care semnează analiza atrage atenția ca SUA să nu se culce pe o ureche și să își amintească că și Serbia a reușit să doboare un F-117 Nighthawk.

 

Avioanel „invizibile” americane F-35 sunt cele mai performante din lume. Însă nu există sistem infailibil

 

2. F-35 Light... (f-35-motor-pratt---whitney-f-135_21870100.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Sursa citată scrie că un semn clar al vulnerabilității F-35 în fața apărării aeriene sofisticate a venit în timpul operațiunii Rough Rider, deasupra Yemenului. Marina SUA s-a confruntat de ani de zile cu rebelii Houthi sprijiniți de Iran. Presa occidentală a relatat că rebelii Houthi, cu acces la tehnologii avansate de tip A2/AD (anti-acces), grație relațiilor cu Iranul, Rusia și China, au fost aproape să doboare un F-35 la începutul acestei luni, fapt semnalat și de DefenseRomania. Detaliile exacte nu au fost făcute publice, dar se pare că rebelii au folosit aceleași concepte dezvoltate inițial de sârbi în 1999.

Inspirându-se din lecțiile confruntării cu tehnologia stealth americană, rușii au pus accent pe radarele VHF în „lupta” lor cu F-35 Lightning II.

Radarele VHF operează între 30 și 300 megaherți, cu lungimi de undă între 1 și 10 metri. La aceste frecvențe, „dimensiunea avionului este apropiată de lungimea de undă, ceea ce generează un fenomen de rezonanță.” Cu alte cuvinte, teoretic, rachetele sol-aer rusești pot detecta un F-35. Dar nu e deloc ușor.

Rusia a dezvoltat radare de avertizare timpurie mai avansate, precum Nebo-M, care poate urmări simultan avioane pe benzile VHF, UHF și L. Se crede că radarul Nebo-M poate detecta F-35, mai scrie sursa citată. Radarul Rezonans-NE este un alt sistem despre care Moscova susține că poate urmări atât F-35, cât și bombardierul invizibil B-2 Spirit.

Nu este confirmat însă.

3. F-35 Light... (f-35-israel_95521300.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Radarul VHF este doar veriga de început într-un lanț de sisteme pe care Rusia le dezvoltă pentru a crea un plan integrat de detectare a avioanelor stealth. 

China dezvoltă un sistem similar, dar mai avansat, cunoscut sub numele de JY-27A. La fel ca rușii, chinezii construiesc un sistem integrat, în rețea, în care radarul VHF este elementul-cheie. Spre deosebire de sistemul rusesc, cel chinez utilizează un radar VHF AESA (cu rețea electronică avansată), ceea ce permite detectarea avioanelor „stealth” de la distanțe mai mari, mai scrie sursa citată.

„Desigur, forțele armate americane vor susține că amenințarea acestor radare este exagerată. Să ne amintim însă că în 1999, un grup de soldați sârbi hotărâți au reușit să doboare un bombardier stealth F-117 folosind tactici similare”, arată analiza. De atunci, tehnologiile de detectare a avioanelor stealth au avansat.

„Ce se poate face în privința acestei probleme? Nu este clar. Dar pentru a rezolva o problemă, trebuie mai întâi să o recunoști. Ne apropiem rapid de momentul în care Armata americană, care beneficiază de un buget colosal, ar putea fi depășită de rivalii chinezi și ruși, cu bugete mai mici, dar mai inovatori”, atrage atenția National Interest.

 

Primul avion invizibil al Americii a fost doborât deasupra Serbiei. E vorba de un F-117 Nighthawk, o reușită de proporții a sârbilor

 

4. F-117 Nigh... (f_117_nighthawk_27985400.jpg)

F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

În noaptea de 27 martie 1999, un bombardier stealth F-117 Nighthawk se afla în misiune deasupra Serbiei ca parte a campaniei NATO de oprire a masacrelor comise de sârbi împotriva kosovarilor. La acea vreme, F-117 era cel mai avansat avion invizibil din lume;  SUA considerau că era practic imposibil de detectat pe radar. Însă, înarmat cu armament din perioada sovietică și mult curaj, un comandant inovator al unei baterii sârbe de rachete sol-aer (SAM) a conceput un mod ingenios de a identifica și doborî F-117 Nighthawk.

În acea noapte, F-117 a fost nevoit să zboare fără să fie escortat de avioane EA-6B „Prowler”, specializate în război electronic. Acestea erau vitale pentru suprimarea apărării aeriene inamice, permițând astfel F-117 să zboare nestingherit prin spațiul aerian inamic. Fără sprijinul lor, șansele ca sârbii să doboare un avion invizibil american au crescut considerabil.

Sistemul sârb de rachete sol-aer din perioada sovietică se baza pe două radare pentru detectarea și urmărirea avioanelor inamice. Primul era radarul de avertizare timpurie P-18, care funcționa în benzile de frecvență foarte înaltă (VHF) și putea detecta avioane la aproximativ 230 mile terestre.

Sârbii au realizat că, dacă setează radarul P-18 la cea mai joasă frecvență posibilă (și cea mai mare lățime de bandă), pot detecta avioanele.

5. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

F-117 Nighthawk, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Apoi au utilizat radarul P-15, radarul de control al focului SNR-125 „Low Blow” și radarul PRV-11 „Side Net” pentru determinarea altitudinii. Radarul P-15, care operează în banda C, poate detecta avioane de la 150 mile distanță.

Potrivit Aviation Geek Club, radarul P-15 era „complet inutil” în urmărirea F-117. Dar radarul VHF P-18, setat la lățimea de bandă maximă, a detectat F-117 de la 15 mile distanță. Nu a fost mult, dar era suficient.

În noaptea respectivă, operatorii sârbi SAM au activat radarul SNR-125 pentru țintire precisă. Pilotul american deschisese sistemul compartimentului în care se aflau bombele, reducând capacitatea stealth. După detectare, două rachete au fost lansate de la sol și avionul F-117 a fost doborât.

Majoritatea experților militari americani atribuie succesul sârbilor din 1999 în mare parte pe seama unui „noroc chior”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk

Ştiri Recomandate

Marea Britanie confirmă planurile pentru un sistem integrat de apărare aeriană de tip „Iron Dome”, avertizând asupra pericolului reprezentat de rachetele Rusiei
Imaginile satelitare dinainte și după operațiunea ucraineană cu drone subacvatice în portul Novorossiysk arată pagubele produse la debarcaderul din apropierea submarinului de clasă Kilo. Sursa foto:X/Vantor.
EXCLUSIV
Văzut din satelit: Lovitură devastatoare pentru Flota rusă din Marea Neagră: Atacul care deschide un „nou capitol” în războiul dronelor (FOTO/VIDEO)
Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Obsesia balistică a Teheranului: Iranul maschează eșecul militar printr-o reînarmare agresivă
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Nicușor Dan spune că modelul finlandez e o posibilă cale de urmat și pentru Romarm
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
pixel