Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Forțele aeriene
Data publicării:
Dominanța aeriană a Americii se bazează pe capacitatea de a lovi orice țintă, în orice moment, de oriunde, și toate acestea fără a fi detectată. Ultimul element, adică capabilitățile de invizibilitate (stealth) sunt de fapt componenta-cheie a puterii aeriene americane care îi ține treji noaptea pe adversarii Statelor Unite. Iar când vorbim de avion „invizibil” referirea este semnătura radar redusă a acestora. F-35 precum F-22 sunt cele mai elocvente exemple.
Sursă foto: F-35 @official Website
Sursă foto: F-35 @official Website

Încă din anii 1980, Pentagonul s-a bazat tot mai mult pe avioane stealth avansate, de-a dreptul science-fiction pe atunci, pentru a menține avantajul în fața inamicilor Americii. Iar din acea perioadă, SUA au stat liniștite știind că aceste capabilități stealth erau suficiente pentru a-i copleși pe rivalii săi.

Însă, în timp ce Washingtonul s-a culcat pe o ureche, rivalii Americii au recuperat din decalaj. China și Rusia, în special, investesc masiv în capacități pentru a neutraliza capacitatea stealth a aviației militare americane. Au existat numeroase momente, în ultimele trei decenii de războaie periferice duse de America, în care capabilitățile de invizibilitate ale Forțelor Aeriene ale SUA nu au funcționat conform planului.

O analiză a publicației americane National Interest atrage atenția exact asupra acestui lucru. Rușii au recuperat decalajul și teoretic ar putea detecta un F-35, deși nu ușor. Expertul militar care semnează analiza atrage atenția ca SUA să nu se culce pe o ureche și să își amintească că și Serbia a reușit să doboare un F-117 Nighthawk.

 

Avioanel „invizibile” americane F-35 sunt cele mai performante din lume. Însă nu există sistem infailibil

 

2. F-35 Light... (f-35-motor-pratt---whitney-f-135_21870100.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Sursa citată scrie că un semn clar al vulnerabilității F-35 în fața apărării aeriene sofisticate a venit în timpul operațiunii Rough Rider, deasupra Yemenului. Marina SUA s-a confruntat de ani de zile cu rebelii Houthi sprijiniți de Iran. Presa occidentală a relatat că rebelii Houthi, cu acces la tehnologii avansate de tip A2/AD (anti-acces), grație relațiilor cu Iranul, Rusia și China, au fost aproape să doboare un F-35 la începutul acestei luni, fapt semnalat și de DefenseRomania. Detaliile exacte nu au fost făcute publice, dar se pare că rebelii au folosit aceleași concepte dezvoltate inițial de sârbi în 1999.

Inspirându-se din lecțiile confruntării cu tehnologia stealth americană, rușii au pus accent pe radarele VHF în „lupta” lor cu F-35 Lightning II.

Radarele VHF operează între 30 și 300 megaherți, cu lungimi de undă între 1 și 10 metri. La aceste frecvențe, „dimensiunea avionului este apropiată de lungimea de undă, ceea ce generează un fenomen de rezonanță.” Cu alte cuvinte, teoretic, rachetele sol-aer rusești pot detecta un F-35. Dar nu e deloc ușor.

Rusia a dezvoltat radare de avertizare timpurie mai avansate, precum Nebo-M, care poate urmări simultan avioane pe benzile VHF, UHF și L. Se crede că radarul Nebo-M poate detecta F-35, mai scrie sursa citată. Radarul Rezonans-NE este un alt sistem despre care Moscova susține că poate urmări atât F-35, cât și bombardierul invizibil B-2 Spirit.

Nu este confirmat însă.

3. F-35 Light... (f-35-israel_95521300.jpg)

F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force

Radarul VHF este doar veriga de început într-un lanț de sisteme pe care Rusia le dezvoltă pentru a crea un plan integrat de detectare a avioanelor stealth. 

China dezvoltă un sistem similar, dar mai avansat, cunoscut sub numele de JY-27A. La fel ca rușii, chinezii construiesc un sistem integrat, în rețea, în care radarul VHF este elementul-cheie. Spre deosebire de sistemul rusesc, cel chinez utilizează un radar VHF AESA (cu rețea electronică avansată), ceea ce permite detectarea avioanelor „stealth” de la distanțe mai mari, mai scrie sursa citată.

„Desigur, forțele armate americane vor susține că amenințarea acestor radare este exagerată. Să ne amintim însă că în 1999, un grup de soldați sârbi hotărâți au reușit să doboare un bombardier stealth F-117 folosind tactici similare”, arată analiza. De atunci, tehnologiile de detectare a avioanelor stealth au avansat.

„Ce se poate face în privința acestei probleme? Nu este clar. Dar pentru a rezolva o problemă, trebuie mai întâi să o recunoști. Ne apropiem rapid de momentul în care Armata americană, care beneficiază de un buget colosal, ar putea fi depășită de rivalii chinezi și ruși, cu bugete mai mici, dar mai inovatori”, atrage atenția National Interest.

 

Primul avion invizibil al Americii a fost doborât deasupra Serbiei. E vorba de un F-117 Nighthawk, o reușită de proporții a sârbilor

 

4. F-117 Nigh... (f_117_nighthawk_27985400.jpg)

F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

În noaptea de 27 martie 1999, un bombardier stealth F-117 Nighthawk se afla în misiune deasupra Serbiei ca parte a campaniei NATO de oprire a masacrelor comise de sârbi împotriva kosovarilor. La acea vreme, F-117 era cel mai avansat avion invizibil din lume;  SUA considerau că era practic imposibil de detectat pe radar. Însă, înarmat cu armament din perioada sovietică și mult curaj, un comandant inovator al unei baterii sârbe de rachete sol-aer (SAM) a conceput un mod ingenios de a identifica și doborî F-117 Nighthawk.

În acea noapte, F-117 a fost nevoit să zboare fără să fie escortat de avioane EA-6B „Prowler”, specializate în război electronic. Acestea erau vitale pentru suprimarea apărării aeriene inamice, permițând astfel F-117 să zboare nestingherit prin spațiul aerian inamic. Fără sprijinul lor, șansele ca sârbii să doboare un avion invizibil american au crescut considerabil.

Sistemul sârb de rachete sol-aer din perioada sovietică se baza pe două radare pentru detectarea și urmărirea avioanelor inamice. Primul era radarul de avertizare timpurie P-18, care funcționa în benzile de frecvență foarte înaltă (VHF) și putea detecta avioane la aproximativ 230 mile terestre.

Sârbii au realizat că, dacă setează radarul P-18 la cea mai joasă frecvență posibilă (și cea mai mare lățime de bandă), pot detecta avioanele.

5. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

F-117 Nighthawk, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Apoi au utilizat radarul P-15, radarul de control al focului SNR-125 „Low Blow” și radarul PRV-11 „Side Net” pentru determinarea altitudinii. Radarul P-15, care operează în banda C, poate detecta avioane de la 150 mile distanță.

Potrivit Aviation Geek Club, radarul P-15 era „complet inutil” în urmărirea F-117. Dar radarul VHF P-18, setat la lățimea de bandă maximă, a detectat F-117 de la 15 mile distanță. Nu a fost mult, dar era suficient.

În noaptea respectivă, operatorii sârbi SAM au activat radarul SNR-125 pentru țintire precisă. Pilotul american deschisese sistemul compartimentului în care se aflau bombele, reducând capacitatea stealth. După detectare, două rachete au fost lansate de la sol și avionul F-117 a fost doborât.

Majoritatea experților militari americani atribuie succesul sârbilor din 1999 în mare parte pe seama unui „noroc chior”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De ce bombardierele Tu-95, Tu-22 și Tu-160 făcute scrum de Ucraina cu drone lansate din camioane civile nu pot fi înlocuite. Într-un gest rar rușii recunosc dezastrul
Rusia scoate de la naftalină o dronă de acum 50 de ani: Dan-M este ”o jucărie periculoasă”, cu o altitudine de zbor de până la 9 kilometri
O companie rusă plătește o recompensă de 165.000 de dolari pentru doborârea primului avion de luptă F-16 al Ucrainei
„Primele vor putea fi desfășurate în doar câteva săptămâni”. Germania și Ucraina vor coopera în producția de drone și rachete cu rază lungă de acțiune
India și Pakistan, cursă a înarmărilor cu drone. Ultima confruntare militară a expus și cea mai mare problemă a UAV-urilor. „A fost de zece ori mai bine decât mă așteptam”
Au fost în aer peste 100 de avioane. De ce s-au oprit la timp India și Pakistanul?
Mai multe avioane F-16 ajung în Ucraina: Un impuls de putere dat forţelor aeriene ucrainene în contextul escaladării conflictului declanşat de Rusia
Ucraina are Mirage și F-16, viitoarea ei coloană vertebrală, dar un alt avion s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei. E însă suspendat transferul
Atac de precizie efectuat de ucraineni în Kursk (Video): Un avion MiG-29 lovește cu o bombă AASM Hammer locul de unde ruşii lansau drone
NATO aduce cercetarea aeriană mai aproape de granițele Rusiei: În această vară, va fi testată lansarea dronelor strategice de la o bază militară din Finlanda
Provocări pe cerul european: Avioane de luptă poloneze au interceptat un bombardier rus Su-24 care efectua „manevre periculoase”. Rusia nu se mai ascunde și testează zilnic Alianța
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?
O dronă NATO RQ-4D ar fi pierdut legătura cu baza în timp ce zbura în Marea Neagră. Rușii se laudă că ar fi fost „ajutată” de Armata rusă
Rușii merg la intimidare: Două bombardiere Tu-95MS au patrulat cu armament la bord, deasupra Mării Barents
Bază militară norvegiana Boda va găzdui un nou centru de comandă aeriană NATO, consolidând prezența aliată în Nordul Îndepărtat
Uite avionul, nu e avionul: După ce unda de șoc a anunțului noului avion de luptă F-55 a trecut, în SUA s-a așternut liniștea
Încă o țară din Flancul Estic vrea sisteme cu rază lungă împotriva rachetelor balistice rusești. În afară de PATRIOT, opțiunile sunt limitate
Ucraina discută despre sistemele Patriot cu oficialii companiei Raytheon: Suntem gata să investim în acest domeniu
„Connecting F-35”. Mai mult decât un avion: Un alt F-35 non-american, care a decolat din SUA, a partajat în zbor date clasificate
S-a copiat 1:1 până și racheta aer-aer americană AIM-120, tocmai lansată dintr-un MiG-29. Și nu China a copiat-o, surprinzător
Forțele Aeriene ale Ucrainei au confirmat pierderea unui avion F-16 şi oferă noi detalii: În timpul unei misiuni de luptă, pilotul a doborât trei ţinte inamice
Situaţia de securitate de la Marea Neagră, revine în atenţia SUA: După 11 luni de absență, dronele americane de cercetare RQ-48 Global Hawk au revenit 
Ucraina se concentrează pe F-16 și Gripen, un stat european scoate din joben avioane MiG-29 cărora aviația militară ucraineană nu le-ar spune „nu”
Pentagonul vrea să accelereze achiziția de F-35, loturile 18 și 19 totalizând circa 300 de avioane. F-urile 35 ale României ar putea fi printre acestea?

Ştiri Recomandate

Avioanele F-35 ale NATO vor proteja ajutorul militar destinat Ucrainei: „În acest fel, ținem literalmente la distanță amenințarea rusă”
Goana Poloniei după obuze de 155mm: Varșovia pompează peste o jumătate de miliard de euro pentru a deveni o ,,fortăreață a producţiei de muniții''
Marea Britanie oprește producția avionului Eurofighter Typhoon din cauza lipsei comenzilor, punând la îndoială angajamentul sau faţă de apărarea europeană
Încă o moarte suspectă în Rusia: Ministrul transporturilor s-a sinucis la scurt timp după ce a fost demis din funcție. Anterior, acesta a fost guvernator al regiunii Kursk
Noua eră a artileriei americane (Foto/Video): Pentagonul mizează pe racheta de precizie PrSM pentru a reconfigura sistemele HIMARS
Războiul ,,hibrid al avioanelor'', purtat pe frontul comerţului cu armament: Franța acuză China de sabotarea reputației avionului Rafale
Obuziere K9 și următorul pas: Tancuri K2 Panther? „România are nu doar avantajul similitudinilor geografice zdrobitoare, a producției locale ci și a timpului de livrare”
"Operațiunea specială" de 3 zile obligă Moscova să ascundă realitatea: Oficiul rus de statistică a încetat să mai publice numărul deceselor
Rusia va putea lansa în curând 1.000 de rachete și drone, dar cea mai importantă îmbunătățire urmează să vină din toamnă
Israelul a atacat ținte Houthi, inclusiv nava capturată Galaxy Leader, folosită de gruparea yemenită pentru supraveghere maritimă
Primele evaluări oficiale după ce bombardierele B-2 Spirit americane au lovit Iranul: Cu cât timp a fost dat înapoi programul nuclear iranian
Ursula von der Leyen și Donald Trump au avut un „schimb bun de opinii” pe subiectul controversat al taxelor vamale
Apărare raționalizată: Când se preconizează că Ucraina va rămâne fără rachete Patriot și HIMARS, cu consecințe catastrofale
Moțiune de cenzură pentru demiterea Ursulei von der Leyen cu șanse infime de a trece. Moțiunea, inițiată de un eurodeputat român
Rușii avansează la nord-est de Pokrovsk. Planul pare să fie ocolirea fortărețelor ucrainene
Liderii BRICS cer Israelului o "retragere completă" din Gaza. Trump amenință cu o taxă suplimentară pentru statele alinate cu BRICS
Elveția, bastionul neutralității militare, se adăpostește sub scutul aerian al Europei: Acord cheie cu Germania pentru achiziția sistemului IRIS-T SLM
Apărarea antiaeriană ucraineană este suprasolicitată de atacurile Rusiei (FOTO/VIDEO): Sistemul „Frankenstein” trimis de Marea Britanie devine rivalul dronelor rusești
Mașina de război a Rusiei începe să scârțâie: Iluzia unei fortărețe economice imune la sancțiuni pare că se destramă
Test revoluționar efectuat de Forțele Aeriene ale SUA, piloţii americani controlează mai multe drone XQ-58 cu avioane F-16C și F-15E
Triplare a numărului de copii uciși și răniți în Ucraina în ultimele trei luni – UNICEF
Dacă China decide să invadeze Taiwanul, probabil că va activa Rusia ca pe un pion de sacrificiu pentru a ataca teritoriul NATO
Tactici moderne sau metode ale trecutului? Armata rusă vrea să cumpere 200.000 de motociclete și 60.000 de ATV-uri din China pentru frontul din Ucraina
Trebuie oferite Ucrainei capabilități pentru a distruge fabricile rusești de drone - ministrul de externe al Letoniei
Fotografie ilustrativă: Donald Trump / flickr, Official White House Photo by Tia Dufour
EXCLUSIV
Este timpul ca Donald Trump să pună piciorul în prag în problema chestiunii rusești
Compania Lockheed Martin transformă eșecul în strategie cu planuri ambițioase de modernizare avioanelor F-35
Să nu fim luaţi prin surprindere! Statele europene membre NATO se pregătesc pentru un scenariu care nu mai pare imposibil: Reducerea prezenţei militare americane în Europa
100 de bombardiere B-21 nu ar fi de ajuns pentru Statele Unite: Presiuni tot mai mari asupra Pentagonului pentru a dubla miza în fața Chinei
Fostul comandant al trupelor SUA în Europa: Rusia este deja în război cu noi și vizează statele baltice. Următorul test: exercițiul militar Zapad 2025
Ce înseamnă iniţiativa germană ,,Punctul de Cotitură Istoric'': Proiect ambiţios pentru achiziționarea a 1.000 de tancuri Leopard 2
Experiment curajos la Kiev: zeci de drone Shaheed interceptate de UAV-uri ucrainene
pixel