Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În luna iunie, la Paris, în cadrul Paris Air Show, Lockheed Marin a prezetat în premieră în Europa prototipul elicopterului S-97 Raider, dar și o machetă a viitoarei generații, platforma X2, promovată în cadrul programului companiei în cadrul programului NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) care are ca scop înlocuirea în viitor a UH-60 Black Hawk, AW101, NH90 sau Puma. Și ajungem astfel la două strategii diferite: Elicoptere cu pedigree militar, de la concepție până la fabricație sau versiuni civile militarizate?
S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin
S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin

Dar până la prezentarea de avantaje și dezavantaje, dar și la a arunca un ochi pe viitoarea achiziție a României de elicoptere, să ne oprim câteva rânduri la S-97 Raider, prezentat în premieră în Europa. În ciuda faptului că S-97 Raider nu mai face parte din programele americane FLRAA sau FARA, Lockheed Martin continuă să efectueze zboruri de testare săptămânale ale S-97 cu scopul de a dezvolta tehnologii noi în domeniul elicopterelor militare. Inovațiile principale includ rotoare coaxiale contra-rotative și elice de împingere, care permit o viteză și agilitate mai mari, o dimensiune compactă pentru operațiuni urbane sau în spații restrânse și o reducere a problemelor legate de degajarea elicei. Piloții beneficiază de manevrabilitate sporită, inclusiv de capacitatea de a zbura lateral cu până la 92 km/h.

Revenind la programele americane, deși Lockheed a pierdut ambele licitații în SUA în așa numitele programe „elicoterele viitorului”, gigantul american vede în programul NATO și Europa o oportunitate majoră. În competiția NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) se află trei consorții, e vorba de cel condus de Lockheed Martin și din care fac parte - BAE Systems, GE Aerospace, Rheinmetall, Hellenic Aerospace Industries și Kongsberg -, dar și consorțiul condus de Airbus - alături de RTX și MBDA - și cel condus de Leonardo cu Bell Textron.

Americanii intră în competițiile și licitațiile naționale din statele membre având la bază cooperarea industrială și experiența programelor F-16 și F-35. 

În SUA, Lockheed a pierdut V-280 Valor de la Bell Textron în programul FLRAA iar programul FARA, parte din FVL (Future Vertical Lift), a fost anulat în cele din urmă. Pentru acest ultim program a fost produs și S-97 Raider.

 

Ce e clar e că Lockheed mizează pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate

 

2. Black Hawk... (black-hawk-from-lockheed-martin2_47396600.jpg)

Black Hawk UH60M. Photo source: Lockheed Martin

În competițiile naționale, gigantul american merge pe cartea elicopterelor de atac, configurate și produse de la început pentru astfel de misiuni. O strategie diferită față de francezi, care propun versiuni civile militarizate. 

Printre avantajele elicopterelor configurate într-o „singură direcție”, de la concepție până la fabricare, se numără o evacuare mai rapidă, aterizare în pante de 15 grade în comparație cu 7 grade versiunile civile militarizate, dar și un tren de aterizare mult mai rezistent la impact. 

Elicopterele militare sunt fabricate în așa fel încât la o eventuală prăbușire motoarele să dacă lateral iar cutia de transmisie susținută de jambe evită prăbușirea peste cabina piloților. Sunt de asemenea rezistente la muniție de 23 mm și oferă o protecție sporită la incendiu, protecție dată de rezervoarele depresurizate, având totodată funcții de injectare automată a motoarelor cu lichid anti-incendiu în caz de prăbușire.

De partea cealaltă producătorii versiunilor de elicoptere civile militarizate se laudă cu „reduceri semnificative” ale costurilor de cercetare și dezvoltare, deoarece se bazează pe platforme existente. Dar și cu reconfigurări rapide între misiuni, într-o oră se poate trece de exemplu de la versiunea de atac la evacuare medicală, precum și cu costuri și rețele extinse de mentenanță.

 

Pentru România, Lockheed Martin propune Black Hawk cu pedigree și ADN „militar”. Plusează cu simulatoare Black Hawk pe modelul de succes al centrului F-16 din România

 

3. Elicopter ... (black-hawk-kielce_16383100.jpeg)

Elicopter Black Hawk expus la târgul de armament de la Kielce, cea mai mare expoziție din Europa Centrală și de Est. Photo source: DefenseRomania

Sunt așadar două viziuni diferite. În viitoarea achiziție a României pentru elicoptere, americanii propun o versiune de ultimă generație a celebrului Black Hawk. Concomitent merită semnalat faptul că România achiziționează Black Hawk, dar nu pentru Armată.

Țara noastră a achiziționat 8 elicoptere S-70M Black Hawk fabricate de polonezii de la PZL Mielec - parte a Lockheed Martin și Sikorsky -, dar aceste elicoptere sunt destinate Departamentului de Situații de Urgență din cadrul MAI, deci nu vorbim de programul Armatei.

În programul Armatei, România are în vedere achiziția de elicoptere de atac și multirol în următorii ani, într-un program major pentru Forțele Terestre ce se va întinde și în deceniului următor. Termenul era de 2030, dar el ar putea fi adus „mai aproape”.

De subliniat că anul trecut DefenseRomania a participat la expoziția MSPO din Kielce, Polonia, unde a discutat cu oficialii PZL Mielec despre Black Hawk, care au confirmat că în cazul în care România va alege soluția Lockheed Martin, ușa e deschisă pentru cooperare industrială nu doar în ceea ce privește mentenanța.

Modelul de succes al Centrului de pregătire pentru F-16 ridicat în România ar putea fi copiat și în privința elicopterelor Black Hawk. Desigur, e necesară o achiziție mare de elicoptere, iar cele 61 de elicoptere destinate Forțelor Terestre ar putea deschide o asemenea ușă. Ulterior ar urma să fie vizată și o achiziție de elicoptere pentru Forțele Aeriene Române.

„Exemplul Centrului de pregătire pentru F-16 din România, ridicat cu sprijinul Lockheed și al Olandei, ar putea fi copiat și în cazul elicopterelor. Noi suntem în căutarea unei locații în Europa pentru un simulator de Black Hawk. Acesta e un nou domeniu în care am putea avea discuții bilaterale cu România”, ne-a precizat la vremea respectivă Piotr Niedbała,  Director of Business Development and Programs în cadrul PZL Mielec.

În prezent în Polonia la Mielec, cel mai mare centru de producție Lockheed Martin din afara SUA, se construiesc elicoptere S-70i și componente structurale pentru UH-60M Black Hawk și componente ale avioanelor F-16 Block 70/72 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american.

În ceea ce privește propunerea francezilor pentru România, aceștia mizează pe H215M, cu mutarea liniei de producție la Brașov.

CITEȘTE ȘI: Bătrânele IAR-330 Puma sunt pe final de viață și depășite tehnologic. Francezii ne propun elicoptere H215M cu producție în România, la Brașov


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Război de uzură 2.0: Cum schimbă dronele ieftine „Geran-2”, produse în masă, derularea conflictului din Ucraina (Foto/Video)
Care e stadiul programului de submarine franceze Scorpene de care e interesată România. Polonezii au „reconfigurat” prioritățile și ne-au luat-o înainte la submarine
Așa arată „haita de lupi” a SUA: Rachete ieftine ce lovesc la distanțe mari. Lansate terestru, din drone iar F/A-18E/F ar putea fi primul avion care le va integra
Ucraina și-a propus să ridice procentul armelor proprii utilizate pe front. De la 40% la 50%
România intră în zodia germană? Soluția Skynex pentru sistemele antiaeriene Oerlikon ale României, propunerea mașinii de luptă Lynx și o fabrică de pulberi
România își conturează strategia privind utilizarea dronelor pe Flancul Estic al NATO, mizând pe experiența de război a Ucrainei și pe tehnologia americană
Industria rusă de apărare ,,s-a conectat'' la Belarus: O rețea de întreprinderi de stat a devenit un furnizor esențial pentru producția de rachete de precizie
Statele Unite prioritizează avionul F-47 al U.S. Air Force în detrimentul viitorului ,,vânător'' al U.S. Navy, stârnind o dispută bugetară
Răspunsul Europei la UAV-ul rusesc Lancet: Se pregăteşte producţia record a 2.500 de drone HX-2 pe lună pentru a sprijini Ucraina
Bătrânele IAR-330 Puma sunt pe final de viață și depășite tehnologic. Francezii ne propun elicoptere H215M cu producție în România, la Brașov
Coaliția „Muniție pentru Ucraina” condusă de Cehia e cu motoarele turate la maximum: Număr major de proiectile livrate, inclusiv de 155 mm
Antidotul împotriva dronelor Shahed: Un startup francez a prezentat drona-interceptoare Gobi, ca alternativă la sisteme de apărare antiaeriană portabile
GCAP versus FCAS: Diviziunea Europei în fața unei noi aeronave de luptă „globală”
Parisul joacă dur în proiectele europene: Franța ar putea abandona programul Eurodrone
De ce Lynx nu a ajuns încă pe frontul din Ucraina? Mașinile de luptă sunt și în „bătălia pentru România”: Dacă vor câștiga vor forma „triunghiul Lynx” în regiune
,,Arsenalul de promisiuni'' cu care este înarmată Ucraina: Franţa nu vrea să plătească pentru armament american, având ca obiectiv ,,autonomia strategică europeană"
SUA pregătesc extinderea producției B-21, bombardierele de generația a 6-a. În 2026 două B-21 urmează să zboare și vor fi rapid gata pentru misiuni de luptă
Dominație prin tehnologie: Cum şi-a propus compania Hyundai Rotem să redefinească supremația pe câmpul de luptă cu proiectul tancului K3
Vestea bună e că sistemele Patriot și muniția pentru Ucraina sunt deja gata. SUA așteaptă doar să fie achitate, iar primele țări europene s-au așezat deja la masă
Nu, România nu cumpără Iron Dome ci sisteme Spyder. Și nici nu e prima țară europeană care face lucrul acesta
Cine ajută Rusia să-şi menţină maşinăria de război în viaţă: Producţia de obuziere, susţinută cu echipamente industriale achiziţionate prin intermediari din Europa
Proiectul militar Zeitenwende: Cum se reînarmează Germania cu 7.000 de tancuri și blindate
Descriere foto: Trageri de luptă cu LAROM, la Smârdan. Sursă foto: Trustul de presă al MApN
EXCLUSIV
Colacul e la Bolojan, iar premierul trebuie doar să-l „arunce”. Cum riscă România să se înece la mal, într-un moment în care industria de apărare are o șansă mare de salvare
Su-35 chiar are probleme? Un stat care a refuzat cu scandal cel mai promovat avion al Rusiei nu ar fi făcut-o doar la presiunea SUA
Pariul de sute de miliarde al SUA: Cum bombardierul B-21 și proiectul NGAD trebuie să asigure ,,dominația aeriană'' a U.S. Air Force în fața Chinei
Rămasă cu depozitele goale, Ucraina mizează pe muniția învechită și dezafectată a armatei americane
Ucraina a fost iar ,,înarmată cu promisiuni'': Germania face un pas în spate, renunţând la transferul de sisteme Patriot şi trimiterea de rachete Taurus
Revenirea la F-35, misiune imposibilă pentru Turcia? Israelul „lucrează din umbră” intens pentru a bloca revenirea Turciei în program
O țară europeană care nu are F-16 va antrena piloți ucraineni pentru F-16. România e și ea cu motoarele turate la maximum
Patriot și rachetele PAC-3 MSE au mai trecut un test critic în SUA. Interceptoarele sunt deja „combat proven” inclusiv împotriva hipersonicelor ruse Kinjal

Ştiri Recomandate

Mark Rutte, secretarul general al NATO, despre controlul Rusiei asupra teritoriului ucrainean și viitoarele negocieri de pace
Armata SUA lansează competiția pentru lasere de luptă, dar încrederea militarilor și mentenanța pe front rămân principalele provocări
Sursă foto: U.S. Department of Defense (DoD) Facebook
EXCLUSIV
Războaiele Americii și adevărata natură a adversarului ei
Și dacă F-55 deja „există”? SUA visează la un F-35 cu două motoare, dar soluția e în curtea lor: Avioanele F-22 Raptor transformate în generația a 6-a
Escadrila 48 Vânătoare a României. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
România nu intră în război 2.0. Rusia trece de Armata română și „cucerește România în 3 ore”, exact cum a cucerit Ucraina în trei zile
JD Vance: Americanii au terminat cu finanţarea afacerii de război Ucraina. Dacă europenii doresc să cumpere arme americane, suntem de acord
Ce va face Polonia cu bătrânele tancuri T-72 pe care le retrage? Și care e soarta T-72 ale României, retrase de mult din Armată
Iranul amenință că va bloca coridorul dorit de SUA în Caucaz după înțelegerea dintre Armenia şi Azerbaidjan
Pace, dar cu ce garanții? Ucraina susține total poziția Europei înainte de summitul dintre SUA și Rusia privind războiul din Ucraina
Ordinul Lenin pentru fiul unui oficial al CIA, care a luptat pentru ruși și a murit în Ucraina. Gest de curtoazie diplomatică sau o tactică calculată a Rusiei?
Europa cere SUA ca orice discuție despre Ucraina să aibă loc cu ucrainenii la masă și vrea presiuni mai mari pe Rusia
Dronă rusă Geran 2 (Shahed)
EXCLUSIV
Experiment militar misterios al Rusiei: În premieră linia întâi ucraineană de pe frontul larg a fost lovită cu drone Shahed
Rușii intenționează blocarea sau capturarea simultană a patru grupuri de orașe din zona de război. Acțiunile pregătitoare au început în urmă cu doi ani
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Decăderea aviației civile ruse după invadarea Ucrainei: Airbus A320neo și A321neo se canibalizează pentru piese în timp ce un aliat încearcă să facă trafic cu avioane din Africa
Rușii vor să impulsioneze acțiunile militare din regiunile Sumî și Harkov: La conducerea Grupării de trupe “Nord” a fost adus un nou comandant
Zelenski rămâne categoric: Ucraina nu va ceda teritorii ocupantului rus
Niciun centimetru înapoi. Gen. francez Loï Girard: Nu suntem în România doar să ne antrenăm. Suntem pregătiți să intervenim oricând într-o situație reală de luptă
Vladimir Putin, urmărit internațional pentru crime de război, va „călca” pe teritoriul SUA. Trump anunță Alaska ca loc de întâlnire, dar și „schimb de teritorii” între Rusia și Ucraina
SUA și Rusia discută despre o înțelegere privind teritoriile ucrainene ocupate de ruși. Zelenski refuză să cedeze teritorii fără referendum popular
Nici „invincibilul” S-500 nu a scăpat. Stația radar 98L6 Enisei a celui mai modern sistem antiaerian rus, trecută la „punct lovit” de o dronă ucraineană
În ziua expirării ultimatumului american, Putin a încins telefonul roșu, discutând cu aliații de la Minsk și până la Beijing
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Netanyahu acuză Germania că „recompensează” Hamas, după ce Berlinul a impus sancțiuni Israelului ca urmare a planului de a controla în totalitate Gaza
Rusia pregătește un test iminent pentru racheta cu propulsie nucleară ''Burevestnik'' în Arctica
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Cabinetul de securitate israelian aprobă preluarea totală a controlului militar asupra Gazei
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
„Victoria nu poate fi obținută în defensivă”: Generalul Oleksandr Sîrskîi a confirmat că Ucraina pregătește noi operațiuni în timp ce diplomația se intensifică
EXCLUSIV
Războiul cognitiv pe care riscăm să-l pierdem în fața Rusiei. Sau cum vrea Rusia să-și atingă obiectivele militare fără să tragă un glonț în direcția Vestului
„Fără surprize”: Europa așteaptă cu sufletul la gură revizuirea numărului forțelor SUA, între optimism și teama retragerii
pixel