Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În luna iunie, la Paris, în cadrul Paris Air Show, Lockheed Marin a prezetat în premieră în Europa prototipul elicopterului S-97 Raider, dar și o machetă a viitoarei generații, platforma X2, promovată în cadrul programului companiei în cadrul programului NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) care are ca scop înlocuirea în viitor a UH-60 Black Hawk, AW101, NH90 sau Puma. Și ajungem astfel la două strategii diferite: Elicoptere cu pedigree militar, de la concepție până la fabricație sau versiuni civile militarizate?
S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin
S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin

Dar până la prezentarea de avantaje și dezavantaje, dar și la a arunca un ochi pe viitoarea achiziție a României de elicoptere, să ne oprim câteva rânduri la S-97 Raider, prezentat în premieră în Europa. În ciuda faptului că S-97 Raider nu mai face parte din programele americane FLRAA sau FARA, Lockheed Martin continuă să efectueze zboruri de testare săptămânale ale S-97 cu scopul de a dezvolta tehnologii noi în domeniul elicopterelor militare. Inovațiile principale includ rotoare coaxiale contra-rotative și elice de împingere, care permit o viteză și agilitate mai mari, o dimensiune compactă pentru operațiuni urbane sau în spații restrânse și o reducere a problemelor legate de degajarea elicei. Piloții beneficiază de manevrabilitate sporită, inclusiv de capacitatea de a zbura lateral cu până la 92 km/h.

Revenind la programele americane, deși Lockheed a pierdut ambele licitații în SUA în așa numitele programe „elicoterele viitorului”, gigantul american vede în programul NATO și Europa o oportunitate majoră. În competiția NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) se află trei consorții, e vorba de cel condus de Lockheed Martin și din care fac parte - BAE Systems, GE Aerospace, Rheinmetall, Hellenic Aerospace Industries și Kongsberg -, dar și consorțiul condus de Airbus - alături de RTX și MBDA - și cel condus de Leonardo cu Bell Textron.

Americanii intră în competițiile și licitațiile naționale din statele membre având la bază cooperarea industrială și experiența programelor F-16 și F-35. 

În SUA, Lockheed a pierdut V-280 Valor de la Bell Textron în programul FLRAA iar programul FARA, parte din FVL (Future Vertical Lift), a fost anulat în cele din urmă. Pentru acest ultim program a fost produs și S-97 Raider.

 

Ce e clar e că Lockheed mizează pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate

 

2. Black Hawk... (black-hawk-from-lockheed-martin2_47396600.jpg)

Black Hawk UH60M. Photo source: Lockheed Martin

În competițiile naționale, gigantul american merge pe cartea elicopterelor de atac, configurate și produse de la început pentru astfel de misiuni. O strategie diferită față de francezi, care propun versiuni civile militarizate. 

Printre avantajele elicopterelor configurate într-o „singură direcție”, de la concepție până la fabricare, se numără o evacuare mai rapidă, aterizare în pante de 15 grade în comparație cu 7 grade versiunile civile militarizate, dar și un tren de aterizare mult mai rezistent la impact. 

Elicopterele militare sunt fabricate în așa fel încât la o eventuală prăbușire motoarele să dacă lateral iar cutia de transmisie susținută de jambe evită prăbușirea peste cabina piloților. Sunt de asemenea rezistente la muniție de 23 mm și oferă o protecție sporită la incendiu, protecție dată de rezervoarele depresurizate, având totodată funcții de injectare automată a motoarelor cu lichid anti-incendiu în caz de prăbușire.

De partea cealaltă producătorii versiunilor de elicoptere civile militarizate se laudă cu „reduceri semnificative” ale costurilor de cercetare și dezvoltare, deoarece se bazează pe platforme existente. Dar și cu reconfigurări rapide între misiuni, într-o oră se poate trece de exemplu de la versiunea de atac la evacuare medicală, precum și cu costuri și rețele extinse de mentenanță.

 

Pentru România, Lockheed Martin propune Black Hawk cu pedigree și ADN „militar”. Plusează cu simulatoare Black Hawk pe modelul de succes al centrului F-16 din România

 

3. Elicopter ... (black-hawk-kielce_16383100.jpeg)

Elicopter Black Hawk expus la târgul de armament de la Kielce, cea mai mare expoziție din Europa Centrală și de Est. Photo source: DefenseRomania

Sunt așadar două viziuni diferite. În viitoarea achiziție a României pentru elicoptere, americanii propun o versiune de ultimă generație a celebrului Black Hawk. Concomitent merită semnalat faptul că România achiziționează Black Hawk, dar nu pentru Armată.

Țara noastră a achiziționat 8 elicoptere S-70M Black Hawk fabricate de polonezii de la PZL Mielec - parte a Lockheed Martin și Sikorsky -, dar aceste elicoptere sunt destinate Departamentului de Situații de Urgență din cadrul MAI, deci nu vorbim de programul Armatei.

În programul Armatei, România are în vedere achiziția de elicoptere de atac și multirol în următorii ani, într-un program major pentru Forțele Terestre ce se va întinde și în deceniului următor. Termenul era de 2030, dar el ar putea fi adus „mai aproape”.

De subliniat că anul trecut DefenseRomania a participat la expoziția MSPO din Kielce, Polonia, unde a discutat cu oficialii PZL Mielec despre Black Hawk, care au confirmat că în cazul în care România va alege soluția Lockheed Martin, ușa e deschisă pentru cooperare industrială nu doar în ceea ce privește mentenanța.

Modelul de succes al Centrului de pregătire pentru F-16 ridicat în România ar putea fi copiat și în privința elicopterelor Black Hawk. Desigur, e necesară o achiziție mare de elicoptere, iar cele 61 de elicoptere destinate Forțelor Terestre ar putea deschide o asemenea ușă. Ulterior ar urma să fie vizată și o achiziție de elicoptere pentru Forțele Aeriene Române.

„Exemplul Centrului de pregătire pentru F-16 din România, ridicat cu sprijinul Lockheed și al Olandei, ar putea fi copiat și în cazul elicopterelor. Noi suntem în căutarea unei locații în Europa pentru un simulator de Black Hawk. Acesta e un nou domeniu în care am putea avea discuții bilaterale cu România”, ne-a precizat la vremea respectivă Piotr Niedbała,  Director of Business Development and Programs în cadrul PZL Mielec.

În prezent în Polonia la Mielec, cel mai mare centru de producție Lockheed Martin din afara SUA, se construiesc elicoptere S-70i și componente structurale pentru UH-60M Black Hawk și componente ale avioanelor F-16 Block 70/72 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american.

În ceea ce privește propunerea francezilor pentru România, aceștia mizează pe H215M, cu mutarea liniei de producție la Brașov.

CITEȘTE ȘI: Bătrânele IAR-330 Puma sunt pe final de viață și depășite tehnologic. Francezii ne propun elicoptere H215M cu producție în România, la Brașov


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România așteaptă tancurile M1 Abrams și trage cu ochiul către K2. Dar în caz de război două aspecte vor fi cruciale, fie că vorbim de Abrams, K2 sau Leopard 2
De la barcă de pescuit la apogeu: Vânător de avioane S-30 rusești. Cum au devenit dronele navalele ucrainene Magura un coșmar pentru Flota Rusiei
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
Monitorizare de la 10.000 de metri altitudine: Echipajele avioanelor AWACS ale NATO detaliază cum s-a schimbat războiul aerian purtat de Rusia împotriva Ucrainei
Politica germană ,,Zeitenwende'' prinde aripi: Germania lansează programul militar pentru drone de atac cu rază lungă de acțiune
Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Transformarea Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa: Germania pregătește comenzi-record pentru blindate Boxer, Patria și avioane Eurofighter
România a depus proiectele pentru finanțare prin SAFE. 70% sunt achiziții militare cu scopul de a revitaliza industria iar 30% pentru creșterea mobilității militare
Iveco ar putea ajunge în mâna indienilor de la Tata Motors. Ce se întâmplă cu fabrica de camioane militare din România
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Turcia deja a dat lovitura cu Kaan pe piața externă. Prima țară care pune pe masă un contract gigant pentru 48 de avioane Kaan de generația a 5-a
S-a aprins becul roșu în stocuri însă Rusia nu renunță nici la T-72. Cifrele nu mint: Capacitatea Rusiei de a lupta e pompată de pe Axă
Avioanele A400M ale Germaniei vor fi protejate de sisteme de autoprotecție DIRCM. Sistemul contracarează rachetele ghidate, în special cele lansate de MANPADS
O analiză detaliată a cursei înarmării în contextul războiului din Ucraina: Produce Rusia cu adevărat mai multe arme decât NATO?
Nemții au început „ofensiva industrială” în competiția mașinilor de luptă ale României: Pe lângă producția locală a Lynx, planul include și producția de muniție de calibru mediu
Compania Bell Helicopter ţinteşte Ucraina pentru producţia de elicoptere militare, consolidând parteneriatul de apărare cu SUA
Industria de apărare turcă în forță | GAZAP și NEB-2 (Video): Turcia dezvăluie cele mai puternice bombe din arsenalul său
,,Pariul tehnologic'' al Ucrainei (Video): Industria ucraineană de apărare, plan de producţie de 1.000 de drone interceptoare pe zi pentru a contracara atacurile rusești
F-35, un avion de generaţia a 5-a dorit şi de România, a devenit preferatul statelor membre NATO deoarece oferă avantaje cheie față de F-16 și Eurofighter
România confirmă achiziția sistemului de apărare antiaeriană Spyder, dar sunt rachetele Piorun din Polonia parte a programului SHORAD-VSHORAD?
Ucraina anunță un contract militar uriaș de drone pentru SUA. ”Ne-am înțeles cu Trump; vor cumpăra de 10-30 de miliarde”
Tancul T-14 Armata invincibil al Rusiei, care a fost 11 secunde pe front, caută ajutor extern. Cum încearcă rușii să salveze proiectul „celui mai bun tanc din lume”
Sindicatele aeronautice și navale acuză Ministerul Economiei de lipsă de dialog. ASIAAN salută dezvăluirile ministrului Miruță privind sinecurile, dar îi cer măsuri concrete pentru industrie
Pistolul AK românesc Micro Draco își continuă „cariera” pe piața de arme din SUA. Un nou acord semnat cu americanii pentru Micro Draco, „made in Cugir”
UE, aproape de un pas fără precedent: Fonduri de coeziune, redirecționate și pentru industria de apărare
Cobra românească, vedetă în Turcia unde a fost prezentată în premieră și a întors privirile. „Există un mare interes pentru Cobra II în versiunea României”
Golden Dome, proiectul militar american de 175 de miliarde de dolari, într-o cursă contracronometru sub semnul întrebării

Ştiri Recomandate

De la macara căzută pe navă, până la incendii: Cele trei incidente care au pecetluit soarta singurului portavion rus Amiral Kuznețov. Deși rușii nu vor să recunoască că e final de drum
Vizită extinsă în China. Toate obiectivele lui Putin la Beijng, în cea mai importantă participare externă din 2022 încoace, unde pledează pentru o nouă ordine mondială
Ucrainenii au reușit să încercuiască trupele ruse de ocupație care avansau în direcția Dobropillya, în Donețk
Acțiunile militare ale Rusiei la Dunăre și în Baltica trebuie să ne pună pe gânduri. Chifu: Da, ne putem aștepta ca Rusia să testeze Articolul 5 la un moment dat
Merz vrea ca Europa să se asigure că Rusia nu va mai avea capacitatea economică de a continua războiul în Ucraina și pe continent
Moment cu adevărat istoric pentru Europa: Avioane F-15 ale Japoniei, dislocate pe bătrânul continent. Unde aterizează și care va fi misiunea F-15 japoneze
O familie de teroriști, lichidată. Hamas confirmă că Israelul l-a eliminat și pe Mohammed Sinwar, fratele lui Yahya Sinwar, arhitectul atacului de tip holocaust din 7 octombrie
China așteaptă cu brațele deschise Azerbaidjanul și Armenia în Organizația de Cooperare de la Shanghai (OCS)
„Escorta digitală” și umbra Chinei. Sau cum poate o procedură de lucru a Microsoft să afecteze în profunzime securitatea SUA
F-16 Fighting Falcon din dotarea Forțelor Aeriene Române. Foto: Bogdan Pantilimon @ForțeleAerieneRomâne
EXCLUSIV
De ce pariul României că Patriot și F-16 ne vor asigura „biletul” către Ucraina e pierzător. Exemplul unui mic stat european care ne-a luat fața
Generalul Gherasimov spune că Rusia e în ofensivă pe întreg frontul ucrainean iar trupele ocupantului au inițiativa
Avioanele F-35 țin Rusia departe, dar încă nu în România ci în celălalt capăt al Flancului. Care vor fi misiunile F-35 olandeze în Polonia
Ce se întâmplă cu activele ruse înghețate de Europa? Kaja Kallas spune că toate opțiunile sunt pe masă
Așa ceva nu s-a mai văzut de la blocada Cubei: SUA au dislocat în jurul Venezuelei nave de război, inclusiv de desant. Maduro spune că e pregătit inclusiv de invazie
Israelul însăsprește asediul în Gaza. Crucea Roșie avertizează că e imposibilă o evacuare a ultimului bastion al grupării teroriste Hamas
Deputatul ucrainean Andrii Parubîi, fost președinte al Radei Supreme, împușcat mortal la Lviv
Rachetele rusești au ajuns din nou în vestul Ucrainei: Aviația poloneză a fost pusă în stare de alertă
Ionuț Moșteanu anunță obiectivul de a construi noi fabrici. România susține adoptarea unui cadru legislativ pentru dezvoltarea industriei de apărare
Flota rusă „în exil” a Mării Neagre: Din cauza coșmarului ucrainean trei nave noi de luptă au fost redirecționate și inaugurate în Marea Baltică și Caspică
Viitoarele escadrile de F-35 poloneze primesc pachetul „long life” într-un acord uriaș. România vine tare din spate și ea în programul F-35
MAE l-a convocat pe ambasadorul rus Vladimir Lipaev, după atacurile ocupantului pe Dunăre, în imediata apropiere a granițelor României
S-au „ascuns” dronele ruse în apele României înainte de a scufunda nava ucraineană Simferopol? De ce e imposibil ca rușii să nu fi intrat în apele teritoriale române
Bacăul se mișcă bine: Un nou F-16, livrat cu succes după mentenanță. Aerostar poate lucra la 6 avioane F-16 simultan și vine cu o veste bună din 2026
Conducerea politico-militară a Houthi a fost decapitată în urma atacurilor israeliene
De ce ar ține Rusia un avion Su-34 în aer liber la baza aeriană Morozovsk? Imagini din satelit surprind paradoxul apărării aeriene ruse
Un alt „S-400 Triumf” eșuează (VIDEO): O dronă ucraineană transformă radarul rusesc de apărare aeriană din Crimeea în fier vechi
O imagine publicată de Boeing cu muniţia PJDAM. Sursa foto:Boeing
EXCLUSIV
Arma-surpriză a SUA pentru Ucraina: Pot cele 3.000 de rachete ERAM să paralizeze mașina de război a Rusiei?
China vrea să cumpere mai multe gaze din Rusia via conducta Power of Siberia 1, în timp ce construcția Power of Siberia 2 stagnează
Nava ucraineană Simferopol, înainte să fie lovită de ruși. Foto: X
EXCLUSIV
Un nou capitol al războiului din Marea Neagră: Ce înseamnă, de fapt, primul atac rusesc cu dronă navală în apropierea gurilor Dunării (FOTO/VIDEO)
Marea Britanie se grăbește să-și dezvolte o rachetă balistică: Proiectul NIGHTFALL
EXCLUSIV
Unda de șoc a războiului asupra României și Mării Negre. Scenarii asupra Ucrainei, de la cel mai horror la cel mai pozitiv | George Scutaru, la Obiectiv EuroAtlantic
Rusia desfăşoară o activitate militară neobișnuită în arhipelagul Novaia Zemlia (FOTO): Pregătiri pentru testarea rachetei Burevestnik?
pixel