S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate
În luna iunie, la Paris, în cadrul Paris Air Show, Lockheed Marin a prezetat în premieră în Europa prototipul elicopterului S-97 Raider, dar și o machetă a viitoarei generații, platforma X2, promovată în cadrul programului companiei în cadrul programului NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) care are ca scop înlocuirea în viitor a UH-60 Black Hawk, AW101, NH90 sau Puma. Și ajungem astfel la două strategii diferite: Elicoptere cu pedigree militar, de la concepție până la fabricație sau versiuni civile militarizate?
S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin
Dar până la prezentarea de avantaje și dezavantaje, dar și la a arunca un ochi pe viitoarea achiziție a României de elicoptere, să ne oprim câteva rânduri la S-97 Raider, prezentat în premieră în Europa. În ciuda faptului că S-97 Raider nu mai face parte din programele americane FLRAA sau FARA, Lockheed Martin continuă să efectueze zboruri de testare săptămânale ale S-97 cu scopul de a dezvolta tehnologii noi în domeniul elicopterelor militare. Inovațiile principale includ rotoare coaxiale contra-rotative și elice de împingere, care permit o viteză și agilitate mai mari, o dimensiune compactă pentru operațiuni urbane sau în spații restrânse și o reducere a problemelor legate de degajarea elicei. Piloții beneficiază de manevrabilitate sporită, inclusiv de capacitatea de a zbura lateral cu până la 92 km/h.
Revenind la programele americane, deși Lockheed a pierdut ambele licitații în SUA în așa numitele programe „elicoterele viitorului”, gigantul american vede în programul NATO și Europa o oportunitate majoră. În competiția NATO Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) se află trei consorții, e vorba de cel condus de Lockheed Martin și din care fac parte - BAE Systems, GE Aerospace, Rheinmetall, Hellenic Aerospace Industries și Kongsberg -, dar și consorțiul condus de Airbus - alături de RTX și MBDA - și cel condus de Leonardo cu Bell Textron.
Americanii intră în competițiile și licitațiile naționale din statele membre având la bază cooperarea industrială și experiența programelor F-16 și F-35.
În SUA, Lockheed a pierdut V-280 Valor de la Bell Textron în programul FLRAA iar programul FARA, parte din FVL (Future Vertical Lift), a fost anulat în cele din urmă. Pentru acest ultim program a fost produs și S-97 Raider.
Ce e clar e că Lockheed mizează pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate

Black Hawk UH60M. Photo source: Lockheed Martin
În competițiile naționale, gigantul american merge pe cartea elicopterelor de atac, configurate și produse de la început pentru astfel de misiuni. O strategie diferită față de francezi, care propun versiuni civile militarizate.
Printre avantajele elicopterelor configurate într-o „singură direcție”, de la concepție până la fabricare, se numără o evacuare mai rapidă, aterizare în pante de 15 grade în comparație cu 7 grade versiunile civile militarizate, dar și un tren de aterizare mult mai rezistent la impact.
Elicopterele militare sunt fabricate în așa fel încât la o eventuală prăbușire motoarele să dacă lateral iar cutia de transmisie susținută de jambe evită prăbușirea peste cabina piloților. Sunt de asemenea rezistente la muniție de 23 mm și oferă o protecție sporită la incendiu, protecție dată de rezervoarele depresurizate, având totodată funcții de injectare automată a motoarelor cu lichid anti-incendiu în caz de prăbușire.
De partea cealaltă producătorii versiunilor de elicoptere civile militarizate se laudă cu „reduceri semnificative” ale costurilor de cercetare și dezvoltare, deoarece se bazează pe platforme existente. Dar și cu reconfigurări rapide între misiuni, într-o oră se poate trece de exemplu de la versiunea de atac la evacuare medicală, precum și cu costuri și rețele extinse de mentenanță.
Pentru România, Lockheed Martin propune Black Hawk cu pedigree și ADN „militar”. Plusează cu simulatoare Black Hawk pe modelul de succes al centrului F-16 din România

Elicopter Black Hawk expus la târgul de armament de la Kielce, cea mai mare expoziție din Europa Centrală și de Est. Photo source: DefenseRomania
Sunt așadar două viziuni diferite. În viitoarea achiziție a României pentru elicoptere, americanii propun o versiune de ultimă generație a celebrului Black Hawk. Concomitent merită semnalat faptul că România achiziționează Black Hawk, dar nu pentru Armată.
Țara noastră a achiziționat 8 elicoptere S-70M Black Hawk fabricate de polonezii de la PZL Mielec - parte a Lockheed Martin și Sikorsky -, dar aceste elicoptere sunt destinate Departamentului de Situații de Urgență din cadrul MAI, deci nu vorbim de programul Armatei.
În programul Armatei, România are în vedere achiziția de elicoptere de atac și multirol în următorii ani, într-un program major pentru Forțele Terestre ce se va întinde și în deceniului următor. Termenul era de 2030, dar el ar putea fi adus „mai aproape”.
De subliniat că anul trecut DefenseRomania a participat la expoziția MSPO din Kielce, Polonia, unde a discutat cu oficialii PZL Mielec despre Black Hawk, care au confirmat că în cazul în care România va alege soluția Lockheed Martin, ușa e deschisă pentru cooperare industrială nu doar în ceea ce privește mentenanța.
Modelul de succes al Centrului de pregătire pentru F-16 ridicat în România ar putea fi copiat și în privința elicopterelor Black Hawk. Desigur, e necesară o achiziție mare de elicoptere, iar cele 61 de elicoptere destinate Forțelor Terestre ar putea deschide o asemenea ușă. Ulterior ar urma să fie vizată și o achiziție de elicoptere pentru Forțele Aeriene Române.
„Exemplul Centrului de pregătire pentru F-16 din România, ridicat cu sprijinul Lockheed și al Olandei, ar putea fi copiat și în cazul elicopterelor. Noi suntem în căutarea unei locații în Europa pentru un simulator de Black Hawk. Acesta e un nou domeniu în care am putea avea discuții bilaterale cu România”, ne-a precizat la vremea respectivă Piotr Niedbała, Director of Business Development and Programs în cadrul PZL Mielec.
În prezent în Polonia la Mielec, cel mai mare centru de producție Lockheed Martin din afara SUA, se construiesc elicoptere S-70i și componente structurale pentru UH-60M Black Hawk și componente ale avioanelor F-16 Block 70/72 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american.
În ceea ce privește propunerea francezilor pentru România, aceștia mizează pe H215M, cu mutarea liniei de producție la Brașov.
CITEȘTE ȘI: Bătrânele IAR-330 Puma sunt pe final de viață și depășite tehnologic. Francezii ne propun elicoptere H215M cu producție în România, la Brașov
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News