Rusia spune că sancțiunile au eșuat, dar gaura din bugetul Aviației civile ruse e cât tot deficitul bugetar record al României
De luni de zile, Moscova încearcă să ne convingă că toate sancțiunile nu au efect și se laudă cu creșterile record de producție. Românii ar trebui să intuiască cel mai bine tactica rușilor. Nu uităm că în perioada comunistă eram, spre exemplu, campioni la producția la hectar, deși recoltele erau modeste.
Aeronave ale companiei Aeroflot, pe aeroportul internațional Sheremetyevo / flickr, Serghei Cecernyakov
E adevărat, Rusia are mai multe rezerve decât anticipau specialiștii, dar sistemul nu are cum să performeze pe termen mediu și lung, dacă presiunea Vestului va fi menținută.
Un exemplu este starea aviației civile ruse, grav afectată de sancțiunile occidentale. Așa cum arăta și DefenseRomânia, într-un material publicat săptămânile trecute, avioanele civile din flota rusă au mari probleme de siguranță, din cauza lipsei pieselor originale și a mentenanței improprii.
O analiză Reuters arată cum sectorul aviației civile înghite miliarde de dolari pentru a fi ținut pe linia de plutire.
Până acum, Rusia a acordat peste 12 miliarde de dolari subvenții și împrumuturi de stat pentru a-și menține funcțional sectorul aviatic, după ce sancțiunile occidentale au întrerupt aprovizionarea cu piese de schimb și servicii de întreținere.
Practic, sumele pompate de guvernul rus pentru susținerea aviației sale civile sunt cât deficitul României pe primele 9 luni din 2023 (62,8 miliarde lei - 13,9 mld. dolari, aproape 4% din PIB), un deficit, oricum, îngrijorător de mare pentru țara noastră.
Producătorii de avioane occidentali Airbus și Boeing au oprit furnizarea de servicii și piese de schimb în martie 2022 și au renunțat la suportul regulat de întreținere pentru transportatorul de pavilion Aeroflot (AFLT.MM) și alte companii aeriene ruse.
De atunci, Rusia a cheltuit 1,09 trilioane de ruble (12,07 miliarde de dolari) pentru a sprijini industria aviației civile, inclusiv producția de avioane și asistența financiară pentru companiile aeriene, arată calculele Reuters, pe baza datelor de la Ministerul Finanțelor și Camera de Conturi, care supraveghează execuția bugetului.
„Flota noastră de avioane este foarte supraîncărcată... cu avioane de fabricație străină”, recunoștea și președintele Vladimir Putin săptămâna trecută. „Plănuim să producem peste 1.000 de avioane până în 2030, propriile noastre avioane. Este nevoie de muncă”.
Cum va reuși Rusia acest lucru (în condițiile în care și sectorul militar trebuie ajutat), numai președintele rus știe.
Boeing 747-446 (EI-XLC) „Krasnoyarsk” - Rossiya Airlines, aeroportul internațional Sheremetyevo / flickr, Serghei Cecernyakov
Fiind o putere majoră în aviație în vremea sovietică, capacitatea tehnică a Rusiei nu este pusă la îndoială.
Analiștii din aviația occidentală spun că investițiile vor menține, în cel mai bun caz, flota actuală, dar se îndoiesc că aeronavele reusești vor reveni pe piețele occidentale în curând, chiar dacă conflictul din Ucraina se va încheia. Asta din cauza costurilor și birocrației implicate în reconstruirea unei flote cu un dosar de siguranță curat și urmăribil și piese aprobate.
Potrivit furnizorului elvețian de informații privind aviația, ch-aviation, companiile aeriene ruse operează în prezent 991 de avioane, dintre care 405 sunt produse în Rusia.
Dar doar 133 sunt Superjet-uri fabricate de producătorul de stat United Aircraft Corporation. Alte avioane produse în Rusia - Tupolev, Yakovlev și Ilyushin - sunt rareori folosite pentru zboruri comerciale.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News