Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Statele Unite nu se opun revenirii Turciei în programul F-35, dar există o condiție importantă care acum este strâns legată de renunţarea la sistemelor S-400
Industrie de apărare
Data publicării:
Statele Unite încearcă să îmbunătățească relațiile cu Turcia, acesta fiind scopul vizitei în această țară a subsecretarului de stat american Victoria Nuland. În timpul vizitei sale, aceasta a făcut mai multe declarații importante privind cooperarea tehnico-militară dintre SUA și Turcia, inclusiv în ceea ce privește avioanele de luptă F-35. În 2019, Ankara a început să execute un acord privind achiziționarea de sisteme rusești de apărare antiaeriană S-400, care a fost semnat în 2017 în cadrul unui contract de 2,5 miliarde de dolari.
F-35 Lightning II, foto: Lockheed Martin
F-35 Lightning II, foto: Lockheed Martin

Ca răspuns, Statele Unite au impus sancțiuni în temeiul CAATSA. Achiziționarea de către Turcia, în iulie 2019, a sistemului rusesc de apărare antirachetă S-400, a determinat Washington să excludă Ankara din programul F-35 și să stopeze vânzarea celor 100 de avioane F-35 care Forţele Aeriene Turce. 

Sfârşitul anului 2020 a adus pentru Turcia un pachet de sancţiuni din partea Statelor Unite, o decizie mult aşteptată, ca urmare a unui lung şir de solicitări înainte de Washington ca Ankara să nu dispună testarea sistemul rusesc S-400. Sancțiunile au fost impuse în conformitate cu legea CAATSA (Counter America's Adversaries Through Sanctions Act), care presupune aplicarea de sancţiuni economice împotriva oricărei entităţi sau ţări care încheie contracte pentru achiziţia de armament cu companiile ruseşti din domeniul industrie de apărare.

În plus, în mod concret, Turcia s-a confruntat, de asemenea, cu un blocaj în ceea ce privește programul de modernizare a aeronavelor sale F-16 la standardul Block 70/72, care constituie baza flotei sale de avioane de luptă. Această problemă a fost în cele din urmă soluţionată în aceeași zi în care Turcia a admis ca Suedia să adere la NATO. Deși tot la un preț destul de ridicat, deoarece SUA a stabilit un plafon de 23 de miliarde de dolari pentru 40 de avioane F-16 Block 70/72 și modernizarea a 79 de avioane F-16 aflate în dotarea Forţelor Aeriene Turce.

Dar acum este foarte posibil ca interdicția privind vânzarea de F-35 să fie ridicată, după cum a declarat Victoria Nuland într-un interviu pentru CNN Turk, anunțând imediat principala cerere - renunțarea la sistemul rusesc de apărare aeriană S-400.

,,Dacă putem rezolva problema S-400, SUA ar fi fericită să readucă Turcia în familia F-35. Dar trebuie să ne asigurăm că Turcia are o apărare aeriană puternică... După cum știți, aceasta este o problemă complexă. În zilele noastre, toată lumea are nevoie de apărare aeriană. Vedem acest lucru peste tot în lume. Dar dacă putem rezolva această problemă, problema CAATSA va dispărea și ne vom putea întoarce la discuțiile despre F-35", a declarat adjunctul secretarului de stat american.

Astfel, soluția la problema S-400 și F-35 pentru Turcia, potrivit Victoriei Nuland, este relativ simplă. SUA ar trebui să se ofere să consolideze sistemul de apărare aeriană al Turciei pentru a înlocui S-400, iar Ankara ar trebui să o accepte și să revină la programul F-35.

Iar în această situație, este extrem de interesant faptul că, în mai 2023, Washingtonul s-a oferit să transfere Ucrainei sistemele rusești de apărare aeriană S-400. Dar, potrivit ministrului turc de externe Mevlut Cavusoglu, Ankara a refuzat. Dar este posibil să presupunem că acest scenariu rămâne în vigoare și astăzi.

În cele din urmă, Turcia a fost lăsată într-o situație destul de dezavantajoasă cu sistemele sale S-400. Pe de o parte, bineînțeles, are toate cele patru sisteme comandate din Rusia. Dar, în fața unor sancțiuni mult mai dure împotriva Rusiei din cauza invaziei Ucrainei, este puțin probabil ca Ankara să știe unde să le întrețină și de unde să obțină rachete pentru acestea, fără a cădea sub incidența sancțiunilor americane.

Dar încă nu se știe ce alegere va face Turcia. Pe de o parte, schimbul de S-400 pentru același Patriot și accesul la F-35, ceea ce înseamnă includerea industriei turce în producția acestui avion, cu garanția comenzilor pentru producția de componente pentru mulţi ani de acum în colo. De asemenea, deblochează o serie de alte proiecte comune destul de importante în contextul penuriei mondiale de arme.

Pe de altă parte, Turcia are propriul program militar în domeniul aviaţiei, care a început să dea rezultate, cu dezvoltarea avionului KAAN (cunoscut anterior sub numele de TF-X), care urmează să fac un prim zbor demonstrativ. Dar, în orice caz, acesta va fi gata pentru producția de serie abia la sfârșitul deceniului și nu este sigur că Turcia va primi comenzi din partea altor state pentru aceasta aeronavă.

Cu toate acestea, în cele din urmă, este foarte posibil ca Ankara să încerce să "atragă" ambele proiecte. Iar participarea pe scară largă la cooperarea generală în domeniul armamentului cu partenerii NATO, care se extinde mult dincolo de aviație, ar putea fi un factor cheie. Dar, în orice caz, decizia Ankarei cu privire la S-400 și F-35 pare să fie în mare măsură politică.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

Ştiri Recomandate

Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
pixel