Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Statele Unite nu se opun revenirii Turciei în programul F-35, dar există o condiție importantă care acum este strâns legată de renunţarea la sistemelor S-400
Industrie de apărare
Data publicării:
Statele Unite încearcă să îmbunătățească relațiile cu Turcia, acesta fiind scopul vizitei în această țară a subsecretarului de stat american Victoria Nuland. În timpul vizitei sale, aceasta a făcut mai multe declarații importante privind cooperarea tehnico-militară dintre SUA și Turcia, inclusiv în ceea ce privește avioanele de luptă F-35. În 2019, Ankara a început să execute un acord privind achiziționarea de sisteme rusești de apărare antiaeriană S-400, care a fost semnat în 2017 în cadrul unui contract de 2,5 miliarde de dolari.
F-35 Lightning II, foto: Lockheed Martin
F-35 Lightning II, foto: Lockheed Martin

Ca răspuns, Statele Unite au impus sancțiuni în temeiul CAATSA. Achiziționarea de către Turcia, în iulie 2019, a sistemului rusesc de apărare antirachetă S-400, a determinat Washington să excludă Ankara din programul F-35 și să stopeze vânzarea celor 100 de avioane F-35 care Forţele Aeriene Turce. 

Sfârşitul anului 2020 a adus pentru Turcia un pachet de sancţiuni din partea Statelor Unite, o decizie mult aşteptată, ca urmare a unui lung şir de solicitări înainte de Washington ca Ankara să nu dispună testarea sistemul rusesc S-400. Sancțiunile au fost impuse în conformitate cu legea CAATSA (Counter America's Adversaries Through Sanctions Act), care presupune aplicarea de sancţiuni economice împotriva oricărei entităţi sau ţări care încheie contracte pentru achiziţia de armament cu companiile ruseşti din domeniul industrie de apărare.

În plus, în mod concret, Turcia s-a confruntat, de asemenea, cu un blocaj în ceea ce privește programul de modernizare a aeronavelor sale F-16 la standardul Block 70/72, care constituie baza flotei sale de avioane de luptă. Această problemă a fost în cele din urmă soluţionată în aceeași zi în care Turcia a admis ca Suedia să adere la NATO. Deși tot la un preț destul de ridicat, deoarece SUA a stabilit un plafon de 23 de miliarde de dolari pentru 40 de avioane F-16 Block 70/72 și modernizarea a 79 de avioane F-16 aflate în dotarea Forţelor Aeriene Turce.

Dar acum este foarte posibil ca interdicția privind vânzarea de F-35 să fie ridicată, după cum a declarat Victoria Nuland într-un interviu pentru CNN Turk, anunțând imediat principala cerere - renunțarea la sistemul rusesc de apărare aeriană S-400.

,,Dacă putem rezolva problema S-400, SUA ar fi fericită să readucă Turcia în familia F-35. Dar trebuie să ne asigurăm că Turcia are o apărare aeriană puternică... După cum știți, aceasta este o problemă complexă. În zilele noastre, toată lumea are nevoie de apărare aeriană. Vedem acest lucru peste tot în lume. Dar dacă putem rezolva această problemă, problema CAATSA va dispărea și ne vom putea întoarce la discuțiile despre F-35", a declarat adjunctul secretarului de stat american.

Astfel, soluția la problema S-400 și F-35 pentru Turcia, potrivit Victoriei Nuland, este relativ simplă. SUA ar trebui să se ofere să consolideze sistemul de apărare aeriană al Turciei pentru a înlocui S-400, iar Ankara ar trebui să o accepte și să revină la programul F-35.

Iar în această situație, este extrem de interesant faptul că, în mai 2023, Washingtonul s-a oferit să transfere Ucrainei sistemele rusești de apărare aeriană S-400. Dar, potrivit ministrului turc de externe Mevlut Cavusoglu, Ankara a refuzat. Dar este posibil să presupunem că acest scenariu rămâne în vigoare și astăzi.

În cele din urmă, Turcia a fost lăsată într-o situație destul de dezavantajoasă cu sistemele sale S-400. Pe de o parte, bineînțeles, are toate cele patru sisteme comandate din Rusia. Dar, în fața unor sancțiuni mult mai dure împotriva Rusiei din cauza invaziei Ucrainei, este puțin probabil ca Ankara să știe unde să le întrețină și de unde să obțină rachete pentru acestea, fără a cădea sub incidența sancțiunilor americane.

Dar încă nu se știe ce alegere va face Turcia. Pe de o parte, schimbul de S-400 pentru același Patriot și accesul la F-35, ceea ce înseamnă includerea industriei turce în producția acestui avion, cu garanția comenzilor pentru producția de componente pentru mulţi ani de acum în colo. De asemenea, deblochează o serie de alte proiecte comune destul de importante în contextul penuriei mondiale de arme.

Pe de altă parte, Turcia are propriul program militar în domeniul aviaţiei, care a început să dea rezultate, cu dezvoltarea avionului KAAN (cunoscut anterior sub numele de TF-X), care urmează să fac un prim zbor demonstrativ. Dar, în orice caz, acesta va fi gata pentru producția de serie abia la sfârșitul deceniului și nu este sigur că Turcia va primi comenzi din partea altor state pentru aceasta aeronavă.

Cu toate acestea, în cele din urmă, este foarte posibil ca Ankara să încerce să "atragă" ambele proiecte. Iar participarea pe scară largă la cooperarea generală în domeniul armamentului cu partenerii NATO, care se extinde mult dincolo de aviație, ar putea fi un factor cheie. Dar, în orice caz, decizia Ankarei cu privire la S-400 și F-35 pare să fie în mare măsură politică.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

F-16 ale României cu sisteme MEROPS? Ce sunt sistemele de ultimă generație MEROPS, care vor proteja România de dronele și avioanele Rusiei
Dronele ucrainene interceptoare, baza „zidului european al dronelor”: Marea Britanie le produce în masă pentru a contracara agresiunea rusă
Franța a primit șah în programul viitorului avion de generația a 6-a: Marea Britanie atrage Germania în programul GCAP pe fondul crizei franco-germane
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată

Ştiri Recomandate

Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
„Îl vom escorta, dar pe un scaun la Haga”. Sikorski spune că avionul lui Putin nu va putea survola Polonia
Tentativă de sabotaj dejucată la București: SRI a oprit un atac la sediul companiei Nova Post, coordonat de serviciile secrete ruse
Lovitură de precizie în Crimeea: Ucrainenii au distrus sistemul radar „Valday”, simbol al defensivei rusești anti-drone (VIDEO)
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
Lideri internaționali se reunesc la București pentru a dezbate viitorul Europei și al regiunii Mării Negre
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
Pragmatismul care doare | Mareșalul Richards: Ucraina nu poate câștiga împotriva Rusiei fără o implicare directă a forțelor NATO. Dar, asta nu se va întâmpla!
Zelenski: „Ucraina nu va ceda nimic Rusiei de dragul unui acord cu Putin”. Kievul cere garanții de securitate post-război
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Geopolitica unei concesii păcătoase: Propunerea lui Trump de "împărţire" a Donbasului și reconfigurarea relațiilor SUA-Ucraina
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Un submarin, o problemă mai adâncă: Întreținerea deficitară a flotei ruse de submarine Kilo, accelerată de evacuarea forțată din baza Tartus
EXCLUSIV
Diplomația Tomahawk a lui Trump: Cum a forțat președintele SUA dialogul cu Vladimir Putin și ce se joacă la Budapesta
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Adio, gândire umană? Generalii americani se consultă cu ChatGPT: Cât de periculoase sunt erorile subtile ale AI-ului in planificarea militara
Lovitură de proporții: Europol a destructurat o rețea uriașă de „ferme de SIM-uri” care coordona 49 de milioane de conturi false la nivel global (FOTO)
Atac cu drone ucrainene asupra unui gigant industrial rusesc: Uzina de procesare a gazelor naturale din Orenburg, lovită la 1.000 de kilometri de graniță
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Franța dă startul oficial la cel mai mare proiect militar naval al Europei: Portavionul nuclear PA-NG intră în faza de producție fizică
Rușii au stabilit un record în ceea ce privește numărul de bombe de aviație întrebuințate într-o zi: În 109 atacuri aeriene, au fost folosite 268 de bombe dirijate
pixel