Ochii Iranului din Marea Roșie. O navă de spionaj iraniană oferă informații rebelilor Houthi înainte de atacurile asupra navelor comerciale
Statele Unite au acuzat Iranul de implicare în atacurile grupului yemenit pro iranian asupra navelor comerciale din Marea Roșie, înainte ca oficialii occidentali să spună că o navă de spionaj iraniană staționată în regiune le furnizează rebelilor Al Houthi informații despre pozițiile navelor.
Purtătorul de cuvânt al Consiliului Național de Securitate al SUA, Adrian Watson, a declarat că Iranul este puternic implicat în planificarea operațiunilor împotriva navelor comerciale în Marea Roșie, adăugând într-o declarație emisă de Casa Albă, că Statele Unite nu au niciun motiv să creadă că Iranul încearcă să-i descurajeze pe Ansar Al Allah de la ceea ce a descris drept un comportament nesăbuit.
Declarația a adăugat că Iranul oferă rebelilor yemeniți un sprijin puternic, inclusiv desfășurarea de sisteme de arme avansate, sprijin pentru informații, ajutor financiar și instruire.
Potrivit oficialului american, sprijinul iranian le-a permis rebelilor Al Houthi, pe tot parcursul crizei din Gaza, să lanseze atacuri împotriva Israelului și a țintelor navale din Marea Roșie, chiar dacă Iranul a transferat adesea membrilor Ansar Al Allah autoritatea de a lua decizii operaționale, a precizat Watson.
Ea a adăugat că Statele Unite, care au format o coaliție militară al cărei scop declarat este de a proteja libertatea navigației maritime în regiune, desfășoară "consultări intensive cu aliații și partenerii săi" cu privire la modul de răspuns la aceste atacuri.
Reuters a relatat că rebelii Al Houthi susținuți de Iran vizează nave comerciale din Marea Roșie cu drone și rachete, forțând companiile de transport maritim să-și schimbe cursul și să ia rute mai lungi în jurul Africii.
Rebelii Al Houthi susțin că atacurile lor urmăresc să-i sprijine pe palestinienii care sunt asediați de Israel în Gaza. La rândul său, Iranul neagă implicarea în atacurile Al Houthi din Marea Roșie.
Cu toate acestea, un raport al Wall Street Journal a dezvăluit că o navă de spionaj iraniană îi ajută pe rebelii din Yemen să-și efectueze atacurile în Marea Roșie, asupra navelor israeliene sau asupra celor care se îndreaptă spre Israel.
Ziarul a citat oficiali occidentali și regionali spunând că forțele paramilitare iraniene furnizează informații imediate rebelilor din Yemen, pe care le folosesc pentru a direcționa drone și rachete care vizează nave peste Marea Roșie.
Un oficial de securitate occidental a explicat: "Rebelii nu au tehnologie radar pentru a ținti navele", adăugând că "au nevoie de asistență iraniană și fără aceasta, rachetele vor cădea în apă".
Acesta a citat oficiali occidentali spunând că în 2021, minele israeliene au distrus o navă de spionaj iraniană care era, de asemenea, staționată în Marea Roșie și a fost înlocuită cu nava care îi ajută în prezent pe rebelii yemeniți .
Pe de altă parte, Wall Street Journal a citat un purtător de cuvânt Al Houthi care a negat că Iranul a fost în spatele sprijinului grupului în timpul atacurilor sale asupra navelor din Marea Roșie, subliniind că Ansar Al Allah nu trebuie să se bazeze pe Iran pentru a asista la atacurile sale.
Purtătorul de cuvânt a adăugat: "Este ciudat să atribuim totul Iranului... Avem facilități de informații care s-au dovedit de-a lungul anilor".
Marți, Statele Unite au lansat Operațiunea Prosperity Sentinel, spunând că peste 20 de țări au convenit să participe la un efort care va include patrule comune în apele Mării Roșii, lângă Yemen.
Criza de la Marea Roșie s-a agravat odată cu escaladarea războiului dintre Israel și Hamas în Gaza, deoarece Al Houthi și Hezbollahul libanez au tras rachete în Israel de la începutul conflictului din 7 octombrie.
Rebelii Al Houthii și-au intensificat atacurile în Marea Roșie și au amenințat că vor viza toate navele care se îndreptau spre Israel și au avertizat companiile de transport maritim să nu aibă de afacere cu porturile israeliene.
Atacurile au perturbat o rută comercială majoră care leagă Europa și America de Nord de Asia prin Canalul Suez și au determinat creșterea bruscă a costurilor de transport cu containere, deoarece companiile căutau să-și expedieze mărfurile pe rute alternative adesea mai lungi.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News