Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
Industrie de apărare
Data publicării:
Fat Albert, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, se va întoarce în curând în hangarele Marshall Aerospace pentru lucrări structurale cruciale care îi vor prelungi durata de viață cu zeci de ani.
Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: Marshall Group
Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: Marshall Group

Faimosul avion de suport al escadrilei de demonstrații aeriene Blue Angels a Marinei SUA (US Navy) este programat să sosească la Cambridge, Marea Britanie, la sfârșitul acestui an, pentru înlocuirea cutiei aripii centrale – o procedură inginerească complexă, similară unei operații pe coloana vertebrală.

Capacitate mare de transport și performanță

 

Fat Albert este considerat standardul global pentru capacitățile și filosofia de proiectare a avionului C-130 Hercules, întruchipând versatilitatea și fiabilitatea celui mai de succes avion militar de transport din istorie.

Fiind calul de bătaie logistic care face posibil programul încărcat al spectacolelor aeriene Blue Angels, Fat Albert parcurge peste 100.000 de mile în fiecare sezon, transportând până la 45 de persoane și o serie de echipamente specializate în toată Statele Unite.

Fat Albert face, de asemenea, parte din show, începând fiecare spectacol Blue Angels cu o demonstrație de 15 minute de agilitate remarcabilă, câștigând statutul de favorit al fanilor pentru o serie de acrobații, inclusiv treceri la viteză mare și altitudine joasă, urcări abrupte, viraje bruște și aterizări precum în zonele de luptă. În prezent, este singurul C-130 care participă regulat la demonstrații aeriene.

Această rutină continuă de maratoane și gimnastică are însă un impact special, rezultând în stres și oboseală crescute asupra structurii aeronavei Fat Albert de-a lungul anilor. Din perspectiva gestionării ciclului de viață, acest lucru necesită un grad neobișnuit de îngrijire specializată și planificare a întreținerii de către operatorul său, Marina americană.


Viteză și durată de viață maxime

 

2. Fat Albert... (fat-albert-fat-albert-c-130-hercules-sua_63197500.jpg)

Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: US Navy

Cutia centrală a aripii lui Fat Albert este un exemplu de „articol cu durată de viață limitată” – o componentă critică cu o durată de viață operațională limitată în termeni de ore totale de zbor sau ani de serviciu.

Fiind structura principală care leagă aripile exterioare ale aeronavei de fuselaj, cutia centrală a aripii suportă o sarcină operațională semnificativă și este supusă unor solicitări excepționale în timpul zborului. Odată ce a ajuns la sfârșitul duratei de viață, aceasta trebuie înlocuită pentru ca aeronava să rămână aptă de zbor. Dacă acest lucru nu se întâmplă, aeronava va fi consemnată la sol.

Instalarea unei noi cutii centrale a aripii cu durată de viață îmbunătățită de la Lockheed Martin este o modalitate extrem de rentabilă de a prelungi durata de viață utilă a lui Fat Albert cu mai mult de 20 de ani.

Cu toate acestea, nu este vorba de un proces simplu care implică înlocuirea unei secțiuni de 11 metri din structura primară a aripii cu o secțiune nouă: este echivalentul aeronautic al unei intervenții chirurgicale invazive la coloana vertebrală și poate fi realizat numai de o echipă cu capacități inginerești extinse și echipamente specializate.

Marshall este unul dintre cei mai mari experți mondiali în domeniul cutiei centrale a aripii: începând cu anii 1970, compania a realizat aproape 80 de înlocuiri ale cutiei centrale a aripii atât la modelele vechi C-130, cât și la modelul actual C-130J Super Hercules, prelungind durata de viață colectivă a acestor aeronave cu cel puțin 1.600 de ani. În 2024, Lockheed Martin a numit Marshall primul centru de excelență autorizat din lume pentru înlocuirea cutiei aripii centrale C-130.

În plus față de înlocuirea cutiei aripii centrale, Fat Albert va fi supus unei întrețineri de rutină la Marshall, inclusiv decaparea completă a vopselei și revopsirea în culorile distinctive ale Blue Angels.

Istoric britanic Fat Albert nu este doar un C-130 iconic: are legături strânse cu Marea Britanie și, în special, cu Marshall.

3. Fat Albert... (fat-albert-c-130-hercules-sua_33987900.jpg)

Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: US Navy

Ca orice C-130J Super Hercules, structura aeronavei a fost construită pe linia de producție Lockheed Martin din Marietta, Georgia. După ce a traversat Atlanticul pentru prima dată, a ajuns la Cambridge pentru a fi pregătită de Marshall pentru a intra în serviciul Forțelor Aeriene Regale (RAF).

Între 2001 și 2017, Fat Albert a zburat sub numărul de înregistrare ZH885 pentru Escadronul 24 al RAF și s-a întors frecvent la Marshall pentru lucrări de întreținere și inginerie în această perioadă.

În 2019, Marina SUA a achiziționat aeronava de la RAF pentru a înlocui vechiul Fat Albert, un model C-130T mai vechi. Marshall a câștigat contractul de asistență pentru întreținere, vopsire și modificări înainte de intrarea în serviciu la Blue Angels.

„Reîntoarcerea lui Fat Albert la Cambridge va fi un moment de sărbătoare pentru întreaga echipă Marshall Aerospace. Suntem recunoscători Marinei SUA pentru că ne-a acordat încă o dată încrederea sa cu un bun atât de valoros și suntem încântați să realizăm această lucrare de specialitate, noi fiind unul dintre puținii specialiști în aripi centrale”, spune Chris Dare, directorul departamentului Servicii și soluții MRO, Marshall Aerospace.

Performanța companiei Marshall în cadrul contractului de punere în serviciu al Fat Albert a pus bazele unui contract important de întreținere pentru Corpul Pușcașilor Marini ai Statelor Unite (USMC), care operează cea mai mare flotă de avioane cisternă KC-130J din lume.

Contractul, unul dintre cele mai mari din istoria companiei Marshall, a continuat să se dezvolte și a atins pragul de cinci ani în august 2025.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
Revoluția tehnologică a industriei ucrainene de apărare, pe masa noastră: Parteneriat cu Romarm pentru drone ce pot fi produse în România
O dronă ucraineană a lovit turnul de răcire de la centrala nucleară Novovoronezh: Rusia, obligată să-şi intensifice apărarea antidronă la siturile nucleare
Generația a şasea de avioane, anunț mult aşteptat: Pentagonul ,,dezgheață'' programul F/A-XX pentru supremaţia aeriană în fața Chinei
Cehia intenționează să predea Ucrainei circa 30 de tancuri modernizate T-72M4CZ, comparabile cu cele mai avansate tancuri rusești de tip T-90M
Orban privatizează industria de apărare din Ungaria. Un apropiat al premierului maghiar preia controlul
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Așa arată viitorul: Noile drone Nomad cu decolare și aterizare verticală, de dimensiunea elicopterelor Black Hawk (Foto/Video)
Compania ucraineană Ukroboronprom se transformă într-un formidabil producător modern de arme. Imagine: Ukraine Business News Twitter / Screengrab
EXCLUSIV
Ucraina trece de la ajutor militar la export de armament: Întrebarea de 35 de miliarde de dolari și marea schimbare de paradigmă a industriei de apărare

Ştiri Recomandate

Diplomația F-35: SUA, pe cale să spună „da” vânzării F-35 unei puteri cu capacitate de hegemon în regiune, un punct de cotitură în Orient
Statele Unite au testat racheta balistică intercontinentală Minuteman III
Alertă în intelligence în SUA: La NSA, un vid de conducere și reducerile de personal amenință operațiile militare și moralul
Cum să îți fie Flota decimată de un stat fără nave și submarine. Numărul exact de nave pierdute de ruși în Marea Neagă
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Rutte dă asigurări de la București că NATO va interveni într-o clipă în cazul unui atac asupra României: „Nimeni nu va încerca să testeze asta”
Foto: Ministerul Apărării Naționale (MApN)
EXCLUSIV
Cum va arăta arhitectura de securitate europeană în 2030 și care va fi rolul României?
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Amurgul bombardierelor strategice rusești: Moscova își schimbă tactica și mizează pe alte mijloace de lovire mai eficiente
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Anatomia propagandei ruse: Rachete Oreshnik și Kalibr pentru Venezuela. Cum folosește Rusia criza din Caraibe pentru a testa liniile roșii ale SUA
Avertismentul tranșant al Suediei: „NATO riscă să piardă următorul conflict decisiv” dacă nu inovează în ritmul Ucrainei
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Reziliență prin cooperare: inițiativa românească ce conectează NATO, UE și statele din Sud-Estul Europei
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
Arde marea rafinărie Lukoil din regiunea rusă Novgorod. Peste 50 de drone ucrainene au lovit puternic uzina rusă
Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
De ce pariul doar pe drone nu e câștigător. O mare putere europeană a demonstrat pe ploaie torențială și în noroi că artileria și tancurile fac ce nu pot face UAV-urile
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Mexicul respinge categoric o intervenție a Armatei SUA pe teritoriul său pentru a lupta împotriva cartelurilor de droguri
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Lovitură în inima Flotei ruse a Mării Negre: O navă antisubmarin a ars în Sevastopol (VIDEO). Rușii își ascund navele, dar tot nu sunt în siguranță
Tactica riscantă a Rusiei la Pokrovsk eșuează? Militarii ucraineni ai Direcției de Informații Militare (GUR) ranforsează capul de pod și blochează infiltrarea
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
„Ochii din cer” nu mint (FOTO/VIDEO): Masacrul din El Fasher, o epurare etnică documentată din satelit. De ce tace Occidentul?
pixel