Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
Industrie de apărare
Data publicării:
Fat Albert, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, se va întoarce în curând în hangarele Marshall Aerospace pentru lucrări structurale cruciale care îi vor prelungi durata de viață cu zeci de ani.
Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: Marshall Group
Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: Marshall Group

Faimosul avion de suport al escadrilei de demonstrații aeriene Blue Angels a Marinei SUA (US Navy) este programat să sosească la Cambridge, Marea Britanie, la sfârșitul acestui an, pentru înlocuirea cutiei aripii centrale – o procedură inginerească complexă, similară unei operații pe coloana vertebrală.

Capacitate mare de transport și performanță

 

Fat Albert este considerat standardul global pentru capacitățile și filosofia de proiectare a avionului C-130 Hercules, întruchipând versatilitatea și fiabilitatea celui mai de succes avion militar de transport din istorie.

Fiind calul de bătaie logistic care face posibil programul încărcat al spectacolelor aeriene Blue Angels, Fat Albert parcurge peste 100.000 de mile în fiecare sezon, transportând până la 45 de persoane și o serie de echipamente specializate în toată Statele Unite.

Fat Albert face, de asemenea, parte din show, începând fiecare spectacol Blue Angels cu o demonstrație de 15 minute de agilitate remarcabilă, câștigând statutul de favorit al fanilor pentru o serie de acrobații, inclusiv treceri la viteză mare și altitudine joasă, urcări abrupte, viraje bruște și aterizări precum în zonele de luptă. În prezent, este singurul C-130 care participă regulat la demonstrații aeriene.

Această rutină continuă de maratoane și gimnastică are însă un impact special, rezultând în stres și oboseală crescute asupra structurii aeronavei Fat Albert de-a lungul anilor. Din perspectiva gestionării ciclului de viață, acest lucru necesită un grad neobișnuit de îngrijire specializată și planificare a întreținerii de către operatorul său, Marina americană.


Viteză și durată de viață maxime

 

2. Fat Albert... (fat-albert-fat-albert-c-130-hercules-sua_63197500.jpg)

Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: US Navy

Cutia centrală a aripii lui Fat Albert este un exemplu de „articol cu durată de viață limitată” – o componentă critică cu o durată de viață operațională limitată în termeni de ore totale de zbor sau ani de serviciu.

Fiind structura principală care leagă aripile exterioare ale aeronavei de fuselaj, cutia centrală a aripii suportă o sarcină operațională semnificativă și este supusă unor solicitări excepționale în timpul zborului. Odată ce a ajuns la sfârșitul duratei de viață, aceasta trebuie înlocuită pentru ca aeronava să rămână aptă de zbor. Dacă acest lucru nu se întâmplă, aeronava va fi consemnată la sol.

Instalarea unei noi cutii centrale a aripii cu durată de viață îmbunătățită de la Lockheed Martin este o modalitate extrem de rentabilă de a prelungi durata de viață utilă a lui Fat Albert cu mai mult de 20 de ani.

Cu toate acestea, nu este vorba de un proces simplu care implică înlocuirea unei secțiuni de 11 metri din structura primară a aripii cu o secțiune nouă: este echivalentul aeronautic al unei intervenții chirurgicale invazive la coloana vertebrală și poate fi realizat numai de o echipă cu capacități inginerești extinse și echipamente specializate.

Marshall este unul dintre cei mai mari experți mondiali în domeniul cutiei centrale a aripii: începând cu anii 1970, compania a realizat aproape 80 de înlocuiri ale cutiei centrale a aripii atât la modelele vechi C-130, cât și la modelul actual C-130J Super Hercules, prelungind durata de viață colectivă a acestor aeronave cu cel puțin 1.600 de ani. În 2024, Lockheed Martin a numit Marshall primul centru de excelență autorizat din lume pentru înlocuirea cutiei aripii centrale C-130.

În plus față de înlocuirea cutiei aripii centrale, Fat Albert va fi supus unei întrețineri de rutină la Marshall, inclusiv decaparea completă a vopselei și revopsirea în culorile distinctive ale Blue Angels.

Istoric britanic Fat Albert nu este doar un C-130 iconic: are legături strânse cu Marea Britanie și, în special, cu Marshall.

3. Fat Albert... (fat-albert-c-130-hercules-sua_33987900.jpg)

Fat Albert C-130 Hercules. Photo source: US Navy

Ca orice C-130J Super Hercules, structura aeronavei a fost construită pe linia de producție Lockheed Martin din Marietta, Georgia. După ce a traversat Atlanticul pentru prima dată, a ajuns la Cambridge pentru a fi pregătită de Marshall pentru a intra în serviciul Forțelor Aeriene Regale (RAF).

Între 2001 și 2017, Fat Albert a zburat sub numărul de înregistrare ZH885 pentru Escadronul 24 al RAF și s-a întors frecvent la Marshall pentru lucrări de întreținere și inginerie în această perioadă.

În 2019, Marina SUA a achiziționat aeronava de la RAF pentru a înlocui vechiul Fat Albert, un model C-130T mai vechi. Marshall a câștigat contractul de asistență pentru întreținere, vopsire și modificări înainte de intrarea în serviciu la Blue Angels.

„Reîntoarcerea lui Fat Albert la Cambridge va fi un moment de sărbătoare pentru întreaga echipă Marshall Aerospace. Suntem recunoscători Marinei SUA pentru că ne-a acordat încă o dată încrederea sa cu un bun atât de valoros și suntem încântați să realizăm această lucrare de specialitate, noi fiind unul dintre puținii specialiști în aripi centrale”, spune Chris Dare, directorul departamentului Servicii și soluții MRO, Marshall Aerospace.

Performanța companiei Marshall în cadrul contractului de punere în serviciu al Fat Albert a pus bazele unui contract important de întreținere pentru Corpul Pușcașilor Marini ai Statelor Unite (USMC), care operează cea mai mare flotă de avioane cisternă KC-130J din lume.

Contractul, unul dintre cele mai mari din istoria companiei Marshall, a continuat să se dezvolte și a atins pragul de cinci ani în august 2025.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Cum au reușit israelienii și românii să dezvolte o versiune SPIKE care costă doar o treime din prețul rachetei: „Performanțe similare. Racheta va fi un boom”
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone

Ştiri Recomandate

Dronele ucrainene scot din joc două lansatoare de rachete S-400 în Belgorod, expunând flancul aerian rusesc la noi atacuri (VIDEO)
Armă de asalt NARP. Foto: Beretta
EXCLUSIV
Avem detalii despre armele de asalt: Ce înseamnă localizarea 100% în România a puștilor de asalt NARP 5.56 mm, pistoalelor APX și lansatoarelor de grenade de 40 mm
„Nimeni să nu se pună cu Polonia”: Armata poloneză, prima care operaționalizează complet sistemul Patriot integrat cu IBCS
Ungaria și compania Lockheed Martin semnează un acord industrial pentru integrarea sistemelor HIMARS pe camioane produse local
Sistemele S-400 înapoi la Rusia? În ce constă planul Turciei de a recâştiga accesul la avioanele F-35
Nu poate conduce la nesfârșit Belarusul: Lukașenko a vorbit din nou despre retragerea de la putere
Rusia se îndoiește că Europa a adus ceva pozitiv planului de pace în Ucraina și așteaptă clarificările și modificările punctelor să îi fie prezentate de SUA
Continuă saga rachetelor Oreshnik: Belarusul își umflă mușchii iar Rusia susține că a format prima brigadă dotată cu astfel de sisteme
Câte blindate 4x4 Cobra II au fost livrate României? A doua veste bună e că începe producția Cobra II „made in Romania” 100%
Racheta balistică ucraineană FP-7 e o clonă de S-400 rusesc, recunoaște Kievul. Ucrainenii pregătesc o variantă de balistică cu rază de acțiune mult extinsă
Rușii au lovit pentru prima dată o țintă la 800 km cu noul sistem de rachete Iskander 1000. Timpul de avertizare e de 5 minute, mult mai mic decât în cazul hipersonicelor Kinjal
Armata spaniolă anunță o achiziție-record: 100 de elicoptere militare Airbus vor intra în dotarea tuturor categoriilor de forțe
Schimb de replici între Polonia și Ungaria: Înțelegem că dacă Armatele ruse invadează Europa, maghiarii vor lupta alături de Rusia
Rusia primește o nouă lovitură puternică, de data aceasta în Crimeea (FOTO): Printre țintele atinse se numără un MiG-31 complet înarmat
Mutare strategică: Norvegia cumpără rachete sovietice S-300 și muniție F-16 pentru înarmarea Ucrainei
Asta înseamnă frontieră comună cu Rusia: Trei grăniceri ruși s-au plimbat pe teritoriul NATO și au rămas în Estonia timp de 20 de minute
Salt tehnologic în Armata poloneză: Roboții tereștri intră oficial în prima linie. Ce pot face vehiculele „Goblin” și „Gnom”
Submarine B-271 Kolpino, Black Sea Fleet (photo by Andrey Brichevsky, 28 October 2019).
EXCLUSIV
Au apărut dovezile: Vopseaua trădează victima. Submarinul lovit de ucraineni e de fapt B-271 „Kolpino”, cel mai modern „ucigaș tăcut” al Flotei ruse din Marea Neagra
Taiwanul cotizează pentru propria securitate: Aproape 8 mii de rachete HIMARS, zeci de obuziere, drone - contracte în valoare de 11 miliarde
Generalul ucrainean Zalujnîi avertizează: Pericol de război civil în Ucraina. Milioanele de veterani, marea provocare post-conflict
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Polonia securizează licența pentru tancul K2 „Pantera Neagră”. Lecția de 6,5 miliarde de dolari pentru ambițiile blindate ale României
Arabia Saudită lansează prima navă de luptă, construită după modelul navelor americane Freedom-class LCS
Încep să curgă primele contracte finanțate prin SAFE: Un stat din fosta Iugoslavie va achiziționa 420 de camioane militare Tatra
Rusia anunță că a bombardat în premieră sudul Ucrainei cu bombe de aviație FAB lansate de Su-34, pentru a o „decupla” de România
Congresul SUA aprobă 900 de miliarde de dolari pentru apărare și stabilește un număr minim de militari americani staționați în Europa
Patriot se adaptează rachetelor hipersonice ruse Kinjal și va putea „trage peste umăr”. Patriot va angaja ținte care au trecut deja de el
"Oreshnik va fi dat în folosință până la sfârșitul anului”, anunță Putin. Oreshnik folosit ca intimidare pentru europeni
Zero din 10: Nu a fost livrat niciun IAR-99 Șoim la mai bine de un an de când toate trebuiau livrate. Avioane Craiova riscă penalități record de 30 de milioane de euro
Patriot, IRIS-T sau rachete pentru F-16, promise de europeni. Formatul Ramstein, sprijin concret pentru Ucraina
Marea Britanie confirmă planurile pentru un sistem integrat de apărare aeriană de tip „Iron Dome”, avertizând asupra pericolului reprezentat de rachetele Rusiei
Serbia așteaptă clarificări de la ruși: Un oficial al companiei de armament Yugoimport a murit la Moscova, în condiții suspecte
Obsesia balistică a Teheranului: Iranul maschează eșecul militar printr-o reînarmare agresivă
pixel