Suedia a intrat în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă: Avem un avion Gripen E, echipat cu un "creier" AI
Într-o demonstrație de forță tehnologică ce reverberează de la Stockholm până la Washington, Suedia, cel mai nou stat membru al NATO, a intrat oficial în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă de primă linie. Producătorul suedez Saab, în parteneriat cu startup-ul german de apărare Helsing, a confirmat că un avion de vânătoare Gripen E, echipat cu un "creier" AI, a zburat și a executat manevre de luptă autonomă.
Primul Gripen E (6002) Standard de producție în serie a zburat pentru prima dată în noiembrie 2019. Sursa foto: Jamie Hunter/twz.com.
Această mișcare plasează Suedia direct în competiție cu Statele Unite, care au uimit lumea anul trecut când un F-16 controlat de AI, denumit X-62A Vista, l-a purtat pe Secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, într-un prim zbor de test. Comentariul sec al lui Kendall de la acea vreme — „Este un risc de securitate să nu o avem (n.r. inteligența artificială). În acest moment, trebuie să o avem.” — pare să fi devenit un principiu director pentru aliații occidentali.
În cadrul "Proiectului Beyond," finanțat integral de Administrația Suedeză pentru Echipamente Militare (FMV), un Gripen E de serie a fost echipat cu sistemul AI Centaur al Helsing, potrivit Breaking Defense. Între 28 mai și 3 iunie, aeronava a efectuat trei zboruri de test în spațiul aerian civil suedez — o dovadă a încrederii în siguranța sistemului. În timpul testelor, AI-ul nu doar că a preluat controlul pentru a executa manevre de luptă, dar l-a și alertat pe pilotul uman când era momentul optim pentru a lansa o rachetă.

Punctul culminant a fost o confruntare directă: Gripen-ul controlat de AI a fost pus față în față cu un Gripen D pilotat de un om, într-un scenariu de tip "Beyond Visual Range" (BVR). Echipa de testare a crescut miza schimbând variabile precum distanțele de start, vitezele și chiar dezactivând legăturile de date C2 pentru a testa adaptabilitatea și reziliența AI-ului.
Potrivit lui Antoine Bordes, vicepreședinte pentru Inteligență Artificială la Helsing, agilitatea de care a dat dovada este uluitoare.
Gripen E vine cu un co-pilot AI capabil să proceseze date de pe câmpul de luptă mai repede decât orice om
,,Estimăm că agentul [AI] care a zburat săptămâna trecută, a zburat echivalentul a aproximativ 50 de ani de experiență pentru un pilot, dar ne-a luat doar câteva ore să facem asta", a declarat el.
Această experiență a fost acumulată prin învățare prin ranforsare (reinforcement learning) în simulatoare, unde AI-ul a purtat mii de bătălii împotriva sa, descoperind tactici noi și neconvenționale.
Secretul succesului rapid al Suediei stă în ADN-ul digital al avionului Gripen E. Spre deosebire de platformele mai vechi, unde software-ul de zbor și cel de misiune sunt profund interconectate, arhitectura Gripen-ului separă sistemele critice pentru zbor de aplicațiile tactice.
Această filozofie de "arhitectură deschisă" a permis inginerilor să instaleze și să testeze software-ul AI de la Helsing în doar opt săptămâni de la startul proiectului. Este un avantaj strategic masiv, permițând actualizări rapide care, în cazul altor avioane, ar putea dura ani.

Marcus Wandt, pilot de test și Chief Innovation Officer la Saab, care a zburat într-una dintre misiunile asistate de AI, a confirmat că sistemul s-a comportat previzibil, dar a arătat și sclipiri de "creativitate" tactică. El a recunoscut că, deși piloții de top încă pot avea un avantaj, "acest lucru se va schimba rapid."
Implicațiile pentru Suedia și NATO sunt majore. Ca stat care are frontieră cu Rusia, Suedia are o nevoie stringentă de a menține un avantaj tehnologic calitativ. Un Gripen E, deja considerat un avion "deștept" și eficient din punct de vedere al costurilor, devine exponențial mai periculos atunci când este echipat cu un co-pilot AI capabil să proceseze date de pe câmpul de luptă mai repede decât orice om.
Proiectul Beyond nu este doar un experiment izolat; el informează decizia pe care Suedia trebuie să o ia până în 2031 cu privire la viitoarea sa generație de avioane de luptă. Pașii următori ar putea include scenarii mai complexe, cum ar fi doi Gripens asistați de AI luptând coordonat împotriva a doi adversari umani.
În timp ce SUA au fost primele state care au demonstrat public că pot instala un soft AI pe un avion de luptă, intrarea rapidă și eficientă a Suediei în aceasta arenă a inovării subliniază o nouă realitate în aviația militară: cursa pentru supremația aeriană nu se mai dă doar în poligoanele de testare, ci și în centrele de date.
Epoca în care puterea aeriană era definită de generația fuzelajului se apropie de sfârșit. Astăzi, și mai ales mâine, puterea va fi definită de cât de repede poate fi actualizat software-ul care gândește în interiorul acelui fuzelaj. Suedia tocmai a demonstrat că este un concurent de temut în acest nou joc.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News