Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Suedia a intrat în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă: Avem un avion Gripen E, echipat cu un "creier" AI
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Într-o demonstrație de forță tehnologică ce reverberează de la Stockholm până la Washington, Suedia, cel mai nou stat membru al NATO, a intrat oficial în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă de primă linie. Producătorul suedez Saab, în parteneriat cu startup-ul german de apărare Helsing, a confirmat că un avion de vânătoare Gripen E, echipat cu un "creier" AI, a zburat și a executat manevre de luptă autonomă.
Primul Gripen E (6002) Standard de producție în serie a zburat pentru prima dată în noiembrie 2019. Sursa foto: Jamie Hunter/twz.com.
Primul Gripen E (6002) Standard de producție în serie a zburat pentru prima dată în noiembrie 2019. Sursa foto: Jamie Hunter/twz.com.

Această mișcare plasează Suedia direct în competiție cu Statele Unite, care au uimit lumea anul trecut când un F-16 controlat de AI, denumit X-62A Vista, l-a purtat pe Secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, într-un prim zbor de test. Comentariul sec al lui Kendall de la acea vreme — „Este un risc de securitate să nu o avem (n.r. inteligența artificială). În acest moment, trebuie să o avem.” — pare să fi devenit un principiu director pentru aliații occidentali.

În cadrul "Proiectului Beyond," finanțat integral de Administrația Suedeză pentru Echipamente Militare (FMV), un Gripen E de serie a fost echipat cu sistemul AI Centaur al Helsing, potrivit Breaking Defense. Între 28 mai și 3 iunie, aeronava a efectuat trei zboruri de test în spațiul aerian civil suedez — o dovadă a încrederii în siguranța sistemului. În timpul testelor, AI-ul nu doar că a preluat controlul pentru a executa manevre de luptă, dar l-a și alertat pe pilotul uman când era momentul optim pentru a lansa o rachetă.

Punctul culminant a fost o confruntare directă: Gripen-ul controlat de AI a fost pus față în față cu un Gripen D pilotat de un om, într-un scenariu de tip "Beyond Visual Range" (BVR). Echipa de testare a crescut miza schimbând variabile precum distanțele de start, vitezele și chiar dezactivând legăturile de date C2 pentru a testa adaptabilitatea și reziliența AI-ului.

Potrivit lui Antoine Bordes, vicepreședinte pentru Inteligență Artificială la Helsing, agilitatea de care a dat dovada este uluitoare.

 

Gripen E vine cu un co-pilot AI capabil să proceseze date de pe câmpul de luptă mai repede decât orice om

 

,,Estimăm că agentul [AI] care a zburat săptămâna trecută, a zburat echivalentul a aproximativ 50 de ani de experiență pentru un pilot, dar ne-a luat doar câteva ore să facem asta", a declarat el.

Această experiență a fost acumulată prin învățare prin ranforsare (reinforcement learning) în simulatoare, unde AI-ul a purtat mii de bătălii împotriva sa, descoperind tactici noi și neconvenționale.

Secretul succesului rapid al Suediei stă în ADN-ul digital al avionului Gripen E. Spre deosebire de platformele mai vechi, unde software-ul de zbor și cel de misiune sunt profund interconectate, arhitectura Gripen-ului separă sistemele critice pentru zbor de aplicațiile tactice.

Această filozofie de "arhitectură deschisă" a permis inginerilor să instaleze și să testeze software-ul AI de la Helsing în doar opt săptămâni de la startul proiectului. Este un avantaj strategic masiv, permițând actualizări rapide care, în cazul altor avioane, ar putea dura ani.

Marcus Wandt, pilot de test și Chief Innovation Officer la Saab, care a zburat într-una dintre misiunile asistate de AI, a confirmat că sistemul s-a comportat previzibil, dar a arătat și sclipiri de "creativitate" tactică. El a recunoscut că, deși piloții de top încă pot avea un avantaj, "acest lucru se va schimba rapid."

Implicațiile pentru Suedia și NATO sunt majore. Ca stat care are frontieră cu Rusia, Suedia are o nevoie stringentă de a menține un avantaj tehnologic calitativ. Un Gripen E, deja considerat un avion "deștept" și eficient din punct de vedere al costurilor, devine exponențial mai periculos atunci când este echipat cu un co-pilot AI capabil să proceseze date de pe câmpul de luptă mai repede decât orice om.

Proiectul Beyond nu este doar un experiment izolat; el informează decizia pe care Suedia trebuie să o ia până în 2031 cu privire la viitoarea sa generație de avioane de luptă. Pașii următori ar putea include scenarii mai complexe, cum ar fi doi Gripens asistați de AI luptând coordonat împotriva a doi adversari umani.

În timp ce SUA au fost primele state care au demonstrat public că pot instala un soft AI pe un avion de luptă, intrarea rapidă și eficientă a Suediei în aceasta arenă a inovării subliniază o nouă realitate în aviația militară: cursa pentru supremația aeriană nu se mai dă doar în poligoanele de testare, ci și în centrele de date.

Epoca în care puterea aeriană era definită de generația fuzelajului se apropie de sfârșit. Astăzi, și mai ales mâine, puterea va fi definită de cât de repede poate fi actualizat software-ul care gândește în interiorul acelui fuzelaj. Suedia tocmai a demonstrat că este un concurent de temut în acest nou joc.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk

Ştiri Recomandate

Imaginile satelitare dinainte și după operațiunea ucraineană cu drone subacvatice în portul Novorossiysk arată pagubele produse la debarcaderul din apropierea submarinului de clasă Kilo. Sursa foto:X/Vantor.
EXCLUSIV
Văzut din satelit: Lovitură devastatoare pentru Flota rusă din Marea Neagră: Atacul care deschide un „nou capitol” în războiul dronelor (FOTO/VIDEO)
Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Nicușor Dan spune că modelul finlandez e o posibilă cale de urmat și pentru Romarm
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
Și Elveția se uită la preț: Mai puține F-35 cumpărate, după ce prețul a crescut cu aproximativ 10%. Când sunt așteptate primele avioane de luptă
India spală imaginea „pătată” de ucraineni a S-400. Problema pentru indieni e că sistemele ruse depind de China, stat împotriva căruia reprezintă principala apărare
pixel