Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Surpriză mare: Germania optează pentru ca avioanele sale F-35 să fie fabricate în SUA, nu în Europa. Întrebarea e ce se întâmplă cu fabrica de fuzelaj de F-35 din Germania?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
O informație interesantă a fost publicată de către publicaţia Janes, în legătură cu o schimbare bruscă a locului de producție a avioanelor de luptă F-35 comandate de Luftwaffe. Germania a luat o decizie neașteptată, aceea ca întreaga flotă de F-35 să fie asamblată exclusiv la uzina Fort Worth din SUA, în locul unei locații aflate mai aproape de casă - Europa, mai exact Italia.    

Publicaţia Janes relatează că Berlinul a ales să își asambleze avioanele F-35A, destinate în mod special Luftwaffe, la US Final Assembly and Inspection Facility [FACO], situată în Fort Worth, Texas. Anterior, planul era de a utiliza în acest scop FACO european cu sediul la Cameri, Italia. 

Lockheed Martin, producătorul acestor aeronave, a confirmat această informație printr-un comunicat de presă oficial. În timp ce asamblarea finală și verificarea aeronavelor destinate Germaniei se va desfășura pe teritoriul SUA, compania a asigurat că va integra piese fabricate în Europa. Aceste componente vor proveni de la unitățile respective din Germania, Italia și Marea Britanie.

2. Aeronavă F... (1-f-35_26598700.jpg)

Aeronavă F-35 la Baza Aeriană Skrydstrup din Danemarca / Foto: Armata daneză

Berlinul nu a fost inițial interesat de avionul stealth fabricat de SUA. Cu toate acestea, evoluția situației din Ucraina le-a schimbat oficialilor militari germani percepția, convingând Bundestag-ul că F-35 este înlocuitorul perfect al vechiului avion Panavia Tornado,

În ceea ce privește caracteristicile unui platforme aeriene purtătoare de arme nucleare. Această schimbare de atitudine a dus la o cerere pentru achiziţia a 35 de aeronave F-35A.  

Anterior, se credea că prima flotă va fi livrată Germaniei în 2026. Cu toate acestea, acum se anticipează că va sosi încă de anul viitor. În pofida acestei modificări a calendarului, Lockheed Martin, producătorul avioanelor, nu a oferit nicio explicație cu privire la motivul pentru care Berlinul preferă avioanele lor în detrimentul celor produse în Europa, potrivit publicaţiei Janes.

De precizat că, decizia Germaniei de a externaliza producția în afara Europei ar putea duce la o creștere a costurilor. Dacă luăm în considerare lanțul de aprovizionare, acest lucru ar putea duce la o creştere a prețului F-35 german, ceea ce ar duce la creșterea ulterioară a cheltuielilor de apărare ale Germaniei. În timp ce F-35 necesită resurse financiare substanțiale pentru întreținere și operare, fără producție internă, se ratează oportunitatea de a crea locuri de muncă la nivel local. 

De asemenea, decizia Germaniei ca toate avioanele F-35 pe care doreşte să le achiziţioneze să fie produse în SUA, naşte un mare semn de întrebare asupra modului în care industria germană de apărare este implicată.

 

Ce se întâmplă cu proiectul companiei germane Rheinmetall de a produce fuzelaje pentru 400 de avioane F-35?

 

În vara anului trecut, producătorul german de armament Rheinmetall anunţa cu fast că va începe să producă piese pentru avioanele invizibile F-35 începând din 2025, într-o nouă fabrică. Această nouă uzina era considera prima investiție majoră de acest fel a unui producător de arme german de când Rusia a invadat Ucraina.

Dar, cel mai important, cei până la 450 de muncitori care ar fi urmat să lucreze trebuiau să producă piesele de fuzelaj pentru cel puțin 400 de avioane, dintre care 35 erau cele destinate utilizării de către Forțele Aeriene ale Germaniei, la un cost de 8,3 miliarde de euro.

3. Primul F-3... (f-35-constructie-fabrica-f-35_33840700.png)

Primul F-35 al Poloniei, aflat în faza finală de construcție în SUA. Photo source: Lockheed Martin via Defence24

Aceste aeronave sunt achiziționate ca parte a pachetului de 100 de miliarde de euro convenit în urmă cu doi ani de guvernul de la Berlin, ca  parte a unui program de modernizare dedicat armatei germane.

Departe de a fi o simplă platformă de producție, această facilitate va servi, de asemenea, ca centru de întreținere pentru avioanele F-35 germane și pentru cele ale altor națiuni partenere. Se așteaptă ca această facilitate să umple golul lăsat de facilitățile anterioare din Turcia, care au fost excluse din programul F-35.

În prezent, singura producție a fuzelajului central pentru F-35 se află în mâinile companiei americane de avioane militare Northrop Grumman. Introducerea unui al doilea centru de producție, deși mai mic, în Germania, a fost considerată anul trecut de presa locală ca fiind o măsură necesară pentru a atenua un blocaj major care împiedica accelerarea livrărilor de avioane de luptă stealth.

Cu toate acestea, acum nu se știe dacă decizia de la Berlin a schimbat ceva în planurile Rheinmetall. Va afecta în vreun fel intențiile companiei asamblarea avionului F-35 german? Sau există o legătură între facilitatea propusă și decizia Berlinului de a muta asamblarea în afara Europei?

CITEȘTE ȘI: Avioanele F-35 împânzesc Europa iar F-35 românești vor participa activ la apărarea ei. Pilot F-35: Aș zbura cu încredere într-un război precum cel din Ucraina


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect
Compania MBDA caută soluţii pentru contracararea celor mai noi ameninţări pe care le aduce câmpul de luptă modern: Sistemul Crossbow de atac în adâncime va intra în producție în 2026
După declanșarea “războiului dronelor”, Cehia va trimite în Polonia trei elicoptere Mi-171Sh specializate în lupta împotriva țintelor de la joasă altitudine
Când ai crezut că le-ai văzut pe toate: Tancurile vor lansa rachete ce vor lovi la peste 1.500 m. Akeron MBT 120 va fi lansată din tunul de 120 mm al unui tanc
Taurus pe steroizi: Germania trece la Taurus NEO, noua generație a rachetei aer-sol. Caracteristici, performanțe și ce aduce nou Taurus NEO
UE anunță cum se împart banii din SAFE: România, cu 16,6 miliarde de euro pentru reînarmare. A doua cea mai mare sumă din UE
Apuntare pe pilot automat pe cea mai mare navă pe care Europa a văzut-o vreodată. Avioanele Rafale M vor ateriza automat pe portavionul PA-NG
F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat
Noii „ochelari de super-soldat” ai Armatei SUA: Rivet și Anduril, pariurile Pentagonului pe inteligența artificială de pe front
Parteneriat strategic: F-15EX și drona „fantomă” MQ-28, noua ofertă primită de Polonia de la compania Boeing
Compania Romaero: Miracol sau rezultate financiare promovate cu surle și trâmbițe? Cifrele dau speranțe, dar politica își bagă coada
Mândria turcă pe șenile: Producția în serie a tancului Altay a început, un vis de „100 de ani” devenit realitate
Planul Poloniei de a deveni o forță regională: Achiziții de bombe GBU-39B pentru avioanele F-35 și F-16, dar și investiții record în industria de apărare
Tehnologie la schimb pentru sisteme de rachete: O nouă abordare a Statelor Unite pentru a continua sprijinul militar acordat Ucrainei
Resetarea pieței de armament: De ce cred Statele Unite că decizia de a clasifica dronele drept „avioane” va schimba balanța puterii militare la nivel global
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026
Dincolo de modernizarea armatei: De ce solicitarea pentru Abrams M1E3 redefinește capacitatea de producție a tancurilor în SUA
Viitorul apărării antiaeriene e racheta PAC-3 MSE a Patriot, care a interceptat deja hipersonice ruse Kinjal: Cel mai mare contract din istorie pentru PAC-3 MSE

Ştiri Recomandate

Obiectivul de apărare al UE, deja perimat: Din păcate, Europa nu poate opri dronele rusești, iar Rusia se înarmează de patru ori mai repede decât o facem noi
Criza militarilor: Rusia trece la recrutări anuale și forțează rezerviștii. Kievul oferă a doua șansă dezertorilor
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Exercițiul nuclear NATO Steadfast Noon 2025: Peste 70 de aeronave și 14 state participă la o demonstraţie de forţă în Marea Nordului
Rusia forțează o "mobilizarea mascată": Regimul Putin își extinde autoritatea de a trimite rezerviști la război, fără a declara oficial stare de război
Ajutorul militar acordat Ucrainei a scăzut dramatic în ultimele luni. După SUA, se pare că și Europa ia piciorul de pe accelerație
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
SUA ar putea transfera până la 50 de rachete Tomahawk către Ucraina. E suficient?
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
„Omuleții verzi” ai lui Putin, aduși la frontiera baltică. Încă o tactică hibridă a Kremlinului
Alexandru Munteanu, propus pentru funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova
Marea Britanie raportează o creștere de 50% a incidentelor cibernetice grave și cere companiilor să stocheze fizic planuri de reacție la atacuri cibernetice
”Discutăm măsuri pe care vreau să le propun preşedintelui”. Trump și și Zelenski se vor întâlni săptămâna aceasta
Lovite 42% din rafinăriile ruse: Serviciile americane de informaţii au ajutat Ucraina să efectueze atacuri cu succes. Măsurile disperate ale Moscovei pentru piața de combustibil
Se deblochează Tomahawk? Zelenski a anunțat că va avea o vizită în SUA unde se va vedea cu Trump în aceste zile
„În căutarea celui mai apropiat mecanic”: Submarinul rusesc avariat „Novorossiysk” devine motiv de ironie la vârful NATO
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan. Photo source: Presidency of the Republic of Türkiye
EXCLUSIV
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan vine în România
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
„Castorul Curajos”: Exercițiul NATO care supune tancurile Leopard 2 la cel mai greu test. Miza – „coloana vertebrală” a apărării pe Flancul Estic
Triumful neconvențional: Cum a devenit Donald Trump „președintele păcii” și miza următoarei faze a acordului Israel-Hamas
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Strategia sinucigașă a Germaniei lui Merkel: Antrenament modern pentru trupele ruse, promisiuni de echipamente militare și acces la documente clasificate
Lovitură în inima logisticii ruse din Crimeea. Dronele Ucrainei „au aprins” rezervorul care alimentează mașinăria de război a Armatei ruse din sudul Ucrainei
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Toți ostaticii israelieni au fost eliberați din Fâșia Gaza. „Acordul Trump” pentru pace va fi concretizat la summitul din Egipt
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Submarinul rusesc Novorossiisk, a ieșit din nou la suprafață în largul coastelor Franței. Moscova neagă o posibilă avarie
Livrarea Tomahawk, tot mai aproape. Trump avertizează că e pregătit să ajute Ucraina dacă Putin nu oprește războiul
pixel