Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Surpriză mare: Germania optează pentru ca avioanele sale F-35 să fie fabricate în SUA, nu în Europa. Întrebarea e ce se întâmplă cu fabrica de fuzelaj de F-35 din Germania?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
O informație interesantă a fost publicată de către publicaţia Janes, în legătură cu o schimbare bruscă a locului de producție a avioanelor de luptă F-35 comandate de Luftwaffe. Germania a luat o decizie neașteptată, aceea ca întreaga flotă de F-35 să fie asamblată exclusiv la uzina Fort Worth din SUA, în locul unei locații aflate mai aproape de casă - Europa, mai exact Italia.    

Publicaţia Janes relatează că Berlinul a ales să își asambleze avioanele F-35A, destinate în mod special Luftwaffe, la US Final Assembly and Inspection Facility [FACO], situată în Fort Worth, Texas. Anterior, planul era de a utiliza în acest scop FACO european cu sediul la Cameri, Italia. 

Lockheed Martin, producătorul acestor aeronave, a confirmat această informație printr-un comunicat de presă oficial. În timp ce asamblarea finală și verificarea aeronavelor destinate Germaniei se va desfășura pe teritoriul SUA, compania a asigurat că va integra piese fabricate în Europa. Aceste componente vor proveni de la unitățile respective din Germania, Italia și Marea Britanie.

2. Aeronavă F... (1-f-35_26598700.jpg)

Aeronavă F-35 la Baza Aeriană Skrydstrup din Danemarca / Foto: Armata daneză

Berlinul nu a fost inițial interesat de avionul stealth fabricat de SUA. Cu toate acestea, evoluția situației din Ucraina le-a schimbat oficialilor militari germani percepția, convingând Bundestag-ul că F-35 este înlocuitorul perfect al vechiului avion Panavia Tornado,

În ceea ce privește caracteristicile unui platforme aeriene purtătoare de arme nucleare. Această schimbare de atitudine a dus la o cerere pentru achiziţia a 35 de aeronave F-35A.  

Anterior, se credea că prima flotă va fi livrată Germaniei în 2026. Cu toate acestea, acum se anticipează că va sosi încă de anul viitor. În pofida acestei modificări a calendarului, Lockheed Martin, producătorul avioanelor, nu a oferit nicio explicație cu privire la motivul pentru care Berlinul preferă avioanele lor în detrimentul celor produse în Europa, potrivit publicaţiei Janes.

De precizat că, decizia Germaniei de a externaliza producția în afara Europei ar putea duce la o creștere a costurilor. Dacă luăm în considerare lanțul de aprovizionare, acest lucru ar putea duce la o creştere a prețului F-35 german, ceea ce ar duce la creșterea ulterioară a cheltuielilor de apărare ale Germaniei. În timp ce F-35 necesită resurse financiare substanțiale pentru întreținere și operare, fără producție internă, se ratează oportunitatea de a crea locuri de muncă la nivel local. 

De asemenea, decizia Germaniei ca toate avioanele F-35 pe care doreşte să le achiziţioneze să fie produse în SUA, naşte un mare semn de întrebare asupra modului în care industria germană de apărare este implicată.

 

Ce se întâmplă cu proiectul companiei germane Rheinmetall de a produce fuzelaje pentru 400 de avioane F-35?

 

În vara anului trecut, producătorul german de armament Rheinmetall anunţa cu fast că va începe să producă piese pentru avioanele invizibile F-35 începând din 2025, într-o nouă fabrică. Această nouă uzina era considera prima investiție majoră de acest fel a unui producător de arme german de când Rusia a invadat Ucraina.

Dar, cel mai important, cei până la 450 de muncitori care ar fi urmat să lucreze trebuiau să producă piesele de fuzelaj pentru cel puțin 400 de avioane, dintre care 35 erau cele destinate utilizării de către Forțele Aeriene ale Germaniei, la un cost de 8,3 miliarde de euro.

3. Primul F-3... (f-35-constructie-fabrica-f-35_33840700.png)

Primul F-35 al Poloniei, aflat în faza finală de construcție în SUA. Photo source: Lockheed Martin via Defence24

Aceste aeronave sunt achiziționate ca parte a pachetului de 100 de miliarde de euro convenit în urmă cu doi ani de guvernul de la Berlin, ca  parte a unui program de modernizare dedicat armatei germane.

Departe de a fi o simplă platformă de producție, această facilitate va servi, de asemenea, ca centru de întreținere pentru avioanele F-35 germane și pentru cele ale altor națiuni partenere. Se așteaptă ca această facilitate să umple golul lăsat de facilitățile anterioare din Turcia, care au fost excluse din programul F-35.

În prezent, singura producție a fuzelajului central pentru F-35 se află în mâinile companiei americane de avioane militare Northrop Grumman. Introducerea unui al doilea centru de producție, deși mai mic, în Germania, a fost considerată anul trecut de presa locală ca fiind o măsură necesară pentru a atenua un blocaj major care împiedica accelerarea livrărilor de avioane de luptă stealth.

Cu toate acestea, acum nu se știe dacă decizia de la Berlin a schimbat ceva în planurile Rheinmetall. Va afecta în vreun fel intențiile companiei asamblarea avionului F-35 german? Sau există o legătură între facilitatea propusă și decizia Berlinului de a muta asamblarea în afara Europei?

CITEȘTE ȘI: Avioanele F-35 împânzesc Europa iar F-35 românești vor participa activ la apărarea ei. Pilot F-35: Aș zbura cu încredere într-un război precum cel din Ucraina


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
Revoluția tehnologică a industriei ucrainene de apărare, pe masa noastră: Parteneriat cu Romarm pentru drone ce pot fi produse în România
O dronă ucraineană a lovit turnul de răcire de la centrala nucleară Novovoronezh: Rusia, obligată să-şi intensifice apărarea antidronă la siturile nucleare
Generația a şasea de avioane, anunț mult aşteptat: Pentagonul ,,dezgheață'' programul F/A-XX pentru supremaţia aeriană în fața Chinei
Cehia intenționează să predea Ucrainei circa 30 de tancuri modernizate T-72M4CZ, comparabile cu cele mai avansate tancuri rusești de tip T-90M
Orban privatizează industria de apărare din Ungaria. Un apropiat al premierului maghiar preia controlul
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Așa arată viitorul: Noile drone Nomad cu decolare și aterizare verticală, de dimensiunea elicopterelor Black Hawk (Foto/Video)
Compania ucraineană Ukroboronprom se transformă într-un formidabil producător modern de arme. Imagine: Ukraine Business News Twitter / Screengrab
EXCLUSIV
Ucraina trece de la ajutor militar la export de armament: Întrebarea de 35 de miliarde de dolari și marea schimbare de paradigmă a industriei de apărare
”40% din armele de pe front sunt ucrainene”. Kievul, obligat să devină un colos în producția de armament: Producția de obuziere Bohdana s-a dublat în ultimul an
Gigantul german Hensoldt multiplică producția de radare: 1.000 de unități anual din 2027 pentru a susține apărarea ucraineană și cererea globală

Ştiri Recomandate

Amurgul bombardierelor strategice rusești: Moscova își schimbă tactica și mizează pe alte mijloace de lovire mai eficiente
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Anatomia propagandei ruse: Rachete Oreshnik și Kalibr pentru Venezuela. Cum folosește Rusia criza din Caraibe pentru a testa liniile roșii ale SUA
Avertismentul tranșant al Suediei: „NATO riscă să piardă următorul conflict decisiv” dacă nu inovează în ritmul Ucrainei
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Reziliență prin cooperare: inițiativa românească ce conectează NATO, UE și statele din Sud-Estul Europei
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
Arde marea rafinărie Lukoil din regiunea rusă Novgorod. Peste 50 de drone ucrainene au lovit puternic uzina rusă
Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
De ce pariul doar pe drone nu e câștigător. O mare putere europeană a demonstrat pe ploaie torențială și în noroi că artileria și tancurile fac ce nu pot face UAV-urile
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Mexicul respinge categoric o intervenție a Armatei SUA pe teritoriul său pentru a lupta împotriva cartelurilor de droguri
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Lovitură în inima Flotei ruse a Mării Negre: O navă antisubmarin a ars în Sevastopol (VIDEO). Rușii își ascund navele, dar tot nu sunt în siguranță
Tactica riscantă a Rusiei la Pokrovsk eșuează? Militarii ucraineni ai Direcției de Informații Militare (GUR) ranforsează capul de pod și blochează infiltrarea
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
„Ochii din cer” nu mint (FOTO/VIDEO): Masacrul din El Fasher, o epurare etnică documentată din satelit. De ce tace Occidentul?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Lovitură strategică în Crimeea (FOTO/VIDEO): Ucraina a distrus „creierul” unui sistem S-400. Operațiunea fracturează apărarea aeriană a Rusiei
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Cât de mult avansează de fapt Rusia în Ucraina. După o încetinire în septembrie, progresul rus în Ucraina a revenit în octombrie la media înregistrată în 2025
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
pixel