U.S. Air Force ar dori să renunţe mai repede la 32 de avioane F-22: Costurile cu mentenanţa acestora ar fi prea mari
U.S. Air Force nu renunţa la demersul de a retragere din serviciu 32 de avioane de luptă F-22 Raptor, de generația a V-a. Pe acesta tema au existat mai multe dispune de natură politică între Congresul Statelor Unite ale Americii și U.S. Air Force care solicită renunţarea la aceste avioane. Cu toate acestea F-22 Raptor rămâne un avion cu adevărat impresionant. SUA mai dețin 186 de avioane, programul interzicând vânzările externe ale F-22. Păstrarea capacității F-22 Raptor până la sfârșitul anului 2030 va costa peste 9 miliarde de dolari, iar această sumă depinde de faptul că legislatorii americani vor permite U.S. Air Force să renunțe la 32 dintre cele mai vechi avioane de luptă F-22.
F-22 Raptor e cu siguranță cel mai performant avion din lume în ceea ce privește confruntările aeriene, însă costul de dezvoltare al programului și cel de întreținere e uriaș. Programul a fost eclipsat de dezvoltarea F-35 Lightning II și de caracteristicile actualelor conflicte când angajările țintelor se fac de la distanță.
Dar dacă Congresul SUA nu permite U.S. Air Force să renunțe la 32 dintre cele mai vechi avioane de luptă F-22 - o măsură luată în planificarea pentru bugetul militar de anul trecut - acestea vor trebui să regândească nu numai planurile privind F-22, ci și programul Next-Generation Air Dominance (NGAD), deoarece toate economiile pe care U.S. Air Force se așteaptă să le obțină prin renunţarea la întreținerea sau modernizarea celor 32 de avioane au intrat în contul programului NGAD, au declarat oficiali de rang înalt, potrivit Air & Space Forces Magazine.
O randare a unui viitor proiect de avion de luptă de generaţia a VI-a pe care compania Lockheed Martin l-a propus în 2022 pentru a fi dezvoltat în cadrul programului militar NGAD. Sursa Foto: Lockheed Martin.
"Bugetul nostru presupune succesul acelei propuneri" de a retrage cele mai vechi F-22, a declarat Andrew Hunter, director de achiziții al Forțelor Aeriene, în fața comisiei de aviație tactică a Comisiei pentru servicii militare a Camerei Reprezentanților, pe 29 martie.
Cheltuielile propuse de Forțele Aeriene pentru anul fiscal 2024-2028 pentru F-22 se ridică la 4,2 miliarde de dolari în achiziții - cu încă 1,74 miliarde de dolari "până la finalizare", în jurul anului 2030 - și 3,2 miliarde de dolari în cercetare, dezvoltare, testare și evaluare, pentru un total de 9,06 miliarde de dolari până la sfârșitul deceniului. Această cifră nu include întreținerea.
Cei mai mulţi bani sunt pentru "îmbunătățirea senzorilor" - suma solicitată este 4,13 miliarde de dolari - și pentru îmbunătățirea fiabilităţii aeronavelor, alte 2,43 miliarde de dolari.
Conform cheltuielilor bugetare ale USAF, finanțarea pentru F-22 ar urma să crească la peste un miliard de dolari pe an în anii fiscali 2026 și 2027, scăzând brusc în 2028 la 426,8 miliarde de dolari.
Luând în calcul cheltuielile anterioare, Forțele Aeriene ale SUA estimează costul total pentru menținerea F-22 capabil să facă față amenințărilor actuale și viitoare la 16,2 miliarde de dolari. Asta înseamnă peste 100 de milioane de dolari pentru fiecare dintre cele aproximativ 148 de F-22 pe care Forțele Aeriene ale SUA intenționează să le păstreze.
Avioanele la care U.S. Air Force ar vrea să renunţe vor să renunţe au fost folosite pentru antrenamente și nu au fost păstrate în aceeași configurație ca și flota destinată misiunilor de luptă. Secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a declarat că estimează că ar costa 50 de milioane de dolari fiecare avion F-22 pentru a le moderniza la configurația actuală a flotei operaționale și mult mai mult pentru a le menține în concordanță cu restul flotei, pe lângă costurile de zbor și întreținere.
Deși Comandamentul de Luptă Aeriană al SUA a luat în considerare solicitarea de fonduri pentru modernizarea vechilor F-22 în fiecare an, timp de cel puțin opt ani, propunerea a pierdut întotdeauna în fața unor priorități mai mari, au declarat foști comandanți ai U.S. Air Force.
Forțele Aeriene ale SUA au cerut Congresului anul trecut să retragă aceleași 32 de F-22, dar solicitare a fost refuzată. Solicită din nou anul acesta nu numai pentru că aceste avioane "nu mai sunt reprezentative din punct de vedere operațional", ci și pentru că bugetul necesar pentru a le aduce la capacitate maximă ar fi "prohibitiv", a declarat generalul-locotenent Richard G. Moore. De asemenea, acestea nu mai sunt competitive cu cele mai bune avioane de luptă invizibile ale Chinei, a spus el.
"Modernizarea avioanelor F-22 Block 20 la o configurație de luptă are un cost prea marea și necesită foarte mult timp", a declarat Moore. "Pe baza celor mai avansate arme pe care un F-22 Block 20 le poate transporta acum, nu este competitiv cu [Shenyang] J-20, cu cele mai avansate arme pe care chinezii le pot pune pe el".
Astfel, toate resursele financiare dedicate avioanelor F-22, în configuraţia Block 20, ar trebui să meargă direct către programul NGAD.
U.S. Air Force și-a anunțat intenția de a renunţa treptat F-22 încă din 2021, cu precizarea clară că avionul de generaţia a V-a va fi înlocuit de avionul de generaţia a VI-a care rezultă din programul NGAD.
Înlocuirea lui F-22, considerat cel mai bun avion din lume, deși este cel mai vechi dintre aeronavele de generația a cincea, necesită un avion cel puțin la fel de capabil ca F-22.
În 2009, costul unui F-22 era estimat la 138 milioane de dolari, ceea ce în prezent reprezintă aproximativ 170 - 180 milioane de dolari.
Pornind de la această valoare actualizată a lui F-22, rezultă că NGAD se va axa, cel mai probabil, tot pe tehnologia stealth extrem – vinovatul principal pentru costul ridicat al lui F-22.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News