Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ucraina: „Omul bolnav al Europei Orientale (I) - Adevărata istorie a unui tratat demonizat
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
În vara acestui an (2021) expiră termenul până la care România poate notifica decizia de a nu mai prelungi valabilitatea Tratatului politic de bază cu Ucraina. Dacă faptul s-ar petrece, tratatul ar înceta să mai producă efecte cu începere din anul următor. În acest context se aud deja voci care cer ieșirea României din legătura stabilită prin amintitul instrument de drept internațional cu paisprezece ani în urmă, în 1997.
Teritoriile fostului Voievodat al Moldovei, azi împărțite între România (roz), republica Moldova (roșu) şi Ucraina (portocaliu), sursă foto: Wikipedia
EXCLUSIV
Teritoriile fostului Voievodat al Moldovei, azi împărțite între România (roz), republica Moldova (roșu) şi Ucraina (portocaliu), sursă foto: Wikipedia

CONTEXTUL INTERNAȚIONAL AL ÎNCHEIERII TRATATULUI ROMÂNO-UCRAINEAN

 

Printre români circulă legenda potrivit căreia România și-ar fi sacrificat drepturi și interese (inclusiv drepturi teritoriale) prin încheierea Tratatului politic de bază (tratat de bună vecinătate și cooperare) cu Ucraina, întrucât intrarea sa în NATO, care ar fi fost prioritatea absolută a politicii externe românești în anul 1997 (odată cu venirea profesorului Emil Constantinescu la președinția republicii), depindea de semnarea acestuia. Vitejii de după război apar acum să ne mai spună că raționamentul prin care accesul în alianța nord-atlantică era legat de normalizarea relațiilor cu Kievul, ar fi fost greșit întrucât ei știau, încă de la finele anului precedent că, la proximul Summit de la Madrid, NATO nu avea să primească mai mult de trei membri, printre care România nu figura. De ce ne-am „grăbit” atunci?! Și, pornind de aici, dă-i dezbatere.

Este vremea să facem lumină în această istorie. Mai târziu va fi ... prea târziu.

Discuția trebuie pornită dintr-un cu totul alt punct.

La mijlocul anilor 1990, când erau în toi căutările pentru definirea unei ordini post-bipolare, subsecventă sabordării URSS, și se mai credea în posibilitatea reunificării și reconcilierii Europei cu ea însăși („reconcilierea dintre istoria și geografia Europei”, cum am formulat eu atunci), Primul ministru francez, Edouard Balladur, a lansat o doctrină, care i-a purtat numele, și care afirma că pacea pe continentul european, după încetarea Războiului rece și căderea Zidului de la Berlin, poate fi asigurată cu două condiții: i. recunoașterea status quo-ului teritorial, de către toate statele europene, orice încercare de a forța modificarea frontierelor urmând a fi exclusă; ii. acordarea de drepturi minorităților naționale, astfel încât să fie descurajată orice formă de segregaționism și secesionism al acestora. Cu granițe stabile și minorități fericite, pacea Europei era asigurată, altfel decât prin defunctul echilibru al terorii. 

În momentul în care Occidentul european și-a declarat sprijinul pentru doctrina amintită,  extinderea NATO și UE erau incerte; mai ales în ceea ce privește amploarea lor. Asemenea extinderi fuseseră, de principiu, prohibite prin înțelegerile de la Malta, din 1989, dintre Președinții George Bush Sr. și Mihail Gorbaciov, iar liderii lumii euro-atlantice aveau rețineri cu privire la încălcarea promisiunilor respective.

Tot în acea vreme, România era independentă dar lipsită de aliați, lipsită de lichidități și lipsită de piețele altădată câștigate și menținute pe criterii politice. De aliați aveam nevoie întrucât încă din primăvara anului 1990 apăruseră forțe externe interesate în dezmembrarea teritorială a României și/sau de capturarea ostilă a resurselor ei. Lichiditățile (infuzii de capital financiar) erau absolut necesare unei economii supra-capitalizate, adică supra-dezvoltate, dar care ajunsese să producă pe stoc și astfel să nu își poată amortiza investițiile pentru a susține reluarea ciclurilor productive, dar mai ales pentru a-și asigura modernizarea tehnologică. Fără accesul preferențial pe piețele „lumii a treia”, satelite ale sistemului mondial comunist, industria românească trebuia ajutată să depășească obstacolele ridicate în calea ei de politicile protecționiste ale statelor occidentale. Cum ar fi putut România ignora, în asemenea condiții, exigențele planului Balladur?

În ceea ce privește NATO, una dintre condițiile pentru admiterea celor care candidau la dobândirea statutului de membru al alianței era chiar rezolvarea tuturor disputelor cu vecinii; rezolvare care se garanta prin încheierea unor tratate generale („politice de bază”) cu aceștia. Motivul era simplu și clar: nu se dorea ca noii membri să fie parte în litigii internaționale cu state ce ar fi rămas în afara alianței, și astfel să sporească insecuritatea acesteia; noii membri trebuiau să fie furnizori de securitate, iar nu consumatori de securitate, respectiv furnizori de insecuritate.

Statele grupului de la Viszegrád s-au conformat rapid și au încheiat tratatele cu vecinii până în 1995. Polonia și Ungaria, deși prin Tratatul de la Paris din 1946 fuseseră obligate să cedeze teritorii în favoarea URSS, ajunse ulterior în compunerea Ucrainei, recunoscuseră fără complicații frontierele ucrainene, moștenite ca foste frontiere sovietice, încă în 1994. Budapesta s-a împiedicat doar de tratatul cu România, care implica luarea unei poziții în problema Transilvaniei, dar și acesta a fost încheiat și ratificat în 1996.

Astfel, Bucureștiul rămânea singurul care nu se aliniase la curentul european, întrucât nu convenise asupra tratatelor cu Ucraina și Republica Moldova. O individualizare care nu putea produce decât bucurie în capitala unui stat vecin de la apus, competitor istoric, precum și în cea a altui stat, din vecinătatea apropiată răsăriteană, perceput de români ca amenințare ereditară.

 

RĂZBOIUL DIPLOMATIC AL ROMÂNIEI CU LUMEA

 

Pe acest fundal, la Summitul OSCE de la Lisabona, în decembrie 1996, noul Președinte al României, Emil Constantinescu, a fost avertizat de reprezentanții puterilor occidentale că întârzierea în încheierea tratatelor amintite nu poate avea o altă explicație decât existența unor revendicări teritoriale ale României, care tind la revizuirea tratatului de la Paris, precum și la încălcarea obligațiilor asumate prin Actul final de la Helsinki, în 1975, și că acest revizionism românesc va primi un răspuns aspru din partea întregii comunități internaționale.

La rândul său, la începutul anului 1997, ambasadorul SUA la București, Alfred Moses, i-a spus ministrului de externe român, Adrian Severin (autorul rândurilor de față), că dacă România dorește să revendice teritorii de la Ucraina nu are altă soluție decât să intre în război cu aceasta, situație în care se va găsi în război cu toți semnatarii tratatului de la Paris, adică cu Rusia (ca succesoare a URSS), SUA, Franța și Marea Britanie, cel puțin. De asemenea, diplomatul american a mai precizat cu o claritate fără de cusur că încheierea tratatului româno-ucrainean nu garantează în nici un fel intrarea României în NATO, dar, în schimb, neîncheierea acestuia garantează rămânerea România în afara NATO și, probabil, în sfera de influență rusească, definită deja de Boris Elțin ca „vecinătate apropiată” a Rusiei, în care interesele vitale ale acesteia trebuie menajate.

Așadar, în anul 1997, nu era vorba doar de intrarea României în NATO, cu totul incertă în condițiile bine știute în care SUA nu doreau să irite peste măsură Rusia cu o extindere prea mare și nici nu voiau să lase în afara extinderii, singure și fără speranță, statele baltice, ci, mai mult decât atât, ieșirea din izolarea politică internațională a României.

În decembrie 1996, la București, faptul că România nu va intra în NATO cu primul val de extindere al acesteia era „secretul lui Polichinelle”. Decuplarea României de Ungaria (și de statele Grupului de la Viszegrád, în general) și legarea ei de Bulgaria contraveneau tuturor instinctelor diplomației române privind securitatea națională. Așa se explică și ciocnirea dură dintre miniștrii de externe american și român la întâlnirea lor de la Sintra (Portugalia) din primăvara anului 1997.

În memoriile sale, ambasadorul Alfred Moses arată clar că Washingtonul a trimis mesaje de descurajare a așteptărilor Bucureștiului, cu privire la intrarea în NATO, mergând până la a face presiuni asupra Președintelui Constantinescu pentru ca acesta să declare public că România nu se grăbește și nu insistă să devină membră a alianței. Presiuni, arată același Moses, făcute în paralel cu cele privind încheierea tratatului româno-ucrainean.

La rândul său, fostul asistent al Secretarului de Stat al SUA, Ronald Assmus, descrie, într-o altă lucrare memorialistică, atât prioritatea acordată de Departamentul de Stat normalizării relațiilor româno-ucrainene, cât și spaima acestuia față de insistența diplomației române de a obține accesul României în NATO în primul val, odată cu țările Grupului de la Viszegrád. În acest sens a discutat cu ambasadorul României în SUA, Mircea Geoană, căruia i-a explicat rațiunile pentru care America nu poate accepta extinderea NATO cu mai mult de trei țări (cele aparținând Grupului de la Viszegrád). Assmus povestește că diplomatul român, care astfel își încălca mandatul, i-a promis că Bucureștiul va accepta fără discuții exigențele Washingtonului.

Rezultă, deci, că încheierea tratatului cu Ucraina și intrarea în NATO nu au fost niciodată un qui pro quo pentru nimeni.   

În contextul descris, de notat este și intervenția ambasadorului polonez la București, Bogumil Luft, care i-a adus ministrului de externe Severin, chiar înainte ca acesta să își fi preluat oficial mandatul, mesajul Varșoviei. Președintele și Guvernul polonez cereau României să ajungă la o înțelegere cu Ucraina fără revendicări teritoriale, întrucât, atât lipsa înțelegerii, cât și revendicările, fie ele și numai aparente, erau susceptibile să creeze probleme interne Poloniei. Aceasta acceptase să nu pună sub semnul întrebării frontierele postbelice, deși teritoriile pierdute de ea în favoarea URSS / Ucrainei erau mult mai mari decât cele despre care putea vorbi România. Un metru pătrat cerut de România ar fi provocat, sub presiune internă, o solicitare poloneză și mai mare, care ar fi fost urmată inevitabil de una maghiară. Astfel România ar fi putut arunca în aer securitatea și stabilitatea Europei centrale și de est.

Pe deasupra, în asemenea condiții, parteneriatul strategic cu Polonia, dorit de România, era în afară de discuție, după cum și trilaterala România-Ucraina-Polonia, pe care România intenționa să o propună, iar SUA o susținea din toate puterile, nu avea nici o șansă să prindă viață.

Canada era și ea interesată în consolidarea statalității și securității Ucrainei prin semnarea tratatului politic de bază cu România. De ce? Pentru că o mare comunitate de cetățeni canadieni sunt de origine ucraineană. Cei mai mulți dintre aceștia proveneau din familii naționaliste care luptaseră pentru independența statului ucrainean și ieșirea sa de sub dominația rusească. Normalizarea relațiilor Ucrainei cu toți vecinii săi reprezenta pentru aceștia garanția triumfului în lupta lor dedicată idealului național. Prin urmare, ei presau guvernul canadian care, la rândul său, presa guvernul român.

Pentru a completa peisajul, merită menționată și discuția ministrului de externe român, Adrian Severin, cu omologul său rus, Evgheni Primakov, desfășurată cu ocazia unei reuniuni internaționale de la Copenhaga, în cadrul căreia, la întrebarea celui din urmă dacă România dorește să intre în NATO de teama Rusiei, cel din dintâi i-a răspuns: „nu din cauza Rusiei, ci din cauza Ungariei”. Pentru a risipi uimirea interlocutorului, românul i-a dat următoarea explicație: „istoria ne-a învățat că România nu poate rămâne niciodată în afara alianțelor în care se află Ungaria; ori de câte ori s-a întâmplat așa, am avut probleme și chiar am pierdut teritorii.” Și pentru ca istoria care ne dăduse această lecție să nu se mai repete, tratatul cu Ucraina trebuia încheiat urgent.

CITEȘTE CONTINUAREA MATERIALULUI ÎN EPISODUL URMĂTOR:

Ucraina: „Omul bolnav” al Europei Orientale (II) Raporturile româno-ucrainene în jocul intereselor globale

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

O campanie rusească de dezinformare, născută în laboratoarele Kremlinului, a vizat publicul britanic: Ruşii copiază paginile unor ziare locale pentru a răspândi false povești despre Ucraina
Rusia pretinde deja dreptul la Insulele Svalbard: Justifică această abordare prin interesul faţă de consolidarea poziției sale în Arctica și „negocierile geopolitice” aferente cu Statele Unite
Rusia nu poate ascunde acest dezastru nici dacă vrea: Baza bombardierelor rusești Tu-95MS și Tu-160 a suferit pagube majore în urma unui atac ucrainean cu drone (Foto)
Singura modalitate reală de a descuraja Rusia este de a „militariza Ucraina până în dinți”: Dacă dai dovadă de orice formă de slăbiciune față de Rusia, aceasta va profita de ea
Întâlnire Pavel-Zelenski: “Republica Cehă este alături de Ucraina și sprijină aderarea acesteia la UE și NATO”
Forțele de menținere a păcii din Ucraina vor include aviație și forțe navale aliate: România şi Polonia sunt elemente centrale ale unei strategii gândite la Londra
Parlamentul german, vot istoric: Berlinul are liber la investiții în apărare de sute de miliarde de euro
Rusia, o amenințare fundamentală la adresa securității Europei | UE se pregătește să facă faţă unui posibile agresiuni: Comisia Europeană stabilește politica de apărare pentru 2030
Macron propune înlocuirea avioanelor F-35 cu Rafale: Trebuie să oferim alternative europene țărilor obișnuite cu echipamentele militare americane
Ucrainenii nu slăbesc atacurile asupra bazei ruse Engels (Foto/Video): Depozitul cu rachete de croazieră pentru bombardierele Tu-95 si Tu-160 a fost lovit puternic cu drone
UE anunță Strategia pentru oțel și aluminiu. Planul va fi coloana vertebrală pentru reînarmarea Europei
Ucraina împărtășește pentru prima dată experiența de luptă avută cu FrankenSAM (Foto): Vechiul sistem de apărare antiaeriană Buk a primit rachete RIM-7
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată pare imposibil, niciunul dintre cele trei de avioane europene nu are capacități de generația a 5-a
Congresul SUA dă semne de viață: Proiect bipartizan pentru nerecunoașterea anexării de către Rusia a teritoriilor ucrainene. „Granițele nu pot fi schimbate cu forța”
Rusia e cu ochii pe Baza 116: Zeci de avioane franceze Rafale F5 cu rachete hipersonice nucleare ASN4G vor „ținti” spre Federație
Forțele ucrainene pentru Operaţii Speciale continuă demilitarizarea Crimeei, efectuând atacuri precise și distrugând mai multe sisteme de război electronic (Video)
Forțele speciale britanice au fost plasate în stare de alertă maximă pentru o posibilă desfășurare în Ucraina
Trump și Zelenski vorbesc la o zi după discuțiile de la Casa Albă cu Putin: O pace durabilă poate fi obținută în acest an
„Putin joacă un joc aici” - Germania critică convorbirea telefonică dintre Trump si Putin, afirmând că încetarea parțială a focului in Ucraina „nu înseamnă de fapt nimic”
Cu vânt american din pupă, Medvedev navighează nestingherit în oceanul aberațiilor geopolitice
Cine încearcă să-l sape politic pe Zelenski la Kiev? Membri ai echipei lui Trump vor să sugereze că SUA au şi alţi parteneri politici în Ucraina
Europa are o strategie pentru reînarmare. Investițiile de sute de miliarde de euro vor prioritiza echipamentele europene
Un sistem HIMARS al armatei ucrainene a lovit simultan trei obuziere nord-coreene M1989 Koksan aflate în Kursk (Video)
Se deschide un nou front? Zelenski confirmă operația ucraineană din regiunea rusă Belgorod. Dar, ce este de fapt în spate?
O încetare a focului maritim în Marea Neagră, pe masa negocierilor Putin-Trump. Rusia acceptă să oprească atacurile asupra infrastructurii energetice a Ucrainei timp de 30 de zile
Europa strânge tot mai mult rândurile pentru a apăra democrația de tip occidental: Rusia și China folosesc „arsenale digitale masive”
Intenţia Franței de a-și extinde umbrela nucleară este reală: Vor fi desfăşurate avioane de luptă cu focoase nucleare la granița cu Germania până în 2035
Ce plan unelteşte Rusia cu adevărat? Moscova consideră că oprirea ajutorului american în timpul armistițiului din Ucraina este obiectivul său de bază
Președinta Comisiei Europene, mesaj dur pentru europeni: ”Fiecare trebuie să înțeleagă ce este în joc”, Rusia se pregătește de o confruntare. Introducem Readiness 2030
Putin schimbă tactica și pregătește următoarea fază a războiului în timp ce „negociază” pacea. De ce crede Trump în Rusia?

Ştiri Recomandate

Un scut pentru Europa de Est: Polonia va produce rachete cu rază lungă de acțiune pentru sistemele de artilerie HOMAR-K
Forțele Aeriene ale Ucrainei au confirmat moartea unui pilot de F-16. Deși nu se spune nimic despre aeronavă, se speculează că aceasta a fost doborâtă de forțele ruse în nordul Ucrainei
Ucraina este acum capabilă să producă în mod independent sisteme de apărare antiaeriană FrankenSAM, rezultate în urma combinării lansatorului sovietic Buk cu rachete americane RIM-7
Exercițiul militar NATO 2019. Sursa Foto: Foreign Brief.com.
EXCLUSIV
Proiect ipotetic de pace: Statele Unite propun „modelul vest-german” pentru soluţionarea conflictului din Ucraina
Complexitatea frontului din Ucraina scoate la iveală minusurile tancurilor Leopard, dar vechiul sistem german Gepard a depăşit toate aşteptările
Marea Britanie și Franța îi vor prezenta lui Trump planul „Forței de reasigurare” în Ucraina în câteva săptămâni
Coreea de Sud vrea să sprijine Statele Unite să contracareze China pe mare: Plan ambiţios pentru construirea a cinci distrugătoare Aegis
Versiunea cu AI a renumitei drone Bayraktar TB2, folosită de turci ca platformă de testare pentru noul avion de luptă fără pilot Kizilelma
Rusia are planuri noi pentru dezvoltarea Marinei militare: Submarinele nucleare strategice reprezintă prioritatea absolută a construcțiilor navale
Poarta Focșanilor, călcâiul lui Achile? Francezii cartografiază în detaliu terenul potențialului câmp de luptă din România
Rusia apasă pedala accelerației: Kievul crede că Armata rusă se pregătește de o nouă ofensivă majoră
”Nu vom lăsa Bruxellesul să ne oblige”. Orbán rostogolește propaganda Kremlinului și spune că aderarea Ucrainei la UE va distruge Ungaria
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Toată lumea arată cu degetul către altcineva. În 2016 România semnase pentru patru corvete Sigma, care azi ar fi fost toate în Marea Neagră
Să ne pregătim pentru modificarea geografiei? Statele Unite ar dori să anexeze Groenlanda apelând la un scenariu hibrid - utilizarea campaniilor publicitare și a rețelelor de socializare
Comandantul bazei SUA din Groenlanda a fost schimbat din funcție după comentarii etichetate de Pentagon ca fiind ”acțiuni care perturbă agenda președintelui Trump”
125%. Beijingul mărește taxele pentru bunurile americane. Președintele chinez rupe tăcerea și spune că țara sa ”nu va da înapoi niciodată”
Reuniunea Comisiei Permanente a Adunării Parlamentare NATO: România face apel pentru o apărare antirachetă unitară și consolidarea posturii NATO pe Flancul Estic
Ambasadorul SUA la Keiv a demisionat după trei ani în Ucraina
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
Unde calcă Rusia apar şi tensiuni geopolitice: Imaginile din satelit confirmă că ruşii au mutat avioane de luptă Su-35S din Egipt în Algeria (Foto)
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Guvernul chinez a elaborat Carta Albă privind problemele din relațiile economice și comerciale cu SUA
HIMARS-ul european se naște în industria din Franța. Faceți cunoștință cu FLP-T, noul lansator pe care Franța îl propune în locul HIMARS
Profesorul Adrian Papahagi, la Obiectiv EuroAtlantic cu Tudor Curtifan
EXCLUSIV
Adrian Papahagi, despre wokeism, Europa și cum a ajuns „un băiat” la Înalta Poartă a SUA ca emisar să reprezinte România | Obiectiv EuroAtlantic, la DefenseRomania
F-35 sau Patriot pe repede-înainte. Trump semnează un ordin executiv care limitează influența Congresului asupra exporturilor de armament
Ei nu ne tratează ca pe oameni. Mercenarii chinezi care luptă pentru ruși își împărtășesc poveștile pe rețelele de socializare
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Transferul submarinelor SUA în Australia ar putea fi reevaluat. Washingtonul vrea asigurări că aliații nu vor ezita să se implice într-o confruntare contra Chinei
Cincisprezece țări vor să trimită trupe în Ucraina, dar doar la încheierea unui acord de încetarea a luptelor
La trei ani de la scufundarea epică a navei Moskva, rachetele Neptune dispun de îmbunătățiri semnificative. Șeful Forțelor Navale ale Ucrainei: Neptune sunt mai mult decât rachete anti-navă
pixel