Ultimele zboruri ale MiG-21 LanceR ale României: Toate drumurile duc la Bacău. Zboruri simultane către Bacău - ultima misiune a MiG-21
Luni, 15 mai, vor avea loc ultimele zboruri cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române, acestea urmând a fi scoase din serviciu. Și, într-o ultimă misiune, toate drumurile vor duce la Bacău.
Va fi un moment istoric. Avioanele vor ieși din serviciu în baza Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. 083 din 18.05.2022, pentru aprobarea Memorandumului privind „Scoaterea din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR și tranziția accelerată la exploatarea aeronavelor F-16 din dotarea Forțelor Aeriene Române”.
Potrivit unui comunicat emis de MApN către DefenseRomania, „luni, 15 mai, începând cu ora 11.00, se vor desfășura simultan ceremonii în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii și în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă", Borcea, care se vor finaliza cu decolarea ultimelor aeronave MiG-21 LanceR aflate în exploatare către Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, Bacău, unde vor fi retrase din serviciu”.
Așadar, avioanele de la Câmpia Turzii și Borcea vor decola simultan într-o ultimă misiune până la Bacău.
Sursă foto: MApN
„Începând cu ora 12:00, Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” din Bacău, își deschide porțile pentru toţi pasionații de aviație. Intrarea este liberă, iar publicul va putea urmări sosirea, trecerea la verticala aeroportului și aterizarea aeronavelor MiG-21 LanceR decolate de la celelalte două baze aeriene și va putea vizita muzeul unității”, mai precizează MApN.
Forțele Aeriene Române vor continua să execute Serviciul de luptă permanent Poliţie Aeriană cu aeronavele F-16 din dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România, în cadrul misiunii de Poliție Aeriană Întărită (enhanced - Air Policing), sub comandă NATO. De asemenea, sistemele de apărare aeriană cu baza la sol vor continua să execute misiunile de Poliţie Aeriană sub comandă națională, precum și în cadrul Sistemului NATO Integrat de Apărare Aeriană și Împotriva Rachetelor (NATO Integrated Air and Missile Defence System).
Anul trecut, după tragedia din județul Constanța, unde un MiG-21 LanceR s-a prăbușit iar mai apoi s-a prăbușit și elicopterul plecat în misiune de salvare, Ministerul Apărării și-a anunțat intenția de a scoate din serviciu MiG-urile.
România a semnat la finalul anului trecut contractul pentru achiziția a 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia. Cele 32 de avioane se vor alătura primei escadrile formată din 17 avioane F-16 achiziționate din Portugalia.
CITEȘTE ȘI: Una din ultimele misiuni ale MiG-21 românești: Manevre de luptă și simularea de confruntări aeriene cu avioane F-16 ale SUA
Despre MiG-21 aflate în dotarea României
MiG-21 LanceR, sursă foto: Foto: Bogdan Pantilimon, Statul Major al Forțelor Aeriene via Forțele Aeriene Române
MiG-21 a fost proiectat ca un avion de interceptare de front, destinat să execute misiuni în condiţii meteorologice normale şi a zburat pentru prima dată în anul 1957. Avionul a intrat în producţie de serie în anul 1958, fiind echipat cu un motor cu reacţie Tumanski R-11, atingând forma finală un an mai târziu sub denumirea MiG-21F.
Astfel s-a deschis drumul versiunilor ulterioare, următoarea versiune fiind MiG-21PF, lansat în producţie în anul 1960, cu un motor îmbunătăţit R-11F şi un dispozitiv de admisie a aerului în motor mărit, pentru a permite instalarea radarului de interceptare R-1L. Au urmat MiG-21PFS şi MiG-21PFM, care includeau toate îmbunătăţirile versiunilor precedente.
Variantele ulterioare au vizat mărirea tracţiunii motorului, îmbunătăţirea armamentului şi extinderea razei de acţiune, cele mai cunoscute variante fiind MiG-21 MF şi MiG-21 bis. Acestea au beneficiat de numeroase îmbunătăţiri ale armamentului, radarelor de bord şi sistemelor de bord, motoare mai puternice şi scaune de catapultare KM-1M.
Forţele Aeriene Române au primit în dotare primul avion MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu variantele MiG-21 PF (denumire locală MiG-21RFM), MiG-21 PFM (denumire locală MiG-21RFMM), MiG-21M şi MiG-21MF. De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982, potrivit ROAF.
În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne.
CITEȘTE ȘI: Câte avioane MiG-21 LanceR mai are România
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News