Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
După ce a pierdut contractul pentru avionul de luptă de generația a șasea, F-47, în fața Boeing, Lockheed Martin revine în forță cu o propunere strategică: o versiune îmbunătățită a popularului F-35, denumită „a cincea generație plus”. Această mișcare ingenioasă nu doar că ar putea recupera terenul pierdut, dar ar putea oferi Departamentului Apărării o soluție mai rapidă și mai economică pentru a-și moderniza flota aeriană.
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force
Directorul general al Lockheed Martin, Jim Taiclet, a confirmat că există „o implicare foarte activă” la cel mai înalt nivel cu Pentagonul, iar propunerea ar urma să ajungă în curând pe masa Casei Albe. Conform lui Taiclet, ideea este de a integra tehnologii de a șasea generație, dezvoltate în cadrul licitației eșuate, în designul existent al F-35.
Rezultatul? Un avion cu capacități apropiate de cele ale generației a șasea, dar la un cost mult mai mic și cu un termen de implementare mult mai scurt.
Taiclet a comparat acest upgrade cu o revizie a unei mașini de curse, spunând că vor transforma practic „șasiul într-un Ferrari”, un „upgrade NASCAR, ca să zicem așa”.

Printre îmbunătățirile propuse se numără un strat protector anti-invizibil îmbunătățit, arme avansate de ultimă generație și un motor complet nou. Aceste caracteristici sunt distinctive pentru avioanele de a șasea generație, în timp ce sistemele actuale ale F-35 datează din anii 1990 și începutul anilor 2000.
O miză uriașă și o competiție acerbă
Propunerea Lockheed vine în contextul în care compania a fost învinsă de rivalul său istoric, Boeing, pentru contractul F-47, un eșec care a dus la o scădere a acțiunilor sale. Prin această nouă inițiativă, Lockheed nu numai că își revine, dar lansează un atac direct la adresa programului F-47, sugerând o alternativă „mai ieftină” și „mai rapidă”.
Potrivit lui Taiclet, până la 1.500 de avioane F-35 destinate SUA ar putea fi modernizate la acest nou standard „plus”, având în vedere că aproximativ două treimi din cele 2.300 de avioane comandate, dar încă nelivrate, sunt pentru uz intern. Chiar dacă un contract ar fi semnat, detaliile ar putea rămâne clasificate, a avertizat Taiclet.
„Dar sunt foarte încrezător că acest concept are un mare merit”, a subliniat el, menționând că integrarea tehnologiei avansate în flota existentă ar oferi o „valoare incredibilă” pentru SUA, mai ales în contextul constrângerilor bugetare.

Interesul guvernului SUA pare să fie real, dar public, niciun oficial nu a comentat încă pe marginea acestei propuneri. Fostul președinte Donald Trump și-a exprimat anterior interesul pentru o versiune îmbunătățită a F-35, sugerând chiar un design cu două motoare, deși experții consideră că o astfel de modificare ar fi echivalentă cu proiectarea unui avion complet nou, un proces care ar dura decenii și ar implica costuri astronomice.
În timp ce F-35 a intrat în serviciu în 2015, se așteaptă ca F-47 de a șasea generație să devină operațional abia spre sfârșitul anului 2029.
Timpul și bugetul sunt, așadar, factori cruciali în această ecuație, iar propunerea Lockheed de a oferi un avion cu capacități superioare, dar bazat pe o platformă existentă, ar putea fi exact soluția pe care Pentagonul o caută.
Va reuși Lockheed Martin să convingă Pentagonul că un „F-35 Plus” este o investiție mai bună decât un F-47 complet nou? Rămâne de văzut. Cert este că bătălia pentru dominația aeriană se dă acum nu doar în aer, ci și la mesele de negocieri.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News