A-50 AWACS sunt imposibil de înlocuit, dar rușii încearcă. După ce deține recordul de 2 avioane pierdute, Rusia apelează la zeci de drone
Purtătorul de cuvânt al Comandamentului Operațional Sud din cadrul Forțelor Armate ale Ucrainei, Natalia Humenyuk, a declarat, pe 26.02.2024, pentru BBC, că armata rusă încearcă să suplinească pierderea unui al doilea avion de avertizare timpurie și control de tip A-50 cu ajutorul dronelor.
Un avion radar rusesc A-50 a fost doborât deasupra Ținutului Krasnodar pe 23 februarie, la numai 40 de zile după ce Rusia a pierdut primul său avion de acest tip.
Humenuyk a declarat că activitatea dronelor de cercetare rusești este în prezent foarte mare, cu peste 100 de zboruri înregistrate în ultimele 24 de ore.
“Ei încearcă să adune informațiile pe care A-50 nu le va mai furniza”, a menționat purtătorul de cuvânt al Comandamentului Operațional Sud.
Potrivit precizărilor sale, acesta este unul dintre motivele pentru care armata ucraineană observă activitatea nespecifică a avioanelor tactice rusești, care rămân în apele îndepărtate ale Mării Negre, concentrându-și eforturile pe colectarea datelor operaționale relevante.
Doar două avioane AWACS au fost doborâte în istorie și ambele au fost A-50 rusești
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Potrivit BBC, serviciile secrete ucrainene susțin că avionul distrus aparținea versiunii modernizate A-50U, în valoare de 350 de milioane de dolari. Aceste aeronave nu mai sunt produse de Rusia și, în plus, se poate presupune că specialiștii instruiți de la bordul aeronavei nu vor putea fi înlocuiți cu ușurință.
Rusia a avut doar nouă avioane A-50, care pot ghida și direcționa atacurile aeriene rusești asupra Ucrainei. Însă, nu toate acestea erau pregătite pentru luptă. Pe lângă avionul doborât pe 23 februarie, un alt avion A-50 a fost distrus de armata ucraineană deasupra Mării Azov, în luna ianuarie a acestui an, când militarii ucraineni au lovit simultan și un centru de comandă aeropurtat Il-22M.
În pofida deteriorării grave a acestuia din urmă, pilotul său a reușit să aterizeze pe un aerodrom rusesc.
În urmă cu un an, o altă aeronavă A-50 a fost avariată pe un aeroport din Republica Belarus. Rezistența din republică a revendicat ulterior atacul.
CITEȘTE ȘI: Câte avioane A-50 mai are Rusia? Dacă rușii mai pierd un „avion-spion” A-50, ar putea fi obligați să renunțe la monitorizarea permanentă a Ucrainei
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News