A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
O veste bună pentru Armata României: Producția obuzierelor autopropulsate K9 Thunder de 155 mm și a vehiculelor de realimentare cu muniție K10 a început. E vorba mai exact de o primă fază, etapa incipientă de sudare a primelor componente. DefenseRomania oferă detalii cu privire la acest program de înzestrare.
Tanc K2 Panther, prezentat la ADEX 2025 în Coreea, la Seul.Photo source: DefenseRomania
Publicația noastră a vizitat, la invitația Hanwha Aerospace, facilitatea de producție a gigantului coreean din sudul țării, în Changwon, unde sunt produse obuzierele de ultimă generație K9 Thunder. În cadrul acestei vizite, oficialii Hanwha au oferit câteva detalii cu privire la derularea contractului semnat cu România pentru obuziere K9A1 Thunder și vehicule de realimentare K10.

Obuzier coreean K9 Thunder (Tunet) de 155 mm, photo source: DefenseRomania
Amintim că în 2024, România a semnat cu Hanwha Aerospace un contract în valoare de aproximativ 1 miliard de dolari, pentru înzestrarea cu 54 de obuziere de 155 mm de tip K9 în versiunea românească „Tunetul” și 36 de vehicule de realimentare cu muniție de tip K10.
A început producția primelor obuziere K9 și vehicule de realimentare cu muniție K10 ce vor fi livrate României. Dar când se „mută” în România producția?
În timpul vizitei efectuate de DefenseRomania la fabrica de producție a Hanwha din Changwon, oficialii gigantului coreean ne-au precizat că etapa inițială de sudare a primelor componente pentru obuzierele K9 Thunder și vehiculele K10 a început. E vorba mai exact de 5 obuziere K9 Thunder și 2 vehicule de realimentare cu muniție K10.
Din cele 54 de obuziere achiziționate de România, primele 18 vor fi produse în Coreea iar livrările vor avea loc pe parcursul anului 2026. Ulterior, așa cum ne-au precizat cei de la Hanwha Aerospace, producția va fi mutată în România, unde în acest timp Hanwha construiește o fabrică în localitatea Petrești, județul Dâmbovița.
Potrivit acestora, din primăvara lui 2027, obuzierele K9 „Tunetul”, dar și vehiculele de realimentare cu muniție K10, vor fi produse în România, cu transfer de tehnologie. Din cele 54 de obuziere, 36 vor fi produse la noi.

K10 Ammunition Resupply Vehicle (ARV) și obuzier autopropulsat de tip K9 Thunder. Photo source: Hanwha Aerospace
Nu în ultimul rând, cei de la Hanwha subliniază că la Changwon au o capacitate de a produce K9 de 200 de obuziere pe an, ce poate fi extinsă la 240 de obuziere. Lucru valabil și pentru vehiculele de realimentare K10. Procesul de asamblare durează 21 de zile.
K9 este un obuzier șenilat K9 ce poate lovi la distanțe de peste 40 de kilometri. Având o greutate de 47 de tone, K9 este optimizat pentru capacitatea „Shoot and Scoot”, adică poate trage mai multe proiectile și se poate deplasa imediat într-o altă locație.
K9 e propulsat de un pachet motopropulsor de aproximativ 1.000 cai putere și poate lansa până la 8 lovituri pe minut.
Pe partea de protecţie şi uzabilitate, K9A1 integrează soluţii moderne precum blindajul îmbunătăţit (opţiuni de ad-on armour), sisteme de comunicare şi control automatizat al focului și compatibilitate cu vehiculul de reaprovizionare K10 pentru operaţiuni sustenabile. Recent Hanwha a anunţat şi adoptarea unui motor domestic de 1.000 hp pentru seria A1/A2, validat prin teste extinse de durabilitate, ceea ce reduce dependenţa de surse externe şi facilitează exporturile şi producţia localizată.
Pentru România, K9 Thunder reprezintă fiind primul obuzier de ultimă generație pe care îl cumpără în decenii Armata și, desigur, primul de 155 mm standard NATO.
România a intrat în clubul select K9 Thunder

Obuzier autopropulsat sud-coreean de tip K9 Thunder. Foto: Wikimedia Commons
„Clubul K9” a fost lansat în 2022, sub denumirea oficială de „K9 User Club”. Este mai exact o platformă destinată țărilor utilizatoare ale sistemului K9 pentru a împărtăși experiența și know-how-ul privind operarea, întreținerea și instruirea personalului.
Aici trebuie subliniat că în primăvara acestui an, așa cum analiza la momentul respectiv și DefenseRomania, a avut loc această reuniune a statelor membre în „Clubul K9”. Reuniunea a avut loc în Polonia și a fost a patra reuniune a Clubului K9.
Atunci, printre participanți s-au numărat șapte țări utilizatoare ale K9, anume Coreea de Sud, Polonia, Norvegia, Finlanda, Estonia, Australia și România în calitate de „new entry”. Alături de statele care operează sau urmează să opereze K9, au mai participat ca observatori și Statele Unite ale Americii și Suedia. Delegați din industria de apărare din Finlanda, Norvegia, Danemarca și Polonia s-au alăturat, de asemenea, pentru a analiza aspecte privind îmbunătățirea cooperării.
Nevoia de a înlocui piesele de artilerie vechi, din epoca sovietică, este primordială. Forțele Terestre Române operează în prezent un mix de artilerie remorcată și autopropulsată, multe dintre acestea datând de zeci de ani și neavând raza de acțiune, precizia și mobilitatea necesare pentru războiul modern. K9 oferă un salt substanțial vorbim de capabilitățile enumerate, având o rază de tragere de peste 40 de kilometri, cadennte mari de foc și mobilitate ridicată, esențiale pentru războiul de manevră.
K9 este de asemenea cel ma răspândit obuzier autopropulsat de 155 mm. Până în 2025, unsprezece țări, inclusiv șase state membre NATO (Polonia, Norvegia, Finlanda, Estonia, România și Turcia) au comandat sisteme de artilerie K9, peste 2.400 de unități fiind livrate la nivel global.
CITEȘTE ȘI: Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News