Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Administrație nouă, priorități vechi în SUA. Șase probleme printre care: Rusia, Ucraina și Balcanii de Vest
Strategica
Data publicării:
După o convorbire telefonică între Președintele Joe Biden și cancelarul german Angela Merkel, Casa Albă a anunțat că cele șase probleme de politică externă pe care intenționează să le rezolve cu prioritate sunt: Rusia, China, Afganistan, Iran, ... Ucraina și Balcanii de Vest, respectiv Kosovo. 
Facebook: President Joe Biden @POTUS · Oficial guvernamental - Facebook
Facebook: President Joe Biden @POTUS · Oficial guvernamental - Facebook

Primele patru priorități sunt logice și așteptate, fiind impuse cu puterea datului obiectiv. Ultimele două, însă, sugerează tentația irezistibilă a echipei Președintelui Biden, formată din veterani ai fostelor administrații democrate, de a reveni la „locul crimei” pentru a șterge urma acesteia, finalizând operațiuni începute în deceniile trecute, dar abandonate înainte de a fi ajuns la concluzie.


ALBANIZAREA BALCANILOR ȘI STRATEGIA DE  ÎNVĂLUIRE A RUSIEI

 

În anii 1990, pe când URSS abia se dezintegrase iar NATO și UE nu se extinseseră încă în fostul spațiu sovietic, Germania și SUA, urmate de aliații lor vest-europeni, au văzut dezmembrarea Iugoslaviei ca numitor comun al intereselor lor geopolitice în Europa ordinii mondiale post-bipolare.

Iugoslavia, Polonia și România (cu Cehoslovacia era mai ușor) reprezentau trei puteri locale care excludeau atât controlul german asupra Mittel Europei, cât și capacitatea Berlinului de a realiza eventuale tranzacții teritoriale cu Moscova, în logica vechiului Pact Ribbentrop-Molotov. În plus, cu lumea serbo-centrică a slavilor de sud, lumea germanică mai avea de reglat câteva conturi istorice.

Cum Polonia era greu de atins, cu atât mai mult cu cât se bucura de o fermă susținere americană (în acest scop adoptase și modelul neo-liberal american, îmbrățișând entuziast teoria „terapiei de șoc” a lui Jeffrey Sachs), iar România dovedise capacitatea de a rezista secesionismului (după testul de la Târgu Mureș din martie 1990), ceea ce avea să intre curând în limbajul geopoliticii sub denumirea „Balcanii de Vest”, devenea ținta prioritară a pulverizării statelor Europei centrale și orientale.

Dacă dispariția Iugoslaviei putea servi strategiei berlineze vizând un dualism ruso-german în proiectarea arhitecturii de securitate est-europene, aceasta răspundea și dorinței SUA de a-și crea un drum de-a curmezișul peninsulei balcanice, până la Marea Neagră, pentru ca traversându-o și extinzându-și prezența și influența în Caucaz, cu deschidere spre Marea Caspică și Asia Centrală, să învăluie Rusia pe flancul sudic. Acest drum trebuia pavat prin albanizarea Balcanilor, respectiv prin inventarea și susținerea dreptului la autodeterminare internațională al minorităților albaneze din Iugoslavia.

Rusia post-sovietică a anilor 1990, dominată de spiritul lui Gorceacov, mai degrabă decât de cel al lui Molotov, a reacționat susținând, într-un fel de contrapartidă, Armenia, în conflictul său cu Azerbaidjanul, legat de secesiunea provinciei Nagorno-Karabah, precum și autodeterminarea provinciilor georgiene Abhazia, Osetia de Sud și Abjaria. Tot atunci, supravegherea gurilor Dunării și ținerea sub presiune a Ucrainei au fost realizate prin amorsarea conflictului transnistrean și obținerea statutului de autonomie a Crimeii.

Așa s-a ajuns la o remiză geopolitică, toate crizele, deschise în contextul arătat, devenind cronice odată cu abandonarea interesului pentru ele, consecutiv deplasării vectorilor strategici americani spre sud; drumul către aceeași destinație – Asia Centrală – urma a trece acum, nu prin Balcani, ci prin Orientul Mijlociu, spre a ajunge și la Golful Persic. 

Despre toate acestea am scris la vremea respectivă, când imaginea era mai puțin clară. Timpul a confirmat analiza de atunci.

 


UCRAINA: PIONUL CENTRAL PE TABLA DE ȘAH AMERICANO-RUSĂ

 

Strategia SUA referitoare la Ucraina (în special cea concepută de administrațiile democrate) a fost sintetizată de observația lui Zbigniew Brzezinski, fostul consilier pentru securitate națională al Președintelui Jimmy Carter, care afirma că „fără Ucraina, Rusia va înceta să mai fie un imperiu eurasiatic”. Cu alte cuvinte, pentru a nu permite Rusiei să recapete puteri imperiale, legăturile dintre ea și Ucraina (cele economice, politice și militare) trebuiau rupte, chiar dacă asta implica dificila depășire a tradițiilor etno-culturale comune. Din această teorie, asociată cu doctrina neoconservatoare, și-au tras sevele revoluțiile portocalii de pe Maidanul kievean.

Dacă în Balcanii de Vest geopolitica americană și cea germană au rămas compatibile, în Ucraina, contrar aparențelor, ele sunt profund divergente. Această divergență a fost exprimată succint de fostul și actualul asistent al Secretarului de Stat american, Victoria Nuland, prin celebra și scandaloasa formulă „F...ck EU!” („La dracu cu UE!”).

Interesul Germaniei este acela de a avea în Ucraina o piață pentru exporturile sale iar nu un membru al Europei germane (adică al actualei UE). În asemenea condiții, Berlinul este gata să împartă influența politică asupra Ucrainei într-o zonă vestică (preponderent rurală și naționalistă), „pro-europeană”, și una estică (industrializată și cosmopolită), pro-rusă. Restul este discurs ipocrit pentru consumul public. Nici susținerea oficială pentru integrarea europeană a Ucrainei nici cea pentru sancționarea internațională a Rusiei nu sunt sincere.

Privind Ucraina din perspectivă geo-strategică, SUA vede în orice partaj teritorial o slăbire inadmisibilă a ceea ce, în tradiția ultimelor decenii, își dorește să fie un avanpost euro-atlantic solid situat în centrul frontului de luptă americano-rus.

Pe de altă parte, menținerea intransigenței americane în chestiunea ucraineană servește Germaniei care, printr-o politică la două capete, reușește să consolideze o antantă cordială ruso-germană (a se vedea afacerea gazoductelor baltice) indispensabilă pentru a asigura dominația Berlinului asupra Bruxellesului (adică a UE). Aceasta este, însă, în detrimentul intereselor americane care își află acum sediul central în regiunea Asia-Pacific sau în cea indo-pacifică, promovarea lor impunând cooperarea iar nu confruntarea cu Rusia.

Administrația Trump părea că înțelege aceste lucruri și de aceea încerca o apropiere de Moscova. Ceea ce i-a atras implicarea în scandaluri, artificial amorsate prin acuze dovedite a nu fi tocmai întemeiate, privind presupuse conivențe tainice cu „demonul de la Kremlin”, Președintele Putin. Iată, însă că administrația Biden / Harris repune pe masă mărul ucrainean al discordiei ruso-americane, desigur, spre deliciul cancelarului Merkel. 

Enigma ucraineană este complicată de implicarea factorului „corupție” – deopotrivă economico-financiară și politică. Indiciile privind prezența administrațiilor americane pretrumpiste, ai căror reprezentanți de frunte se regăsesc și în administrația inaugurată în ianuarie 2021, în acțiuni ilegale pe teritoriul Ucrainei și în legătură cu clanurile politice și economice ucrainene, sunt destul de consistente pentru a fi sesizate chiar și de sub preșurile mediatice cu care au fost acoperite. Pentru a scăpa de o atare ghiulea legată de piciorul administrației Biden / Harris, aceasta trebuie să revină la Kiev sub flamura statului de drept, convingându-i pe toți americano / democrato-scepticii că nu îmbogățirea fără justă cauză a fost urmărită de politica ucraineană a Americii, ci supremația legii în raporturile cu oligarhismul ucrainean și salvgardarea independenței Ucrainei în raporturile cu imperialismul rus. America luptă – chipurile – pentru integritatea morală și teritorială a Ucrainei, deopotrivă, fără vreun interes personal (colectiv sau individual).

Germania, din vârful buzelor, și China, în adâncul cugetului, nu pot decât susține o asemenea angajare, până la urmă solitară, a SUA, de natură a-i absorbi resursele pe un teren aflat în afara sferei lor de interese. O angajare realizată în spirit partizan, iar nu național, și justificată de utopiile neoconservatoare, iar nu de realismul politic, care, în condițiile date, este sortită eșecului.


NODUL KOSOVAR ÎN FOARFECA AMERICANO-GERMANĂ

 

Dintre prioritățile politicii externe anunțate de administrația Biden, de departe cea asupra căreia se poate stabili o cooperare între Washington și Berlin este cea care vizează Balcanii de Vest; respectiv închiderea problemei kosovare prin recunoașterea internațională a statului Kosovo.

Miza nu este imensă (ca să nu spun că nu mai este reală / actuală) nici pentru SUA nici pentru Germania. Tăierea nodului kosovar îi oferă, însă, Președintelui Biden posibilitatea de a arăta un exemplu de succes al politicii promise de el privind resuscitarea alianței transatlantice, iar cancelarului Merkel, aflat în ultimul său an de guvernare, șansa de a lăsa o moștenire geopolitică mai puțin controversată, precum și de a ascunde refuzul ofertei americane referitoare la revenirea Americii la rolul de „lider al lumii libere”, sub fardul unei cooperări geopolitice minimale. Prin conlucrarea dintre „imperiul necesar” (SUA) cu „imperiul prietenos” (Europa germană) în ruinele Balcanilor de Vest se stabilește noua paradigmă a alianței euro-atlantice caracterizată de subsidiaritate (se apelează la ea doar dacă altfel nu se poate) și de accesorialitate (este destinată prioritar implementării strategiilor periferice).

Pe această linie, Casa Albă se zice a fi conceput trei alternative – toate proaste, potrivit experților – pentru a se ajunge la recunoașterea Kosovo: 1. Acordarea unor compensații economice în folosul Serbiei, în contextul integrării ei în UE (evident că nici nu se pune problema ca UE să plătească pentru fanteziile americane, mai cu seamă atunci când ele vin prea târziu și oferă prea puțin); 2. Crearea unor regiuni autonome administrate de sârbi în Kosovo, cu compensare prin crearea unor regiuni similare administrate de albanezi în Serbia (evident că nimeni nu poate agrea constituirea de state în state, aptă doar a face dintr-o pace iluzorie o serie nesfârșită de punți de la un război la altul); 3. Realizarea unor schimburi de teritorii între Kosovo și Serbia, în așa fel încât sârbii kosovari să redevină cetățeni sârbi, iar albanezii sârbi să devină cetățeni kosovari (soluție „reîncălzită” în speranța nu prea inteligentă că ceea ce a eșuat în trecut va reuși acum).

Dacă asemenea idei nu au cum fi digerate la Berlin sau la Bruxelles, ceea ce a obținut, însă, acordul liderilor american și german a fost teza că pentru a face din Kosovo un membru deplin al comunității internaționale – evitându-se soluția unei Albanii Mari (contemplată, în forma unei confederații albano-kosovare, în anumite cercuri politice de la Priștina) care riscă să arunce iarăși în aer butoiul de pulbere sud-est european, mai ales în condițiile escaladării neo-otomanismului în Turcia – este imperios necesar ca toate statele membre ale UE să îl recunoască. Și aici intră în scenă România (alături de Spania, Slovacia, Grecia și Cipru).

Așadar, asupra României urmează să se facă presiuni pentru recunoașterea Kosovo și pentru a vota la Bruxelles în favoarea eventualei sancționări a Serbiei (vecine și ortodoxe), în cazul previzibilului refuz al Belgradului de a accepta vreuna dintre cele trei „soluții” americane. (Cu instinctul său de animal politic, anterior, Președintele Traian Băsescu a știut să reziste unor asemenea cereri, spre a nu-și pune națiunea în cap și a evita complicații în Transilvania.) Acestora li se vor adăuga vechile presiuni pentru susținerea Ucrainei (inclusiv în ceea ce privește politicile sale anti-minoritare) în conflictul său cu Rusia și participarea la războiul (fie el ideologic fie comercial fie ambele) dintre SUA și China. Cum va ieși diplomația dâmbovițeană din această încercuire nici nu mai are rost să speculăm. Să constatăm doar că lațul se strânge, iar ulciorul nu poate merge la infinit singur la apă.

Speranța cu privire la evitarea unui nou cataclism geopolitic în Balcani și la Gurile Dunării se găsește altundeva decât în capitalele statelor direct implicate. Pe de o parte, fiind vorba despre o colaborare euro-americană mai mult cu caracter coregrafic, protagoniștii nu își vor da prea mult silința să insiste, dacă vor întâmpina o minimă rezistență din partea actorilor locali. Pe de altă parte, în timp ce anul 2021 îi va impune doamnei Merkel concentrarea atenției asupra succesiunii interne (în septembrie vor avea loc, în Germania, alegeri parlamentare, în condițiile în care partidele curentului democratic principal nu se simt deloc bine, iar cele de extremă stângă și dreaptă sunt în creștere), el îi va cere domnului Biden concentrarea atenției asupra fracturilor interne (provocate, printre altele, de lupta dintre covidocrație și democrație, dintre globalism și suveranism, dintre integrarea și segregarea rasială, dintre progresismul neo-marxist și conservatorismul neo-fascist, dintre corectitudinea culturală și identitatea națională). Cu atâtea pe cap, este probabil ca atât Angela Merkel cât și Joe Biden să uite atât de Balcanii de Vest cât și de Europa de Est.

Ceea ce nu va face, însă, viața statelor de aici mai ușoară. Din nefericire, popoarele lor au dovedit că pot să moară pentru libertate, dar nu știu să trăiască în libertate.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
Real vorbind, Ucraina duce lipsă de armament: Zelenski califică întârzierile legate de furnizare drept ,,cea mai mare tragedie a războiului''
Planul rus de Pace include ”împărțirea” celor 4 regiuni ucrainene, anexate deja de Rusia. Ce mai conține propunerea Kremlinului trimisă Statelor Unite
Deși dețin aproape jumătate dintre portavioanele lumii, SUA nu au suficiente astfel de nave pentru a face față crizelor globale
Armenia, aliat tradițional al Rusiei, declară că e pregătită pentru un parteneriat strategic cu SUA
Forțele Aeriene ale SUA vor aduce avioane de luptă F-15EX și F-35 în Japonia: Planul vizează, în special, prezența permanentă americană în regiunea Indo-Pacific
Petr Pavel: Rusia nu este interesată de negocieri de pace, deoarece încă mai crede că-și poate atinge obiectivele în Ucraina prin forța militară
Pentru a furniza sisteme de apărare aeriană și mai multă muniţie, SUA anunță un nou pachet de ajutor de 2,3 miliarde de dolari pentru Ucraina
Senatoarea Nicoleta Pauliuc, preşedinta Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Senatul României /// Colaj @DefenseRomania
EXCLUSIV
Trei avantaje imediate pentru repornirea motoarelor industriei de apărare și o perspectivă de securitate națională: hope for the best, prepare for the worst
Planul lui Trump privind NATO: SUA își păstrează umbrela nucleară peste Europa și forțele navale, dar o parte din forțele terestre vor fi responsabilitatea Europei
Ucraina nu este pregătită să facă compromisuri cu Rusia, dar este dispusă să asculte orice sfat despre cum să se realizeze o „pace justă” în război
Ucrainei i se va permite să lanseze rachete la o distanță mai mare dacă Rusia încearcă să extindă frontul
Generalul Petraeus despre factorii care influențează războiul dintre Ucraina și Rusia: Tehnologia face diferenţa, iar aliații occidentali sunt prea lenți în a ajuta Kievul
Sume uriașe continuă să fie investite în armamentul nuclear. Israelul rămâne la politica de ambiguitate nucleară
Dacă Ucraina nu reuşeşte să obţină superioritatea aeriană, Rusia ar putea câștiga războiul: Un grup de general americani recomandă o schimbare de strategie
Serviciile britanice de informații semnalează "încă o modalitate inventivă" de recrutare în cadrul armatei aplicată de autoritățile ruse
Cum ar arăta azi un război împotriva Rusiei? Gen. Breedlove: Am așteptat ani invazia rusă prin Coridorul Fulda. Revenim la tacticile de luptă de odinioară
Finlanda permite Statelor Unite să utilizeze 15 dintre bazele sale militare: Forțelor americane vor putea desfăşura aici tehnică militară grea
"Susținem politica ușilor deschise a NATO". Departamentul de Stat cu privire la declarația lui Zelenski privind aderarea Ucrainei
Ucraina ar trebui să poată folosi armele pe care le primește împotriva țintelor militare aflate pe teritoriul Rusiei
Analiștii occidentali se gândesc la ce ar putea însemna pentru Europa înfrângerea Ucrainei în război: Reconcilierea cu "noua Rusie" va deveni "absolut nerealistă"
Frontul din Ucraina, descris în trei cuvinte: O vară sângeroasă. Care e situația actuală după ce Ucraina a oprit ofensiva rusă în Harkov
A început echiparea celei mai importante facilități construite de NATO în ultimii 30 de ani - Baza militară din orașul polonez Powidz
Pentagonul răspunde amenințărilor Rusiei referitoare la operațiunile americane cu drone deasupra Mării Negre: Continuăm să zburăm
NATO dislocă avioane AWACS deasupra Poloniei pentru a monitoriza Ucraina și activitatea militară a Rusiei
Volodimir Zelenski schițează un model acceptabil de negociere cu Rusia: Orice altă formă de negocieri pentru pace nu ar pune capăt războiului
Rusia intenționează să reia producția de rachete balistice nucleare cu rază medie și scurtă de acțiune
Un ''NATO exclusiv european'' are puterea de a rezista pe termen lung? Cât de importantă este de fapt prezenta militară americană în Europa
Theodor Steolojan și Traian Băsescu în 2004. Photo source: Agerpres
EXCLUSIV
„Dragă Stolo”, ca lecție pentru Joe. E ultima șansă, în ultimul minut al celui de-al 12-lea ceas
Ca să nu repete episodul Leopard din 2023, avioanele F-16 vor fi ”blindate” înainte de a ajunge, vara asta, în Ucraina
În Statele Unite se discută posibilitatea de a permite contractorilor militari privați americani să lucreze direct în Ucraina: Mentenanţa avioanelor F-16, unul dintre obiectivele de activitate

Ştiri Recomandate

Urmarile atacului ucrainean cu rachete asupra bazei ruse Saky: Rușii deplâng lipsa adăposturilor pentru aeronave
Marea Britanie și Germania au în vedere construirea de rachete cu rază lungă pentru a contracara amenințarea nucleară a lui Putin
Lockheed Martin, mesaj la absolvirea primei serii de piloți români de la Centrul European de instruire F-16: Această realizare îmbunătățește capacitățile de apărare aeriană ale României
"Războiul se oprește imediat": Fost secretar de stat al SUA anticipează "planul de pace" al lui Trump pentru Ucraina
O dronă navală necunoscută a fost găsită în largul coastelor Turciei din Marea Neagră (Foto/Video)
Încă un nume greu din Ministerul Apărării a fost arestat în Rusia. Dmitri Bulakov a ocupat funcția de adjunct al ministrului timp de 14 de ani
Sistemele Gepard ale României nu au doborât dronele rusești deasupra Ucrainei. MApN, reacție după o dezinformare masivă preluată internațional
"Aceasta este o amenințare la adresa securității Statelor Unite". SUA comentează interceptarea avioanelor de luptă rusești și chinezești
Armata ungară a primit oficial primul Lynx KF41. România încă se pregătește de licitația MLI
Moment istoric pentru România: Avem oficial primii piloți români de F-16 instruiți în țară. F-urile norvegiene vor veni în „cascadă” anul acesta și anul viitor
Rusia va fi forțată să își reducă atacurile într-o lună și jumătate, afirmă un comandant ucrainean
Ucraina a lovit cu rachete ATACMS o stație radar și aerodromul Saki în Crimeea. Apărarea antiaeriană „modernă” rusă nu a făcut față tuturor ATACMS
Economia Coreei de Nord s-a redresat semnificativ datorită comerțului cu arme cu Rusia
Paradoxul românesc: La ce se construiește aici suntem a patra putere ca industrie navală din Europa, dar România nu are nicio navă de luptă modernă
Rețeaua feroviară de mare viteză a Franței, paralizată de atacuri de sabotaj asupra cablurilor de semnalizare, în ziua deschiderii Jocurilor Olimpice
Rusia își întărește prezența navală în Mediterană. Fregata Amiral Gorshkov a traversat Strâmtoarea Gibraltar și se îndreaptă spre Algeria
Putin a propus Chinei o alianță militară a Eurasiei, de tip NATO, alianță condusă de Rusia și China
Rușii au forțat ruperea frontului cu un atac rar de manual la nivel de batalion, oprit de ucraineni (Video). După ce au pierdut 30% din tehnică, rușii s-au retras
Ungaria aduce influența Chinei comuniste la granițele României. În mare liniște, Orban a luat de la chinezi cel mai mare împrumut din istoria Ungariei
Instructorii occidentali sunt ținta noastră legitimă, a spus reprezentantul Rusiei la ONU
Cum vrea să ocupe China, în lupta pentru supremație globală cu SUA, rolul de lider în menținerea păcii mondiale
Deși avionul Su-75 nu e nici măcar la stadiul de prototip, Rusia presează una din primele 5 puteri militare să-l cumpere. Cu șanse reduse de reușită
„Zeus Lightning II”: Grecia a semnat pentru F-35, urmează România. Câteva diferențe între F-35 pentru România și F-35 grecesc
Trump spune că în cazul în care fi asasinat la ordinul iranienilor, speră că SUA „vor șterge Iranul de pe fața Pământului”
Generalul Vlad, șeful Armatei: Sistemul antiaerian al României e foarte bun. Resturile de drone căzute, distruse probabil de ucraineni
Damen a livrat nava HUNAIN către Forțele Navale ale Marinei Pakistaneze, în România (Foto). Construcția a avut loc la Galați
Iohannis mai are timp o lună dacă va dori să fie propunerea României de comisar european. Ursula von der Leyen a cerut două nume
Ministerul Apărării Naţionale anunţă că forțele ruse au reluat seria de atacuri cu drone asupra infrastructurii portuare din Ucraina
Departamentul de Stat al SUA comentează declarațiile Chinei privind disponibilitatea Ucrainei pentru discuții cu Rusia
Scholz: Rusia trebuie să pună capăt războiului cu Ucraina dacă vrea ca SUA să nu desfăşoare rachete Tomahawk în Germania
„Au o strategie excelentă, trebuie doar să continue să o aplice” – general NATO despre acțiunile ucrainenilor în război
Cooperarea dintre un sistem HIMARS și un UAV a dus la distrugerea unui sistem rusesc Pantsir (Foto/Video)
pixel