Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
“Bătrânele” avioane sovietice An-2 pot fi întrebuințate în calitate de drone kamikaze
Forțele aeriene
Data publicării:
Militarii azeri modifică avioanele An-2 pe care le au la dispoziție pentru a le transforma în arme de precizie fără pilot. Potrivit surselor cotidianului rus Izvestia, familiarizate cu situația din regiune, în acest scop, biplanele sunt încărcate cu combustibil suplimentar și explozivi și trimise în pozițiile inamice.

Potrivit interlocutorilor redacției, aeronavele vechi sunt echipate cu unități de comandă și cu cel mai simplu pilot automat, care utilizează navigația prin satelit. Drept urmare, un astfel de dispozitiv poate zbura de-a lungul unei rute programate și poate ataca țintele staționare.

DefenseRomania a scris încă de săptămâna trecută că forțele azere au transformat mai multe avioane de producţie sovietică AN-2, pe care le-au scos din uz în urmă cu ceva ani, în ’’drone momeală’’ pe care care le folosesc în zona de conflict din Nagorno-Karabakh. Forțele azere folosesc biplanul AN-2 pe post de dronă momeală pentru a descoperii locul în care sistemele antiaeriene ale armatei armene sunt poziţionate.

Autoritățile de la Baku infirmă aceste informații, deși nu neagă utilizarea altor tipuri de drone. Potrivit experților, puterea distructivă a dronelor bazate pe An-2 poate fi comparabilă cu cea a rachetelor de croazieră, dar dimensiunea și viteza de deplasare lentă fac din aeronavă o țintă ușoară pentru orice sistem de apărare aeriană.

 

În zona de conflict

 

După cum au precizat sursele Izvestia, de la reluarea confruntărilor din  zona de conflict din Nagorno Karabah, cel puțin cinci avioane An-2 modernizate au fost doborâte când încercau să străpungă linia frontului. Potrivit acestora, două astfel de aeronave au fost distruse luni, 12 octombrie.

Ministerul Apărării din Armenia a furnizat imagini video despre căderea celor două An-2 în flăcări, care s-au prăbușit la sol, unul lângă altul și aproape simultan. Ca și în cazurile anterioare de distrugere a unor astfel de aeronave în zona de conflict, echipajul nu a sărit din acestea cu parașutele. În prima săptămână de la reluarea luptelor, un videoclip a arătat distrugerea a încă trei avioane de acest tip peste linia frontului. Jurnaliștii care au examinat epavele biplanelor nu au găsit cadavrele piloților în ele.

Izvestia a trimis o cerere către Ministerul Apărării din Armenia cu privire la numărul total de An-2 ale Azerbaidjanului doborâte și cu întrebarea dacă acestea au provocat daune. Deocamdată, nu a fost primit niciun răspuns.

Centrul unic de informare din Nagorno Karabah a anunțat numai că aproximativ 18 avioane inamice au fost doborâte, fără a specifica tipurile acestora. Deși anterior au apărut informații despre distrugerea unor avioane de atac Su-25 și de vânătoare MiG-29 ale Azerbaidjanului, toate resturile înregistrate sau fotografiate aparțin dronelor și avioanelor An-2.

Azerbaidjanul nu recunoaște pierderea avioanelor Antonov și nici a altor tipuri de aeronave. Încă de la începutul conflictului, pe 27 septembrie, oficialii de la Baku nu au furnizat niciodată informații cu privire la numărul de soldați uciși sau echipamente pierdute.

Șeful Serviciului de presă al Ministerului Apărării din Azerbaidjan, Vagif Dargahli, a acuzat luni partea armeană că falsifică videoclipurile accidentelor avioanelor An-2 „folosind grafică și animație” și a precizat că toate dronele țării sale „sunt în siguranță și sunt în formație de luptă”.

În același timp, Azerbaidjanul nu ascunde utilizarea masivă în luptă a dronelor kamikaze Harop și a muniției Orbiter fabricate de Israel, precum și a dronelor de atac turcești Bayraktar. Departamentul militar al țării a publicat adesea imagini despre distrugerea trupelor inamice și a echipamentelor militare ale acestuia.

Imagini prin satelit cu aerodromul din orașul Yevlakh din Azerbaidjan au arătat mai mult de 60 de avioane An-2 în aceeași culoare albă, la fel cu cea a biplanelor doborâte. De acolo, sunt doar aproximativ 50 de kilometri până la zona de luptă. Dar acest aerodrom nu este inclus în numărul bazelor Forțelor Aeriene din Azerbaidjan.

Izvestia a trimis o cerere și către Ministerul Apărării din Azerbaidjan despre avioanele An-2 în funcțiune și folosirea lor într-o versiune fără pilot. Nici din partea acestuia nu a fost primit niciun răspuns.

 

Aproximativ 18.000 de avioane An-2

„Astăzi, avionul An-2 este în stare să zboare ca o dronă kamikaze israeliană. Azerbaidjanul a moștenit zeci de astfel de aeronave din URSS, în principal în versiuni civile. Resursa majorității avioanelor a fost epuizată de mult timp, iar astfel de aeronave nu mai pot fi utilizate. Așadar, ideea de a le elimina în acest fel este de înțeles. Chiar dacă nu străpung sistemul de apărare antiaeriană al inamicului, îl vor forța pe acesta să reacționeze, să consume muniție și să-și dezvăluie pozițiile. Atunci dronele mai moderne vor lovi. Iar în cazul unei lovituri reușite asupra țintei, cu avioanele An-2 transformate în drone kamikaze, efectul va fi comparabil cu cel al unei rachete balistice sau de croazieră serioase”, a declarat pentru Izvestia istoricul militar Dmitry Boltenkov.

„În timpul URSS, avioanele de vânătoare MiG-15 și MiG-21, care erau scoase din serviciu, erau transformate masiv în ținte controlate prin radio. Ca urmare, nu este nimic imposibil în transformarea avioanelor An-2 în drone kamikaze. Mai ales că electronica modernă face această sarcină și mai ușoară. În Siria, militanții au încercat în mod repetat să străpungă apărarea bazei aeriene ruse de la Khmeimim cu drone artizanale, cu un sistem simplu de navigație și control”, a reamintit expertul.

O încercare de a transforma aeronava An-2 într-un avion de transport fără pilot a fost întreprinsă anterior de compania chineză China Aerospace Science and Technology Corporation. Aceasta a actualizat o versiune licențiată a unei drone produse în China sub denumirea de Y5. Biplanul a decolat în 2018, iar în luna august a acestui an a efectuat primul său zbor comercial în Mongolia Interioară (Regiunea Autonomă a Chinei).

Biplanul ușor de transport An-2, denumit  în limba rusă Аннушка (Annușka), кукуру́зник (câmp de porumb) sau Дырдолет (Dîrdolet), a fost produs de industria aeronautică începând din anul 1947. Acesta a intrat în Cartea Recordurilor Guinness ca fiind singurul avion produs peste 60 de ani la rând.

În URSS, Polonia și China, au fost produse peste 18.000 de avioane de acest tip. Peste o mie dintre ele sunt încă în funcțiune în întreaga lume, în principal în Rusia.

Avionul ridică în aer 1,5 tone de marfă. Plafonul său de zbor este de 4.500 de metri, iar viteza maximă nu depășește 258 km / h. Avioanele Antonov au fost folosite activ în întreaga URSS și în țările din tabăra socialistă pentru transportul local de pasageri și mărfuri în zone greu accesibile, pentru lucrări agricole sau pentru livrări poștale. Au fost exportate în 26 de țări ale lumii.

În versiunea de transport pasageri, poate deplasa până la 12 persoane pe o distanță de 1.000 km. Aeronava are caracteristici de decolare și aterizare extrem de ridicate. Aceasta are nevoie de o bandă scurtă, neamenajată, de numai 500 m.

În versiunile militare, An-2 a fost folosit pentru cercetare, comunicații și livrarea de mărfuri către locuri neamenajate. Au existat și versiuni care puteau folosi bombe cu greutatea de până la 250 kg sau blocuri pentru rachete nedirijate. Avionul a luat parte la zeci de conflicte armate din întreaga lume. În Rusia, este folosit încă pentru pregătirea inițială a parașutiștilor în efectuarea salturilor cu parașuta.

 

 

 

 

 

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian
"Puffy Neptune". Ucraina prezintă varianta 3 a rachetei de croazieră care a distrus nava Moskva

Ştiri Recomandate

Războiul din Ucraina capătă valențe noi: Militarii ucraineni cresc frecvențele de operare a dronelor, iar mijloacele rusești de război electronic sunt adaptate pentru combaterea acestora
„Vă vedem, știm ce faceți”: Marea Britanie răspunde agresivității rusești după o creștere alarmantă de 30% a incursiunilor navale și a bruiajului electronic
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
EXCLUSIV
Adio, pace pe repede-înainte! Statele Unite au realizat că nu pot livra Rusiei o Ucraină „pe tavă” până la Ziua Recunoștinței
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Azi are loc ședința CSAT care rescrie securitatea României: Miza accesării fondurilor europene SAFE și conceptul de „independență solidară” propus de președinte
Europa ripostează la Geneva. Contrapropunerea oficială care demontează „Planul în 28 de puncte” al SUA și schimbă total datele problemei pentru Ucraina
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Pace din Ucraina, în etapa bătăliei din birouri. Europa vrea o ofensivă diplomatică asupra echipei lui Trump pentru a relaxa predarea Donbasului către ruși
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Marco Rubio contrazice doi senatori bipartizani și spune că planul de pace pentru Ucraina a fost elaborat de SUA, nu primit din Rusia
Premieră militară istorică: O dronă ucraineană FPV a doborât în Rusia un elicopter Mi-8, lovind de sus în elice (Video). Vânătorul a devenit pradă
Mesaj din Duma rusă: Planul de pace propus de SUA trebuie respins. Războiul poate fi rezolvat doar prin victorie clară pe front și capitularea Ucrainei
Polonia, surprinsă că e menționată de două ori în planul de pace pentru Ucraina, deși nu a fost consultată. Inclusiv în garanțiile inspirate din Articolul 5
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Majoritatea germanilor susțin convocarea tinerilor pentru o evaluare a serviciului militar
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
JD Vance a anunțat principalii trei termeni ai acordului de pace dintre Ucraina și Rusia. Vicepreședintele SUA i-a criticat pe cei care au atacat planul
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Centrul analizei geostrategice s-a mutat la Constanța săptămâna aceasta: Dezbatere internațională de anvergură privind strategia UE la Marea Neagră
O Ucraină înarmată, înfrântă și cu sentimentul trădării, ținută la granița Europei?
Falia dintre SUA și Europa privind „impunerea păcii” în Ucraina
În plin scandal de corupție în Ucraina, Zelenski a anunțat că a ordonat un audit în sectorul apărării
Se înmulțesc semnele lovirii iminente a Venezuelei: Portavionul USS Gerald R. Ford e „pe poziții” iar SUA avertizează avioanele de linie privind survolul Venezuelei
Ucraina începe să negocieze cu SUA în Elveția planul de pace al lui Trump
Președintele Nicușor Dan anunță finalul dezbaterii privind Strategia de Apărare a României. Aceasta va suferi unele modificări după propunerile trimise
Rușii atacă masiv Ucraina, România ridică F-16, scenariu ce se repetă aproape în fiecare noapte. De data aceasta drona nu a mai intrat în spațiul României
Putin spune că Rusia a primit planul de pace al SUA și amenință Ucraina cu înfrângerea militară totală dacă nu se va așeza la masă. Prima reacție și de la NATO
pixel