Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
“Bătrânele” avioane sovietice An-2 pot fi întrebuințate în calitate de drone kamikaze
Forțele aeriene
Data publicării:
Militarii azeri modifică avioanele An-2 pe care le au la dispoziție pentru a le transforma în arme de precizie fără pilot. Potrivit surselor cotidianului rus Izvestia, familiarizate cu situația din regiune, în acest scop, biplanele sunt încărcate cu combustibil suplimentar și explozivi și trimise în pozițiile inamice.

Potrivit interlocutorilor redacției, aeronavele vechi sunt echipate cu unități de comandă și cu cel mai simplu pilot automat, care utilizează navigația prin satelit. Drept urmare, un astfel de dispozitiv poate zbura de-a lungul unei rute programate și poate ataca țintele staționare.

DefenseRomania a scris încă de săptămâna trecută că forțele azere au transformat mai multe avioane de producţie sovietică AN-2, pe care le-au scos din uz în urmă cu ceva ani, în ’’drone momeală’’ pe care care le folosesc în zona de conflict din Nagorno-Karabakh. Forțele azere folosesc biplanul AN-2 pe post de dronă momeală pentru a descoperii locul în care sistemele antiaeriene ale armatei armene sunt poziţionate.

Autoritățile de la Baku infirmă aceste informații, deși nu neagă utilizarea altor tipuri de drone. Potrivit experților, puterea distructivă a dronelor bazate pe An-2 poate fi comparabilă cu cea a rachetelor de croazieră, dar dimensiunea și viteza de deplasare lentă fac din aeronavă o țintă ușoară pentru orice sistem de apărare aeriană.

 

În zona de conflict

 

După cum au precizat sursele Izvestia, de la reluarea confruntărilor din  zona de conflict din Nagorno Karabah, cel puțin cinci avioane An-2 modernizate au fost doborâte când încercau să străpungă linia frontului. Potrivit acestora, două astfel de aeronave au fost distruse luni, 12 octombrie.

Ministerul Apărării din Armenia a furnizat imagini video despre căderea celor două An-2 în flăcări, care s-au prăbușit la sol, unul lângă altul și aproape simultan. Ca și în cazurile anterioare de distrugere a unor astfel de aeronave în zona de conflict, echipajul nu a sărit din acestea cu parașutele. În prima săptămână de la reluarea luptelor, un videoclip a arătat distrugerea a încă trei avioane de acest tip peste linia frontului. Jurnaliștii care au examinat epavele biplanelor nu au găsit cadavrele piloților în ele.

Izvestia a trimis o cerere către Ministerul Apărării din Armenia cu privire la numărul total de An-2 ale Azerbaidjanului doborâte și cu întrebarea dacă acestea au provocat daune. Deocamdată, nu a fost primit niciun răspuns.

Centrul unic de informare din Nagorno Karabah a anunțat numai că aproximativ 18 avioane inamice au fost doborâte, fără a specifica tipurile acestora. Deși anterior au apărut informații despre distrugerea unor avioane de atac Su-25 și de vânătoare MiG-29 ale Azerbaidjanului, toate resturile înregistrate sau fotografiate aparțin dronelor și avioanelor An-2.

Azerbaidjanul nu recunoaște pierderea avioanelor Antonov și nici a altor tipuri de aeronave. Încă de la începutul conflictului, pe 27 septembrie, oficialii de la Baku nu au furnizat niciodată informații cu privire la numărul de soldați uciși sau echipamente pierdute.

Șeful Serviciului de presă al Ministerului Apărării din Azerbaidjan, Vagif Dargahli, a acuzat luni partea armeană că falsifică videoclipurile accidentelor avioanelor An-2 „folosind grafică și animație” și a precizat că toate dronele țării sale „sunt în siguranță și sunt în formație de luptă”.

În același timp, Azerbaidjanul nu ascunde utilizarea masivă în luptă a dronelor kamikaze Harop și a muniției Orbiter fabricate de Israel, precum și a dronelor de atac turcești Bayraktar. Departamentul militar al țării a publicat adesea imagini despre distrugerea trupelor inamice și a echipamentelor militare ale acestuia.

Imagini prin satelit cu aerodromul din orașul Yevlakh din Azerbaidjan au arătat mai mult de 60 de avioane An-2 în aceeași culoare albă, la fel cu cea a biplanelor doborâte. De acolo, sunt doar aproximativ 50 de kilometri până la zona de luptă. Dar acest aerodrom nu este inclus în numărul bazelor Forțelor Aeriene din Azerbaidjan.

Izvestia a trimis o cerere și către Ministerul Apărării din Azerbaidjan despre avioanele An-2 în funcțiune și folosirea lor într-o versiune fără pilot. Nici din partea acestuia nu a fost primit niciun răspuns.

 

Aproximativ 18.000 de avioane An-2

„Astăzi, avionul An-2 este în stare să zboare ca o dronă kamikaze israeliană. Azerbaidjanul a moștenit zeci de astfel de aeronave din URSS, în principal în versiuni civile. Resursa majorității avioanelor a fost epuizată de mult timp, iar astfel de aeronave nu mai pot fi utilizate. Așadar, ideea de a le elimina în acest fel este de înțeles. Chiar dacă nu străpung sistemul de apărare antiaeriană al inamicului, îl vor forța pe acesta să reacționeze, să consume muniție și să-și dezvăluie pozițiile. Atunci dronele mai moderne vor lovi. Iar în cazul unei lovituri reușite asupra țintei, cu avioanele An-2 transformate în drone kamikaze, efectul va fi comparabil cu cel al unei rachete balistice sau de croazieră serioase”, a declarat pentru Izvestia istoricul militar Dmitry Boltenkov.

„În timpul URSS, avioanele de vânătoare MiG-15 și MiG-21, care erau scoase din serviciu, erau transformate masiv în ținte controlate prin radio. Ca urmare, nu este nimic imposibil în transformarea avioanelor An-2 în drone kamikaze. Mai ales că electronica modernă face această sarcină și mai ușoară. În Siria, militanții au încercat în mod repetat să străpungă apărarea bazei aeriene ruse de la Khmeimim cu drone artizanale, cu un sistem simplu de navigație și control”, a reamintit expertul.

O încercare de a transforma aeronava An-2 într-un avion de transport fără pilot a fost întreprinsă anterior de compania chineză China Aerospace Science and Technology Corporation. Aceasta a actualizat o versiune licențiată a unei drone produse în China sub denumirea de Y5. Biplanul a decolat în 2018, iar în luna august a acestui an a efectuat primul său zbor comercial în Mongolia Interioară (Regiunea Autonomă a Chinei).

Biplanul ușor de transport An-2, denumit  în limba rusă Аннушка (Annușka), кукуру́зник (câmp de porumb) sau Дырдолет (Dîrdolet), a fost produs de industria aeronautică începând din anul 1947. Acesta a intrat în Cartea Recordurilor Guinness ca fiind singurul avion produs peste 60 de ani la rând.

În URSS, Polonia și China, au fost produse peste 18.000 de avioane de acest tip. Peste o mie dintre ele sunt încă în funcțiune în întreaga lume, în principal în Rusia.

Avionul ridică în aer 1,5 tone de marfă. Plafonul său de zbor este de 4.500 de metri, iar viteza maximă nu depășește 258 km / h. Avioanele Antonov au fost folosite activ în întreaga URSS și în țările din tabăra socialistă pentru transportul local de pasageri și mărfuri în zone greu accesibile, pentru lucrări agricole sau pentru livrări poștale. Au fost exportate în 26 de țări ale lumii.

În versiunea de transport pasageri, poate deplasa până la 12 persoane pe o distanță de 1.000 km. Aeronava are caracteristici de decolare și aterizare extrem de ridicate. Aceasta are nevoie de o bandă scurtă, neamenajată, de numai 500 m.

În versiunile militare, An-2 a fost folosit pentru cercetare, comunicații și livrarea de mărfuri către locuri neamenajate. Au existat și versiuni care puteau folosi bombe cu greutatea de până la 250 kg sau blocuri pentru rachete nedirijate. Avionul a luat parte la zeci de conflicte armate din întreaga lume. În Rusia, este folosit încă pentru pregătirea inițială a parașutiștilor în efectuarea salturilor cu parașuta.

 

 

 

 

 

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Mai multe avioane F-16 ajung în Ucraina: Un impuls de putere dat forţelor aeriene ucrainene în contextul escaladării conflictului declanşat de Rusia
Ucraina are Mirage și F-16, viitoarea ei coloană vertebrală, dar un alt avion s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei. E însă suspendat transferul
Atac de precizie efectuat de ucraineni în Kursk (Video): Un avion MiG-29 lovește cu o bombă AASM Hammer locul de unde ruşii lansau drone
NATO aduce cercetarea aeriană mai aproape de granițele Rusiei: În această vară, va fi testată lansarea dronelor strategice de la o bază militară din Finlanda
Provocări pe cerul european: Avioane de luptă poloneze au interceptat un bombardier rus Su-24 care efectua „manevre periculoase”. Rusia nu se mai ascunde și testează zilnic Alianța
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?
O dronă NATO RQ-4D ar fi pierdut legătura cu baza în timp ce zbura în Marea Neagră. Rușii se laudă că ar fi fost „ajutată” de Armata rusă
Rușii merg la intimidare: Două bombardiere Tu-95MS au patrulat cu armament la bord, deasupra Mării Barents
Bază militară norvegiana Boda va găzdui un nou centru de comandă aeriană NATO, consolidând prezența aliată în Nordul Îndepărtat
Uite avionul, nu e avionul: După ce unda de șoc a anunțului noului avion de luptă F-55 a trecut, în SUA s-a așternut liniștea
Încă o țară din Flancul Estic vrea sisteme cu rază lungă împotriva rachetelor balistice rusești. În afară de PATRIOT, opțiunile sunt limitate
Ucraina discută despre sistemele Patriot cu oficialii companiei Raytheon: Suntem gata să investim în acest domeniu
„Connecting F-35”. Mai mult decât un avion: Un alt F-35 non-american, care a decolat din SUA, a partajat în zbor date clasificate
S-a copiat 1:1 până și racheta aer-aer americană AIM-120, tocmai lansată dintr-un MiG-29. Și nu China a copiat-o, surprinzător
Forțele Aeriene ale Ucrainei au confirmat pierderea unui avion F-16 şi oferă noi detalii: În timpul unei misiuni de luptă, pilotul a doborât trei ţinte inamice
Situaţia de securitate de la Marea Neagră, revine în atenţia SUA: După 11 luni de absență, dronele americane de cercetare RQ-48 Global Hawk au revenit 
Ucraina se concentrează pe F-16 și Gripen, un stat european scoate din joben avioane MiG-29 cărora aviația militară ucraineană nu le-ar spune „nu”
Pentagonul vrea să accelereze achiziția de F-35, loturile 18 și 19 totalizând circa 300 de avioane. F-urile 35 ale României ar putea fi printre acestea?
De ce a fost amânat un survol la joasă altitudine al unui bombardier american B-52, într-un stat aliat aflat în coasta Rusiei
Calitate dovedită în luptă? Succesul J-10C și rachetelor PL-15 împotriva Rafale ar putea propulsa vânzările de arme ale Chinei
Rusia pune România în capul listei scurte unde avioane Rafale franceze cu arme nucleare ar putea ajunge. Din două motive România ar fi „favorită”
Ucraina confirmă pierderea unui F-16 după ce acesta a distrus trei ținte rusești. Câte F-uri au pierdut ucrainenii de la aruncarea lor în luptă
Nu iese fum fără foc: În telenovela avionului Rafale doborât în premieră de un J-10 de producție chineză, India recunoaște „pierderi”. Dar doar atât
Rebelii houthi au încercat să-şi măsoare forţa cu aviaţia militară a SUA: „Aproape au lovit” avioane F-16 şi F-35 americane în tipul Operation Rough Rider

Ştiri Recomandate

Sisteme antiaeriene IRIS-T și producție comună de drone. Germania preia frâiele înarmării Ucrainei
Germania, la răscruce. Merz confirmă discuțiile cu Franța privind o „umbrelă nucleară europeană”, dar precizează că e vorba despre o perspectivă îndepărtată
Un Su-34 în minus. Bombardierul rusesc s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament, în regiunea Nijni Novgorod
Trump nu exclude posibilitate ca Musk să fie deportat și îl amenință direct pe miliardar: Am putea pune DOGE pe Elon
Reconcilierea turco-kurdă, faza a doua: PKK depune armele
"S-a auzit un bâzâit; după 5 minute, explozii". Noile drone ucrainene au lovit la 1.300 de km. Ținta, fabrica Kupol de drone și sisteme antiaeriaene Tor și Osa
Armata ucraineană deține în continuare un cap de pod în Kursk, pe teritoriul Rusiei: Agresorul rus își folosește cele mai bune brigăzi în această direcție
Continuă tensiunile diplomatice dintre Moscova și Baku. Ultimul episod: Azerii reținuți în Rusia au murit torturați
Atlantic Council deschide un birou regional și în România pentru a promova cooperarea transatlantică în domenii strategice
Veriga slabă a NATO? România plătește milioane de euro către CFR Marfă pentru transport militar pe linii învechite
Norvegia trimite în Polonia avioanele sale F-35 | Au o singură misiune: să formeze un scut aerian deasupra celui mai important nod logistic din Europa
Forțele Armate ale Ucrainei au lansat un atac cu rachete asupra regiunii ocupate Donețk: Atacul ar fi servit drept ,,botez al focului'' pentru o nouă rachetă
România va avea noi sisteme antiaeriene. Israelienii de la Rafael, câștigătorii licitației pentru SHORAD-VSHORAD?
Rusia lasă impresia că are puterea să se refacă după atacul ucrainean ,,Pânza de Păianjen”: Complexul militar industrial, pus să producă bombardiere strategice
HIMARS devine hipersonic: Ce este proiectul Blackbeard Ground Launch (GL) la care U.S. Army lucrează deja?
Din conversațiile interceptate de SUA rezultă că oficialii iranieni par surprinși de intensitatea sub așteptări a atacurilor americane
Rușii susțin că “au eliberat” complet una din cele patru regiuni anexate de la Ucraina. RPL s-ar afla acum 100% sub control rusesc
Varșovia vrea să fie superputere regională în producția de muniții: Compania autohtonă PGZ, contract pentru obuze de 155 și 120 mm
Chinezii se laudă cu o nouă bombă, despre care se presupune că poate provoca pene de curent după impact
”În trei luni, situația s-ar putea schimba radical”. Ucraina are pe masă o soluție la problema Shahed
Va fi aruncată în luptă „Furnica” ucraineană. Noua dronă terestră Muraha va ajunge în premieră pe front
Ședință CSAT. Pacea în Ucraina trebuie să excludă ferm încercările Rusiei de redivizare a Europei în sfere de influență
Rușii au avansat cu 50.000 de soldați în regiunea Sumî. Cum se face că apărarea ucraineană nu a fost pregătită?
Iranienii se întorc la Fordow, arată imaginile din satelit
Spionaj, cipuri și un război tehnologic: Statele Unite acuză DeepSeek că a devenit un instrument AI în mâna armatei chineze
Iranul renunță la avioanele de luptă rusești. Următoarea oprire: China, pentru „Ucigașul de Rafale” J-10C
UE prelungește sancțiunile împotriva Rusiei cu șase luni
Gulag 2.0. Manifestație de solidaritate cu victimele torturii rusești, organizată de comunitatea ucraineană din București
Armatele private ale Rusiei: Grupările paramilitare care activează în Ucraina, factor de instabilitate în regiune şi risc de securitate pentru Kremlin
Armata SUA vrea lansatoare de rachete autonome: Cum vor schimba noile sisteme de arme fața războiului modern?
,,Cupola de Oțel'' a Turciei are o ,,problemă franceză'': Ankara solicită acces la sistemul european de rachete sol-aer SAMP/T
Marea Britanie trimite Ucrainei 350 de rachete și mai multe lansatoare ,,FrankenSAM''. Fondurile provin din activele rusești înghețate
pixel