Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
“Bătrânele” avioane sovietice An-2 pot fi întrebuințate în calitate de drone kamikaze
Forțele aeriene
Data publicării:
Militarii azeri modifică avioanele An-2 pe care le au la dispoziție pentru a le transforma în arme de precizie fără pilot. Potrivit surselor cotidianului rus Izvestia, familiarizate cu situația din regiune, în acest scop, biplanele sunt încărcate cu combustibil suplimentar și explozivi și trimise în pozițiile inamice.

Potrivit interlocutorilor redacției, aeronavele vechi sunt echipate cu unități de comandă și cu cel mai simplu pilot automat, care utilizează navigația prin satelit. Drept urmare, un astfel de dispozitiv poate zbura de-a lungul unei rute programate și poate ataca țintele staționare.

DefenseRomania a scris încă de săptămâna trecută că forțele azere au transformat mai multe avioane de producţie sovietică AN-2, pe care le-au scos din uz în urmă cu ceva ani, în ’’drone momeală’’ pe care care le folosesc în zona de conflict din Nagorno-Karabakh. Forțele azere folosesc biplanul AN-2 pe post de dronă momeală pentru a descoperii locul în care sistemele antiaeriene ale armatei armene sunt poziţionate.

Autoritățile de la Baku infirmă aceste informații, deși nu neagă utilizarea altor tipuri de drone. Potrivit experților, puterea distructivă a dronelor bazate pe An-2 poate fi comparabilă cu cea a rachetelor de croazieră, dar dimensiunea și viteza de deplasare lentă fac din aeronavă o țintă ușoară pentru orice sistem de apărare aeriană.

 

În zona de conflict

 

După cum au precizat sursele Izvestia, de la reluarea confruntărilor din  zona de conflict din Nagorno Karabah, cel puțin cinci avioane An-2 modernizate au fost doborâte când încercau să străpungă linia frontului. Potrivit acestora, două astfel de aeronave au fost distruse luni, 12 octombrie.

Ministerul Apărării din Armenia a furnizat imagini video despre căderea celor două An-2 în flăcări, care s-au prăbușit la sol, unul lângă altul și aproape simultan. Ca și în cazurile anterioare de distrugere a unor astfel de aeronave în zona de conflict, echipajul nu a sărit din acestea cu parașutele. În prima săptămână de la reluarea luptelor, un videoclip a arătat distrugerea a încă trei avioane de acest tip peste linia frontului. Jurnaliștii care au examinat epavele biplanelor nu au găsit cadavrele piloților în ele.

Izvestia a trimis o cerere către Ministerul Apărării din Armenia cu privire la numărul total de An-2 ale Azerbaidjanului doborâte și cu întrebarea dacă acestea au provocat daune. Deocamdată, nu a fost primit niciun răspuns.

Centrul unic de informare din Nagorno Karabah a anunțat numai că aproximativ 18 avioane inamice au fost doborâte, fără a specifica tipurile acestora. Deși anterior au apărut informații despre distrugerea unor avioane de atac Su-25 și de vânătoare MiG-29 ale Azerbaidjanului, toate resturile înregistrate sau fotografiate aparțin dronelor și avioanelor An-2.

Azerbaidjanul nu recunoaște pierderea avioanelor Antonov și nici a altor tipuri de aeronave. Încă de la începutul conflictului, pe 27 septembrie, oficialii de la Baku nu au furnizat niciodată informații cu privire la numărul de soldați uciși sau echipamente pierdute.

Șeful Serviciului de presă al Ministerului Apărării din Azerbaidjan, Vagif Dargahli, a acuzat luni partea armeană că falsifică videoclipurile accidentelor avioanelor An-2 „folosind grafică și animație” și a precizat că toate dronele țării sale „sunt în siguranță și sunt în formație de luptă”.

În același timp, Azerbaidjanul nu ascunde utilizarea masivă în luptă a dronelor kamikaze Harop și a muniției Orbiter fabricate de Israel, precum și a dronelor de atac turcești Bayraktar. Departamentul militar al țării a publicat adesea imagini despre distrugerea trupelor inamice și a echipamentelor militare ale acestuia.

Imagini prin satelit cu aerodromul din orașul Yevlakh din Azerbaidjan au arătat mai mult de 60 de avioane An-2 în aceeași culoare albă, la fel cu cea a biplanelor doborâte. De acolo, sunt doar aproximativ 50 de kilometri până la zona de luptă. Dar acest aerodrom nu este inclus în numărul bazelor Forțelor Aeriene din Azerbaidjan.

Izvestia a trimis o cerere și către Ministerul Apărării din Azerbaidjan despre avioanele An-2 în funcțiune și folosirea lor într-o versiune fără pilot. Nici din partea acestuia nu a fost primit niciun răspuns.

 

Aproximativ 18.000 de avioane An-2

„Astăzi, avionul An-2 este în stare să zboare ca o dronă kamikaze israeliană. Azerbaidjanul a moștenit zeci de astfel de aeronave din URSS, în principal în versiuni civile. Resursa majorității avioanelor a fost epuizată de mult timp, iar astfel de aeronave nu mai pot fi utilizate. Așadar, ideea de a le elimina în acest fel este de înțeles. Chiar dacă nu străpung sistemul de apărare antiaeriană al inamicului, îl vor forța pe acesta să reacționeze, să consume muniție și să-și dezvăluie pozițiile. Atunci dronele mai moderne vor lovi. Iar în cazul unei lovituri reușite asupra țintei, cu avioanele An-2 transformate în drone kamikaze, efectul va fi comparabil cu cel al unei rachete balistice sau de croazieră serioase”, a declarat pentru Izvestia istoricul militar Dmitry Boltenkov.

„În timpul URSS, avioanele de vânătoare MiG-15 și MiG-21, care erau scoase din serviciu, erau transformate masiv în ținte controlate prin radio. Ca urmare, nu este nimic imposibil în transformarea avioanelor An-2 în drone kamikaze. Mai ales că electronica modernă face această sarcină și mai ușoară. În Siria, militanții au încercat în mod repetat să străpungă apărarea bazei aeriene ruse de la Khmeimim cu drone artizanale, cu un sistem simplu de navigație și control”, a reamintit expertul.

O încercare de a transforma aeronava An-2 într-un avion de transport fără pilot a fost întreprinsă anterior de compania chineză China Aerospace Science and Technology Corporation. Aceasta a actualizat o versiune licențiată a unei drone produse în China sub denumirea de Y5. Biplanul a decolat în 2018, iar în luna august a acestui an a efectuat primul său zbor comercial în Mongolia Interioară (Regiunea Autonomă a Chinei).

Biplanul ușor de transport An-2, denumit  în limba rusă Аннушка (Annușka), кукуру́зник (câmp de porumb) sau Дырдолет (Dîrdolet), a fost produs de industria aeronautică începând din anul 1947. Acesta a intrat în Cartea Recordurilor Guinness ca fiind singurul avion produs peste 60 de ani la rând.

În URSS, Polonia și China, au fost produse peste 18.000 de avioane de acest tip. Peste o mie dintre ele sunt încă în funcțiune în întreaga lume, în principal în Rusia.

Avionul ridică în aer 1,5 tone de marfă. Plafonul său de zbor este de 4.500 de metri, iar viteza maximă nu depășește 258 km / h. Avioanele Antonov au fost folosite activ în întreaga URSS și în țările din tabăra socialistă pentru transportul local de pasageri și mărfuri în zone greu accesibile, pentru lucrări agricole sau pentru livrări poștale. Au fost exportate în 26 de țări ale lumii.

În versiunea de transport pasageri, poate deplasa până la 12 persoane pe o distanță de 1.000 km. Aeronava are caracteristici de decolare și aterizare extrem de ridicate. Aceasta are nevoie de o bandă scurtă, neamenajată, de numai 500 m.

În versiunile militare, An-2 a fost folosit pentru cercetare, comunicații și livrarea de mărfuri către locuri neamenajate. Au existat și versiuni care puteau folosi bombe cu greutatea de până la 250 kg sau blocuri pentru rachete nedirijate. Avionul a luat parte la zeci de conflicte armate din întreaga lume. În Rusia, este folosit încă pentru pregătirea inițială a parașutiștilor în efectuarea salturilor cu parașuta.

 

 

 

 

 

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Francezii dau lovitura și bat palma cu o putere militară mondială: Mega contract pentru 26 de Rafale M, versiunea pentru portavioane, pentru a ține piept Chinei
Un bombardier Tu-22, distrus imediat după aterizare în Rusia, de o dronă ucraineană. Sau cum să pierzi 100 de milioane de euro din cauza unei banale drone
”Ne vom ține de cuvânt”. Deși a promis Ucrainei cele mai multe F-16, Belgia e nevoită să amâne transferul până la momentul F-35
Piloții americani de F-16 primesc căști modernizate cu sistemul Scorpion produs de compania franceză Thales
NATO stă cu ochii larg deschiși pe întregul flanc estic al alianței: Misiuni de cercetare aeriană de la Arctica la Marea Neagră
TOP 10 cele mai scumpe avioane de luptă din lume: De ce F-35 e departe de primele trei poziții, mult sub Rafale sau Eurofighter
Cu aproape 70 de avioane F-16, România devine o forță în regiune. Dar ne vom confrunta cu o provocare, atrage atenția gen. (r) Strîmbeanu
Efect de bumerang asupra F-35 în războiul declanșat de SUA împotriva tuturor? Vestea proastă e că 80% din piesele pentru F-35 nu sunt produse în State

Ştiri Recomandate

Rușii au ascuns Lebăda Albă de frica ”portavioanelor” pe roți ale Ucrainei: Bombardierul strategic Tu-160, trimis la o bază fără drumuri de acces situată la 500 km de granița cu Statele Unite
NATO nu se zdruncină. SUA mențin tradiția ocupării funcției de SACEUR și au nominalizat: Cine e gen. Alexus G. Grynkewich, pilot de F-16 și F-22, propunerea SACEUR
Inevitabilul s-a întâmplat: Trump și Musk s-au certat, iar motivul a fost megaproiectul de lege bugetar
Armament pentru viitoarele F-35 ale Germaniei: Rachete americane JSM care vor fi produse în Europa
Rușii au aruncat Su-57 în „luptă” cu F-35 lăsând multă lume cu gura deschisă: Pentru a avea șanse în fața F-35, Rusia ridică ștacheta
Nou semnal că Ucraina nu e pe lista de priorități a lui Trump: Echipamente esențiale pentru rachetele antidronă APKWS vor merge în Orientul Mijlociu
Încă o lovitură dureroasă, încasată de ruși: Câteva dintre prețioasele lansatoare Iskander au fost lovite de ucraineni
Cum ar fi procedat ucrainenii în planificarea atacului asupra Podului Crimeei: Utilizarea unor drone-torpilă nu este exclusă
Sisteme antiaeriene, abandonate lângă granița Poloniei cu Ucraina: Un transfer de arme eşuat sau rea intenţie?
Sursa foto: EuroSpike.
EXCLUSIV
România cumpără blindate de desant aerian germane Enok AB care intră în dotarea Forțelor pentru Operaţii Speciale. Vehiculele, adaptate pentru apărare anti-tanc
Screenshot video SBU
EXCLUSIV
Aviația strategică a Rusiei arată ca o șandrama (Foto/Video): Bombardierele rusești sunt protejate în cel mai rudimentar mod, cu anvelope și panouri din sârmă
Forţele Aeriene Ucrainene şi-au rafinat tacticile de luptă: Avioanele F-16 contribuie la erodarea apărărilor aeriene rusești
General polonez: Rusia are avantajul cantitativ față de Europa în privința muniției. ”Rămâne de văzut dacă asta va compensa calitatea scăzută a armamentului rusesc”
Noul comandant al Forțelor ucrainene de Sisteme fără Pilot anunță schimbări radicale
Ucraina refuză să moară la comandă. După încă o conversație ”bună” cu Putin, Trump anunță senin că Rusia pregătește un răspuns la atacul ucrainean
Câte rachete a strâns Rusia. Estimările Kievului arată că stocurile sunt suficiente pentru câteva atacuri masive asupra Ucrainei
Zelenski a propus un armistițiu până la o întâlnire cu Putin. Rusia a respins propunerea Ucrainei
Cum a ajuns o ruină ARO cu celebrele 4x4 produse și pentru Armată: România a ratat șansa salvării refuzând să vândă ARO către o țară străină
Care e viitorul aviației strategice a Rusiei, decimată de Ucraina? Rușii propun avioane de linie transformate în bombardiere: Cazul Tu-214
Conflictul tăcut al avioanelor de luptă:Cum e favorizată „bijuteria” F-47, în detrimentul F/A-XX. O dispută de proporții care se prefigurează în SUA
Noile cipuri de la Nvidia folosite în inteligența artificială au performanțe de aproape trei ori mai bune decât generația anterioară
Deși nu duce lipsă de contracte, gigantul italian Iveco Defence e de vânzare. Principala îngrijorare a guvernului de la Roma este că IDV ar putea intra pe mâini străine
Toți „ochii” pe Rusia. A treia țară care alege radarul TPY-4 de generația a 5-a, un sistem ce detectează orice sistem inamic
Formatul Ramstein pentru Apărarea Ucrainei: Marea Britanie își va mări de zece ori livrările de drone / Șeful Pentagonului, marele absent de la reuniune
Pierderile Rusiei în invazia Ucrainei se apropie de borna un milion, iar un sfert îngrașă definitiv cernoziomul ucrainean, estimează grupul de experți CSIS
Adevărul din spatele cortinei de fum: Imaginile din satelit demască strategia Rusiei de a ascunde pierderile de avioane Tu-95 și Tu-22M3, după operațiunea "Pânza de Păianjen" (Foto)
Protecționism vs. costuri de apărare: Preţul avioanelor F-35 și ale tancurilor Abrams cresc vertiginos odată cu aplicarea tarifelor de 50% impuse de Trump
Fondurile europene, în pericol: România este singura țară din UE care nu a luat măsuri pentru diminuarea deficitului, evaluează Comisia Europeană
Cum se pregătește China pentru operațiuni de luptă la scară largă: O analiză detaliată a strategiei militare a Beijingului
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Statele Unite învață lecția Ucraina în materie de inovație și război modern. Project GI, cea mai nouă și ambițioasă inițiativă americană
pixel