Câte avioane MiG-21 LanceR mai are România. Din 2024 bătrânele avioane sovietice ar trebui scoase din serviciul de luptă
Programul LanceR a fost principalul program de modernizare al Forțelor Aeriene Române imediat după prăbușirea comunismului. Azi, chiar și după modernizare, resursa avioanelor MiG-21 LanceR pare epuizată sau aproape de final. În contextul incidentului de ieri, când un alt MiG-21 LanceR s-a prăbușit, se ridică din nou întrebarea câte avioane de acest tip mai are operaționale România.
Ultimul MiG-21 LanceR pe care l-am pierdut a căzut ieri. Din păcate pilotul, în vârstă de doar 31 de ani, a decedat. Acesta acumulase peste 570 de ore de zbor. Un episod similar s-a petrecut pe 20 aprilie 2021, când un MiG-21 LanceR a căzut în județul Mureș. Atunci, din fericire, pilotul a reușit să se catapulteze, și a supraviețuit. Aeronava respectivă aparținea Bazei 71 Aeriană "General Emanoil Ionescu".
Antepenultimul accident în care un MiG-21 LanceR s-a prăbușit a fost în 2018. Cu un an înainte, în 2017, căzuse un alt MiG românesc. Tragedia din 2018 a avut loc la Fetești, aeronava aparținând Bazei 86 Borcea iar din păcate, pilotul nu a supraviețuit.
De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982.
În ciuda modernizării, resursa acestor avioane e aproape epuizată. Nu de multe ori avioanele MiG-21 LanceR au o vârstă aproape dublă față de piloții români care le operează. Iar acest lucru spune multe.
În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne - MiG-21 LanceR.
Din 1990 și până azi s-au prăbușit 26 de aeronave MiG-21.
Câte avioane MiG-21 LanceR mai are operaționale România
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
Informația cu privire la câte avioane de tip MiG-21 LanceR mai are disponibile România nu se cunoaște. Mai multe instituții de presă au solicitat MApN această informație, dar răspunsul a fost mereu aceași: Informația este confidențială.
Potrivit infromațiilor noastre, în 2015, deci acum șapte ani, existau operaționale 26 de aeronave MiG-21 LanceR. Din 2015 până în prezent au „căzut” patru MiG-uri. Astfel, numărul maxim de avioane MiG-21 LanceR de care dispunem - în cazul în care alte aeronave nu întâmpină diferite probleme tehnice fără să fi fost implicate în accidente - este de 22.
Vedem din nou, din păcate, cât de importantă e achiziția aeronavelor F-16 Fighting Falcon, în pofida criticilor cu privire la vârsta acestora și la faptul că sunt aparate second hand. Din păcate resursa de zbor a aparatelor MiG-21 LanceR a fost prelungită mult prea mult.
În prezent avem completă o escadrilă de F-16, urmând ca încă două (32 de aparate) să fie achiziționate din Norvegia.
În cursul anului trecut, Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, în cadrul unui interviu acordat Televiziunii Române, a precizat că după ce vom avea complete trei escadrile de F-16, aproximativ în 2024 vor fi scoase din serviciu de luptă avioanele MiG-21 LanceR.
Astfel, după 2024, aeronavele MiG-21 LanceR care vor mai avea resursă de zbor vor fi folosite strict pentru antrenament.
Istoria MiG-21 LanceR. România a modernizat 100 de avioane MiG-21 la standardul LanceR
Primul prototip MiG-21 LanceR (9809) a efectuat primul zbor pe data de 22 august 1995 și a zburat 37 de minute. Succesul programului a deschis calea unui amplu proces de modernizare. Au fost modernizate 110 aeronave MiG-21 la standardul LanceR, modernizare efectuată cu ajutorul companiei Elbit Systems.
Astfel, în 1994, România a semnat, printre primele state, Programul de Parteneriat pentru Pace (Partenership for Peace – PfP) cu NATO. Această decizie a determinat introducerea unui dispozitiv IFF (Identificare avion amic-inamic) compatibil cu sistemele de recunoaştere NATO.
Inițial au fost modernizate 100 de avioane MiG-21. Au fost alese variantele M şi MF, ultimele achiziţionate. Dintre acestea, 25 în varianta C sau „Aer-Aer”, celelalte 75 au fost configurate mai simplu (mai ieftin), ca variantă A sau „Aer-Sol”. Alte 10 avioane cu dublă comandă au fost configurate asemănător cu ultimele, ca variantă B. În realitate, deşi denumirea generică şi culoarea vopselei spuneau altceva, cel mai bun avion pentru misiuni „Aer-Sol” este tot varianta C, cu radar multimod şi două displayuri multifuncţionale, cu care se poate dirija o bombă ghidată laser folosind containerul de dirijare.
Notă: Material publicat inițial în aprilie 2021 de DefenseRomania, republicat și actualizat după tragedia de ieri, când un MiG-21 LanceR s-a prăbușit iar la scut timp a căzut și un elicopter IAR-330 Puma, plecat în căutarea MiG-ului. În urma tragediei din 02.03.2022, opt militari români au decedat.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News