Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
China semnalizează că este pregătită să accelereze dezvoltarea avionului său de generația a șasea.
Colaj avioane de generația a 6 a / Foto: US Airforce, X/@Hurin92
Colaj avioane de generația a 6 a / Foto: US Airforce, X/@Hurin92

După ce pe 26 decembrie 2024, China a efectuat zborurile de test ale aeronavei de generația a șasea J-36 (prezentat împreună cu un alt model stealth, J-XX), zilele trecute, Beijingul a mai scos câteva imagini cu J-36.

Coincidență sau nu, imaginile apar fix la câteva zile după ce Donald Trump a anunțat începutul unui proiect pentru construirea unui echivalent american - programul F-47.

Avionul a fost observat efectuând un zbor de test deasupra orașului Chengdu, în provincia Sichuan din sud-vestul Chinei, fiind doar a doua oară când aeronava chineză J-36 a fost văzută în timpul testelor, notează publicația Independent.

China transmite, astfel, un semnal că e gata să depășească atât tehnologiile Statelor Unite, cât și pe cele ale Rusiei, prin integrarea inteligenței artificiale a tehnologiilor stealth îmbunătățite, a vitezei hipersonice și a armamentului avansat.

 

Avionul de luptă J-36 va fi ”cel mai mare avion de acest tip care a zburat oriunde în lume, în ultimii 35 de ani”

Foto: Weibo/第一军情, via scmp.com

Abordarea Chinei în ceea ce privește aviația de generația a șasea reflectă o schimbare mai amplă în gândirea militară tactică.

Accentul este acum pus pe crearea unui ecosistem de luptă interconectat, în care aeronavele pilotate servesc drept centru de comandă care coordonează o gamă largă de resurse de sprijin, de la drone fără pilot la platforme de rachete cu rază lungă de acțiune.

Raza de acțiune a noilor avioane de luptă chineze depășește 2.500 de kilometri, ceea ce înseamnă că pot ajunge la bazele militare americane din Guam, Diego Garcia și chiar Alaska, notează și TheDiplomat, care notează că avioanele din generația a șasea vor atinge viteze de peste Mach 2, iar cu anumite ajustări de design, pot ajunge la Mach 3, mai ales la altitudini mari.

Bill Sweetman, un analist de apărare, arată în publicația The Strategist că J-36 ar putea fi folosit în primul rând pentru a lovi ținte terestre din spatele liniilor inamice, mai degrabă decât pentru a câștiga supremația aeriană.

„Este cel mai mare avion de luptă proiectat și dezvoltat în China și al doilea cel mai mare care a zburat oriunde în lume în ultimii 35 de ani”, a scris el.

J-36 și un alt prototip chinezesc ”stealth”, J-XX, sunt mult mai mari decât avioanele americane F-35 sau F-22.

Chinezii consideră că noile generații de avioane de luptă americane sunt prea mici, ceea ce le limitează capacitatea de a transporta combustibil și de a genera energie – un aspect crucial pentru operarea sistemelor electronice avansate. 

Avioanele chineze sunt proiectate pentru invizibilitate radar pe distanțe lungi și supraviețuire ridicată în medii contestate și se pare că prezintă o configurație cu trei motoare.

Justin Bronk, cercetător senior la Royal United Services Institute (RUSI), a declarat că J-36 va fi crucial în zonele de conflict unde războiul electronic, precum bruiajul sau atacurile cibernetice, ar putea interfera cu dronele.

De asemenea, volumul intern masiv al avioanelor chineze de generația a șasea indică faptul că acestea au capacități de generare a energiei mult peste omologii lor americani.

 

Cine va fi primul în cursa avionului de generația a șasea?

SUA au anunțat vineri că Boeing va construi propriul avion de luptă de generația a șasea al Forțelor Aeriene Americane, F-47, în cadrul unui proiect denumit Next Generation Air Dominance (NGAD). SUA ar avea nevoie de cel puțin 12 ani pentru a începe producția unui avion de generația a șasea (bazat pe cronologia dezvoltării F-22 și F-35).

Armata americană a oferit puține detalii despre cum va arăta noul avion NGAD, chiar dacă Donald Trump a afirmat că primele versiuni efectuează zboruri de test de cinci ani. Randările realizate de Lockheed Martin și Boeing sugerează un avion plat, fără coadă, cu un bot ascuțit.

Revista Foreign Policy arăta că introducerea a două avioane stealth reprezintă o piatră de hotar semnificativă în rivalitatea Chinei cu SUA în domeniul tehnologiei.

Este posibil ca China să accelereze dezvoltarea, mai ales că are un proces decizional centralizat și un control strict asupra industriei de apărare.

Abordarea Chinei în ceea ce privește aviația de generația a șasea reflectă o schimbare mai amplă în gândirea militară tactică. Accentul este acum pus pe crearea unui ecosistem de luptă interconectat, în care aeronavele pilotate servesc drept centru de comandă care coordonează o gamă largă de resurse de sprijin, de la drone fără pilot la platforme de rachete cu rază lungă de acțiune.

Totuși, SUA are o experiență mai mare în dezvoltarea avioanelor avansate și un sistem industrial de apărare mai sofisticat.

China dezvoltă o serie de avioane stealth care sunt greu de detectat de radar. Are deja aeronavele J-20 și J-31/35 în arsenalul său. De asemenea, dezvoltă bombardierul H-20, care amintește de americanul B-2, care ar trebui să intre în serviciu în anii 1930.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Francezii dau lovitura și bat palma cu o putere militară mondială: Mega contract pentru 26 de Rafale M, versiunea pentru portavioane, pentru a ține piept Chinei
Un bombardier Tu-22, distrus imediat după aterizare în Rusia, de o dronă ucraineană. Sau cum să pierzi 100 de milioane de euro din cauza unei banale drone
”Ne vom ține de cuvânt”. Deși a promis Ucrainei cele mai multe F-16, Belgia e nevoită să amâne transferul până la momentul F-35
Piloții americani de F-16 primesc căști modernizate cu sistemul Scorpion produs de compania franceză Thales
NATO stă cu ochii larg deschiși pe întregul flanc estic al alianței: Misiuni de cercetare aeriană de la Arctica la Marea Neagră
TOP 10 cele mai scumpe avioane de luptă din lume: De ce F-35 e departe de primele trei poziții, mult sub Rafale sau Eurofighter
Cu aproape 70 de avioane F-16, România devine o forță în regiune. Dar ne vom confrunta cu o provocare, atrage atenția gen. (r) Strîmbeanu
Efect de bumerang asupra F-35 în războiul declanșat de SUA împotriva tuturor? Vestea proastă e că 80% din piesele pentru F-35 nu sunt produse în State
Cum se vede un F-35 din cabina unui Su-35 rusesc (Video). Întâlnire de gradul zero între cel mai puternic avion al SUA și cel mai promovat al Rusiei
Gripen a spart în sfârșit gheața: După 12 ani s-a găsit cumpărător, avioanele Gripen „învingând” în competiție F-16, chiar în America de Sud
Moment istoric la sud de Dunăre: De la MiG-29 la F-16 Block 70 Viper nu-i puțin lucru. Cât plătesc bulgarii pentru cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviaţia strategică a Rusiei este de zi şi mai slab pregătită: Un bombardier cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 s-a prăbușit în regiunea Irkutsk (Foto/Video)
„Aglomerație” de F-16 în regiune: Încă două F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune, au aterizat în Slovacia. Slovacii au cumpărat în total 14
Great news for Romania: Netherlands boosts Romanian Air Force with transfer of 18 F-16 jets
O veste mare: Olanda va transfera României definitiv 18 avioane de luptă F-16. Ajungem la patru escadrile de F-16
Primul vecin al Rusiei cu o flotă completă de F-35. Nordul Europei, apărat cu avioane de generația a cincea, care vor fi achiziționate și de România
Polonia vrea mai mult Patriot: Acordul cu SUA de 2 miliarde de dolari marchează faza 2 a programului antiaerian Wisla
Independența de armament american: În premieră un F-16 a lovit chirurgical cu o rachetă de croazieră turcă SOM-J (Video). Urmează integrarea pe KAAN

Ştiri Recomandate

Teheranul își mărește stocul de uraniu. Agenția pentru Energie Atomică: Iranul nu oferă răspunsuri credibile din punct de vedere tehnic
Rusia scoate de la naftalină o dronă de acum 50 de ani: Dan-M este ”o jucărie periculoasă”, cu o altitudine de zbor de până la 9 kilometri
Trump ar urma să anunțe că Statele Unite păstrează un general american la conducerea forțelor NATO
Avertisment al liderului francez pentru chinezi: Prezența trupelor nord-coreene în Ucraina ar putea determina NATO să se implice în Asia
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
”Încearcă să ne împuște pe la spate”. Serviciul rusesc de informații externe SVR îi ceartă pe aliații sârbi pentru că trimit armament Ucrainei
Delegația SUA nu va participa la negocierile de pace cu Ucraina de la Istanbul. Rusia prelungește negocierile și profită de concesiile SUA (ISW)
Navele ruse din Marea Baltică ”s-au prins în horă”: Războiul electronic rusesc a transformat zona Baltică într-un „Triunghi al Bermudelor”
Troc cu tehnologie militară: Phenianul trimite 20.000 de containere cu muniție, Rusia oferă sisteme antiaeriene Panțîr
Statele europene vor beneficia de un ,,scut laser'': Italia, implicată în dezvoltarea unui nou sistem de apărare aeriană împotriva dronelor și rachetelor
Joc de război: NATO ar câștiga posibilul conflict cu Rusia, iar frontul decisiv ar fi cerul Europei de Est 
Șeful diplomației turce afirmă că războiul din Ucraina ar putea fi încheiat până la sfârșitul anului: “Atât Rusia, cât și Ucraina își doresc încetarea focului”  
O companie rusă plătește o recompensă de 165.000 de dolari pentru doborârea primului avion de luptă F-16 al Ucrainei
Inovația franceză care redefinește tactica artileriei ucrainene: Timp de aproape doi ani, obuzierele CAESAR 8x8 au tras un număr record de 40.000 de obuze
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Războiul dronelor: Cum încep statele NATO să-şi adapteze strategiile pe baza conflictului din Ucraina
China sugrumă vânzările de drone comerciale Mavic către Occident și le direcționează către Rusia
De ce e mai bine să descurajezi Rusia înainte să atace: Ucraina cheltuie în patru luni bugetul de anul trecut al României pentru apărare
De la începutul războiului, Rusia a câștigat din energie de trei ori mai mult decât a primit Ucraina sub formă de ajutor
Ambasadorul Italiei la București, E.S. Alfredo M. Durante Mangoni
EXCLUSIV
De la Schengen la Marea Neagră, Italia rămâne un susținător constant al României | Interviu E.S. Alfredo M. Durante Mangoni, Ambasadorul Italiei la București
Putin obține ce își dorea: SUA vor negocia direct cu Rusia despre extinderea NATO în cazul Ucrainei, Moldovei și Georgiei
Rusia își consolidează influența globală: Forumul militar de la Moscova reunește noii prieteni ai Kremlinului
Compania Lockheed Martin plusează în competiția pentru avionul american de generația a 6-a: F-35 ultra-stealth, supraalimentat și fără pilot
Forțele Aeriene ale SUA investesc aproape 100 de milioane de dolari într-o nouă generație de drone stealth
Revoluția tehnologică pe câmpul de luptă: Israelul interceptează amenințări aeriene cu sisteme laser avansate (Video)
Războiul hibrid al Beijingului: Cum încearcă China să paralizeze Taiwanul prin atacuri asupra infrastructurii critice?
De la 2% la 3,5% (sau 5%): Dincolo de politică, cât de mult este Europa pregătită să plătească pentru NATO?
Vânători de Shahed, dar nu doar atât: Cum sunt folosite cele aproximativ 30 de avioane F-16 ale Ucrainei
Armele Long-Range "Made in Ucraina": Cheia strategiei de apărare a Ucrainei în faţa atacurilor ruseşti
UE publică Strategia pentru Securitate la Marea Neagră. Obiective majore: Dezvoltarea coridoarelor de mobilitate militară și protecția platformelor energetice precum Neptun Deep
„Primele vor putea fi desfășurate în doar câteva săptămâni”. Germania și Ucraina vor coopera în producția de drone și rachete cu rază lungă de acțiune
Sancțiunile funcționează, dar... : Silozurile nucleare rusești încă sunt reparate cu produse occidentale
pixel