Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
China semnalizează că este pregătită să accelereze dezvoltarea avionului său de generația a șasea.
Colaj avioane de generația a 6 a / Foto: US Airforce, X/@Hurin92
Colaj avioane de generația a 6 a / Foto: US Airforce, X/@Hurin92

După ce pe 26 decembrie 2024, China a efectuat zborurile de test ale aeronavei de generația a șasea J-36 (prezentat împreună cu un alt model stealth, J-XX), zilele trecute, Beijingul a mai scos câteva imagini cu J-36.

Coincidență sau nu, imaginile apar fix la câteva zile după ce Donald Trump a anunțat începutul unui proiect pentru construirea unui echivalent american - programul F-47.

Avionul a fost observat efectuând un zbor de test deasupra orașului Chengdu, în provincia Sichuan din sud-vestul Chinei, fiind doar a doua oară când aeronava chineză J-36 a fost văzută în timpul testelor, notează publicația Independent.

China transmite, astfel, un semnal că e gata să depășească atât tehnologiile Statelor Unite, cât și pe cele ale Rusiei, prin integrarea inteligenței artificiale a tehnologiilor stealth îmbunătățite, a vitezei hipersonice și a armamentului avansat.

 

Avionul de luptă J-36 va fi ”cel mai mare avion de acest tip care a zburat oriunde în lume, în ultimii 35 de ani”

Foto: Weibo/第一军情, via scmp.com

Abordarea Chinei în ceea ce privește aviația de generația a șasea reflectă o schimbare mai amplă în gândirea militară tactică.

Accentul este acum pus pe crearea unui ecosistem de luptă interconectat, în care aeronavele pilotate servesc drept centru de comandă care coordonează o gamă largă de resurse de sprijin, de la drone fără pilot la platforme de rachete cu rază lungă de acțiune.

Raza de acțiune a noilor avioane de luptă chineze depășește 2.500 de kilometri, ceea ce înseamnă că pot ajunge la bazele militare americane din Guam, Diego Garcia și chiar Alaska, notează și TheDiplomat, care notează că avioanele din generația a șasea vor atinge viteze de peste Mach 2, iar cu anumite ajustări de design, pot ajunge la Mach 3, mai ales la altitudini mari.

Bill Sweetman, un analist de apărare, arată în publicația The Strategist că J-36 ar putea fi folosit în primul rând pentru a lovi ținte terestre din spatele liniilor inamice, mai degrabă decât pentru a câștiga supremația aeriană.

„Este cel mai mare avion de luptă proiectat și dezvoltat în China și al doilea cel mai mare care a zburat oriunde în lume în ultimii 35 de ani”, a scris el.

J-36 și un alt prototip chinezesc ”stealth”, J-XX, sunt mult mai mari decât avioanele americane F-35 sau F-22.

Chinezii consideră că noile generații de avioane de luptă americane sunt prea mici, ceea ce le limitează capacitatea de a transporta combustibil și de a genera energie – un aspect crucial pentru operarea sistemelor electronice avansate. 

Avioanele chineze sunt proiectate pentru invizibilitate radar pe distanțe lungi și supraviețuire ridicată în medii contestate și se pare că prezintă o configurație cu trei motoare.

Justin Bronk, cercetător senior la Royal United Services Institute (RUSI), a declarat că J-36 va fi crucial în zonele de conflict unde războiul electronic, precum bruiajul sau atacurile cibernetice, ar putea interfera cu dronele.

De asemenea, volumul intern masiv al avioanelor chineze de generația a șasea indică faptul că acestea au capacități de generare a energiei mult peste omologii lor americani.

 

Cine va fi primul în cursa avionului de generația a șasea?

SUA au anunțat vineri că Boeing va construi propriul avion de luptă de generația a șasea al Forțelor Aeriene Americane, F-47, în cadrul unui proiect denumit Next Generation Air Dominance (NGAD). SUA ar avea nevoie de cel puțin 12 ani pentru a începe producția unui avion de generația a șasea (bazat pe cronologia dezvoltării F-22 și F-35).

Armata americană a oferit puține detalii despre cum va arăta noul avion NGAD, chiar dacă Donald Trump a afirmat că primele versiuni efectuează zboruri de test de cinci ani. Randările realizate de Lockheed Martin și Boeing sugerează un avion plat, fără coadă, cu un bot ascuțit.

Revista Foreign Policy arăta că introducerea a două avioane stealth reprezintă o piatră de hotar semnificativă în rivalitatea Chinei cu SUA în domeniul tehnologiei.

Este posibil ca China să accelereze dezvoltarea, mai ales că are un proces decizional centralizat și un control strict asupra industriei de apărare.

Abordarea Chinei în ceea ce privește aviația de generația a șasea reflectă o schimbare mai amplă în gândirea militară tactică. Accentul este acum pus pe crearea unui ecosistem de luptă interconectat, în care aeronavele pilotate servesc drept centru de comandă care coordonează o gamă largă de resurse de sprijin, de la drone fără pilot la platforme de rachete cu rază lungă de acțiune.

Totuși, SUA are o experiență mai mare în dezvoltarea avioanelor avansate și un sistem industrial de apărare mai sofisticat.

China dezvoltă o serie de avioane stealth care sunt greu de detectat de radar. Are deja aeronavele J-20 și J-31/35 în arsenalul său. De asemenea, dezvoltă bombardierul H-20, care amintește de americanul B-2, care ar trebui să intre în serviciu în anii 1930.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei

Ştiri Recomandate

Putin spune că Rusia va ocupa întregul Donbas ucrainean, fie „prin forța armelor” fie prin retragerea Armatei ucrainene
O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Putin a ordonat direct otrăvirea cu Noviciok a agentului dublu rus GRU Serghei Skripal, relevă rezultatul unei anchete britanice
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
pixel