Avioane Su-35 și Su-57 pentru regimul nord-coreean? Rusia ar putea camufla ajutorul militar pentru Phenian sub forma activităților militare comune
După ce la începutul lunii ianuarie SUA atrăgeau atenția că Rusia folosește rachete balistice nord-coreene KN-23B în luptele din Ucraina, s-au intensificat îngrijorările privind posibilitatea ca, în compensare, Kremlinul să exporte avioane de luptă Coreei de Nord.
Purtătorul de cuvânt al Consiliului Național de Securitate din cadrul Casei Albe, John Kirby, a declarat că era de așteptat ca Rusia să plătească pentru noile achiziții de rachete coreene atât cu transferuri de tehnologie, cât și cu exporturi de avioane de luptă, ridicând întrebări semnificative cu privire la modul în care se va realiza acest lucru.
Phenianului îi lipsesc avioanele de luptă
Ultimele achiziții cunoscute de avioane de luptă ale Coreei de Nord au fost 30 de avioane de vânătoare MiG-21BiS (de generația a treia) achiziționate din Kazahstan în 1997 și modernizate pe plan intern. De asemenea, cu sprijin rusesc, Phenianul a continuat producția sub licență de avioane de luptă MiG-29 (de generația a patra) până la începutul anilor 2000, după cum susțin surse sud-coreene.
Avioane rusești de tip MiG-29, foto: Ministerul Apărării al Federației Ruse
Deși un deceniu mai târziu surse sud-coreene atrăgeau atenția că Phenianul căuta să achiziționeze avioane de luptă rusești Su-35 pentru forțele sale aeriene, doi factori principali au împiedicat la acel moment Moscova să vândă avioane noi către vecinul său.
Primul l-a reprezentat necesitatea menținerii relațiilor cu Coreea de Sud și Statele Unite, care în anii 1990-2000 au fost puternic prioritizate de Moscova, în timp ce o a doua piedică, mult mai mare, a fost determinată de adoptarea Rezoluțiilor 1718 și 1874 ale Consiliului de Securitate al ONU, în 2006 și, respectiv, 2009, care au interzis exportul către Coreea de Nord a oricărui tip de armament în afara armelor de calibru mic.
Cum ar putea ocoli Rusia embargoul impus Phenianului de către CS al ONU
Întrevederea din octombrie 2023 dintre președintele rus Vladimir Putin și liderul nord-coreean Kim Jong-Un în Orientul Îndepărtat Rus. Foto: Kremlin.ru
Expertul în securitate nord-coreeană A.B. Abrams a subliniat că Moscova are în principal două posibilități pentru a ocoli embargoul impus Phenianului.
Prima ar fi exportul unor versiuni noi, modernizate, de avioane de luptă din clasele pe care Coreea de Nord le are deja, cum ar fi MiG-29. Deși se poate observa imediat că aeronavele sunt modele noi, Coreea de Nord poate susține cu ușurință că de fapt sunt avioanele sale pe care le-a modernizat pe plan intern.
Încălcarea embargoului în acest mod „ar păstra astfel un grad de negare plauzibilă”, în timp ce MiG-29, cu costuri relativ reduse, este încă un avion de luptă adecvat pentru nevoile de apărare ale Coreei de Nord. Acesta ar putea avea astfel posibilitatea de a-și echipa mai multe escadrile întrucât are un regiment de astfel de avioane în exploatare.
O a doua posibilitate, care ar putea fi mult mai profundă, ar fi ca cele două țări să se folosească de utilizarea în comun a unor capabilități și chiar să formeze structuri militare comune, sub pretextul precedentului creat de SUA prin partajarea de arme nucleare pentru operații comune cu membrii NATO din Europa.
Dacă Coreea de Nord achiziționează avioane de luptă rusești, altele decât MiG-29, cum ar fi avioanele mai avansate Su-35 și Su-57, inspectate recent de Kim Jong Un în vizita efectuată în Rusia în septembrie, acestea ar putea fi însoțite la baze nord-coreene de personal rus și prezentate ca operând în cadrul unei unități comune condusă de ruși – indiferent de realitatea structurilor de comandă sub care funcționează efectiv.
Asemenea avioane de luptă cu rază lungă de acțiune, care sunt foarte ușor capabile să zboare peste granița cu Rusia, ar putea fi văzute chiar zburând între bazele din cele două țări pentru a promova această percepție – păstrând în același timp sarcini precum interceptările bombardierelor americane în apropierea peninsulei, dar și zborurile efectuate în timpul paradelor militare de la Phenian, după cum observă Abrams.
În același timp, faptul că aceste unități sunt echipate exclusiv pentru sarcini de apărare aeriană și nu sunt capabile să desfășoare arme nucleare face ca Rusia să nu poată fi acuzată că ar fi acceptat în vreun fel implicarea în programul nuclear nord-coreean, care a fost premisa tuturor rezoluțiilor ONU de sancționare a țării.
Deși multe dintre formele pe care le-ar putea lua în viitorul apropiat cooperarea ruso-coreeană în domeniul apărării pot acum părea speculații sau exagerări, la fel ar fi sunat cu doar câțiva ani în urmă și ideea că Rusia ar putea ajunge să importe rachete balistice și muniție de artilerie din Coreea de Nord.
Evaluarea lui Abrams vine după ce, în 2023, Rusia și-a dublat producția de aeronave de generația a cincea Su-57, producția urmând să crească cu încă 80-90% în 2024, permițând astfel nu doar onorarea comenzilor interne, ci și a unora de export. De asemenea, este avută în vedere proliferarea armelor nucleare de către Rusia în Belarus, în 2023, în cadrul unui acord de „partajare” similar celor încheiate de SUA cu aliații săi europeni - o soluție similară pentru a ocoli restricțiile internaționale privind exportul unor astfel de capabilități.
Reamintim că, în afară de Franța, nicio țară din UE nu are arme nucleare sub control propriu. Însă toate statele Uniunii Europene care sunt și membre ale NATO beneficiază de "apărarea nucleară extinsă". Aceasta înseamnă că, în caz de necesitate, pot beneficia de protecția nucleară a SUA și pot primi garanții nucleare americane. Această abordare este cunoscută sub denumirea de "umbrelă nucleară".
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News