Cu ochii pe „flota fantomă” de petroliere a Rusiei: UE ia în considerare măsuri juridice pentru a o confisca
Europa încearcă să limiteze utilizarea ,,flotei fantomă'' de petroliere a Rusiei în urma unei serii de incidente în Marea Baltică, a relatat Politico la 10 februarie. În decembrie 2024, autoritățile finlandeze au sechestrat nava Eagle S, suspectând-o de sabotaj, amintesc jurnaliștii. „Confiscarea navei, care transporta 100.000 de barili de petrol din Sankt Petersburg, a fost un moment senzațional și pare să marcheze un nou front în războiul ascuns dintre Rusia și Occident”, a scris Politico.
Serviciul vamal al Finlandei a declarat că a confiscat încărcătura navei Eagle S, care face probabil parte din „flota fantomă” a Rusiei. Sursa foto: mtvuutiset.fi.
Țările europene sunt în prezent angajate în negocieri de culise privind confiscarea pe scară largă a petrolierelor rusești în Marea Baltică, a notat publicația, citând doi diplomați UE și doi oficiali guvernamentali.
În plus, țările UE elaborează o nouă legislație pentru a oferi o justificare juridică pentru aceste eforturi. Printre propunerile avute în vedere se numără utilizarea dreptului internațional pentru a confisca nave pe motive de mediu sau piraterie. În cazul în care această abordare eșuează, țările individuale pot adopta noi legi naționale pentru a reține navele în zone maritime mai largi.
Într-un interviu acordat Politico, ministrul estonian de externe Margus Tsahkna a declarat că aproximativ 50% din comerțul cu petrol rusesc spus sancțiunilor trece prin Golful Finlandei.
Negocierile au evidențiat frustrarea Europei cu privire la faptul că Rusia continuă să transporte petrol și să se sustragă sancțiunilor bazându-se pe o flotă fantomă în creștere rapidă, notează articolul. Acest lucru permite Kremlinului să își mențină capacitatea de a purta război împotriva Ucrainei.
„Și toate acestea se întâmplă chiar sub nasul Europei, pe propriile sale căi navigabile”, a subliniat articolul.
Potrivit lui Isaac Levy, șef în cadrul unui departament al Centre for Research on Energy and Clean Air, flota fantomă transportă peste 80% din totalul petrolului rusesc, Marea Baltică fiind principala arteră pentru acest comerț ilicit. Anul trecut, a raportat Levy, 348 de nave ale flotei fantomă au plecat din porturile baltice, reprezentând 40 % din vânzările totale de petrol ale Rusiei.
Cu toate acestea, punerea în aplicare a acestor noi planuri nu va fi ușoară pentru Europa. Experții și analiștii juridici avertizează că potențialele contramăsuri din partea Moscovei, costurile financiare și provocările logistice ar putea complica eforturile.
La 25 decembrie 2024, transmiterea energiei electrice între Finlanda și Estonia a fost întreruptă din cauza deconectării cablului submarin Estlink 2.
În aceeași zi, Estonia a raportat defecțiuni la alte trei cabluri submarine de comunicații dintre Estonia și Finlanda, suspectând avarii cauzate de petrolierul Eagle S, care navighează sub pavilionul Insulelor Cook și care ar putea face parte din flota fantomă a Rusiei. Membrii echipajului au fost inculpați oficial.
De asemenea, autoritățile au găsit la bordul Eagle S transmițătoare și receptoare care ar fi putut fi utilizate pentru spionaj.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News