Damen transmite că poate recupera timpul. Corvetele Sigma ar putea fi construite în România concomitent la Galați și Mangalia
Înzestrarea Forțelor Navale Române cu noi corvete, în contextul în care avem un conflict militar la Marea Neagră devine o necesitate. În acest sens, programul „Corveta multifuncțională” devine și mai important. El vizează construcția a 4 corvete în România, dar și modernizarea fregatelor Regina Maria și Regele Ferdinand.
Context - saga programului „Corveta multifuncțională”
Contextul în care ne aflăm e cunoscut mai de toată lumea. În 2019 Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa a câştigat licitaţia pentru programul „Corveta multifuncțională”.
Pe lângă combatibilitatea NATO, cel mai important aspect al programului e de departe ca navele să fie construite în țară și nu achiziționate deja fabricate.
Acordul prevede construcția a patru corvete de tip Gowind 2500, dar programul include și modernizarea fregatelor T22R - Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand.
Doar că, din varii motive, ce țin de neconcordanțe financiare, peste care s-au adăugat și creșterea costurilor materiei prime după pandemia de COVID-19, acordul nu a fost semnat fiind un blocaj ce ține de trei ani, în timp ce MApN solicită respectarea actului inițial și așteaptă Asocierea să semneze.
La Galați și Mangalia ar putea fi construite concomitent corvete Sigma 10514
Corvete din clasa Sigma 10514, sursă foto: Damen
În cadrul expoziției Black Sea Defense & Aerospace 2022 (BSDA), cea mai mare expoziție de tehnică militară din Europa de Est, DefenseRomania a discutat despre acest program și cu Gherorghe Savu, directorul Damen Naval Romania. Acesta ne-a precizat că olandezii își mențin oferta și pot construi concomitent corvetele la Șantierul Naval Galați și Șantierul Naval Mangalia, unde statul român deține 51% din acțiuni. La Galați Damen a construit deja 30 de nave militare pentru 13 forțe navale diferite.
„Suntem singura companie care a produs și produce nave militare în România după 1990. Ele sunt proiectate și construite la Galați. Speranța noastră e ca în viitor să consturim și la Mangalia, care se află într-un procent de 51% în proprietatea statului român, pentru a duce acest șantier la nivelul celui din Galați.
Consturim nave pentru peste 15 state, unele sunt membre NATO și UE. Eu aș sublinia faptul că Forțele Navale Regale Olandeze împreună cu cele belgiene au încredințat Damen să construiască în România navele lor la Galați. Toate se construiesc la Galați nu în Olanda.
Am construit și pentru România o mică navă - Ștefan cel Mare pentru Poliția de Frontieră. Acum se află în construcție încă două astfel de nave de mici dimensiuni, tot pentru Poliția de Frontieră, desemnate misiunilor Frontex. Ele vor fi date în folosință undeva la finalul anului sau începutul anului viitor.
Contactul „Corveta multifuncțională” încă trenează iar noi suntem încă prezenți în cadrul acestei proceduri. Am extins valabilitatea ofertei financiare finale, așa cum au făcut și ceilalți doi competitori. Vă pot spune doar că Damen e garanția faptului că aceste nave se pot construi și echipa în totalitate în România. Chiar și proiectarea lor s-ar putea face în România. Din perspectiva timpului de producție eu cred că avem avantajul de a le livra cel mai rapid. Putem livra prima navă în 3 ani de zile fără probleme iar având capacități pe cele două șantiere putem livra mult mai rapid decât cei 7 ani. Da, navele pot fi construite concomitent fără probleme”, a precizat Gheorghe Savu care a adăugat că ideea principală e ca șantierul naval principal să fie cel de la Mangalia, cel împărțit cu statul român.
Amintim că potrivit contractului, prima navă ar trebui livrată în 3 ani și toate în 7 ani.
Naval Group nu comentează subiectul și spune că negocierea e un proces în trei care durează
De partea cealaltă francezii de la Naval Group, compania desemnată câștigătoare, spune că există probleme cu costurile, oferta fiind făcută în 2018, deci în urmă cu 4 ani, dar dificultățile nu țin doar de acest aspect precizând că e un proces care durează întrucât e o negociere în trei, adică și cu Șantierul Naval Constanța și cu statul român.
„Din 2018 și până acum costul pieței a crescut mult, cu siguranță. Pot să vă spun că ultimele luni au fost și mai rele, da, există o creștere a costurilor. (...) În orice caz, problemele nu se limitează la costuri, ci și la alți parametri”, a precizat Laurent Mourre vicepreședinte pe Europa și America de Nord la Naval Group, într-un interviu acordat Hotnews, adăugând că grupul francez își menține oferta.
Amintim că pe data de 10 mai ministrul Vasile Dîncu, întrebat despre programul corvetelor, a vorbit despre „modificări a condițiilor inițiale”, lucru care „într-o achiziție devine chestiune penală”.
„Din păcate este vorba de o articulare între interesul firmei românești, dintre capabilitățile parteneriului din România. Nu a existat neapărat o conjuncție foarte bună între cele două firme, cea românească și cea franceză (n.r. - Asocierea dintre Șantierul Naval Costanța și Naval Group).
Au venit din nefericire cu cereri pe care nu le-au cerut la timp, atunci când era negociabil procesul. Din această cauză a durat foarte mult. Au venit cu unele cereri de modificare a condițiilor inițiale. Acest lucru nu se poate face într-o achiziție pentru că devine o chestiune penală. Sper însă că în acest moment, cele două firme din asociere, care au cerut o prelungire de încă două luni, să fi găsit soluția pentru a începe acest program de corvete”,
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News