Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce SUA nu mai sunt dispuse să reia producția de F-22 Raptor, considerat cel mai bun avion din lume: O aeronavă ar costa azi 200 de milioane de euro
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Având în vedere că Rusia şi China utilizează tot mai des avioane de vânătoare de generația a cincea, am putea fi tentaţi să spunem că ar fi logic ca SUA să producă cât mai multe aeronave F-22 Raptor pentru a contracara aceste amenințări. Acest lucru ar necesita, eventual, redeschiderea unor linii de producție de mult timp închise.
Un avion F-22A Raptor iese de pe linia de producție a uzine Lockheed Martin. Sursa Foto: Lockheed Martin.
Un avion F-22A Raptor iese de pe linia de producție a uzine Lockheed Martin. Sursa Foto: Lockheed Martin.

Cel puțin la prima vedere, acest lucru ar fi foarte logic, iar ideea a fost dezbătută public în urmă cu câțiva ani. Cu toate acestea, în practică, ar fi aproape imposibil, spune analistul militar american Brent M. Eastwood, într-un articol publicat în revista The National Interest.

Pe durata de viață a F-22 s-au cheltuit 74 de miliarde de dolari, un cost cu adevărat mare. Motivul pentru care Statele Unite au oprit producția acestuia avion în 2011 a fost unul strategic - s-a considerat că un interceptor agil și de mare viteză, conceput pentru lupta cu alte aeronave, avea puțină utilitate în contextul războiului împotriva terorismului. 

Operațiunile pe care SUA le-au desfăşurat în Afganistan și Irak sunt în mare parte încheiate acum, cu excepția luptei în curs de desfășurare împotriva elementelor ISIS rămase active, iar acest lucru tine în mare parte de activitatea forțelor speciale. 

Cu toate acestea, peisajul geopolitic actual ar putea necesita o reevaluare a acestei strategii. Probabilitatea din ce în ce mai mare a unor conflicte cu puteri regionale precum Rusia și China, ca să nu mai vorbim de națiuni ''wild card'' precum Iranul și Coreea de Nord, ar putea conferi o importanță nouă pentru aeronavele - în cazul de față F-22 Raptor - care au fost concepute să fie un răspuns pentru avioanele inamice.

Epava avionului F-22 Raptor prăbușit pe data de 15 mai 2020. Sursă foto: Air Force Times via The Drive

În ciuda capacităților sale impresionante, F-22 Raptor a creat ceva probleme pentru U.S. Air Force. Acest avion de vânătoare de ultima generaţie necesită efectuarea unei liste de verificare substanțiale înainte de zbor. În ultimii au fost înregistrate mai multe incidente aviatice în care au fost implicate avioane F-22, dar Forţele Aeriene ale SUA au tot evitat să vorbească deschis despre circumstanţele în care au avut loc.

De asemenea, au fost exprimate îngrijorări cu privire la fiabilitatea avioanelor F-22 Raptor - a existat un caz în care trenul de aterizare a cedat. În plus, materialul compozit care acoperă fuzelajul şi care face ca  F-22 să fie o aeronavă stealth necesită frecvent o întreținere atentă şi tot mai costisitoare. 

Youtube video image

 

Cost uriaș pentru reluarea producției de F-22 Raptor de către SUA: Fiecare avion ar costa 200 de milioane de dolari

 

Există, de asemenea, voci care sugerează că întregul proiect ar fi fost prea ambițios și optimist. Inițial, Forțele Aeriene ale SUA intenționau să achiziționeze 750 de avioane F-22. Cu toate acestea, a sfârșit prin a achiziționa doar 186 dintre aceste avioane de vânătoare. În prezent, estimările sugerează că mai puțin de o sută sunt în stare operațională.

În 2017, Forțele Aeriene ale SUA au efectuat un studiu pentru a examina dacă este rentabil să fabrice mai multe F-22, identificând principalele obstacole în calea acestui obiectiv. Cea mai mare problemă a fost costul exorbitant. Fără o linie de producție dedicată, construirea a 194 de avioane F-22 ar avea un cost impresionant de 50 de miliarde de dolari, ceea ce se traduce prin peste 200 de milioane de dolari pentru fiecare aeronavă nou produsă. În mod surprinzător, simpla înființare a liniei de producție necesită o investiție de 10 miliarde de dolari.

Din cauza nenumăraților factori descriși mai sus, pare puțin plauzibil ca Forțele Aeriene ale SUA să demareze din nou producția de avioane F-22 Raptor. Costurile și lipsa unui plan pe termen lung fac ca acest lucru să fie foarte puțin probabil. În plus, interesul continuă a Forțelor Aeriene ale SUA de a avea un avion de luptă de generația a VI-a necesită timp și resurse semnificative. Prin urmare, se poate spune cu siguranță că flota F-22 va rămâne probabil limitată la numărul actual de unități.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

Ştiri Recomandate

Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
pixel