Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce SUA nu mai sunt dispuse să reia producția de F-22 Raptor, considerat cel mai bun avion din lume: O aeronavă ar costa azi 200 de milioane de euro
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Având în vedere că Rusia şi China utilizează tot mai des avioane de vânătoare de generația a cincea, am putea fi tentaţi să spunem că ar fi logic ca SUA să producă cât mai multe aeronave F-22 Raptor pentru a contracara aceste amenințări. Acest lucru ar necesita, eventual, redeschiderea unor linii de producție de mult timp închise.
Un avion F-22A Raptor iese de pe linia de producție a uzine Lockheed Martin. Sursa Foto: Lockheed Martin.
Un avion F-22A Raptor iese de pe linia de producție a uzine Lockheed Martin. Sursa Foto: Lockheed Martin.

Cel puțin la prima vedere, acest lucru ar fi foarte logic, iar ideea a fost dezbătută public în urmă cu câțiva ani. Cu toate acestea, în practică, ar fi aproape imposibil, spune analistul militar american Brent M. Eastwood, într-un articol publicat în revista The National Interest.

Pe durata de viață a F-22 s-au cheltuit 74 de miliarde de dolari, un cost cu adevărat mare. Motivul pentru care Statele Unite au oprit producția acestuia avion în 2011 a fost unul strategic - s-a considerat că un interceptor agil și de mare viteză, conceput pentru lupta cu alte aeronave, avea puțină utilitate în contextul războiului împotriva terorismului. 

Operațiunile pe care SUA le-au desfăşurat în Afganistan și Irak sunt în mare parte încheiate acum, cu excepția luptei în curs de desfășurare împotriva elementelor ISIS rămase active, iar acest lucru tine în mare parte de activitatea forțelor speciale. 

Cu toate acestea, peisajul geopolitic actual ar putea necesita o reevaluare a acestei strategii. Probabilitatea din ce în ce mai mare a unor conflicte cu puteri regionale precum Rusia și China, ca să nu mai vorbim de națiuni ''wild card'' precum Iranul și Coreea de Nord, ar putea conferi o importanță nouă pentru aeronavele - în cazul de față F-22 Raptor - care au fost concepute să fie un răspuns pentru avioanele inamice.

Epava avionului F-22 Raptor prăbușit pe data de 15 mai 2020. Sursă foto: Air Force Times via The Drive

În ciuda capacităților sale impresionante, F-22 Raptor a creat ceva probleme pentru U.S. Air Force. Acest avion de vânătoare de ultima generaţie necesită efectuarea unei liste de verificare substanțiale înainte de zbor. În ultimii au fost înregistrate mai multe incidente aviatice în care au fost implicate avioane F-22, dar Forţele Aeriene ale SUA au tot evitat să vorbească deschis despre circumstanţele în care au avut loc.

De asemenea, au fost exprimate îngrijorări cu privire la fiabilitatea avioanelor F-22 Raptor - a existat un caz în care trenul de aterizare a cedat. În plus, materialul compozit care acoperă fuzelajul şi care face ca  F-22 să fie o aeronavă stealth necesită frecvent o întreținere atentă şi tot mai costisitoare. 

Youtube video image

 

Cost uriaș pentru reluarea producției de F-22 Raptor de către SUA: Fiecare avion ar costa 200 de milioane de dolari

 

Există, de asemenea, voci care sugerează că întregul proiect ar fi fost prea ambițios și optimist. Inițial, Forțele Aeriene ale SUA intenționau să achiziționeze 750 de avioane F-22. Cu toate acestea, a sfârșit prin a achiziționa doar 186 dintre aceste avioane de vânătoare. În prezent, estimările sugerează că mai puțin de o sută sunt în stare operațională.

În 2017, Forțele Aeriene ale SUA au efectuat un studiu pentru a examina dacă este rentabil să fabrice mai multe F-22, identificând principalele obstacole în calea acestui obiectiv. Cea mai mare problemă a fost costul exorbitant. Fără o linie de producție dedicată, construirea a 194 de avioane F-22 ar avea un cost impresionant de 50 de miliarde de dolari, ceea ce se traduce prin peste 200 de milioane de dolari pentru fiecare aeronavă nou produsă. În mod surprinzător, simpla înființare a liniei de producție necesită o investiție de 10 miliarde de dolari.

Din cauza nenumăraților factori descriși mai sus, pare puțin plauzibil ca Forțele Aeriene ale SUA să demareze din nou producția de avioane F-22 Raptor. Costurile și lipsa unui plan pe termen lung fac ca acest lucru să fie foarte puțin probabil. În plus, interesul continuă a Forțelor Aeriene ale SUA de a avea un avion de luptă de generația a VI-a necesită timp și resurse semnificative. Prin urmare, se poate spune cu siguranță că flota F-22 va rămâne probabil limitată la numărul actual de unități.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România

Ştiri Recomandate

Încep să curgă primele contracte finanțate prin SAFE: Un stat din fosta Iugoslavie va achiziționa 420 de camioane militare Tatra
Rusia anunță că a bombardat în premieră sudul Ucrainei cu bombe de aviație FAB lansate de Su-34, pentru a o „decupla” de România
Congresul SUA aprobă 900 de miliarde de dolari pentru apărare și stabilește un număr minim de militari americani staționați în Europa
Patriot se adaptează rachetelor hipersonice ruse Kinjal și va putea „trage peste umăr”. Patriot va angaja ținte care au trecut deja de el
"Oreshnik va fi dat în folosință până la sfârșitul anului”, anunță Putin. Oreshnik folosit ca intimidare pentru europeni
Zero din 10: Nu a fost livrat niciun IAR-99 Șoim la mai bine de un an de când toate trebuiau livrate. Avioane Craiova riscă penalități record de 30 de milioane de euro
Patriot, IRIS-T sau rachete pentru F-16, promise de europeni. Formatul Ramstein, sprijin concret pentru Ucraina
Marea Britanie confirmă planurile pentru un sistem integrat de apărare aeriană de tip „Iron Dome”, avertizând asupra pericolului reprezentat de rachetele Rusiei
Serbia așteaptă clarificări de la ruși: Un oficial al companiei de armament Yugoimport a murit la Moscova, în condiții suspecte
Obsesia balistică a Teheranului: Iranul maschează eșecul militar printr-o reînarmare agresivă
Imaginile satelitare dinainte și după operațiunea ucraineană cu drone subacvatice în portul Novorossiysk arată pagubele produse la debarcaderul din apropierea submarinului de clasă Kilo. Sursa foto:X/Vantor.
EXCLUSIV
Văzut din satelit: Lovitură devastatoare pentru Flota rusă din Marea Neagră: Atacul care deschide un „nou capitol” în războiul dronelor (FOTO/VIDEO)
Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
pixel