Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce Ucraina nu primește deocamdată mult doritele avioane F-16? Avioanele de generația a IV-a nu mai au șanse în spațiul modern de luptă
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Este clar pentru toată lumea că, deși au existat ezitări din partea unor state, sprijinul european și transatlantic pentru Ucraina este un angajament tratat cu mare seriozitate de partenerii Kievului. Menținerea și adaptarea sprijinului militar la nevoile concrete rezultate din evoluția în teren a luptelor i-au dat acestuia un caracter de stabilitate și continuitate, esențial pentru moralul trupelor ucrainene greu încercate în lupta de apărare.
Un Su-27 ucrainean decolează în spatele unui F-16C al Gărzii Naționale Aeriene din California, la o bază din Ucraina, în iulie 2011. Sursa Foto: Garda Națională Aeriană a SUA.
EXCLUSIV
Un Su-27 ucrainean decolează în spatele unui F-16C al Gărzii Naționale Aeriene din California, la o bază din Ucraina, în iulie 2011. Sursa Foto: Garda Națională Aeriană a SUA.

Însă cu fiecare tranșă de ajutor trimisă către Ucraina, statele susținătoare și în special contributorul principal, SUA, își sporesc așteptările privind rezultatul final al luptelor și devin tot mai puțin dispuse să accepte că eforturile făcute ar putea fi în zadar.

La acest moment, implicarea și mizele au trecut de punctul în care părțile, și nu este vorba doar de cele beligerante, puteau reveni la starea inițială considerând că nu au fost semnificativ afectate. Investițiile făcute - prin viețile umane pierdute de ucraineni și prin sacrificiile economice globale greu de calculat, împing acum războiul doar înainte.

În situația actuală, este foarte clar că Ucrainei nu i se poate refuza niciun fel de ajutor militar, cu condiția ca acesta să fie realmente util pe câmpul de luptă și să nu conducă la escaladarea conflictului. Acestea sunt practic cele două limite în care se înscrie sprijinul militar pentru Ucraina, iar F-16 nu se încadrează în ele, oricât de disponibil ar fi avionul de luptă în rândul statelor susținătoare.

 

MiG-29 rămâne încă aeronava de bază

 

În prezent Ucraina a reușit oarecum să-și stabilizeze forțele aeriene cu ajutorul avioanelor de luptă MiG-29 primite din Slovacia și Polonia. Monitorizarea în timp a evoluției echipării cu aceste avioane arată că Ucraina poate opera aproximativ 100 de MiG-29. Însă acestea reprezintă o sumă eterogenă de avioane uzate, scoase din stadiul de conservarea pe termen lung, câteva avioane modernizate la nivel local, precum și avioanele slovace și poloneze care au mai beneficiat de unele modernizări.

Înainte de invazia rusă, Ucraina avea aproximativ 50 de MiG-29 operabile, în mare parte modele sovietice nemodernizate. În 2009, Uzina de reparații de avioane de stat din Lviv a modificat 18 MiG-uri la stadiul de MiG-29MU1, echipându-le cu stații radio standard NATO, sisteme GPS și radare noi care au permis extinderea razei de căutare de la 70 de km la 100 km.

În mai bine de un an de lupte grele, ucrainenii au pierdut cel puțin 18 avioane MiG-29, dar eforturile depuse pentru reactivarea avioanelor aflate în conservare se pare că au compensat aceste pierderi și chiar au extins numărul total de MiG-uri operabile în serviciul de luptă ucrainean, deși sunt probabil cele mai puțin modernizate din flota de MiG-29 a Ucrainei.

Aproximativ 33 de avioane MiG-29 din Slovacia și Polonia promit acum să întărească forța de luptă aeriană ucraineană. Avioanele slovace sunt modernizate aproximativ la același standard ca și cele MiG-29MU1 ucrainene.

Primul lot de MiG-29 poloneze, care probabil nu depășește 20 de aparate, a sosit în Ucraina în urmă cu aproximativ o săptămână. Avioanele poloneze, pe care Varșovia le înlocuiește cu o combinație de F-16 și F-35, vin cu upgrade-uri extinse: transpondere moderne, GPS și senzori de avertizare radar, stații radio în standard NATO, o nouă avionică și, poate cel mai semnificativ, o interfață digitală de date MIL STD 1553 care ar trebui să permită avioanelor să utilizeze muniție ghidată prin GPS, cum ar fi bombele cu planare JDAM (Joint Direct Attack Munition) pe care Ucraina le primește din Statele Unite. De altfel, Forțele Aeriene ale Ucrainei au avut recent, pe 4 martie, prima confirmare a utilizării acestor bombe în lupte.

MiG-urile mai puțin avansate din Ucraina pot utiliza JDAM-uri, dar numai după ce se montează interfața de date

Ucrainenii sunt recunoscători pentru MiG-urile primite, însă insistă să considere că F-16 este o soluție mult mai potrivită situației tactice cu care se confruntă. „Cu F-16 am putea controla atât aerul, cât și mările și uscatul, pentru a ne proteja infanteria”, declara recent un pilot ucrainean de MiG-29.

 

Avioanele de generația a patra nu mai au șanse în spațiul modern de luptă

 

De peste ocean, însă, lucrurile se văd altfel. Concluziile trase cu mai multă obiectivitate arată că sistemele de apărare antiaeriană deținute de ambele părți ale conflictului sunt atât de eficiente încât piloții care zboară cu avioane de luptă de generația a patra aleg rareori să atace pozițiile inamice, deoarece șansele de succes sau de supraviețuire sunt minime.

Aeronavele F-16 pe care Ucraina le solicită nu ar avea mai multe șanse să supraviețuiască sau să fie mai eficiente împotriva sistemelor antiaeriene ruse decât MiG-29, Su-27 sau Su-25 utilizate în prezent de ucraineni.

Folosirea de către rusi a sistemelor antiaeriene S-300 și S-400, recunoscute ca foarte performante împotriva aeronavelor care nu beneficiază de tehnologie stealth, i-a forțat pe piloții ucraineni fie să zboare în afara razei de acțiune a acestora, fie să evolueze mai mult la altitudini foarte mici, impactul general al acțiunilor aeriene fiind astfel unul foarte scăzut.

Avioanele de generația a patra sunt considerate de experți capabilități excelente în mediile de luptă de complexitate scăzută și medie, cum ar fi recentele conflicte din Afganistan, Irak și Siria, dar, neavând protecție stealth, acestea sunt complet depășite într-un mediu cu amenințare antiaeriană ridicată, cum este acum spațiul aerian de deasupra Ucrainei.

 

Intrarea în scenă a Su-35 ar putea schimba perspectiva privind F-16

 

Încă de la începutul anului au apărut informaţii neoficiale că Rusia intenționează să înlocuiască modelele mai vechi de avioane de luptă utilizate pe frontul din Ucraina cu mai modernele Su-30, Su-35 și Su-57. Ulterior, a fost confirmat oficial faptul că mai multe avioane Su-35 a fost desfăşurate pe aerodromurile aflate în apropierea frontierei cu Ucraina.

Potrivit unui oficial ucrainean, “avionul de luptă Su-35 echipat cu un radar foarte eficient și cu rachete cu rază lungă de acţiune, a început să fie folosit pentru a ataca aeronavele ucrainene, precum și pentru misiuni de sprijin la sol”.

Schimbarea de strategie privind întrebuințarea în luptele din Ucraina a aviației tactice ruse era de așteptat, de vreme ce, tot din cauza eficacității apărării antiaeriene, nici rușii nu au reușit menținerea unei superiorități aeriene clare în spațiul ucrainean.

Însă apărarea antiaeriană ucraineană nu este la nivelul celei ruse, S-400 făcând totuși diferența, după cum loturile mixte de MiG-29 ucrainene nu se pot compara cu escadrilele de Su-35 pe care Rusia pare tot mai determinată să le arunce în luptă.

Dacă noua abordare a Kremlinului va începe să dea rezultate, iar superioritatea aeriană rusă se va concretiza și va da semne că tinde către obținerea supremației aeriene, cel mai probabil Ucraina nu va mai fi lăsată de occident să se apere doar cu complexele sovietice S-300P/PS/PT, Buk-M1 și S-125 Pechora sau cu câteva sisteme Patriot și NASAMS alături de sute de FIM-92 Stinger portabile, ci va primi într-adevăr mult așteptatul F-16 pentru a compensa deficitul de forțe de luptă din aer.

Odată decizia luată, există trei arme în portofoliul F-16 care pot înclina balanța în favoarea Forțelor Aeriene ale Ucrainei: Racheta antiradiolocație de mare viteză (HARM), Bomba cu diametru mic (SDB) și Racheta comună de tip aer-sol (JASSM).

HARM-urile utilizate de piloți bine antrenați ar putea suprima S-400-urile rusești, dar ar fi necesar ca avioanele să zboare suficient de aproape pentru a-i determina pe operatorii de pe S-400 să-și pornească sistemele de urmărire. Totuși, piloții experimentați consideră că există riscuri asumate într-un astfel de duel și susțin că singurele avioane de vânătoare capabile să angajeze S-400 fără pierderi sunt cele de generația a cincea, concepute special pentru acest gen de luptă.

SBD-urile, cu aripi care se deschid după ce sunt eliberate, pot să planeze zeci de kilometri. Cea mai recentă versiune (SDB II) poate chiar urmări și lovi ținte mobile. Distanța pe care SDB-urile pot plana este determinată de altitudinea și viteza la care sunt eliberate. Și în acest caz, însă, chiar și la cea mai mare rază de acțiune a acestora, un avion de luptă de generația a patra (cu suprafațe efectivă de reflexie relativ mare, între 1-8 m2) riscă să fie detectat și angajat de S-400 înainte de a putea elibera aceste muniții.

JASSM-urile sunt rachete de croazieră subsonice, pe care F-16 versiunea Block 50/52 le poate utiliza direct, iar Block-urile anterioare au nevoie doar de software-ul adecvat și de certificarea de zbor.

 

F-16 la momentul potrivit, dacă va fi cazul

 

Este așadar foarte probabil ca F-16 să ajungă în Ucraina cât timp războiul este încă în desfășurare, însă doar dacă forțele aeriene ruse reușesc să controleze spațiul aerian disputat și în funcție de nivelul la care ajung să dețină acest control.

Până la F-16, capacitatea de interdicție aeriană ucraineană va fi foarte probabil întărită progresiv cu sisteme antiaeriene și muniție performantă, până la limita posibilităților de susținere. Nu este exclus ca, înainte de a apela la F-16, SUA să încerce chiar să faciliteze ucrainenilor angajarea acelor ținte din adâncimea apărării ruse care au valoare ridicată pentru acțiunile aeriene, iar în acest scop să decidă transferul de drone mari de atac, precum MQ-1 Predator sau MQ-9 Reaper.

Este clar nevoie de flexibilitate în decizii, dar mai importantă este înțelegerea corectă a situației din teren. Dacă se decide introducerea în luptă a unei capabilități precum F-16, acesta trebuie să se facă la momentul optim. Mai devreme ar putea reprezenta o intervenție costisitoare cu un impact extrem de redus asupra evoluției războiului, iar mai târziu aeronava s-ar putea confrunta cu o rezistență aeriană și antiaeriană consolidată care i-ar limita semnificativ posibilitățile de acțiune.

Determinarea acestui moment presupune o estimare adecvată a cursului războiului, astfel încât să permită începerea din timp și sincronizarea activităților de furnizare a avioanelor cu cele de pregătire a piloților, tehnicienilor și infrastructurii de zbor.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
Diferența dintre Su-57 și F-35 în Europa e uriașă iar Rusia nu va putea obține superioritatea aeriană. Până în 2030 vor fi 500 de F-35 în Europa
Cele 6 avioane Eurofighter britanice și-au început oficial misiunea în România. Britanicii apără cerul României împreună cu F-16 românești pentru a cincea oară
Grecia vrea să scape de vechile aeronave de luptă: O posibilă vânzare de avioane F-16 către Ucraina este luată în considerare
Drone care pot lovi fabricile de armament din Urali. Coșmarul Rusiei ar putea prinde realitate, odată cu UAV-uri cu rază de 3.000 de km
Turcii se mișcă bine: Un radar AESA dezvoltat 100% de industria turcă, integrat pe F-16. Primul zbor al unui F turcesc cu noul radar a avut deja loc
Avioane de vânătoare germane interceptează un avion rusesc deasupra Mării Baltice
Un nou zbor în SUA efectuat de B-21 Raider (Video). Primul bombardier de generația a 6-a construit vreodată confirmă dominația americană în aviația militară
De ce îi deranjează atât de tare pe ruși baza de la Kogălniceanu. Legendara Divizie 82 Aeropurtată americană e în România, gata să intervină
Serbia vrea armament francez, nu rusesc. Belgradul confirmă intenția de a achiziționa avioane franceze Rafale. Vecinii noștri au deja în dotare și H125M franceze
Rușii nu pot vinde Su-35 din cauza SUA în ciuda promovării intense a avioanelor în război. Lista țărilor care spun „nu” Su-35 e tot mai lungă
Britanicii încep misiunea în România. Șase Eurofighter britanice vor apăra cerul României alături de F-16 românești
”Rezultatele sunt impresionante”. Cel puțin șase avioane rusești au fost distruse și opt au fost grav avariate în atacul asupra aerodromului Morozovsk (surse)
Se deblochează și muniția pentru viitoarele F-16 ale Ucrainei. Undă verde pentru rachete ghidate aer-sol
Grecia va cumpăra 35 de elicoptere americane UH-60M Black Hawk
Ucrainenii inovează din nou: Avionul ultraușor Aeroprakt A-22, folosit ca „rachetă de croazieră lentă” în atacul asupra fabricii de drone Shahed
Coreea de Nord a testat racheta hipersonică Hwasong-16B. O demonstrație a „superiorității absolute”, se laudă Kim
SUA și Japonia pregătesc terenul pentru viitorii piloți de F-35 și chiar de generația a 6-a. Proiectul noului T-7 supersonic de antrenament ar putea include și Japonia
Piloții ucraineni zboară deja cu F-16. Etapele finale de instrucție se desfășoară în două state NATO, dar nu și la Centrul de pregătire din România
Mai țineți minte MiG-41? Apar noi detalii despre armamentul viitorul avion de generația a 6-a al Rusiei care va „depăși limitele ingineriei aviatice”
Nu este o ironie. F-35 Lightning (Fulger) II a avut probleme cu protecția la fulgere. Restricțiile au vizat ani de zile toată gama F-35A
Expert militar ucrainean: Puterea bombei rusești de aviație de tip FAB-3000 este comparabilă cu cea a armelor nucleare tactice
Rusia se teme de F-16 și a început deja „vânătoarea de F-16” în Ucraina. Pentru prima dată F-ul contestă serios superioritatea aeriană rusă
În încercarea disperată de a face faţă provocărilor frontului din Ucraina, ruşii ataca oraşele ucrainene cu bombe ghidate UMPB D-30 SN
Oaspete neașteptat la Baza Aeriană Sigonella din Italia: O dronă americană de cercetare MQ-4C Triton a fost dislocată pentru prima dată în zona Mării Mediterane
Sfârșitul unei ere: Avioanele F-16 olandeze efectuează ultima misiune şi predau ştafeta către F-35
Rușii au modificat rachetele Kh-101 cu care lovesc Ucraina. A fost redusă raza de acțiune, dar a crescut puterea de foc
Drona rusă de joi a ajuns până aproape de Brăila. La 7 luni de la prima dronă căzută în Deltă, România încă nu are o lege nouă privind combaterea dronelor
Suedia ia în considerare furnizarea de avioane de luptă Gripen către Ucraina
Rușii au lovit din nou ținte ucrainene de la Harkiv la Lviv. Au fost vizate mai multe obiective energetice de pe întreg teritoriul Ucrainei
O dronă militară s-ar fi prăbuşit într-o zonă izolată din Insula Mare a Brăilei (Video): Primele imagini cu craterul format de prăbușirea dronei

Ştiri Recomandate

Rusia amenință că va lovi obiective britanice dacă Ucraina folosește rachete Storm Shadow sau alt armament britanic asupra teritoriului rus
Concluziile gen. Sîrski și tactica Ucrainei pe flancul Estic greu încercat unde Rusia deține superioritatea și atacă zilnic pe două direcții la vest de Donețk
Unde se vor „juca” rușii cu arme nucleare? E posibil ca Rusia să simuleze un atac nuclear la Marea Neagră, în proximitatea României utilizând rachete Kalibr
Mai ieri ridica garduri anti-migranți. Acum, Ungaria a descoperit umanitatea și protejează bărbații plecați din Ucraina: "Nu vom permite să fie trimiși la moarte”
Primul cuvânt rostit de un pilot ucrainean care a trecut de la MiG-29 la F-16: Agilitate. Până să ajungă în România, ucrainenii zboară intens în Danemarca
Era scris în manual. Dacă Rusia ar fi respectat propria doctrină militară ar fi cucerit Ucraina în prima etapă a invaziei
von der Leyen i-a cerut lui Xi să tempereze amenințarea nucleară a Rusiei și să-și folosească influența pentru a opri agresiunea împotriva Ucrainei
IDF pregătește operațiunea la sol în Rafah și le cere palestinienilor din estul orașului să se deplaseze în zonele umanitare din orașele apropiate
Rusia vrea bază rusească la Marea Roșie. Interesantul caz al Sudanului și parteneriate rusești în Africa
Xi merge, după cinci ani, în Europa. Liderul chinez a ajuns duminică la Paris, iar pe listă mai sunt două capete de pod: Belgradul și Budapesta
Povestea distrugătorului HMS Sheffield, scufundat de o rachetă lansată de un Etendard. Era prima oară când măreața Marină britanică pierdea o navă în luptă după războiul mondial
Putin a ordonat exerciții nucleare în apropierea granițelor Ucrainei, ca răspuns la „amenințarea” NATO față de Rusia
Israelul refuză să pună capăt definitiv războiului fără să-și atingă obiectivele. Netanyahu: Mergem până la capăt în Gaza, până la distrugerea totală a Hamas
Noua dronă Bayraktar TB3 bate recordul în Turcia și atinge cu motor turcesc 10.000 metri. România așteaptă primele TB2 anul acesta
Întâlnire de gradul zero la Baza 101? Cum au ajuns militari americani și ruși în aceeași bază militară
Rusia investește masiv în războiul în spațiu și își propune scurtcircuitarea avansului tehnologic al SUA. O explozie nucleară rusă în spațiu ar paraliza întreaga rețea de sateliți a Occidentului
Peter Magyar, rupt din Fidesz, clatină pentru prima oară cu adevărat puterea lui Orban. Magyar a organizat un protest cu peste 10.000 de oameni într-un bastion al lui Orban
În timp ce Putin participa la Înviere și se ruga pentru „granițele sfinte ale Rusiei”, ocupantul a lansat un tir de rachete asupra Ucrainei, ucigând cel puțin doi civili
Kinjal rusesc, hipersonic doar pe hârtie. Dar Franța a învățat lecția și plusează cu categoria hipervelocitate pentru noul sistem MAMBA
Rusia amenință statele baltice cu măsuri asimetrice după ce acestea au rupt legăturile cu Moscova. Kaja Kallas, premierul Estoniei, e și ea dată în urmărire
Hamas folosește ostaticii ca scuturi umane pentru a supraviețui ofensivei IDF. Gruparea teroristă eliberează ostaticii doar cu încheierea războiului
Cum arată superioritatea aeriană a Rusiei: Ucraina a forțat „măreața” aviație militară rusă să-și disperseze avioanele, inclusiv Su-34, cu costuri mai mari
Rusia cumpără din 22 de țări piese pentru avioane. Intermediarii joacă rolul principal
Rusia l-a dat în urmărire pe Volodimir Zelenski
SUA bifează încă o premieră în aviația mondială: Un înalt oficial a zburat cu un F-16 versiunea X-62A VISTA controlat exclusiv de AI
Logica defectă a Mariei Zaharova: Cel mai mare exercițiu NATO de după Războiul Rece e dovada că Alianța pregătește un război împotriva Rusiei
Rușii susțin că au interceptat rachete ATACMS lansate de Ucraina asupra Crimeei. Propaganda rusă insinuează că noile sisteme S-500 au interceptat ATACMS
Ministerul de Externe al Franței a raportat numărul estimativ al rușilor morți în Ucraina. Cifra e imensă deși mai aproape de realitate decât datele prezentate de Ucraina
Ucraina nu mai este în război cu Rusia, ci cu o alianță de regimuri autocratice. O nouă ofensivă rusă ar putea fi fatală pentru ucraineni
Geoană: Rusia a lansat un război hibrid total împotriva noastră. Nu va rata nicio secundă ocazia de a schimba direcția României
Bombardiere strategice rusești de tip Tu-95MS au zburat în apropiere de Alaska. NORAD a confirmat detectarea și escortarea aeronavelor
Dinamica războiului din Ucraina | Șeful Forțelor Terestre Ucrainene vorbeşte despre noile tactici de luptă: Dronele au devenit dominante pe câmpul de luptă, deoarece sunt mai letale decât artileria
pixel