Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce visul Rusiei de a deține portavioane s-a terminat mereu cu dezastre. Amiral Kuznețov ruginește, dar rușii visau la 15 nave, mult peste SUA
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Amiral Kuznețov e singurul portavion al Rusiei, dar nu mai e operabil de peste șase ani. Nava a intrat în proces de reparații încă din 2018, înfruntându-se cu diverse probleme, inclusiv accidente, incendii, deturnare de fonduri. Numeroase eșecuri care au dus la întârzierea reintroducerii în serviciu a navei. Dar Amiral Kuznețov nu e primul eșec în materie de portavioane al Rusiei.
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition

Deși URSS a dispus de una din cele mai avansate industrii în ceea ce privește apărarea, rușii nu au fost niciodată mari constructori de portavioane.

Moscova și-a propus p flotă de portavioane, dar nu a avut niciodată capacitatea să o dezvolte. Planul era ambițios, dar s-a lovit de numeroase probleme. Dar ambiția de portavioane încă există la ruși, în ciuda faptului că portavionul Amiral Kuznețov, singurul portavion rus, ruginește la propriu la cheu. Pe hârtie există cel puțin două proiecte pentru dezvoltarea unui nou portavion.

Dar industria rusă pare incompatibilă cu dezvoltarea unor asemenea nave. În cei 74 de ani de existență a URSS s-a încercat de mai multe ori construirea unor astfel de nave, dar niciun proiect nu a atins stagiul de navă operațională.

Ulterior prioritățile s-au mutat către Forțele Terestre și Aeriene iar fondurile au fost investite masiv în arsenalul nuclear.

Singurele portavioane pe care rușii le-au finalizat au fost moștenite toate de Rusia după destrămarea URSS. Unele au fost casate altele vândute, cum e cazul navei vândute către India. Cert e că Amiral Kuznețov a rămas singura navă de acest tip din dotarea Rusiei. 

 

Rușii visau la 15 portavioane. Dar au reușit să finalizeze un singur proiect major

 

2. Portavionu... (amiral_kuzneprc-c8prc-9bov_54923800.jpg)

Portavionul rus Amiral Kuznețov

O analiză a revistei National Interest încearcă să răspundă acestei întrebări. Sursa citată amintește că în perioada interbelică după victoria comuniștilor în Războiul Civil rus, conducerea sovietică a aprobat mai multe planuri pentru a construi un portavion, inclusiv prin transformarea în astfel de navă a crucișătorului Izmail, proiect rămas neterminat de Marina Imperială Rusă în 1917.

Din păcate pentru sovietici nu s-a reușit acest lucru iar nava a fost în cele din urmă casată. Ulterior Uniunea Sovietică nu a avut capacitatea financiară să construiască o armată terestră puternică și o flotă de portavioane în același timp. Cu alte cuvinte banii au fost investiți în Forțele Terestre și Aeriene iar sursa citată spune că această dilemă a persistat până la căderea Zidului Berlinului și încă mai persistă și azi. Totuși, în privința Forțelor Navale rușii au investit masiv în submarine nucleare în ultimii ani.

Dar după cel de-al Doilea Război Mondial s-au făcut din nou eforturi din partea Marinei Sovietice pentru a prioritiza construcția de portavioane. Marina de luptă rusă dorea nu mai puțin de 15 astfel de nave. Flota ar fi trebuit să fie formată din 9 portavioane mari și 6 mici și să intre în dotarea Flotelor Pacificului și Nordului.

Stalin însă nu dorea portavioane preferând să se axeze pe nave de luptă de suprafață mai mici și crucișătoare. Industria sovietică nu a fost nici ea încântată, amintește sursa citată, precizând că nu exista capacitatea de a construi o astfel de flotă.

Abia în 1962 URSS a început construcția a două portavioane în șantierele navale din Nikolaev, Ucraina. E vorba de două portavioane Moskva și Leningrad, dar construcția lor a fost un compromis. Navele erau mai degrabă apropiate de clasa crucișătoarelor fiind probabil dezvoltate pentru a vâna submarine americane și britanice.

A urmat clasa Kiev de nave iar la mijlocul anilor 1980 rușii au făcut un pas mare în construcția de portavioane. Au demarat trei proiecte majore pentru portavioane similare cu clasa Nimitz a SUA. 

3. Portavionu... (portavion-amiral-kuznetov_37124000.jpeg)Portavionul rus Amiral Kuznețov

Unul din aceste proiecte era celebrul program Ulyanovsk, un portavion nuclear. Dar căderea Uniunii Sovietice i-a determinat pe ruși să suspende dezvoltarea acestuia. Proiectul a fost sistat, iar coca portavionului, parțial construită, a fost dezasamblată însă proiectul a stat mai mereu la baza ulterioarelor proiecte.

Cert e că din cele trei mari proiecte doar unul a fost finalizat, amintește sursa citată. E vorba de portavionul Amiral Kuznețov, singura navă rusă de acest fel aflată în dotarea Moscovei.

Al treilea proiect nu a avut soarta lui Ulyanovsk, dar rușii nu l-au putut finaliza. A fost achiziționat de China, care a finalizat nava. Azi nava e cunoscută sub denumirea de portavionul Liaoning . 

 

Dar de ce rușii nu pot construi o adevărată flotă de portavioane? Visul de a avea portavioane s-a încheiat mereu cu dezastre

 

4. Proiectul ... (rusia-portavion-varane_71448400.jpg)Proiectul portavionului rus UMK Varan, sursă foto: Zvezda TV, canalul Ministerului Apărării din Federația Rusă

De la 15 portavioane pe care le-ar fi dorit Marina Sovietică, rușii nu au reușit să finalizeze decât programe de nave de tip portavion mai mici și un singur proiect major - Amiral Kuznețov.

Toate celelalte s-au finalizat cu dezastre financiare. Principalul motiv este lipsa de fonduri și decizia de a investi spre alte structuri de forță. Dar nici industria rusă nu a avut capacitatea de a se ridica la un asemenea nivel.

Azi tot acest handicap sovietic în a construi portavioane a fost moștenit de ruși a căror industrie nu e familiarizată cu astfel de construcții. 

Trebuie precizat că există cel puțin două proiecte mari în desfășurare pentru noi portavioane nucleare. E vorba de UMK Varan și Lamanit. Ambele sunt în faza de concept și de cercetare și dezvoltare. Dar în contextul handicapului industriei ruse precum și a sancțiunilor impuse de Occident e foarte greu de crezut că proiectele vor vedea „lumina zilei” prea curând.

Ceea ce nu au reușit rușii o fac însă chinezii. China are trei portavioane iar pe lângă Liaoning achiziționat de la ruș, două sunt construite în ultimii ani de industria chineză, ultimul fiind finalizat recent și va intra în serviciu anul viitor. Un al patrulea portavion e în curs de dezvoltare. 

Modul în care China construiește portavioane e cu adevărat impresionant.

SUA rămân însă lideri în astfel de nave, americanii operând nu mai puțin de 11 portavioane.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti
România așteaptă F-35, statele europene le înarmează deja cu rachete de ultimă generație JASSM-ER și LRASM. Contract gigant pentru rachete de ultimă generație AGM-158
S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate
CAESAR e printre vedetele frontului în Ucraina, dar un stat european îi amenință pe francezi cu ruperea contractului. Problema? Obuzierele n-ar fi atins raza de 40 km și nici precizia
Prima țară europeană care oprește comerțul de armament cu Israelul. Importurile, interzise, dar cu o excepție importantă
Germania va transfera de urgență două lansatoare PATRIOT către Ucraina. În următoarele luni, vor fi livrate două sisteme
Piranha V, sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cum a vrut Bulgaria să cumpere blindate Piranha 5 „made in Romania”, dar până la urmă a renunțat. O decizie ce stă(tea) în câteva pixuri
Mișcări strategice de „trupe” în industria de apărare: Iveco Defence, inclusiv unitatea din România unde se produc camioane, preluate de Leonardo
”Modelul danez” înfurie Moscova, care amenință că fabricile ucrainene de pe teritoriul Danemarcei pot duce la un război total între Rusia și NATO
România așteaptă tancurile M1 Abrams și trage cu ochiul către K2. Dar în caz de război două aspecte vor fi cruciale, fie că vorbim de Abrams, K2 sau Leopard 2
De la barcă de pescuit la apogeu: Vânător de avioane S-30 rusești. Cum au devenit dronele navalele ucrainene Magura un coșmar pentru Flota Rusiei
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE

Ştiri Recomandate

Statele Unite, avertizate de un fost comandant al NORAD: „Trebuie să putem primi un pumn în nas și să ne ridicăm”
Compania Romaero: Miracol sau rezultate financiare promovate cu surle și trâmbițe? Cifrele dau speranțe, dar politica își bagă coada
Mândria turcă pe șenile: Producția în serie a tancului Altay a început, un vis de „100 de ani” devenit realitate
Planul Poloniei de a deveni o forță regională: Achiziții de bombe GBU-39B pentru avioanele F-35 și F-16, dar și investiții record în industria de apărare
Tehnologie la schimb pentru sisteme de rachete: O nouă abordare a Statelor Unite pentru a continua sprijinul militar acordat Ucrainei
Resetarea pieței de armament: De ce cred Statele Unite că decizia de a clasifica dronele drept „avioane” va schimba balanța puterii militare la nivel global
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Ca urmare a presiunilor recente ale armatei ucrainene asupra apărării antiaeriene a Rusiei, dronele Bayraktar TB2 au revenit pe frontul din Ucraina
Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026
Reactivarea unei facilităţi militare strategice din perioada Războiul Rece (FOTO/VIDEO): Franța modernizează vechiul radar ,,Nostradamus'' pentru a detecta rachete hipersonice ruseşti
Propuneri de pace la masa negocierilor: Un "plan B" pentru Ucraina, cu trupe din Bangladesh și garanții de securitate fără NATO?
Dincolo de modernizarea armatei: De ce solicitarea pentru Abrams M1E3 redefinește capacitatea de producție a tancurilor în SUA
Sursă foto: US Army
EXCLUSIV
Adio, securitate americană? Statele Unite taie ajutorul militar pentru țările de la granița cu Rusia, forțând un test de maturitate al apărării europene
Războiul te învață: Ucraina e lider nu doar la drone, dar produce obuziere cât Germania și Franța la un loc
Două F-16 venezuelene au survolat provocator distrugătorul american USS Jason Dunham. „Spectacol de forță” în Caraibe unde tensiunile ating un nou nivel
Scăpare sau intenție? Forțele ucrainene au folosit în misiuni MiG-29 cu schema de camuflaj a Azerbaidjanului
Rusia amenință că forțele de menținere a păcii din Ucraina sunt ținte legitime. Ce contingent va fi dislocat, cine trimite trupe și care va fi rolul României
Viitorul apărării antiaeriene e racheta PAC-3 MSE a Patriot, care a interceptat deja hipersonice ruse Kinjal: Cel mai mare contract din istorie pentru PAC-3 MSE
Armata română, Bogdan Bucur
EXCLUSIV
Cum s-a prăbușit România Mare: Alianțe, „trădări”, mituri și istoria folosită ca „armă”. Istoricul Bogdan Bucur vine la Obiectiv EuroAtlantic
Armata israeliană anunţă că deţine controlul a 40% din oraşul Gaza
Dronele și rachetele rusești au lovit estul Ucrainei / Rafinăria din regiunea rusă Riazan și un depozit de petrol din Luhansk, atacate cu drone
SUA elimină treptat din 2026 fondurile de securitate pentru statele ce se învecinează cu Rusia. Nu România va fi cea mai afectată, ci statele baltice
Trump chiar schimbă numele Pentagonului; modificările ar putea costa sute de milioane de dolari
Adio, război de tranșee? Ucraina primește o flotă masivă de roboți THeMIS, arma care ar urma să facă diferența pe front
Noi garanții de securitate pentru Ucraina: Rachete cu rază lungă și sancțiuni sporite pentru Rusia pentru că tărăgănează intenționat procesul de negociere
Atac devastator confirmat în Crimeea (FOTO): „Flamingo”, cea mai nouă rachetă a Ucrainei, a făcut ravagii într-o bază rusă a FSB
O viziune europeană divizată: De ce Marea Britanie, Italia și Germania se află în tabere opuse pe tema garanțiilor de securitate pentru Ucraina
Ziua și provocarea: Două drone ale Rusiei au violat spațiul aerian al Poloniei. Avioane F-35 au fost ridicate de la sol, dar nu au doborât UAV-urile ruse
SUA lucrează la companionul perfect pentru F-35: Drona YFQ-42A face primele teste de zbor, într-un timp record
Marea Britanie se pregătește să livreze o nouă armă-minune Ucrainei. Proiectul „NIGHTFALL” și miza unui nou timp de sprijin
Orban și Fico vor să scape șase oligarhi ruși de sancțiunile UE
Aliații au finalizat pregătirea garanțiilor de securitate pentru Ucraina / Rutte: Rusia rămâne o amenințare - doar anul acesta va produce sute de rachete Iskander
pixel