Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce visul Rusiei de a deține portavioane s-a terminat mereu cu dezastre. Amiral Kuznețov ruginește, dar rușii visau la 15 nave, mult peste SUA
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Amiral Kuznețov e singurul portavion al Rusiei, dar nu mai e operabil de peste șase ani. Nava a intrat în proces de reparații încă din 2018, înfruntându-se cu diverse probleme, inclusiv accidente, incendii, deturnare de fonduri. Numeroase eșecuri care au dus la întârzierea reintroducerii în serviciu a navei. Dar Amiral Kuznețov nu e primul eșec în materie de portavioane al Rusiei.
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition

Deși URSS a dispus de una din cele mai avansate industrii în ceea ce privește apărarea, rușii nu au fost niciodată mari constructori de portavioane.

Moscova și-a propus p flotă de portavioane, dar nu a avut niciodată capacitatea să o dezvolte. Planul era ambițios, dar s-a lovit de numeroase probleme. Dar ambiția de portavioane încă există la ruși, în ciuda faptului că portavionul Amiral Kuznețov, singurul portavion rus, ruginește la propriu la cheu. Pe hârtie există cel puțin două proiecte pentru dezvoltarea unui nou portavion.

Dar industria rusă pare incompatibilă cu dezvoltarea unor asemenea nave. În cei 74 de ani de existență a URSS s-a încercat de mai multe ori construirea unor astfel de nave, dar niciun proiect nu a atins stagiul de navă operațională.

Ulterior prioritățile s-au mutat către Forțele Terestre și Aeriene iar fondurile au fost investite masiv în arsenalul nuclear.

Singurele portavioane pe care rușii le-au finalizat au fost moștenite toate de Rusia după destrămarea URSS. Unele au fost casate altele vândute, cum e cazul navei vândute către India. Cert e că Amiral Kuznețov a rămas singura navă de acest tip din dotarea Rusiei. 

 

Rușii visau la 15 portavioane. Dar au reușit să finalizeze un singur proiect major

 

2. Portavionu... (amiral_kuzneprc-c8prc-9bov_54923800.jpg)

Portavionul rus Amiral Kuznețov

O analiză a revistei National Interest încearcă să răspundă acestei întrebări. Sursa citată amintește că în perioada interbelică după victoria comuniștilor în Războiul Civil rus, conducerea sovietică a aprobat mai multe planuri pentru a construi un portavion, inclusiv prin transformarea în astfel de navă a crucișătorului Izmail, proiect rămas neterminat de Marina Imperială Rusă în 1917.

Din păcate pentru sovietici nu s-a reușit acest lucru iar nava a fost în cele din urmă casată. Ulterior Uniunea Sovietică nu a avut capacitatea financiară să construiască o armată terestră puternică și o flotă de portavioane în același timp. Cu alte cuvinte banii au fost investiți în Forțele Terestre și Aeriene iar sursa citată spune că această dilemă a persistat până la căderea Zidului Berlinului și încă mai persistă și azi. Totuși, în privința Forțelor Navale rușii au investit masiv în submarine nucleare în ultimii ani.

Dar după cel de-al Doilea Război Mondial s-au făcut din nou eforturi din partea Marinei Sovietice pentru a prioritiza construcția de portavioane. Marina de luptă rusă dorea nu mai puțin de 15 astfel de nave. Flota ar fi trebuit să fie formată din 9 portavioane mari și 6 mici și să intre în dotarea Flotelor Pacificului și Nordului.

Stalin însă nu dorea portavioane preferând să se axeze pe nave de luptă de suprafață mai mici și crucișătoare. Industria sovietică nu a fost nici ea încântată, amintește sursa citată, precizând că nu exista capacitatea de a construi o astfel de flotă.

Abia în 1962 URSS a început construcția a două portavioane în șantierele navale din Nikolaev, Ucraina. E vorba de două portavioane Moskva și Leningrad, dar construcția lor a fost un compromis. Navele erau mai degrabă apropiate de clasa crucișătoarelor fiind probabil dezvoltate pentru a vâna submarine americane și britanice.

A urmat clasa Kiev de nave iar la mijlocul anilor 1980 rușii au făcut un pas mare în construcția de portavioane. Au demarat trei proiecte majore pentru portavioane similare cu clasa Nimitz a SUA. 

3. Portavionu... (portavion-amiral-kuznetov_37124000.jpeg)Portavionul rus Amiral Kuznețov

Unul din aceste proiecte era celebrul program Ulyanovsk, un portavion nuclear. Dar căderea Uniunii Sovietice i-a determinat pe ruși să suspende dezvoltarea acestuia. Proiectul a fost sistat, iar coca portavionului, parțial construită, a fost dezasamblată însă proiectul a stat mai mereu la baza ulterioarelor proiecte.

Cert e că din cele trei mari proiecte doar unul a fost finalizat, amintește sursa citată. E vorba de portavionul Amiral Kuznețov, singura navă rusă de acest fel aflată în dotarea Moscovei.

Al treilea proiect nu a avut soarta lui Ulyanovsk, dar rușii nu l-au putut finaliza. A fost achiziționat de China, care a finalizat nava. Azi nava e cunoscută sub denumirea de portavionul Liaoning . 

 

Dar de ce rușii nu pot construi o adevărată flotă de portavioane? Visul de a avea portavioane s-a încheiat mereu cu dezastre

 

4. Proiectul ... (rusia-portavion-varane_71448400.jpg)Proiectul portavionului rus UMK Varan, sursă foto: Zvezda TV, canalul Ministerului Apărării din Federația Rusă

De la 15 portavioane pe care le-ar fi dorit Marina Sovietică, rușii nu au reușit să finalizeze decât programe de nave de tip portavion mai mici și un singur proiect major - Amiral Kuznețov.

Toate celelalte s-au finalizat cu dezastre financiare. Principalul motiv este lipsa de fonduri și decizia de a investi spre alte structuri de forță. Dar nici industria rusă nu a avut capacitatea de a se ridica la un asemenea nivel.

Azi tot acest handicap sovietic în a construi portavioane a fost moștenit de ruși a căror industrie nu e familiarizată cu astfel de construcții. 

Trebuie precizat că există cel puțin două proiecte mari în desfășurare pentru noi portavioane nucleare. E vorba de UMK Varan și Lamanit. Ambele sunt în faza de concept și de cercetare și dezvoltare. Dar în contextul handicapului industriei ruse precum și a sancțiunilor impuse de Occident e foarte greu de crezut că proiectele vor vedea „lumina zilei” prea curând.

Ceea ce nu au reușit rușii o fac însă chinezii. China are trei portavioane iar pe lângă Liaoning achiziționat de la ruș, două sunt construite în ultimii ani de industria chineză, ultimul fiind finalizat recent și va intra în serviciu anul viitor. Un al patrulea portavion e în curs de dezvoltare. 

Modul în care China construiește portavioane e cu adevărat impresionant.

SUA rămân însă lideri în astfel de nave, americanii operând nu mai puțin de 11 portavioane.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară

Ştiri Recomandate

Un atac rarisim: Rușii au lovit Ucraina cu noua rachtă hipersonică Zircon. Anomalia e că au lansat-o terestru din Crimeea ocupată
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Surpriză plăcută în Armata R. Moldova: Obuziere moderne ATMOS de 155 mm. Achiziție istorică care nu a fost anunțată oficial ci prezentată în timpul tragerilor
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Ucraina le-a pregătit rușilor o nouă surpriză pe lângă Flamingo. Au fost lansate și rachete Long Nepune împotriva țintelor din Rusia (Video)
Cinci țări importante din Europa s-au angajat să coopereze cât mai strâns pentru a combate amenințarea hibridă a Rusiei
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE după ce o nouă dronă rusă a căzut în România
Dronele ucrainene au atacat un terminal petrolier rusesc din Novorossiisk
Lukoil ar putea fi preluat de Carlyle. Grupul american are investiții și în sectorul energetic românesc
Avertismentul Uniunii Africane: Mali e la un pas de a fi preluat de grupări jihadiste
SUA lansează Operațiunea militară "Southern Spear". Nave de război, F-35 și portavionul Gerald Ford, desfășurate pentru combaterea traficului de droguri
Cum țintesc dronele și rachetele rusești infrastructura energetică ucraineană: Blocuri de locuințe lovite și cel puțin 26 de victime
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Schimbare de paradigmă în Siria: Damascul cere SUA să devină garantul integrării militare interne
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
Cine clipește primul? Ursula von der Leyen: „Putin crede că poate rezista mai mult decât noi. Greșește” UE a deblocat un nou ajutor pentru Ucraina
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
SUA vor apăra Europa de Est de un atac al Rusiei. Rubio clarifică și la ce se referă ”testarea capacităților nucleare” anunțată de Trump
Premierul R. Moldova: Am avut recent o exprimare ruptă din context. România e strânsă legată de soarta noastră
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Mesajele tulburătoare ale lui Epstein către ruși: Puteți afla mai multe despre Trump discutând cu mine
Răspunsul UE la războiul hibrid al Rusiei: De ce noul „serviciu de informații” al Bruxelles-ului creează mai multe probleme interne decât rezolvă
Trump a promulgat legea care opreşte cea mai lungă paralizie bugetară din istoria SUA
Studiu: Riscul de blackout și reziliența energetică. Implicații asupra securității naționale
pixel