Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce visul Rusiei de a deține portavioane s-a terminat mereu cu dezastre. Amiral Kuznețov ruginește, dar rușii visau la 15 nave, mult peste SUA
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Amiral Kuznețov e singurul portavion al Rusiei, dar nu mai e operabil de peste șase ani. Nava a intrat în proces de reparații încă din 2018, înfruntându-se cu diverse probleme, inclusiv accidente, incendii, deturnare de fonduri. Numeroase eșecuri care au dus la întârzierea reintroducerii în serviciu a navei. Dar Amiral Kuznețov nu e primul eșec în materie de portavioane al Rusiei.
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition

Deși URSS a dispus de una din cele mai avansate industrii în ceea ce privește apărarea, rușii nu au fost niciodată mari constructori de portavioane.

Moscova și-a propus p flotă de portavioane, dar nu a avut niciodată capacitatea să o dezvolte. Planul era ambițios, dar s-a lovit de numeroase probleme. Dar ambiția de portavioane încă există la ruși, în ciuda faptului că portavionul Amiral Kuznețov, singurul portavion rus, ruginește la propriu la cheu. Pe hârtie există cel puțin două proiecte pentru dezvoltarea unui nou portavion.

Dar industria rusă pare incompatibilă cu dezvoltarea unor asemenea nave. În cei 74 de ani de existență a URSS s-a încercat de mai multe ori construirea unor astfel de nave, dar niciun proiect nu a atins stagiul de navă operațională.

Ulterior prioritățile s-au mutat către Forțele Terestre și Aeriene iar fondurile au fost investite masiv în arsenalul nuclear.

Singurele portavioane pe care rușii le-au finalizat au fost moștenite toate de Rusia după destrămarea URSS. Unele au fost casate altele vândute, cum e cazul navei vândute către India. Cert e că Amiral Kuznețov a rămas singura navă de acest tip din dotarea Rusiei. 

 

Rușii visau la 15 portavioane. Dar au reușit să finalizeze un singur proiect major

 

2. Portavionu... (amiral_kuzneprc-c8prc-9bov_54923800.jpg)

Portavionul rus Amiral Kuznețov

O analiză a revistei National Interest încearcă să răspundă acestei întrebări. Sursa citată amintește că în perioada interbelică după victoria comuniștilor în Războiul Civil rus, conducerea sovietică a aprobat mai multe planuri pentru a construi un portavion, inclusiv prin transformarea în astfel de navă a crucișătorului Izmail, proiect rămas neterminat de Marina Imperială Rusă în 1917.

Din păcate pentru sovietici nu s-a reușit acest lucru iar nava a fost în cele din urmă casată. Ulterior Uniunea Sovietică nu a avut capacitatea financiară să construiască o armată terestră puternică și o flotă de portavioane în același timp. Cu alte cuvinte banii au fost investiți în Forțele Terestre și Aeriene iar sursa citată spune că această dilemă a persistat până la căderea Zidului Berlinului și încă mai persistă și azi. Totuși, în privința Forțelor Navale rușii au investit masiv în submarine nucleare în ultimii ani.

Dar după cel de-al Doilea Război Mondial s-au făcut din nou eforturi din partea Marinei Sovietice pentru a prioritiza construcția de portavioane. Marina de luptă rusă dorea nu mai puțin de 15 astfel de nave. Flota ar fi trebuit să fie formată din 9 portavioane mari și 6 mici și să intre în dotarea Flotelor Pacificului și Nordului.

Stalin însă nu dorea portavioane preferând să se axeze pe nave de luptă de suprafață mai mici și crucișătoare. Industria sovietică nu a fost nici ea încântată, amintește sursa citată, precizând că nu exista capacitatea de a construi o astfel de flotă.

Abia în 1962 URSS a început construcția a două portavioane în șantierele navale din Nikolaev, Ucraina. E vorba de două portavioane Moskva și Leningrad, dar construcția lor a fost un compromis. Navele erau mai degrabă apropiate de clasa crucișătoarelor fiind probabil dezvoltate pentru a vâna submarine americane și britanice.

A urmat clasa Kiev de nave iar la mijlocul anilor 1980 rușii au făcut un pas mare în construcția de portavioane. Au demarat trei proiecte majore pentru portavioane similare cu clasa Nimitz a SUA. 

3. Portavionu... (portavion-amiral-kuznetov_37124000.jpeg)Portavionul rus Amiral Kuznețov

Unul din aceste proiecte era celebrul program Ulyanovsk, un portavion nuclear. Dar căderea Uniunii Sovietice i-a determinat pe ruși să suspende dezvoltarea acestuia. Proiectul a fost sistat, iar coca portavionului, parțial construită, a fost dezasamblată însă proiectul a stat mai mereu la baza ulterioarelor proiecte.

Cert e că din cele trei mari proiecte doar unul a fost finalizat, amintește sursa citată. E vorba de portavionul Amiral Kuznețov, singura navă rusă de acest fel aflată în dotarea Moscovei.

Al treilea proiect nu a avut soarta lui Ulyanovsk, dar rușii nu l-au putut finaliza. A fost achiziționat de China, care a finalizat nava. Azi nava e cunoscută sub denumirea de portavionul Liaoning . 

 

Dar de ce rușii nu pot construi o adevărată flotă de portavioane? Visul de a avea portavioane s-a încheiat mereu cu dezastre

 

4. Proiectul ... (rusia-portavion-varane_71448400.jpg)Proiectul portavionului rus UMK Varan, sursă foto: Zvezda TV, canalul Ministerului Apărării din Federația Rusă

De la 15 portavioane pe care le-ar fi dorit Marina Sovietică, rușii nu au reușit să finalizeze decât programe de nave de tip portavion mai mici și un singur proiect major - Amiral Kuznețov.

Toate celelalte s-au finalizat cu dezastre financiare. Principalul motiv este lipsa de fonduri și decizia de a investi spre alte structuri de forță. Dar nici industria rusă nu a avut capacitatea de a se ridica la un asemenea nivel.

Azi tot acest handicap sovietic în a construi portavioane a fost moștenit de ruși a căror industrie nu e familiarizată cu astfel de construcții. 

Trebuie precizat că există cel puțin două proiecte mari în desfășurare pentru noi portavioane nucleare. E vorba de UMK Varan și Lamanit. Ambele sunt în faza de concept și de cercetare și dezvoltare. Dar în contextul handicapului industriei ruse precum și a sancțiunilor impuse de Occident e foarte greu de crezut că proiectele vor vedea „lumina zilei” prea curând.

Ceea ce nu au reușit rușii o fac însă chinezii. China are trei portavioane iar pe lângă Liaoning achiziționat de la ruș, două sunt construite în ultimii ani de industria chineză, ultimul fiind finalizat recent și va intra în serviciu anul viitor. Un al patrulea portavion e în curs de dezvoltare. 

Modul în care China construiește portavioane e cu adevărat impresionant.

SUA rămân însă lideri în astfel de nave, americanii operând nu mai puțin de 11 portavioane.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova

Ştiri Recomandate

Fie că ne place sau nu, roiurile de drone rescriu regulile războiului (FOTO/VIDEO). Sunt gata statele membre NATO să facă față noii realități?
Serviciul K, deconspirat! (VIDEO): Cum a reușit o anchetă jurnalistică independentă să identifice cea mai secretă unitate a Armatei ruse
Ucraina atacă în valuri în premieră Rusia în Marea Caspică: În cooperare cu mișcarea rusă de rezistență Scânteia Neagră, forțele speciale ucrainene au lovit două nave ruse în Capiscă
Trump a mai domolit tonul: Vestea bună e că SUA sunt gata să ofere garanții de securitate Ucrainei, cea mai puțin bună e o concesie în Donbas. Rămâne însă un mare semn de întrebare
Percheziții în industria de apărare din Cehia. Proiectul de drone FPV destinat armatei ucrainene, sub lupa procurorilor militari
Lituania își întărește artileria. Fostul stat sovietic suplimentează achiziția de obuziere franceze Caesar
Aviația militară rusă. Foto: Prizivaut.ru
EXCLUSIV
Suntem în pragul celei de-a 4-a generații a răboiului. Yossi Karadi: În locul aviației militare Rusia a încercat să lovească Ucraina din taste. Vor fi țări îngenuncheate fără să tragă un glonț
Adevărul din spatele cortinei industriei ruse: Programul Su-57 are probleme iar noul bombardier PAK DA e blocat. Rusia încearcă ocolirea sancțiunilor prin vecinul nostru Serbia și un alt stat surpriză
Raport SUA clasificat scurs în media: USS Gerald R. Ford, simbolul puterii navale, vulnerabil în fața rachetelor hipersonice chineze. În toate simulările noul portavion pierde singur bătălia
Comandantul Suprem al NATO (SACEUR) gen. Alexus Grynkewich vine în România. Vizită la Grupul de Luptă de la Cincu, alături de Șeful Armatei României
După aproape 4 ani de război, Armata rusă încă nu a cucerit regiunea Donețk, dar revendică controlul asupra Pokrovskului
Ungaria spune că NATO a „înjunghiat pe la spate” pacea din Ucraina după ce Alianța a atras atenția că Rusia pregătește un mare război în Europa
Mesajul tranșant al generalului ucrainean Sîrski pentru Rusia: „Nu ne vom împăca niciodată cu rolul unei țări slabe”
Administrația Trump, acuzată că ar viza dezintegrarea Uniunii Europene prin „smulgerea” a patru state din bloc
Bătălia pentru legendarul A-10 „Mistreț”: De ce SUA refuză să renunțe la cel mai rezistent avion de atac la sol, în ciuda dorinței Forțelor Aeriene ale SUA
Planul Suediei pentru a ocoli blocajul industrial Gripen-E: Cum ar putea vechile modele „Charlie” să ajungă mai repede pe mâna Ucrainei
Sfârșitul armatelor clasice? Un singur om și un „roi” de drone operat de sisteme AI vor decide soarta unei armate pe viitorul câmp de luptă
Avertisment teribil de la șeful NATO: „Suntem următoarea țintă a Rusiei”. Cât timp avem să ne pregătim
Cum am ajuns în acest punct? Premieră absolută în spionajul european: Danemarca a ajuns să clasifice Statele Unite drept „ameninţare de securitate”
SUA și NATO monitorizează constant situația de pe flancul estic. Mai multe active ISR au activat în spațiul aerian al României și deasupra apelor neutre ale Mării Negre
Avertismentul unui fost comandant NATO: „America nu se poate apăra singură” fără aliații europeni, în fața unor viitoare amenințări de securitate
Primul atac ucrainean confirmat în Marea Caspică (VIDEO). O platformă petrolieră și o uzină chimică ale Rusiei au fost paralizate într-o singură noapte
Războiul s-a schimbat ireversibil: Momentul în care o dronă terestră ucraineană „Droid” spulberă un vehicul blindat al armatei ruse (VIDEO)
Rachetele cu APKWS au confirmat în Ucraina. Marina SUA comandă zeci de mii de kituri APKWS care pot fi folosite și contra dronelor
Efectele strategiei MAGA: Danemarca include SUA pe lista țărilor care pot reprezenta o potențială amenințare
A fost inaugurată una dintre cele mai mari baze din Orientul Mijlociu. Facilitatea are o suprafață totală de 42 de km pătrați
Există viață și după o posibilă retragere a SUA din NATO? Cât trebuie să investească Europa în următorul sfert de secol
SUA pune presiune pe Venezuela și confiscă un petrolier. Dacă Moscova și-a lăsat din brațe aliatul, ce a primit la schimb?
Războiul din Marea Neagră: Dronele ucrainene Sea Baby lovesc un petrolier strategic al „flotei fantomă” rusești (FOTO/VIDEO)
Rusia recrutează aproape cât numărul pierderilor, dar anunță că a îndeplinit planul: Peste 400.000 de militari s-au alăturat armatei ruse de la începutul acestui an
Războiul din Ucraina: Se pregătește un „plan de pace” în 20 de puncte pentru Statele Unite, în timp ce diplomația intră într-o fază critică
Reputatul think tank românesc NSC organizează conferința internațională „Reconstrucția Ucrainei: Securitate, oportunități și investiții”
pixel