Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Eșecul M10 Booker: Cum a ajuns SUA să construiască un tanc de care nu are nevoie. M10 trebuia să fie parașutabil, dar acum Armata îl refuză
Industrie de apărare
Data publicării:
Divizia 101 Aeropurtată a ajuns la concluzia că noile blindate M10 Booker, concepute pentru infanterie și care ar fi trebuit să înlocuiască tancurile Sheridan scoase din serviciu, sunt prea grele pentru infrastructura de la Fort Campbell. Un proiect care ar fi trebuit sistat, dar nu s-a întâmplat acest lucru. Presa din State arată cu degetul către eșecul M10 Booker și îl numește un caz elocvent de birocrație a Pentagonului.
M10 Booker, photo source: GDLS
M10 Booker, photo source: GDLS

Inițial, vehiculul trebuia să fie ușor și parașutabil dintr-un avion C-130 Hercules, dar cerințele au evoluat într-un mod care a crescut semnificativ greutatea. Procesul birocratic a continuat fără o reevaluare critică, ducând la un vehicul care nu mai răspunde nevoilor inițiale.

Cu alte cuvinte SUA au dezvoltat un tanc cu care nu au ce face acum.

Mai mult, doctrina, facilitățile și evaluările de mediu nu au fost pregătite în timp util, iar modificările ulterioare ale regulilor de transport aerian au redus și mai mult eficiența operațională a M10. Cei de la Defense One scriu că vehiculul rezultat este bazat pe tehnologii învechite și nu permite integrarea de noi capabilități.

 

Cum a ajuns SUA să construiască un tanc de care nu are nevoie. M10 trebuia să fie parașutabil, dar acum Armata îl refuză

 

2. M10 Booker... (m10-booker_36478800.jpg)

M10 Booker, photo source: US Army

Se pare că, deși vehiculul a fost conceput inițial să fie relativ ușor, adică parașutabil dintr-un C-130, schimbările și ajustările cerințelor Armatei au făcut ca tancul să fie prea greu. Inclusiv pentru a putea traversa infrastructura bazei de infanterie din Kentucky. Dar nimeni nu s-a gândit la asta până nu a fost prea târziu.

„Aceasta nu este o poveste despre o achiziție ratată”, a declarat Alex Miller, directorul tehnologic al US Army, pentru Defense One. „Este o poveste despre un proces de stabilire a cerințelor care a creat atât de multă inerție încât Armata nu a mai putut să se oprească și a continuat să meargă înainte.”

Sursa citată spune însă că este imaginea clasică a eșec birocratic al Pentagonului: Un program care înaintează atât de încet încât devine învechit înainte de a fi implementat.

În acest caz, Armata a știut destul de rapid că nu va putea construi ceea ce își propusese inițial, dar era hotărâtă să producă totuși ceva. Și a produs ceva de care, de fapt, nu are nevoie.

„Nu pot să vă dau o explicație de ce nu s-a făcut un pas înapoi mai devreme”, a spus Miller. „Armata trebuia să spună ‘Stop’” în momentul în care caracteristicile tancului nu mai erau similare cu cele inițiale, a mai precizat oficialul.

În loc să se întâmple asta s-a decis continuarea programului, care a devenit Mobile Protected Firepower (MPF).

Mai mult. Consiliul de Supraveghere a Cerințelor Armatei a analizat cerințele în 2015 și a decis că nu mai e nevoie ca vehiculul să fie transportabil cu C-130 și nici măcar parașutabil iar acest lucru a fost acceptat.

„Și de acolo începe să se destrame toată povestea noului tanc,” a spus Miller. „Când elimini cerința de parașutabilitate, nu mai ajuți infanteria. Vehiculul devine fel de manevrabil ca un tanc principal de luptă”, conchide acesta.

În prezent, Armata ia în considerare renunțarea la producția în masă a M10 și dezvoltarea unui nou model de Abrams, mai ușor și dotat cu tehnologii moderne. Procesul de achiziții al Armatei a fost reformat pentru a preveni repetarea unor astfel de greșeli.

 

Câteva date interesante despre M10 Booker

 

3. M10 Booker... (tanc-usor-m10-booker_90559400.jpg)

M10 Booker

Proiectul M10 Booker, la care lucrează compania General Dynamics Land Systems, a fost dezvoltat în cadrul programului Mobile Protected Firepower. Acest program a atins o etapă importantă atunci când U.S. Army a acordat companiei General Dynamics un contract în valoare de 1,14 miliarde de dolari în iunie 2022 pentru a produce vehiculul. Contractul prevede livrarea în primă fază a 96 de blindate de acest tip.

Armamentul principal al M10 Booker este format dintr-un tun de 105 mm, care este capabil să tragă proiectile de tip HEAT și APFSDS, ceea ce îi oferă capacitatea de a ataca o varietate de ținte, inclusiv blindate și fortificații inamice. Tancul dispune, de asemenea, de o mitralieră de 7,62 mm. Trapa comandantului este, de asemenea, echipată cu o mitralieră de 12,7 mm.

M10 Booker este construit pentru a avea o mobilitate ridicată în zone cu terenuri greu accesibile. Este propulsat de un motor diesel care asigură o viteză maximă de aproximativ 65 km/h, ceea ce îl face rapid pentru un vehicul blindat. Autonomia sa eeste de aproximativ 480 km (300 de mile).

Designul ușor și dimensiunile compacte ale lui Booker îi permit să fie transportabil pe calea aerului, ceea ce este esențial pentru desfășurarea rapidă în zone îndepărtate. Șenilele sale sunt concepute pentru a oferi o tracțiune excelentă pe teren moale, noroi și zăpadă, menținând operabilitatea în medii diverse.

CITEȘTE ȘI: Primul blindat 4x4 Cobra II „made in Romania”, în timp record. 90% e totul gata iar producția de serie începe anul acesta cu apogeul de 1.5 blidate pe zi


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Economia rusă, iluzia prosperității: Cum militarizarea forțată a societăţii ascunde recesiunea industrială
Paradoxul Kievului: Exportul de armament sprijină achiziția de armament 
F-16 ale României cu sisteme MEROPS? Ce sunt sistemele de ultimă generație MEROPS, care vor proteja România de dronele și avioanele Rusiei
Dronele ucrainene interceptoare, baza „zidului european al dronelor”: Marea Britanie le produce în masă pentru a contracara agresiunea rusă
Franța a primit șah în programul viitorului avion de generația a 6-a: Marea Britanie atrage Germania în programul GCAP pe fondul crizei franco-germane
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”

Ştiri Recomandate

Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Lovitură vitală în inima complexului militar rusesc: Rachetele Storm Shadow, lansate de ucraineni, au vizat Uzina Chimică din Briansk
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Atacurile rusești din timpul nopții au provocat noi victime în orașele ucrainene: La Kiev au murit două persoane, iar alte 13 au fost rănite la Zaporojie
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Europenii susțin înghețarea ostilităților în Ucraina pe actuala linie a frontului. Europa și Kievul, plan în 12 puncte pentru oprirea războiului
Zelenski: După ce pericolul Tomahawk a trecut, Rusia și-a intensificat atacurile asupra infrastructurii energetice ucrainene
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
„Îl vom escorta, dar pe un scaun la Haga”. Sikorski spune că avionul lui Putin nu va putea survola Polonia
Tentativă de sabotaj dejucată la București: SRI a oprit un atac la sediul companiei Nova Post, coordonat de serviciile secrete ruse
Lovitură de precizie în Crimeea: Ucrainenii au distrus sistemul radar „Valday”, simbol al defensivei rusești anti-drone (VIDEO)
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
Lideri internaționali se reunesc la București pentru a dezbate viitorul Europei și al regiunii Mării Negre
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
Pragmatismul care doare | Mareșalul Richards: Ucraina nu poate câștiga împotriva Rusiei fără o implicare directă a forțelor NATO. Dar, asta nu se va întâmpla!
Zelenski: „Ucraina nu va ceda nimic Rusiei de dragul unui acord cu Putin”. Kievul cere garanții de securitate post-război
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Geopolitica unei concesii păcătoase: Propunerea lui Trump de "împărţire" a Donbasului și reconfigurarea relațiilor SUA-Ucraina
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
pixel