F-35 domină piața avioanelor stealth. De ce China nu are până în prezent niciun client pentru avioanele stealth J-20 și J-31
China susține că deține în prezent două aeronave stealth. În pofida faptului că Beijingul a fost acuzat că a „furat” planuri de dezvoltare din SUA, China susține că industria autohtonă de apărare a dezvoltat integral aeronavele. Însă, până în prezent, China nu are niciun client extern pentru aeronave.
Dacă vorbim de piața aeronavelor de generația a V-a, aceasta e dominată copios de americanii de la Lockheed Martin cu F-35. Iar recent și Elveția a anunțat că a decis să înlocuiască aeronavele F-5 Tiger și F/A-18 Hornet cu F-35A. În cazul în care decizia va trece de Parlament, eixstând toate șansele să se întâmple astfel, Elveția va deveni a 15-a națiune de pe glob care va opera F-35! Un număr impresionant.
Dacă ne uităm spre est, Federația Rusă a dezvoltat Su-57, aeronavă considerată de generația a V-a. Producția în serie a fost întârziată mult în urma problemelor la motor, dar compania Sukhoi planifică dezvoltarea unei versiuni cu două locuri a avionului de vânătoare Su-57. Până atunci, Su-57E, versiunea în comandă simplă de export a aeronavei, a fost prezentă la IDEX-2021, cea mai importantă expoziție de armament din Orientul Mijlociu.
Despre clienți externi au apărut mai multe zvonuri ce vizau state precum India, Algeria sau chiar China. Interesant e că potrivit unor surse algeriene, s-ar fi încheiat deja un prim contract pentru livrarea Su-57E, ceea ce ar transforma statul nord african în primul client extern al Su-57.
De partea cealaltă China suține că deține două aeronave stealth. E vorba despre J-20 și J-31.
J-20 e dezvoltat de Chengdu Aircraft Design Institute (CADI), în timp de J-31 de Shenyang Aircraft Design Institute, ultimul cu un design asemănător cu F-35. Despre aeronave nu există prea multe informații.
De ce China nu are până în prezent niciun client pentru avioanele stealth J-20 și J-31
În 2018 China a anunţat că a introdus în serviciul de luptă noua sa generaţie de avioane stealth J-20, iar speculațiilor cu privire la faptul că acesta va fi un multirol li s-au adăugat cele despre faptul că J-31 va fi oferit și pentru clienți externi, nu doar în serviciul Armatei de Eliberare a Poporului.
Potrivit celor de la EurAsian Times, China nu are clineți externi din mai multe motive. Dacă Beijingul a interzis vânzarea aeronavelor J-20, pe modelul americanilor cu F-22 Raptor, J-31 poate fi vândut.
Sursa citată precizează însă, citând experți, că J-31, avion bimotor considerat de generația a V-a, nu a reușit să atragă clienți externi din cauza relațiilor reci pe care China le are cu multe state de pe glob. Pe lângă factorul politic, am adăuga și faptul că aeronava e în curs de dezvoltare, iar potențialii clienți caută avioane care au confirmat.
În orice caz, sesizează și EurAsian Times, piața pentru aeronavele militare chineze e foarte limitată. Ea se învârte în jurul câtorva state. Încă din anii 1990, piața de export pentru avioanele chineze e dominată de state precum Pakistan, Bangladesh, Myanmar, Coreea de Nord și unele state din Africa.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News