Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Industrie de apărare
Data publicării:
Industria de apărare din Franța ridică ștacheta și propune un avion spațial. Ceea ce nu au reușit să finalizeze nici rușii și nici americanii în perioada Războiului Rece, cu ambițioasele programe MiG-105 și X-20 Dyna Soar.
MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia
MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia

Pe 9 aprilie, în fața deputaților din comisia pentru Apărare, ministrul Forțelor Armate ale Franței, Sébastien Lecornu, a afirmat că „problema spațiului” este, fără îndoială, subiectul care îi provoacă cele mai mari îngrijorări.

În ciuda faptului că recent racheta Ariane 6 a plasat cu succes un satelit militar CSO-3 pe orbita Pământului, oficialul francez spune categoric că „nu este suficient”. El a subliniat evoluția tehnilogică din domeniul spațial și a amintit că multe mijloace devin rapid perimate.

Iar în acest sens în Franța e reluat subiectul unui avion spațial, pe modelul unor proiecte americane și sovietice din perioada Războiului Rece.

Dar cât de fezabil este?

 

Industria de apărare din Franța spune că poate. Dassault Aviation insistă pe fabricarea unui avion spațial iar orizontul de timp e extrem de îndrăzneț: 15-20 de ani

 

2. Imagine co... (avion-spatial-franta-spatiu_96989100.jpg)

Imagine concept a unui avion spația. Photo source: Dassault Aviation

Experții publicației franceze de specialitate Opex360 amintesc că încă din 2018 directorul general al gigantului francez Dassault Aviation, Éric Trappier, pledea în favoarea unui avion spațial. „Cine controlează spațiul, controlează ceea ce se află dedesubt. Va fi necesar să fim în spațiu cu, foarte probabil, avioane spațiale într-un orizont de cincisprezece până la douăzeci de ani”, a precizat oficialul francez.

Ulterior aceste declarații au fost reluate în ultimii ani.

Săptămâna trecută, în cadrul unei audieri în Adunarea Națională (n.r. Parlamentul francez), această poziție a fost reiterată de către șeful Dassault Aviation.

„Astăzi nu există avion spațial. Noi avem această idee. Dorința o avem. Dar am impresia că nu interesează pe nimeni. Dacă ar fi să spun ceva provocator, dar nu sunt provocator,  aș spune că singurii interesați sunt americanii. Dar cu noi francezii e mai greu”, a precizat acesta.

Totuși, sursa citată amintește că directorul general al Dassault Aviation a exagerat puțin. În 2023, generalul Philippe Adam, comandantul Forțelor Spațiale a declarat că se gândește la „avioane spațiale”, în special pentru plasarea sarcinilor utile pe orbită. 

 

Ambiția francezilor amintește de două programe ale rușilor și americanilor: MiG-105 și X-20 Dyna Soar, avioane spațiale care în cele din urmă au fost abandonate

 

Astfel de idei au existat și în perioada Războiului Rece, prin anii 1960. Desigur, azi lucrurile sunt mult mai avansate din punct de vedere tehnologic în „bătălia pentru spațiu”. Proiectele avioanelor spațiale au fost considerate prea ambițioase la vremea lor, dar azi ar putea deveni realitate datorită progreselor tehnologice. 

În timpul Războiului Rece, Statele Unite ale Americii au lansat programul X-20 „Dyna-Soar”, un avion spațial destinat misiunilor de recunoaștere, sabotaj al sateliților inamici și bombardament.

3. X-20 Dyna ... (x-20-dyna-soar_24971600.png)

X-20 Dyna Soar, dezvoltat de Boeing, imagine concept, photo: Daily Telegraph

Însă, din cauza costurilor prea ridicate, a fost abandonat chiar în timp ce primul prototip era în curs de asamblare.

În prezent, Forțele Spațiale ale SUA utilizează drona spațială X-37B.

Nici Uniunea Sovietică nu a rămas în urmă, dezvoltând MiG-105 „Spiral”, care a avut însă aceeași soartă ca și omologul său american.

1. MiG-105, a... (mig-105_30709700.jpg)

MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia

Proiectul a fost dezvoltat de Mikoyan-Gurevich (MiG) din anii ’60 și a fost parte a programului sovietic „Spiral”, lansat ca răspuns la X-20 și ulterior la proiectele americane de navete.

Conceput era un avion spațial hipersonic, lansat de pe un avion-mamă supersonic (Tu-135 sau alt vehicul orbital).

Proiectul a fost abandonat de ruși din cauza provocărilor tehnologice, dar și a costului uriaș.

Problemele au fost tehnice și de fiabilitate întrucât sistemul era foarte complicat pentru nivelul tehnologic de atunci iar costuri mari și competiția cu alte programe sovietice, în special cu naveta Buran  - copie sovietică a navetei americane - au pecetluit soarta MiG-105.

După testele preliminare, proiectul a fost abandonat oficial la începutul anilor ’80.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei

Ştiri Recomandate

Ce au discutat liderii europeni cu Zelenski, în spatele ușilor închise? Merz, către Zelenski: Negociatorii SUA se joacă cu tine și cu noi
Întâlnirea de la miezul nopții: O dronă ucraineană a lovit în plin un avion MiG-29 rus (Video). Ucrainenii continuă să hărțuiască forțele ruse
Polonia păstrează restricțiile la frontiera cu Belarusul. Pe anumite porțiuni, zona tampon se extinde cu 4 km spre interior.
Putin spune că Rusia va ocupa întregul Donbas ucrainean, fie „prin forța armelor” fie prin retragerea Armatei ucrainene
O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Putin pasează vina în curtea Kievului: Rusia i-a oferit Ucrainei posibilitatea de a-și retrage trupele din Donbas, dar Ucraina a ales războiul
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Putin a ordonat direct otrăvirea cu Noviciok a agentului dublu rus GRU Serghei Skripal, relevă rezultatul unei anchete britanice
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
pixel