Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Industrie de apărare
Data publicării:
Industria de apărare din Franța ridică ștacheta și propune un avion spațial. Ceea ce nu au reușit să finalizeze nici rușii și nici americanii în perioada Războiului Rece, cu ambițioasele programe MiG-105 și X-20 Dyna Soar.
MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia
MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia

Pe 9 aprilie, în fața deputaților din comisia pentru Apărare, ministrul Forțelor Armate ale Franței, Sébastien Lecornu, a afirmat că „problema spațiului” este, fără îndoială, subiectul care îi provoacă cele mai mari îngrijorări.

În ciuda faptului că recent racheta Ariane 6 a plasat cu succes un satelit militar CSO-3 pe orbita Pământului, oficialul francez spune categoric că „nu este suficient”. El a subliniat evoluția tehnilogică din domeniul spațial și a amintit că multe mijloace devin rapid perimate.

Iar în acest sens în Franța e reluat subiectul unui avion spațial, pe modelul unor proiecte americane și sovietice din perioada Războiului Rece.

Dar cât de fezabil este?

 

Industria de apărare din Franța spune că poate. Dassault Aviation insistă pe fabricarea unui avion spațial iar orizontul de timp e extrem de îndrăzneț: 15-20 de ani

 

2. Imagine co... (avion-spatial-franta-spatiu_96989100.jpg)

Imagine concept a unui avion spația. Photo source: Dassault Aviation

Experții publicației franceze de specialitate Opex360 amintesc că încă din 2018 directorul general al gigantului francez Dassault Aviation, Éric Trappier, pledea în favoarea unui avion spațial. „Cine controlează spațiul, controlează ceea ce se află dedesubt. Va fi necesar să fim în spațiu cu, foarte probabil, avioane spațiale într-un orizont de cincisprezece până la douăzeci de ani”, a precizat oficialul francez.

Ulterior aceste declarații au fost reluate în ultimii ani.

Săptămâna trecută, în cadrul unei audieri în Adunarea Națională (n.r. Parlamentul francez), această poziție a fost reiterată de către șeful Dassault Aviation.

„Astăzi nu există avion spațial. Noi avem această idee. Dorința o avem. Dar am impresia că nu interesează pe nimeni. Dacă ar fi să spun ceva provocator, dar nu sunt provocator,  aș spune că singurii interesați sunt americanii. Dar cu noi francezii e mai greu”, a precizat acesta.

Totuși, sursa citată amintește că directorul general al Dassault Aviation a exagerat puțin. În 2023, generalul Philippe Adam, comandantul Forțelor Spațiale a declarat că se gândește la „avioane spațiale”, în special pentru plasarea sarcinilor utile pe orbită. 

 

Ambiția francezilor amintește de două programe ale rușilor și americanilor: MiG-105 și X-20 Dyna Soar, avioane spațiale care în cele din urmă au fost abandonate

 

Astfel de idei au existat și în perioada Războiului Rece, prin anii 1960. Desigur, azi lucrurile sunt mult mai avansate din punct de vedere tehnologic în „bătălia pentru spațiu”. Proiectele avioanelor spațiale au fost considerate prea ambițioase la vremea lor, dar azi ar putea deveni realitate datorită progreselor tehnologice. 

În timpul Războiului Rece, Statele Unite ale Americii au lansat programul X-20 „Dyna-Soar”, un avion spațial destinat misiunilor de recunoaștere, sabotaj al sateliților inamici și bombardament.

3. X-20 Dyna ... (x-20-dyna-soar_24971600.png)

X-20 Dyna Soar, dezvoltat de Boeing, imagine concept, photo: Daily Telegraph

Însă, din cauza costurilor prea ridicate, a fost abandonat chiar în timp ce primul prototip era în curs de asamblare.

În prezent, Forțele Spațiale ale SUA utilizează drona spațială X-37B.

Nici Uniunea Sovietică nu a rămas în urmă, dezvoltând MiG-105 „Spiral”, care a avut însă aceeași soartă ca și omologul său american.

1. MiG-105, a... (mig-105_30709700.jpg)

MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia

Proiectul a fost dezvoltat de Mikoyan-Gurevich (MiG) din anii ’60 și a fost parte a programului sovietic „Spiral”, lansat ca răspuns la X-20 și ulterior la proiectele americane de navete.

Conceput era un avion spațial hipersonic, lansat de pe un avion-mamă supersonic (Tu-135 sau alt vehicul orbital).

Proiectul a fost abandonat de ruși din cauza provocărilor tehnologice, dar și a costului uriaș.

Problemele au fost tehnice și de fiabilitate întrucât sistemul era foarte complicat pentru nivelul tehnologic de atunci iar costuri mari și competiția cu alte programe sovietice, în special cu naveta Buran  - copie sovietică a navetei americane - au pecetluit soarta MiG-105.

După testele preliminare, proiectul a fost abandonat oficial la începutul anilor ’80.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro

Ştiri Recomandate

Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman
Aliniere periculoasă? Rusia susține că noua strategie de securitate a Statelor Unite îi validează pretențiile geopolitice
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Marea Britanie pregătește o rețea hibridă de nave, avioane și drone care să contracareze submarinele rusești
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
pixel