Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Industrie de apărare
Data publicării:
Industria de apărare din Franța ridică ștacheta și propune un avion spațial. Ceea ce nu au reușit să finalizeze nici rușii și nici americanii în perioada Războiului Rece, cu ambițioasele programe MiG-105 și X-20 Dyna Soar.
MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia
MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia

Pe 9 aprilie, în fața deputaților din comisia pentru Apărare, ministrul Forțelor Armate ale Franței, Sébastien Lecornu, a afirmat că „problema spațiului” este, fără îndoială, subiectul care îi provoacă cele mai mari îngrijorări.

În ciuda faptului că recent racheta Ariane 6 a plasat cu succes un satelit militar CSO-3 pe orbita Pământului, oficialul francez spune categoric că „nu este suficient”. El a subliniat evoluția tehnilogică din domeniul spațial și a amintit că multe mijloace devin rapid perimate.

Iar în acest sens în Franța e reluat subiectul unui avion spațial, pe modelul unor proiecte americane și sovietice din perioada Războiului Rece.

Dar cât de fezabil este?

 

Industria de apărare din Franța spune că poate. Dassault Aviation insistă pe fabricarea unui avion spațial iar orizontul de timp e extrem de îndrăzneț: 15-20 de ani

 

2. Imagine co... (avion-spatial-franta-spatiu_96989100.jpg)

Imagine concept a unui avion spația. Photo source: Dassault Aviation

Experții publicației franceze de specialitate Opex360 amintesc că încă din 2018 directorul general al gigantului francez Dassault Aviation, Éric Trappier, pledea în favoarea unui avion spațial. „Cine controlează spațiul, controlează ceea ce se află dedesubt. Va fi necesar să fim în spațiu cu, foarte probabil, avioane spațiale într-un orizont de cincisprezece până la douăzeci de ani”, a precizat oficialul francez.

Ulterior aceste declarații au fost reluate în ultimii ani.

Săptămâna trecută, în cadrul unei audieri în Adunarea Națională (n.r. Parlamentul francez), această poziție a fost reiterată de către șeful Dassault Aviation.

„Astăzi nu există avion spațial. Noi avem această idee. Dorința o avem. Dar am impresia că nu interesează pe nimeni. Dacă ar fi să spun ceva provocator, dar nu sunt provocator,  aș spune că singurii interesați sunt americanii. Dar cu noi francezii e mai greu”, a precizat acesta.

Totuși, sursa citată amintește că directorul general al Dassault Aviation a exagerat puțin. În 2023, generalul Philippe Adam, comandantul Forțelor Spațiale a declarat că se gândește la „avioane spațiale”, în special pentru plasarea sarcinilor utile pe orbită. 

 

Ambiția francezilor amintește de două programe ale rușilor și americanilor: MiG-105 și X-20 Dyna Soar, avioane spațiale care în cele din urmă au fost abandonate

 

Astfel de idei au existat și în perioada Războiului Rece, prin anii 1960. Desigur, azi lucrurile sunt mult mai avansate din punct de vedere tehnologic în „bătălia pentru spațiu”. Proiectele avioanelor spațiale au fost considerate prea ambițioase la vremea lor, dar azi ar putea deveni realitate datorită progreselor tehnologice. 

În timpul Războiului Rece, Statele Unite ale Americii au lansat programul X-20 „Dyna-Soar”, un avion spațial destinat misiunilor de recunoaștere, sabotaj al sateliților inamici și bombardament.

3. X-20 Dyna ... (x-20-dyna-soar_24971600.png)

X-20 Dyna Soar, dezvoltat de Boeing, imagine concept, photo: Daily Telegraph

Însă, din cauza costurilor prea ridicate, a fost abandonat chiar în timp ce primul prototip era în curs de asamblare.

În prezent, Forțele Spațiale ale SUA utilizează drona spațială X-37B.

Nici Uniunea Sovietică nu a rămas în urmă, dezvoltând MiG-105 „Spiral”, care a avut însă aceeași soartă ca și omologul său american.

1. MiG-105, a... (mig-105_30709700.jpg)

MiG-105, avion de testare, photo source: Bernhard Gröhl @Wikipedia

Proiectul a fost dezvoltat de Mikoyan-Gurevich (MiG) din anii ’60 și a fost parte a programului sovietic „Spiral”, lansat ca răspuns la X-20 și ulterior la proiectele americane de navete.

Conceput era un avion spațial hipersonic, lansat de pe un avion-mamă supersonic (Tu-135 sau alt vehicul orbital).

Proiectul a fost abandonat de ruși din cauza provocărilor tehnologice, dar și a costului uriaș.

Problemele au fost tehnice și de fiabilitate întrucât sistemul era foarte complicat pentru nivelul tehnologic de atunci iar costuri mari și competiția cu alte programe sovietice, în special cu naveta Buran  - copie sovietică a navetei americane - au pecetluit soarta MiG-105.

După testele preliminare, proiectul a fost abandonat oficial la începutul anilor ’80.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA

Ştiri Recomandate

Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
pixel