Implicarea în programul F-47 sau o direcţie proprie? Dilema Israelului în fața vânzării avioanelor F-35 către alte state din Orientul Mijlociu
Pe măsură ce interesul unor state cheie din Orientul Mijlociu, precum Arabia Saudită, Qatar și Turcia, pentru achiziționarea avionului american de vânătoare F-35 crește, Israelul se confruntă cu o dilemă strategică ce îi amenință superioritatea calitativă militară (Qualitative Military Edge - QME), un pilon al securității sale naționale. Oficialii israelieni din domeniul apărării monitorizează atent nu doar eventualele vânzări de F-35, ci și dezvoltarea avionului de generația a șasea, F-47, considerând că viitorul dominației aeriene în regiune depinde de următoarea mișcare a Ierusalimului.
Avioane de vânătoare F-35 ale Forţelor Aeriene Israeliene, escadrila ''Lions of the South'', zboară deasupra sudului Israelului, în ianuarie 2020. Sursa Foto: IDF.
După ce Emiratele Arabe Unite au deschis calea cu o cerere oficială în 2020, alte națiuni, inclusiv Maroc, Egipt și Bahrain, și-au declarat intenția de a se alătura clubului F-35. Deși orice vânzare necesită un proces complex de aprobare din partea executivului și a Congresului SUA, discuțiile de la Washington provoacă îngrijorare la Tel Aviv, potrivit Jerusalem Post.
Chiar dacă versiunile de export ar fi supuse unor limitări, simpla prezență a platformelor stealth în flotele aeriene ale altor state ar eroda avantajul tehnologic pe care Israelul l-a cultivat decenii la rând.

În prezent, flota israeliană de F-35I „Adir” rămâne unică în Orientul Mijlociu. Aceste aeronave nu sunt simple F-35, ele sunt platforme personalizate, integrate cu sisteme israeliene de radar, război electronic și software, care le conferă o letalitate și capacități de culegere a informațiilor superioare.
Acestea și-au dovedit eficiența în operațiuni complexe, inclusiv în misiuni în așa-numitul „al treilea cerc”, vizând ținte în profunzimea strategică a Iranului sau ale aliaților săi, precum rebelii Houthi din Yemen.
Cu toate acestea, dacă statele arabe încep să primească F-35, chiar și în configurații standard, calculul strategic al Israelului s-ar putea schimba radical, forțându-l să caute o platformă superioară pentru a menține un pas înaintea competitorilor.
Soluția generației a șasea de avioane și obstacolele sale
Aici intră în scenă programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene ale SUA și avionul său de vânătoare, denumit provizoriu F-47. Dezvoltat de Boeing ca succesor al legendarului F-22 Raptor, F-47 promite un salt tehnologic uriaș.

Cu capabilități „stealth++”, navigație și țintire asistate de inteligență artificială și o rază de luptă de peste 1.800 de kilometri, aeronava este proiectată pentru a domina spațiul aerian. Mai mult, F-47 va acționa ca un centru de comandă pentru peste 1.000 de drone de luptă colaborative (CCA), multiplicându-și forța fără a expune piloții.
Pentru Israel, F-47 reprezintă atât o oportunitate strategică, cât și o provocare financiară și politică majoră. Cu un cost estimat între 170 și 300 de milioane de dolari per unitate și o intrare în serviciu operațional planificată între 2027 și 2029, achiziția ar necesita un efort bugetar colosal.

Această provocare este amplificată de incertitudinile privind următorul memorandum de asistență militară cu SUA, care va succeda acordului actual de 38 de miliarde de dolari ce expiră în 2028. Premierul Benjamin Netanyahu a avertizat deja că noile condiții „ar putea include schimbări care nu sunt neapărat favorabile Israelului”.
Mai mult, politica de export pentru o astfel de platformă avansată este încă neclară. Deși fostul președinte Donald Trump a sugerat disponibilitatea de a oferi aliaților versiuni „atenuate” (cu o capacitate redusă cu circa 10%), integrarea sistemelor israeliene personalizate într-o arhitectură atât de complexă și secretizată precum cea a F-47 ar putea fi mult mai dificilă decât în cazul F-35.
Alternative pragmatice și independență strategică
Conștienți de aceste obstacole, oficiali militari israelieni analizează și alternative. O propunere vine de la Lockheed Martin: F-55, un concept de avion de „generația a cincea-plus”.
Potrivit CEO-ului Jim Taiclet, F-55 ar oferi până la 80% din capabilitățile F-47 la aproximativ jumătate din cost, integrând tehnologii avansate dezvoltate pentru NGAD într-o platformă mai accesibilă și mai rapid de produs.
Pentru Israel, aceasta ar putea fi o soluție de tranziție, un pod între dominația actuală cu F-35I și era generației a șasea, fără a-și epuiza resursele.

În paralel, Israelul explorează o a treia cale: suveranitatea tehnologică. Industria sa de apărare, cu giganți precum IAI, Elbit Systems și Rafael, a înregistrat succese remarcabile la export, inclusiv vânzarea sistemului Arrow 3 către Germania pentru 3,5 miliarde de dolari. Confruntate cu o concurență tot mai mare din partea produselor americane, companiile israeliene ar putea fi motorul unui program național sau multinațional.
Oficialii israelieni iau în considerare parteneriate strategice cu țări precum India, Japonia sau chiar națiunile implicate în programele europene GCAP și FCAS pentru a dezvolta un avion de vânătoare propriu până în 2028. O astfel de colaborare ar împărți costurile, ar crește capacitatea de producție și, cel mai important, ar garanta Israelului control total asupra tehnologiilor sale critice.
Decizia finală a Israelului, fie că va alege costisitorul F-47, pragmaticul F-55 sau calea independentă a unei colaborări internaționale, va defini postura sa de securitate pentru deceniile următoare. Într-o regiune în care adversarii se înarmează rapid cu tehnologie de ultimă oră, de la avionul turcesc KAAN la arsenalele în expansiune ale statelor din Golf, menținerea superiorității aeriene nu este o opțiune, ci o necesitate existențială.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News