Japonia scrie istorie: În premieră după războiul mondial, JS Kaga, portavionul japonez care va opera F-35, a ieșit pe mare
Forța de autoapărare maritimă ale Japoniei (JMSDF) testează pe mare portelicopterul JS Kaga (DDH 184) după ce a fost supus unor modificări majore pentru a opera avioanele de luptă de generația a cincea F-35B, cu decolare și aterizare pe distanțe scurte (STOVL). Cu alte cuvinte JS Kaga este un portelicopter, transformat în portavion.
Portavionul japonez JS Kaga, transformat dintr-un portelicopter în portavion. Foto: Flotila a patra japoneză
Informația a fost oferită la începutul acestei săptămâni de către Flotila a patra japoneză care a precizat (în rețeaua X fostă Twitter) că nava a plecat de la șantierul naval Kure City, prefectura Hiroshima, pentru a efectua teste pe mare.
„Postarea de astăzi este despre JS Kaga în timpul probelor pe mare. A mai rămas doar puțin timp până la finalizarea modificării speciale a JS Kaga! Abia așteptăm!” a precizat Flotila a patra Escortă.
Deși JMSDF nu a dezvăluit când au fost efectuate oficial testele pe mare, un oficial al serviciului naval nipon a confirmat publicației Naval News că nava a efectuat primele sale teste pe mare, pe 13 noiembrie.
Secțiunea de prova a punții sale de zbor a fost modificată dintr-un trapez într-o formă pătrată, similară cu cea a navelor de asalt amfibie ale Marinei americane din clasele Wasp și America.
JMSDF intenționează să finalizeze, în cursul anului 2027, transformarea celor două portelicoptere din clasa Izumo – JS Izumo și JS Kaga – în portavioane capabile să desfășoare operații cu aeronave F-35B.
F-35B americane, pe portavionul japonez JS Kaga, oficial un portelicopter
În ceea ce privește Kaga, lucrările de reamenajare au început în martie 2022. Modificările inițiale mai includ printre altele întărirea punții de zbor pentru a suporta greutatea suplimentară, plasarea luminilor de ghidare suplimentare, trasarea liniilor galbene pentru decolarea/aterizarea F-35B și dotarea punții de zbor cu zone rezistente la căldură pentru aterizări verticale.
De asemenea, Ministerul nipon al Apărării va achiziționa Joint Precision Approach and Landing System (JPALS) al Raytheon, un sistem de asistență la aterizare pentru F-35B.
Între timp, Izumo va suferi modificări ale secțiunii de prova a punții de zbor, în cursul următorului an fiscal 2024 care începe din aprilie.
Navele din clasa Izumo au o lungime de 248 de metri, un deplasament maxim de 26.000 de tone, fiind cele mai mari nave militare japoneze construite după cel de-al doilea război mondial. În versiunea inițială de portelicopter puteau transporta până la 14 elicoptere.
Avionul F-35B este varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL). Similar ca dimensiune cu varianta A, F-35B sacrifică aproximativ o treime din volumul de combustibil al variantei A pentru a găzdui sistemul SDLF cu care se face STOVL. Această variantă este limitată la o accelerație de 7g spre deosebire de F-35A care poate manevra la 9g. F-35B este capabil de 1.6 Mach (1.976 km/h). Raza de acțiune de luptă a F-35A este de până la 1.400 de km (cu rezervoarele interne), ceea ce ar însemna că F-35B ajunge la 900 – 950 de km.
Japonia nu a mai operat portavioane după înfrângerea din cel de-al Doilea Război Mondial
Portavionul japonez JS Kaga, transformat dintr-un portelicopter în portavion. Foto: Flotila a patra japoneză
Japonia nu a operat portavioane de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, în conformitate cu Constituția sa postbelică care are un caracter pacifist și restricționează deținerea unor arme puternic ofensive, cum ar fi portavionul.
Ministerul japonez al Apărării a anunțat, pe 23 noiembrie 2009, pentru prima dată planurile de transformare în portavion pentru această clasă. Cu aproape trei ani înainte, în februarie 2007, președintele Rusiei, Vladimir Putin, prefigurase în discursul său de la Conferința de Securitate de la Munchen un nou război rece cu Occidentul, iar toate evoluțiile care au urmat de atunci au confirmat corectitudinea deciziei luate de Japonia de a transforma portelicopterele în portavioane.
Cu doar două portavioane nu se poate spune că Japonia deține capabilități ofensive semnificative. Însă factorul de descurajare este unul destul de mare, deoarece prezența avansată a aeronavelor F-35B la bordul celor două portavioane, escortate de distrugătoare nipone echipate cu sistemul de luptă antirachetă Aegis, permite amenințarea credibilă a celor mai protejate facilități militare adverse, situate în raza de acțiune a aeronavelor.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News