Lockheed Martin pierde 225 de milioane de dolari din cauza dificultăților întâmpinate la un ”proiect secret”
Lockheed Martin, compania cu cele mai mari venituri din apărare la nivel mondial, a anunțat pe 26 iulie că, potrivit bilanțului pe trimestrul 2 al acestui an, a pierdut 225 de milioane dolari într-un proiect militar clasificat, din cauza „problemelor de performanță”.
Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force
În timp ce compania nu a dezvăluit detalii despre proiect, directorii au precizat că acesta se află în stadiul de dezvoltare și este în responsabilitatea diviziei de aeronautică a companiei.
„Avem un contract de dezvoltare, care credem că va avea succes din punct de vedere al calendarului și performanței și, în cele din urmă, se va transforma în producție, un program de producție”, a declarat Ken Possenriede, director financiar al Lockheed, în timpul audierii trimestriale despre câștigurile companiei. „De asemenea, credem că există oportunități suplimentare acolo. Și vă asigur, credem ... că rămâne un caz de afaceri foarte puternic, având în vedere oportunitățile asociate.”
Activitatea de aeronautică a Lockheed include Skunk Works, renumita divizie de cercetare și dezvoltare a companiei din spatele avioanelor de spionaj U-2 și SR-71 Blackbird și a primului avion ”invizibil” de atac din istorie, F-117, potrivit publicației Defense One.
Se speculează că ar fi vorba despre NGAD
În mediul tehnico-militar se apreciază, deși nu există confirmări oficiale, că Lockheed lucrează la un avion de recunoaștere hipersonic sau/și poate fi, de asemenea, dezvoltatorul nedezvăluit al avionului de luptă secret de generația a 6-a, cunoscut sub acronimul NGAD (Next Generation Air Dominance), despre care, în septembrie 2020, secretarul-adjunct de la Forțele Aeriene, Will Roper, a anunțat că un prototip deja a zburat, iar performanțele au depășit așteptările.
„Acesta va fi un program excelent pentru clienții noștri - și vorbesc despre toți clienții care urmează să îl foloseacă și [de asemenea] va fi un program bun pentru Lockheed Martin Corporation”, a adăugat Possenriede referindu-se la proiectul secret.
„Potențialul pe termen lung al acestei soluții este semnificativ pentru companie”, a precizat chiar CEO-ul Lockheed, Jim Taiclet.
Possenriede a spus că Lockheed are cele mai clasificate proiecte în cadrul diviziilor sale aeronautice și spațiale. „Vedem porțiunea clasificată din Lockheed Martin crescând mai repede decât porțiunea neclasificată din Lockheed Martin”, a spus Possenriede.
În 2018, revista Flight Global a dezvăluit că divizia Skunk Works angaja masiv personal, fiind preconizat ca forța de muncă să crească cu 33%. Atunci, cifra de afaceri a ajuns la miliarde de dolari, un nivel similar fiind înregistrat la intrarea în producție a F-117 Nighthawk, conform publicației franceze Zone Militaire (opex360.com).
Comentariul autorului: Pe 16 iunie 2021, într-o audiere pentru anul fiscal 2022, în fața Comitetului pentru Servicii al Camerei (House of Representatives), șeful Statului Major al Forțelor Aeriene americane (US AF), generalul Charles Q. Brown Jr. a declarat, că el vrea ca NGAD să fie o capabilitate multirol, subliniind că totuși rolul principal va fi să asigure dominanța aeriană [să distrugă aviația adversă], dar și cu capacitatea de a lovi ținte la sol pentru propria protecție [adică să angajeze lupta cu sistemele sofisticate de apărare antiaeriană de nivel tehnologic ridicat].
În comparație cu F-22, Brown a spus că NGAD va avea „o sarcină sporită a armelor [și] ... autonomie crescută”, necesară pentru a opera la distanțele mari cerute în teatrul Indo-Pacific.
Generalul în retragere James M. Holmes, fost comandant al Comandamentului de Luptă Aeriană (ACC – Air Combat Command) din martie 2017 până în august 2020, a declarat că pot exista două variante ale NGAD: una cu rază lungă de acțiune și sarcină utilă pentru Indo-Pacific și una mai orientată către razele relativ scurte specifice posibilelor zone de luptă din Europa.
Corelat cu declarația lui Brown din 16 iunie 2021, „problemele de performanță” la NGAD, dacă într-adevăr proiectul secret al Lockheed Martin se referă la NGAD, ar putea viza motorul, deoarece pentru a putea face față cerințelor enunțate de Brown, în special privind autonomia foarte mare de zbor, trebuie să depășească F-22 a cărui rază de acțiune este de 1100 km fără rezervoare externe și de 1600 km cu cele două rezervoare suplimentare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News