Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
MiG-29 ale Ucrainei lansează rachete americane AGM-88 HARM. Cum e ținută în șah aviația militară rusă de rachetele anti-radar ale SUA
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În august 2022, oficialii americani din domeniul apărării au confirmat informatiile apărute pentru prima dată în cercurile analiștilor OSINT potrivit cărora Forțele Aeriene Ucrainene au folosit rachete anti-radar AGM-88, lansate de pe aeronave ucrainene. Confirmarea a ridicat atunci multe semne de întrebare cu privire la compatibilitatea dintre munițiile occidentale și flota de avioane ex-sovietică a Ucrainei.
MiG-29 ucrainean, sursă foto: Ministerul Apărării de la Kiev
MiG-29 ucrainean, sursă foto: Ministerul Apărării de la Kiev

De asemenea, știrea a contribuit la discuțiile cu privire la ceea ce înseamnă o apărare aeriană eficientă, în special în ceea ce privește desfășurarea misiunilor de tip SEAD/DEAD (suprimarea apărării aeriene/distrugerea apărării aeriene) de către ambele părți.

În ciuda faptului că deține un avantaj calitativ și cantitativ substanțial pe hârtie, Forțele Aeriene Ruse (VKS) nu au reușit să domine spațiul aerian al Ucrainei.

 

Incapacitatea Rusiei de a efectua misiuni SEAD/ DEAD eficiente

 

Analiștii militari ai publicației Airforce-Technology sunt de părere ca acest lucru este probabil legat de incapacitatea rușilor de a desfășura misiuni SEAD/ DEAD eficiente, legată de factori precum mobilitatea ridicată a apărării aeriene ucrainene (inclusiv unități S-300, SA-11 și SA-8), informații eficiente, slaba pregătire a rușilor și furnizarea de sisteme de apărare aeriană portabile de tip MANPADS (man-portable air-defense) occidentale către Forțele Armate Ucrainene.

Utilizarea de către ucraineni a rachetelor AGM-88 subliniază acest eșec al Rusiei, demonstrând că forțele aeriene ucrainene sunt încă capabile să conteste capacitatea Forțelor Aeriene Ruse de a domina spațiul aerian din Ucraina și să limiteze puterea aviației ruse.

Pentru a înțelege utilizarea rachetelor de tip HARM în Ucraina și, în general, tot ceea ce tine de desfășurarea unor misiuni de tip SEAD/DEAD, este mai întâi necesar să înțelegem anatomia capacităților antiaeriene de ambele părți implicate in acest conflict.

În linii mari, sistemele de rachete sol-aer (SAM) funcționează prin detectarea amenințărilor aeriene care se apropie, cu ajutorul radarului și apoi prin interceptarea acestor amenințări, cel mai adesea cu rachete. Trebuie să se înțeleagă că sistemele cu cea mai mare rază de acțiune, cum ar fi S-300, nu sunt unități individuale.

În cadrul fiecărei unități S-300 există patru unități de foc 83P6. Toate acestea sunt conectate la trei unități radar separate: un radar de 30N6-1 Flap Lid B și radarele ST-68UM Tin Shield și 76N6 Clam Shell, situate la 120 m, 250 m și, respectiv, 500 m de unitățile de foc.

În linii mari, radarele de sunt utilizate pentru a detecta amenințările care se apropie, în timp ce radarul de angajare urmărește amenințarea și furnizează datele necesare pentru ca lansatoarele să intercepteze amenințarea. În cele din urmă, aceste sisteme sunt conectate la un post de comandă automatizat (ADCP), în acest caz, un 5S99-M Senezh-M sau 5N37/73N6 Baikal, care coordonează și distribuie datele de la alte unități și, în general, controlează complexul.

Există o mare varietate între sistemele S-300 în ceea ce privește specificațiile exacte ale unităților constitutive și nu toate unitățile SAM-urile sunt alcătuite în același mod. De exemplu, sistemul cu rază scurtă de acțiune Tor utilizează o configurație de tip TLAR (transportor, lansator și radar), în care radarul și lansatorul sunt încorporate pe același vehicul. Dezavantajele pe care le aduce o astfel de configurație este că razele de detecție și de angajare sunt reduse semnificativ.

2. MiG-29, Uc... (mig-29-ucraina_35246700.jpg)

MiG-29, Ucraina, sursă foto: MilitaryAviation.in.ua

Acest lucru este relevant pentru a înțelege de ce au fost eficiente rachete AGM-88 HARM in Ucraina -  acestea funcționează prin detectarea și localizarea surselor de emisii radar active. Racheta poate fi desfășurată în mai multe moduri de lansare, modurile fiind diferențiate în funcție de faptul că racheta are sau nu o țintă stabilita înainte de lansare și de distanța la care această țintă se afla.

Atunci când sunt utilizate pentru misiuni de tip SEAD, rachetele anti-radar sunt lansate având o țintă prestabilita. În acest mod, senzorii aeronavei detectează o țintă și transmit aceste date către rachetă înainte de lansare. Acest mod oferă cea mai mare rază de acțiune pentru acest tip de rachete. În alte moduri de lansare, senzorii de la bordul rachetei, mai degrabă decât cei ai aeronavei, pot selecta o țintă înainte de lansare sau pot alege țintă după lansare.

Atunci când este lansată împotriva unui sistem de rachete sol-aer, de exemplu un S-300, aeronava sau racheta va detecta undele radar de la unitățile radar ale sistemului de rachete și se va concentra asupra sursei acestor emisii, adică asupra unităților radar. 

 

Utilizarea rachetelor anti-radar de către Forțele Aeriene Ucrainene: Cazul MiG-29

 

Deși ar fi necesare adaptări si modificări pentru a permite lansarea rachetelor de tip HARM de pe aeronavele de tip sovietic, acesta nu este cel mai mare impediment.

Pentru ca racheta să fie utilizată eficient, trebuie să se stabilească o interfață de date între pilot și muniție, care să permită transmiterea de informații privind locația și caracteristicile țintelor. Pentru ca acest lucru să fie realizat, ar fi necesare modificări semnificative ale aeronavelor ucrainene.

Cu toate acestea, NATO are experiență în modificarea aeronavelor din epoca sovietică pentru a le spori compatibilitatea cu echipamentele NATO.

De exemplu, atât Polonia, cât și Slovacia și-au modernizat avioanele MiG-29 pentru a se alinia mai bine la standardele NATO. În plus, Ucraina și-a demonstrat, de asemenea, capacitatea de a adapta și de a utiliza arme occidentale în moduri pentru care acestea nu au fost proiectate. De exemplu, rachete Brimstone concepute pentru a fi lansate din avioane au fost lansate de la sol de pe camioane.

În plus, nu este clar în ce mod au fost utilizate de către Forțele Aeriene Ucrainene rachetele de tip HARM furnizate de SUA. Este puțin probabil ca Forțele Aeriene Ucrainene să desfășoare operațiuni SEAD/DEAD de amploare, încercând să elimine în totalitate capacitățile antiaeriene rusești din regiune. În primul rând, un succes major al Ucrainei până acum în război a fost capacitatea sa de a păstra o parte substanțială a flotei sale de avioane, în ciuda avantajului numeric pe care il au Forțele Aeriene Ruse, in materie de avioane de lupta.

 

Comandanții ucraineni nu ar fi probabil dispuși să își pună în pericol aeronavele rămase pentru a desfășura operațiuni SEAD/DEAD

 

3. MiG-29 al ... (mig-29-ucraina-avion_23180300.jpg)

MiG-29 al Forțelor Aeriene Ucrainene

Comandanții ucraineni nu ar fi probabil dispuși să își pună în pericol aeronavele rămase pentru a desfășura operațiuni SEAD/DEAD.

Păstrarea unei forțe în funcțiune permite Ucrainei să continue să conteste spațiul aerian și să refuze Rusiei dominația aeriană. În plus, având în vedere că Ucraina deține o flotă formată exclusiv din avioane din epoca sovietică, piloții ucraineni nu ar avea familiaritatea necesară cu rachetele HARM pentru a efectua în mod eficient astfel de operațiuni.

În schimb, s-ar putea argumenta că aceste muniții ar putea fi eficiente în suprimarea antiaeriană rusă pentru perioade scurte de timp în zone restrânse, permițând un sprijin aerian la altitudini joase. Simpla cunoaștere a prezenței rachetelor HARM în regiune ar putea fi suficientă pentru a-i determina pe comandanții ruși să nu-și dezvăluie unitățile SAM, permițând astfel Ucrainei o utilizare limitată a spațiului aerian.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cele mai ieftine soluții de doborâre a Shahezilor. De la Yak-52, până la drone interceptoare și lasere
Furt misterios pe o bază militară din Ungaria: Piese esențiale, sustrase de la avioane MiG-29 dezafectate
Flota Aeriană a Rusiei, decimată în Marea Neagră: O bătălie de uzură pe care Kremlinul o pierde pe frontul din Ucraina
Rusia pregătește o versiune "mini" a rachetei cu rază medie Oreshnik. Racheta Svirel ar putea fi testată tot pe Ucraina
Pentru prima dată din 1945, Japonia reactivează flota de avioane de luptă cu decolare de portavioane odată cu sosirea primelor trei F-35B
Polonia e ”all-in”: Toate F-16, aduse la standardul Viper, cu 3,8 miliarde de dolari. Block 72 e posibil și în cazul României?
"Vrem să instruim 15.000 de adulți și 7.000 de copii". Lituania va preda construirea și operarea dronelor chiar și copiilor de 8 ani
Reședința privată a lui Putin, păzită de un număr record de sisteme Pantsir
Avioane italiene F-35 au fost trimise în misiune deasupra Mării Baltice pentru a face față incursiunilor avioanelor rusești și Su-27
Bombardierele B-1 B-1B Lancer ale U.S. Air Force se întorc în Norvegia: Un mesaj pentru Rusia înaintea exercițiului Zapad-2025
De ce a zburat un F-16 cu schema de camuflaj a unui Su-57 rusesc. F-ul are în „palmares” și doborârea unui MiG-23
Și dacă F-55 deja „există”? SUA visează la un F-35 cu două motoare, dar soluția e în curtea lor: Avioanele F-22 Raptor transformate în generația a 6-a
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
SUA mută zeci de avioane F-16 în imediata apropiere a Nordului. Noile mișcări de trupe din Coreea ar trebui să fie temporare, dar lumea tensiunile mondiale sunt mari
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
România așteaptă F-35, statele europene le înarmează deja cu rachete de ultimă generație JASSM-ER și LRASM. Contract gigant pentru rachete de ultimă generație AGM-158
Încă o bătaie de cap pentru Kiev: Bombele aeriene rusești pot plana acum peste 100 de kilometri
Armata SUA din Europa pregătește sistemul anti-dronă al viitorului: Proiectul Flytrap
Cum contestă „umbrela” aeriană a Europei dominația Patriot american: Producția de rachete ASTER turată la maximum. Bonus, pas spre interceptori de hipersonice
India spune ”nu” avioanelor F-35 și pare că alege varianta Su-57 ”made in India”
Rușii provoacă intens, dar de fiecare dată F-urile României sunt acolo. Imagini video specatuloase de la misiunile F-16 din Lituania. Cmdr. Vasile Petrea: Stăm împreună, luptăm împreună!
Un F-35C al U.S. Navy s-a prăbușit în California: Avionul aparținea unei escadrile de instruire (Foto/Video)
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă
Iranul „așteaptă” următoarele lovituri ale F-35I cu sisteme rusești S-400. Rusia a livrat S-400, într-o mișcare menită să schimbe radical echilbrul de putere în regiune
Luftwaffe va proteja România. Avioane Eurofighter germane au ajuns în țară unde alături de F-16 ale României vor asigura protejarea spațiului aerian

Ştiri Recomandate

Micul vânător german, sistemul Gepard, care a schimbat regulile jocului pe frontul din Ucraina: O lecţie despre ingeniozitate, adaptare și cooperare pe care o putem învăţa de la ucraineni
EXCLUSIV
„Țara arde și baba se piaptănă” - China ignoră războiul adevărat din Ucraina și cere implicarea UE în războiul tarifar cu SUA
Evitarea interpretării de către Rusia a unui declaraţii de război? De ce România nu vrea să susţină instituirea unei zone de interdicție aeriană deasupra Ucrainei
În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Fregatele Type 31 ale Marinei britanice se apropie de intrarea în serviciu, odată cu validarea sistemelor de misiune și luptă TACTICOS
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele suveranist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Trump semnează ordinul de desfășurare a Gărzii Naționale în Memphis
Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
Ursula von der Leyen: Europa nu mai poate depinde în mod excesiv de alții pentru propria securitate
Iată de ce e mai ieftin să te înarmezi pentru descurajare: Ucraina cheltuie 172 de milioane de dolari pe zi, doar pentru a se apăra de invazia Rusiei
Zid anti-drone în stil asiatic: Japonia dezvoltă sistemul de apărare costieră SHIELD
Adio F-16 și rachete costisitoare pentru doborârea dronelor? Ucraina anunță că e una dintre puținele țări care dezvoltă arme electromagnetice
MApN: Spațiul aerian românesc, încălcat de drone de 11 ori de la începutul invadării Ucrainei / Echipele poloneze anti-drone vor fi instruite de operatori ucraineni
Rusia simulează un atac cu Iskander și noile rachete balistice Oreshnik asupra Europei. Cele șase state luate în vizor de rachetele „imposibil de interceptat”
Putin se pregătește de întoarcerea veteranilor, planul fiind de a-i implica inclusiv în politică
SUA și Marea Britanie vor semna un acord privind reactoare modulare mici în timpul vizitei lui Trump la Londra
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
J-20S este o nouă generație de avioane de luptă stealth cu două locuri, dezvoltate de Aviation Industry Corporation of China. Sursa foto: X.
EXCLUSIV
”Chinezii i-au prins din urmă pe americani”; cât e propagandă, cât adevăr. De la noul portavion ”Fujian”, la F-35 care depinde de pământuri rare din China
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
pixel