Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
MiG-29 ale Ucrainei lansează rachete americane AGM-88 HARM. Cum e ținută în șah aviația militară rusă de rachetele anti-radar ale SUA
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În august 2022, oficialii americani din domeniul apărării au confirmat informatiile apărute pentru prima dată în cercurile analiștilor OSINT potrivit cărora Forțele Aeriene Ucrainene au folosit rachete anti-radar AGM-88, lansate de pe aeronave ucrainene. Confirmarea a ridicat atunci multe semne de întrebare cu privire la compatibilitatea dintre munițiile occidentale și flota de avioane ex-sovietică a Ucrainei.
MiG-29 ucrainean, sursă foto: Ministerul Apărării de la Kiev
MiG-29 ucrainean, sursă foto: Ministerul Apărării de la Kiev

De asemenea, știrea a contribuit la discuțiile cu privire la ceea ce înseamnă o apărare aeriană eficientă, în special în ceea ce privește desfășurarea misiunilor de tip SEAD/DEAD (suprimarea apărării aeriene/distrugerea apărării aeriene) de către ambele părți.

În ciuda faptului că deține un avantaj calitativ și cantitativ substanțial pe hârtie, Forțele Aeriene Ruse (VKS) nu au reușit să domine spațiul aerian al Ucrainei.

 

Incapacitatea Rusiei de a efectua misiuni SEAD/ DEAD eficiente

 

Analiștii militari ai publicației Airforce-Technology sunt de părere ca acest lucru este probabil legat de incapacitatea rușilor de a desfășura misiuni SEAD/ DEAD eficiente, legată de factori precum mobilitatea ridicată a apărării aeriene ucrainene (inclusiv unități S-300, SA-11 și SA-8), informații eficiente, slaba pregătire a rușilor și furnizarea de sisteme de apărare aeriană portabile de tip MANPADS (man-portable air-defense) occidentale către Forțele Armate Ucrainene.

Utilizarea de către ucraineni a rachetelor AGM-88 subliniază acest eșec al Rusiei, demonstrând că forțele aeriene ucrainene sunt încă capabile să conteste capacitatea Forțelor Aeriene Ruse de a domina spațiul aerian din Ucraina și să limiteze puterea aviației ruse.

Pentru a înțelege utilizarea rachetelor de tip HARM în Ucraina și, în general, tot ceea ce tine de desfășurarea unor misiuni de tip SEAD/DEAD, este mai întâi necesar să înțelegem anatomia capacităților antiaeriene de ambele părți implicate in acest conflict.

În linii mari, sistemele de rachete sol-aer (SAM) funcționează prin detectarea amenințărilor aeriene care se apropie, cu ajutorul radarului și apoi prin interceptarea acestor amenințări, cel mai adesea cu rachete. Trebuie să se înțeleagă că sistemele cu cea mai mare rază de acțiune, cum ar fi S-300, nu sunt unități individuale.

În cadrul fiecărei unități S-300 există patru unități de foc 83P6. Toate acestea sunt conectate la trei unități radar separate: un radar de 30N6-1 Flap Lid B și radarele ST-68UM Tin Shield și 76N6 Clam Shell, situate la 120 m, 250 m și, respectiv, 500 m de unitățile de foc.

În linii mari, radarele de sunt utilizate pentru a detecta amenințările care se apropie, în timp ce radarul de angajare urmărește amenințarea și furnizează datele necesare pentru ca lansatoarele să intercepteze amenințarea. În cele din urmă, aceste sisteme sunt conectate la un post de comandă automatizat (ADCP), în acest caz, un 5S99-M Senezh-M sau 5N37/73N6 Baikal, care coordonează și distribuie datele de la alte unități și, în general, controlează complexul.

Există o mare varietate între sistemele S-300 în ceea ce privește specificațiile exacte ale unităților constitutive și nu toate unitățile SAM-urile sunt alcătuite în același mod. De exemplu, sistemul cu rază scurtă de acțiune Tor utilizează o configurație de tip TLAR (transportor, lansator și radar), în care radarul și lansatorul sunt încorporate pe același vehicul. Dezavantajele pe care le aduce o astfel de configurație este că razele de detecție și de angajare sunt reduse semnificativ.

2. MiG-29, Uc... (mig-29-ucraina_35246700.jpg)

MiG-29, Ucraina, sursă foto: MilitaryAviation.in.ua

Acest lucru este relevant pentru a înțelege de ce au fost eficiente rachete AGM-88 HARM in Ucraina -  acestea funcționează prin detectarea și localizarea surselor de emisii radar active. Racheta poate fi desfășurată în mai multe moduri de lansare, modurile fiind diferențiate în funcție de faptul că racheta are sau nu o țintă stabilita înainte de lansare și de distanța la care această țintă se afla.

Atunci când sunt utilizate pentru misiuni de tip SEAD, rachetele anti-radar sunt lansate având o țintă prestabilita. În acest mod, senzorii aeronavei detectează o țintă și transmit aceste date către rachetă înainte de lansare. Acest mod oferă cea mai mare rază de acțiune pentru acest tip de rachete. În alte moduri de lansare, senzorii de la bordul rachetei, mai degrabă decât cei ai aeronavei, pot selecta o țintă înainte de lansare sau pot alege țintă după lansare.

Atunci când este lansată împotriva unui sistem de rachete sol-aer, de exemplu un S-300, aeronava sau racheta va detecta undele radar de la unitățile radar ale sistemului de rachete și se va concentra asupra sursei acestor emisii, adică asupra unităților radar. 

 

Utilizarea rachetelor anti-radar de către Forțele Aeriene Ucrainene: Cazul MiG-29

 

Deși ar fi necesare adaptări si modificări pentru a permite lansarea rachetelor de tip HARM de pe aeronavele de tip sovietic, acesta nu este cel mai mare impediment.

Pentru ca racheta să fie utilizată eficient, trebuie să se stabilească o interfață de date între pilot și muniție, care să permită transmiterea de informații privind locația și caracteristicile țintelor. Pentru ca acest lucru să fie realizat, ar fi necesare modificări semnificative ale aeronavelor ucrainene.

Cu toate acestea, NATO are experiență în modificarea aeronavelor din epoca sovietică pentru a le spori compatibilitatea cu echipamentele NATO.

De exemplu, atât Polonia, cât și Slovacia și-au modernizat avioanele MiG-29 pentru a se alinia mai bine la standardele NATO. În plus, Ucraina și-a demonstrat, de asemenea, capacitatea de a adapta și de a utiliza arme occidentale în moduri pentru care acestea nu au fost proiectate. De exemplu, rachete Brimstone concepute pentru a fi lansate din avioane au fost lansate de la sol de pe camioane.

În plus, nu este clar în ce mod au fost utilizate de către Forțele Aeriene Ucrainene rachetele de tip HARM furnizate de SUA. Este puțin probabil ca Forțele Aeriene Ucrainene să desfășoare operațiuni SEAD/DEAD de amploare, încercând să elimine în totalitate capacitățile antiaeriene rusești din regiune. În primul rând, un succes major al Ucrainei până acum în război a fost capacitatea sa de a păstra o parte substanțială a flotei sale de avioane, în ciuda avantajului numeric pe care il au Forțele Aeriene Ruse, in materie de avioane de lupta.

 

Comandanții ucraineni nu ar fi probabil dispuși să își pună în pericol aeronavele rămase pentru a desfășura operațiuni SEAD/DEAD

 

3. MiG-29 al ... (mig-29-ucraina-avion_23180300.jpg)

MiG-29 al Forțelor Aeriene Ucrainene

Comandanții ucraineni nu ar fi probabil dispuși să își pună în pericol aeronavele rămase pentru a desfășura operațiuni SEAD/DEAD.

Păstrarea unei forțe în funcțiune permite Ucrainei să continue să conteste spațiul aerian și să refuze Rusiei dominația aeriană. În plus, având în vedere că Ucraina deține o flotă formată exclusiv din avioane din epoca sovietică, piloții ucraineni nu ar avea familiaritatea necesară cu rachetele HARM pentru a efectua în mod eficient astfel de operațiuni.

În schimb, s-ar putea argumenta că aceste muniții ar putea fi eficiente în suprimarea antiaeriană rusă pentru perioade scurte de timp în zone restrânse, permițând un sprijin aerian la altitudini joase. Simpla cunoaștere a prezenței rachetelor HARM în regiune ar putea fi suficientă pentru a-i determina pe comandanții ruși să nu-și dezvăluie unitățile SAM, permițând astfel Ucrainei o utilizare limitată a spațiului aerian.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

F-35 cu arme nucleare în Flancul Estic? Estonia revine cu oferta de a găzdui avioane cu capacitate nucleară
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Cristian Sfichi: Nu există o soluție universală la problema apărării aeriene a frontierei NATO; programul SAFE, o ocazie unică pentru România
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Un stat baltic sugerează că ar trebui să doborâm avioanele ruse care intră în spațiul aerian aliat. Profesorul Carp: Pentru ca România să fie credibilă e nevoie de o reacție similară
Moment istoric în Europa: Japonia a dislocat aici în premieră avioane F-15 care au zburat alături de Eurofighter Typhoon (FOTO)
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Mesaj către pericolul de la Răsărit: În plină campanie intensă de provocări militare a Rusiei, un bombardier american B-52 a survolat estul Cehiei
Există un precedent când Rusia s-a mai jucat cu focul: În 2015 o țară NATO a doborât un Su-24 rus care i-a încălcat spațiul 6 secunde. Nu 12 minute
Rușii nu s-au limitat doar la a încălca spațiul aerian al Estoniei cu trei MiG-31. Două avioane au survolat la joasă altitudine și o platformă petrolieră a Poloniei
Provocare fără precedent pe Flancul Estic al NATO: Trei avioane rusești MiG-31 au încălcat spațiul aerian al Estoniei, amplificând tensiunile diplomatice
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Franța a dezvăluit indirect, în premieră, numărul de avioane Mirage-2000 livrate Ucrainei. Iar veștile nu sunt bune, departe de cele mai optimiste prognoze
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
Renunțarea la S-400, poarta către revenirea Turciei în programul F-35? Rusia ar vrea să răscumpere sistemele S-400 vândute Turciei
Bombardiere americane B-52, trimise să se antreneze în Europa, fix în timpul manevrelor ruse-belaruse ”Vest-25”
Al doilea bombardier B-21 Raider a decolat. Statele Unite accelerează testele pentru a-și consolida forța aeriană
Pierdere importantă și pentru Kiev: Un avion Su-27 s-a prăbușit zona controlată de Ucraina din regiunea Zaporojie
Kaan devine un program internațional pentru a concura cu F-35? De ce o putere din Orient s-a alăturat Turciei deși are „ADN occidental” în aviația militară
„Barajul nordic” de F-35. Un vecin al Rusiei pregăteșe un arsenal serios pentru flota de F-35: Peste 400 de rachete AIM-120, în cea mai modernă versiune D-3

Ştiri Recomandate

Crime de război rusești la Pokrovsk. Atacarea civililor, o practică generalizată în Armata rusă
Rusia începe producția de masă a bombelor aeriene cu o rază de aproape 200 km, anunță serviciile ucrainene. Cum pot fi combătute KAB-urile rusești
De la Blitzkriegul de 3 zile la Războiul de 4 ani. Hărțuită de dronele ucrainene, Rusia apelează la elicoptere, rezerviști și dirijabile pentru apărarea rafinăriilor
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
India și SUA se apropie de un acord comercial istoric. Taxe de 16%, în schimbul reducerii importurilor de petrol rusesc
Undă verde de la deputați: Stagiul militar voluntar, pasul către întinerirea rezervei Forțelor Armate Române
Rusia a desfășurat exercițiul nuclear anual: Rachete balistice și de croazieră au fost lansate de pe uscat, din aer și de pe mare
Efortul de război al Kremlinului începe să fie erodat de tensiuni financiare și opoziție internă
Armata din Myanmar a efectuat raiduri într-o facilitate de la granița cu Thailanda, folosită pentru fraude cibernetice
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Lovitură vitală în inima complexului militar rusesc: Rachetele Storm Shadow, lansate de ucraineni, au vizat Uzina Chimică din Briansk
 Întrevederea Trump - Putin de la Budapesta, amânată: "Nu vreau o întâlnire inutilă"
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Atacurile rusești din timpul nopții au provocat noi victime în orașele ucrainene: La Kiev au murit două persoane, iar alte 13 au fost rănite la Zaporojie
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Europenii susțin înghețarea ostilităților în Ucraina pe actuala linie a frontului. Europa și Kievul, plan în 12 puncte pentru oprirea războiului
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
Zelenski: După ce pericolul Tomahawk a trecut, Rusia și-a intensificat atacurile asupra infrastructurii energetice ucrainene
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
„Îl vom escorta, dar pe un scaun la Haga”. Sikorski spune că avionul lui Putin nu va putea survola Polonia
Tentativă de sabotaj dejucată la București: SRI a oprit un atac la sediul companiei Nova Post, coordonat de serviciile secrete ruse
Lovitură de precizie în Crimeea: Ucrainenii au distrus sistemul radar „Valday”, simbol al defensivei rusești anti-drone (VIDEO)
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Lideri internaționali se reunesc la București pentru a dezbate viitorul Europei și al regiunii Mării Negre
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
pixel