S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
O imagine rară surprinzând împreună avioanele de vânătoare rusești Su-75 „Checkmate” și Su-57 „Felon” a reaprins dezbaterea despre ambițiile Rusiei în domeniul aviației stealth, într-un moment în care industria aeronautică rusă se află sub presiunea sancțiunilor.
Prototip al unui Su-75 Checkmate alături de un Su-57, într-o bază militară din Rusia. Photo source: Open sources via Defence Security Asia
Fotografia cu Su-75, apărută la începutul lunii octombrie 2025, arată pentru prima dată cele două avioane de generația a cincea alături. Imaginea e de pe o bază militară aeriană rusă, cel mai probabil la uzina Komsomolsk-pe-Amur, unde sunt fabricate ambele modele.
Imaginea „scursă” a circulat rapid pe rețelele sociale și a declanșat o avalanșă de speculații privind stadiul programului Su-75 Checkmate și strategia Rusiei de a-și consolida poziția pe piața globală a avioanelor stealth.

Prototip al unui Su-75 Checkmate alături de un Su-57, într-o bază militară din Rusia. Photo source: Open sources via Defence Security Asia
Cei de la Defence Security Asia, care au analizat recent subiectul, citează canalele ruse care transmit pe surse din interiorul industriei ruse, sugerând că prototipul avionului Su-75 Checkmate a intrat într-o etapă avansată de testare la sol, iar primul zbor ar putea avea loc până la sfârșitul lui 2025 sau începutul lui 2026, în ciuda dificultăților cauzate de războiul din Ucraina și de restricțiile tehnologice impuse de Occident.
Totuși, proiectul Su-75 se confruntă cu provocări semnificative. În primul rând lipsa microelectronicii occidentale, dificultăți în dezvoltarea motorului și constrângeri financiare. Rusia speră să compenseze prin comenzi externe, care ar putea injecta miliarde de dolari industriei sale de apărare.
Su-75 Checkmate se vrea un avion stealth de generația a 5-a, dar cu un singur motor.
De ce insistă Rusia pentru Su-75 Checkmate, un avion ce ar trebui să fie de generația a 5-a, dar cu un singur motor

Machetă a avionului Su-75, produs intens promovat de Rusia pentru export
Su-75 „Checkmate” este versiunea ușoară și mai ieftină a Su-57, destinată în special exportului.
Proiectat ca o alternativă semnificativ mai accesibilă la F-35, al cărui cost depășește 90 de milioane de dolari pe unitate, Su-75 a fost conceput ca un avion de vânătoare de generația a cincea, gândit să ofere capabilități avansate la un preț competitiv.
Echipat cu un singur motor Izdeliye, aparatul dispune, potrivit specificațiilor oficiale, de o viteză maximă de până la Mach 2, o autonomie de zbor de aproximativ 3.000 de kilometri și o capacitate de transport a încărcăturii de luptă de 7.400 de kilograme.
Sistemele de la bord includ un radar cu antenă activă cu fazare (AFAR), un complex optic și radio de supraveghere la 360 de grade, un sistem electronic integrat de bruiaj, precum și o rețea de comunicații de bandă largă, menită să asigure conectivitate și eficiență sporită în luptă.
Su-75 reprezintă încercarea Rusiei de a pătrunde pe piața internațională de export a avioanelor de luptă, dominată de SUA. Totuși, de la prima sa prezentare la Salonul Aeronautic MAKS 2021, Su-75 nu a generat interesul anticipat de ruși.
Și totuși, rușii avansează cu Su-75 Checkmate, dar în același timp caută să resusciteze proiectul Su-57

Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a
Su-57 „Felon” ar trebui să reprezinte vârful de lance al Forțelor Aeriene Ruse. Lansat inițial sub numele T-50 în cadrul programului PAK FA, avionul a efectuat primul zbor în 2010 și a intrat oficial în serviciu în 2020.
Este considerat răspunsul Rusiei la modelele americane F-22 Raptor și F-35 Lightning II, fiind proiectat pentru superioritate aeriană, atac în adâncime și misiuni de război electronic.
Azi Rusia se află într-un moment de cumpănă cu Su-57, așa cum arăta și DefenseRomania într-o analiză publicată recent. Practic pentru a salva proiectul rușii trebuie să se îndrepte spre un proces de modernizare cu ajutor extern, ceea ce înseamnă că ar putea oferi un acces rar întâlnit Indiei în programul Su-57.
Un element central este transferul complet de tehnologie către India, inclusiv accesul la codurile sursă și drepturile de integrare pentru sistemele de rachete indiene.
Rușii riscă mult pentru că împărtășirea codului sursă ar putea expune alte tehnologii ruse sensibile, ceea ce reprezintă un risc în contextul amenințărilor cibernetice actuale.
Până în prezent programul Su-57 merge greu spre foarte greu. Au fost livrate abia 20 de avioane și, de altfel, primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit. Marile probleme pe care rușii le-au întâmpinat au fost pe partea de motorizare.
Rămâne de văzut dacă Rusia va reuși să „scoată” ceva din proiectul Su-75 Checkmate, în contextul în care întâmpină atât de multe probleme la Su-57.
CITEȘTE ȘI: Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News