Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Industrie de apărare
Data publicării:
O imagine rară surprinzând împreună avioanele de vânătoare rusești Su-75 „Checkmate” și Su-57 „Felon” a reaprins dezbaterea despre ambițiile Rusiei în domeniul aviației stealth, într-un moment în care industria aeronautică rusă se află sub presiunea sancțiunilor.
Prototip al unui Su-75 Checkmate alături de un Su-57, într-o bază militară din Rusia. Photo source: Open sources via Defence Security Asia
Prototip al unui Su-75 Checkmate alături de un Su-57, într-o bază militară din Rusia. Photo source: Open sources via Defence Security Asia

Fotografia cu Su-75, apărută la începutul lunii octombrie 2025, arată pentru prima dată cele două avioane de generația a cincea alături. Imaginea e de pe o bază militară aeriană rusă, cel mai probabil la uzina Komsomolsk-pe-Amur, unde sunt fabricate ambele modele.

Imaginea „scursă” a circulat rapid pe rețelele sociale și a declanșat o avalanșă de speculații privind stadiul programului Su-75 Checkmate și strategia Rusiei de a-și consolida poziția pe piața globală a avioanelor stealth.

1. Prototip a... (su-75-su-57_37514400.jpg)

Prototip al unui Su-75 Checkmate alături de un Su-57, într-o bază militară din Rusia. Photo source: Open sources via Defence Security Asia

Cei de la Defence Security Asia, care au analizat recent subiectul, citează canalele ruse care transmit pe surse din interiorul industriei ruse, sugerând că prototipul avionului Su-75 Checkmate a intrat într-o etapă avansată de testare la sol, iar primul zbor ar putea avea loc până la sfârșitul lui 2025 sau începutul lui 2026, în ciuda dificultăților cauzate de războiul din Ucraina și de restricțiile tehnologice impuse de Occident.

Totuși, proiectul Su-75 se confruntă cu provocări semnificative. În primul rând lipsa microelectronicii occidentale, dificultăți în dezvoltarea motorului și constrângeri financiare. Rusia speră să compenseze prin comenzi externe, care ar putea injecta miliarde de dolari industriei sale de apărare.

Su-75 Checkmate se vrea un avion stealth de generația a 5-a, dar cu un singur motor.

 

De ce insistă Rusia pentru Su-75 Checkmate, un avion ce ar trebui să fie de generația a 5-a, dar cu un singur motor

 

2. Machetă a ... (su-75_30557900.jpeg)

Machetă a avionului Su-75, produs intens promovat de Rusia pentru export

Su-75 „Checkmate” este versiunea ușoară și mai ieftină a Su-57, destinată în special exportului.

Proiectat ca o alternativă semnificativ mai accesibilă la F-35, al cărui cost depășește 90 de milioane de dolari pe unitate, Su-75 a fost conceput ca un avion de vânătoare de generația a cincea, gândit să ofere capabilități avansate la un preț competitiv.

Echipat cu un singur motor Izdeliye, aparatul dispune, potrivit specificațiilor oficiale, de o viteză maximă de până la Mach 2, o autonomie de zbor de aproximativ 3.000 de kilometri și o capacitate de transport a încărcăturii de luptă de 7.400 de kilograme.

Sistemele de la bord includ un radar cu antenă activă cu fazare (AFAR), un complex optic și radio de supraveghere la 360 de grade, un sistem electronic integrat de bruiaj, precum și o rețea de comunicații de bandă largă, menită să asigure conectivitate și eficiență sporită în luptă.

Su-75 reprezintă încercarea Rusiei de a pătrunde pe piața internațională de export a avioanelor de luptă, dominată de SUA. Totuși, de la prima sa prezentare la Salonul Aeronautic MAKS 2021, Su-75 nu a generat interesul anticipat de ruși.

 

Și totuși, rușii avansează cu Su-75 Checkmate, dar în același timp caută să resusciteze proiectul Su-57

 

3. Avion de l... (su-57-zbor_01505800.jpeg)

Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a

Su-57 „Felon” ar trebui să reprezinte vârful de lance al Forțelor Aeriene Ruse. Lansat inițial sub numele T-50 în cadrul programului PAK FA, avionul a efectuat primul zbor în 2010 și a intrat oficial în serviciu în 2020.

Este considerat răspunsul Rusiei la modelele americane F-22 Raptor și F-35 Lightning II, fiind proiectat pentru superioritate aeriană, atac în adâncime și misiuni de război electronic.

Azi Rusia se află într-un moment de cumpănă cu Su-57, așa cum arăta și DefenseRomania într-o analiză publicată recent. Practic pentru a salva proiectul rușii trebuie să se îndrepte spre un proces de modernizare cu ajutor extern, ceea ce înseamnă că ar putea oferi un acces rar întâlnit Indiei în programul Su-57.

Un element central este transferul complet de tehnologie către India, inclusiv accesul la codurile sursă și drepturile de integrare pentru sistemele de rachete indiene. 

Rușii riscă mult pentru că împărtășirea codului sursă ar putea expune alte tehnologii ruse sensibile, ceea ce reprezintă un risc în contextul amenințărilor cibernetice actuale.

Până în prezent programul Su-57 merge greu spre foarte greu. Au fost livrate abia 20 de avioane și, de altfel, primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit. Marile probleme pe care rușii le-au întâmpinat au fost pe partea de motorizare.

Rămâne de văzut dacă Rusia va reuși să „scoată” ceva din proiectul Su-75 Checkmate, în contextul în care întâmpină atât de multe probleme la Su-57.

CITEȘTE ȘI: Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România

Ştiri Recomandate

Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
pixel