Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ministerul german al apărării vine cu veşti proaste: Nu există garanţii privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În urmă cu mai bine de două săptămâni, publicaţiile de specialitate din domeniul apărării şi securităţii, au precizat că Franța, Germania și Spania au găsit un numitor comun, punându-se de acord privind începerea ’’fazei 1B’’ a programul ’’Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului’’ (FCAS/SCAF) - care trebuie să fie operațional până în 2040 – care are ca scop dezvoltarea unui avion de generaţia a VI-a, dar şi a unor drone cu inteligenţa artificială. Cu toate acestea, încă nu a fost întocmită o ’’listă”  în care să fie specificate drepturi de proprietate intelectuală care urmau să fie puse la comun şi care să rămână în cadrul fiecărei companii implicate în acest proiect – acesta fiind şi mărul discordiei care a dus la întârzierea programului FCAS - dar nu există nici garanţii din partea Germaniei privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS.

În program sunt implicate giganți din industria de apărare din Europa, programul viitorului avion fiind dezvoltat de Franța, Germania și Spania. Potrivit datelor din industria, programul trebuie implementat până în 2040.

Next Generation Fighter a fost pus sub semnul întrebării când neînțelegeri între companiile din statele implicate cu privire la responsabilitățile și sarcinile din cadrul ambițiosului proiect au devenit publice. 

În timpul negocierilor, Eric Trappier, șeful Dassault Aviation, a atras atenția asupra dificultăţilor cu care se confruntă în negocierile cu Airbus în ceea ce privește partajarea sarcinilor industriale în cadrul programul SCAF și a propus un plan B pentru soluţionarea acestora, precizând că în caz contrar Franța poate dezvolta și singură aeronava. Ca răspuns, Airbus a anunțat că nu există un asemenea plan iar nicio națiune nu poate dezvolta singură avionul.

Deși Florence Parly, ministrul apărării de la Paris, a cerut să se ajungă la un acord până la 1 mai, lucrurile au întârziat puțin din cauza faptului că Germania nu a fost de acord cu privire la cele stabilite în utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală și la accesul pe care îl are în program. Până la urmă, giganții din industrie au bătut palma.

Amintim că luna trecută și publicația noastră a anunțat că Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord. Airbus și Dassault sunt principali contractori ai programului FCAS, participarea şi contribuţia fiind împărțite în mod egal între Franța, Germania și Spania. 

Din acest moment mingea este în terenul celor trei state, Franța, Germania și Spania care vor trebui să aprobe finanțarea care le-a fost prezentată de industrie. Practic, din acest moment, se deschide ușa pentru începerea dezvoltării prototipului Next Generation Fighter (NGF).

 

Nu există garanţii privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS

 

După ratificare, industria de apărare din statele implicate în proiect va începe dezvoltarea primului prototip al avionului de generația a VI-a. Potrivit sursei citate, se estimează că primul zbor al prototipului să aibă loc în 2026 sau 2027.

Publicaţia franceză Opex 360 se întrebă într-un articol, publicat săptămâna trecută, Bundestagul va ratifica acordul, deoarece ’’faza 1B’’ a programului SCAF se ridica aproximativ 4 miliarde de euro, iar Germania a fost mai tot timpul reticentă să semneze cu uşurinţă acorduri în domeniul apărării care depășește 25 de milioane de euro.

Sursa citată precizează că nici măcar Ministerul Apărării din Germania nu are, în acest moment, nicio garanție din partea Ministerului German al Finanțelor cu privire la finanțarea SCAF, dar nici a MGCS [Main Ground Combat System – viitorul tanc franco-german], precum nu are garanţii nici pentru programe militare naţionale, precum înlocuirea avionului de patrulare P3C Orion al Deutsche Marine. 

Într-adevăr, potrivit unui document „confidențial” al Ministerului Apărării din Germania la care a avut acces agenția Reuters, mai multe proiecte cu o valoare totală de câteva miliarde de euro „riscă să fie abandonate deoarece bugetul necesar pentru finanţarea acestora nu a fost aprobat”. 

„Pare puțin surprinzător faptul că Ministerul Apărării pune astfel sub semnul întrebării proiectele multinaționale considerate până acum sigure”, scrie blog-ul german Augen geradeaus! - un proiect jurnalistic care abordează teme care ţine de politica de apărare și securitate a Germaniei.

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România

Ştiri Recomandate

Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Casa Albă crede că un acord de pace privind războiul din Ucraina ar putea fi încheiat „chiar în această săptămână”
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
O navă rusească a intrat în apele teritoriale britanice și a îndreptat sisteme laser către aeronavele britanice de patrulare. Londra avertizează că e pregătită să răspundă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
pixel