Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ministerul german al apărării vine cu veşti proaste: Nu există garanţii privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În urmă cu mai bine de două săptămâni, publicaţiile de specialitate din domeniul apărării şi securităţii, au precizat că Franța, Germania și Spania au găsit un numitor comun, punându-se de acord privind începerea ’’fazei 1B’’ a programul ’’Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului’’ (FCAS/SCAF) - care trebuie să fie operațional până în 2040 – care are ca scop dezvoltarea unui avion de generaţia a VI-a, dar şi a unor drone cu inteligenţa artificială. Cu toate acestea, încă nu a fost întocmită o ’’listă”  în care să fie specificate drepturi de proprietate intelectuală care urmau să fie puse la comun şi care să rămână în cadrul fiecărei companii implicate în acest proiect – acesta fiind şi mărul discordiei care a dus la întârzierea programului FCAS - dar nu există nici garanţii din partea Germaniei privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS.

În program sunt implicate giganți din industria de apărare din Europa, programul viitorului avion fiind dezvoltat de Franța, Germania și Spania. Potrivit datelor din industria, programul trebuie implementat până în 2040.

Next Generation Fighter a fost pus sub semnul întrebării când neînțelegeri între companiile din statele implicate cu privire la responsabilitățile și sarcinile din cadrul ambițiosului proiect au devenit publice. 

În timpul negocierilor, Eric Trappier, șeful Dassault Aviation, a atras atenția asupra dificultăţilor cu care se confruntă în negocierile cu Airbus în ceea ce privește partajarea sarcinilor industriale în cadrul programul SCAF și a propus un plan B pentru soluţionarea acestora, precizând că în caz contrar Franța poate dezvolta și singură aeronava. Ca răspuns, Airbus a anunțat că nu există un asemenea plan iar nicio națiune nu poate dezvolta singură avionul.

Deși Florence Parly, ministrul apărării de la Paris, a cerut să se ajungă la un acord până la 1 mai, lucrurile au întârziat puțin din cauza faptului că Germania nu a fost de acord cu privire la cele stabilite în utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală și la accesul pe care îl are în program. Până la urmă, giganții din industrie au bătut palma.

Amintim că luna trecută și publicația noastră a anunțat că Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord. Airbus și Dassault sunt principali contractori ai programului FCAS, participarea şi contribuţia fiind împărțite în mod egal între Franța, Germania și Spania. 

Din acest moment mingea este în terenul celor trei state, Franța, Germania și Spania care vor trebui să aprobe finanțarea care le-a fost prezentată de industrie. Practic, din acest moment, se deschide ușa pentru începerea dezvoltării prototipului Next Generation Fighter (NGF).

 

Nu există garanţii privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS

 

După ratificare, industria de apărare din statele implicate în proiect va începe dezvoltarea primului prototip al avionului de generația a VI-a. Potrivit sursei citate, se estimează că primul zbor al prototipului să aibă loc în 2026 sau 2027.

Publicaţia franceză Opex 360 se întrebă într-un articol, publicat săptămâna trecută, Bundestagul va ratifica acordul, deoarece ’’faza 1B’’ a programului SCAF se ridica aproximativ 4 miliarde de euro, iar Germania a fost mai tot timpul reticentă să semneze cu uşurinţă acorduri în domeniul apărării care depășește 25 de milioane de euro.

Sursa citată precizează că nici măcar Ministerul Apărării din Germania nu are, în acest moment, nicio garanție din partea Ministerului German al Finanțelor cu privire la finanțarea SCAF, dar nici a MGCS [Main Ground Combat System – viitorul tanc franco-german], precum nu are garanţii nici pentru programe militare naţionale, precum înlocuirea avionului de patrulare P3C Orion al Deutsche Marine. 

Într-adevăr, potrivit unui document „confidențial” al Ministerului Apărării din Germania la care a avut acces agenția Reuters, mai multe proiecte cu o valoare totală de câteva miliarde de euro „riscă să fie abandonate deoarece bugetul necesar pentru finanţarea acestora nu a fost aprobat”. 

„Pare puțin surprinzător faptul că Ministerul Apărării pune astfel sub semnul întrebării proiectele multinaționale considerate până acum sigure”, scrie blog-ul german Augen geradeaus! - un proiect jurnalistic care abordează teme care ţine de politica de apărare și securitate a Germaniei.

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia

Ştiri Recomandate

Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Schimbare de paradigmă în Siria: Damascul cere SUA să devină garantul integrării militare interne
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
Cine clipește primul? Ursula von der Leyen: „Putin crede că poate rezista mai mult decât noi. Greșește” UE a deblocat un nou ajutor pentru Ucraina
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
SUA vor apăra Europa de Est de un atac al Rusiei. Rubio clarifică și la ce se referă ”testarea capacităților nucleare” anunțată de Trump
Premierul R. Moldova: Am avut recent o exprimare ruptă din context. România e strânsă legată de soarta noastră
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Mesajele tulburătoare ale lui Epstein către ruși: Puteți afla mai multe despre Trump discutând cu mine
Răspunsul UE la războiul hibrid al Rusiei: De ce noul „serviciu de informații” al Bruxelles-ului creează mai multe probleme interne decât rezolvă
Trump a promulgat legea care opreşte cea mai lungă paralizie bugetară din istoria SUA
Studiu: Riscul de blackout și reziliența energetică. Implicații asupra securității naționale
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
Rușii au finalizat crearea ,,trupelor de sisteme fără pilot''. Oficiali ucraineni afirmă că Rusia a copiat abordările de succes ale Ucrainei în acest domeniu
Vecinii înnoiesc flota, noi ne scufundăm în birocrație. Cum reușește Bulgaria să testeze fregate noi, construite acasă, în timp ce România încă face calcule
Surse africane: EAU finanțează "Corpul African" al Rusiei și își asigură un punct de sprijin vital în Republica Centrafricană pentru a susține războiul din Sudan
Armata rusă. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
„Războiul din Umbră” este deja aici. Fost comandant NATO avertizează asupra noii strategii de sabotaj a Rusiei: de la drone la „flote fantomă”
Situație critică la Pokrovsk: Peste 300 de militari ruși au intrat deja în oraș, iar retragerea ucrainenilor pare o chestiune de timp
Operațiunea Midas. Scandalul uriaș de corupție din Ucraina ia amploare. Ministrul Justiției a fost demis
Turcia prezintă primul obuzier autopropulsat produs în țară. T-155 TTA vrea să concureze Caesar și RCH 155
Strategia Națională de Apărare. Nicușor Dan: ”Cine nu reușește să facă saltul tehnologic, va fi penalizat”
Nu se poate fără petrolul rusesc, "o narațiune complet falsă". Croația îl acuză pe Orban că a dezinformat Casa Albă
Venezuela se pregătește pentru un atac american. Ce arme rusești folosește
Președintele Columbiei a ordonat suspendarea schimbului de informații cu SUA
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
pixel