Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ministerul german al apărării vine cu veşti proaste: Nu există garanţii privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În urmă cu mai bine de două săptămâni, publicaţiile de specialitate din domeniul apărării şi securităţii, au precizat că Franța, Germania și Spania au găsit un numitor comun, punându-se de acord privind începerea ’’fazei 1B’’ a programul ’’Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului’’ (FCAS/SCAF) - care trebuie să fie operațional până în 2040 – care are ca scop dezvoltarea unui avion de generaţia a VI-a, dar şi a unor drone cu inteligenţa artificială. Cu toate acestea, încă nu a fost întocmită o ’’listă”  în care să fie specificate drepturi de proprietate intelectuală care urmau să fie puse la comun şi care să rămână în cadrul fiecărei companii implicate în acest proiect – acesta fiind şi mărul discordiei care a dus la întârzierea programului FCAS - dar nu există nici garanţii din partea Germaniei privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS.

În program sunt implicate giganți din industria de apărare din Europa, programul viitorului avion fiind dezvoltat de Franța, Germania și Spania. Potrivit datelor din industria, programul trebuie implementat până în 2040.

Next Generation Fighter a fost pus sub semnul întrebării când neînțelegeri între companiile din statele implicate cu privire la responsabilitățile și sarcinile din cadrul ambițiosului proiect au devenit publice. 

În timpul negocierilor, Eric Trappier, șeful Dassault Aviation, a atras atenția asupra dificultăţilor cu care se confruntă în negocierile cu Airbus în ceea ce privește partajarea sarcinilor industriale în cadrul programul SCAF și a propus un plan B pentru soluţionarea acestora, precizând că în caz contrar Franța poate dezvolta și singură aeronava. Ca răspuns, Airbus a anunțat că nu există un asemenea plan iar nicio națiune nu poate dezvolta singură avionul.

Deși Florence Parly, ministrul apărării de la Paris, a cerut să se ajungă la un acord până la 1 mai, lucrurile au întârziat puțin din cauza faptului că Germania nu a fost de acord cu privire la cele stabilite în utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală și la accesul pe care îl are în program. Până la urmă, giganții din industrie au bătut palma.

Amintim că luna trecută și publicația noastră a anunțat că Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord. Airbus și Dassault sunt principali contractori ai programului FCAS, participarea şi contribuţia fiind împărțite în mod egal între Franța, Germania și Spania. 

Din acest moment mingea este în terenul celor trei state, Franța, Germania și Spania care vor trebui să aprobe finanțarea care le-a fost prezentată de industrie. Practic, din acest moment, se deschide ușa pentru începerea dezvoltării prototipului Next Generation Fighter (NGF).

 

Nu există garanţii privind finanţarea proiectelor SCAF și MGCS

 

După ratificare, industria de apărare din statele implicate în proiect va începe dezvoltarea primului prototip al avionului de generația a VI-a. Potrivit sursei citate, se estimează că primul zbor al prototipului să aibă loc în 2026 sau 2027.

Publicaţia franceză Opex 360 se întrebă într-un articol, publicat săptămâna trecută, Bundestagul va ratifica acordul, deoarece ’’faza 1B’’ a programului SCAF se ridica aproximativ 4 miliarde de euro, iar Germania a fost mai tot timpul reticentă să semneze cu uşurinţă acorduri în domeniul apărării care depășește 25 de milioane de euro.

Sursa citată precizează că nici măcar Ministerul Apărării din Germania nu are, în acest moment, nicio garanție din partea Ministerului German al Finanțelor cu privire la finanțarea SCAF, dar nici a MGCS [Main Ground Combat System – viitorul tanc franco-german], precum nu are garanţii nici pentru programe militare naţionale, precum înlocuirea avionului de patrulare P3C Orion al Deutsche Marine. 

Într-adevăr, potrivit unui document „confidențial” al Ministerului Apărării din Germania la care a avut acces agenția Reuters, mai multe proiecte cu o valoare totală de câteva miliarde de euro „riscă să fie abandonate deoarece bugetul necesar pentru finanţarea acestora nu a fost aprobat”. 

„Pare puțin surprinzător faptul că Ministerul Apărării pune astfel sub semnul întrebării proiectele multinaționale considerate până acum sigure”, scrie blog-ul german Augen geradeaus! - un proiect jurnalistic care abordează teme care ţine de politica de apărare și securitate a Germaniei.

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Cum își scufundă România propria industrie navală: Suntem la un pas să ratăm producția corvetelor ușoare în țară iar un gigant poate închide ușile
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX

Ştiri Recomandate

În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Războiul din Ucraina înghite aproape 40% din banii Rusiei. "E un buget militar", recunoaște Medvedev
NATO își propune să iasă din postura defensivă. Amiralul Giuseppe Cavo Dragone: Inclusiv o lovitură preventivă asupra Rusiei nu mai trebuie să fie un scenariu tabu
De ce nu au mai fost ridicate de la sol azi avioanele F-16 ale României. MApN demontează o teorie falsă: „În caz de război F-urile se ridică în orice condiție”
După încă o vizită la Moscova, Orban preia masiv tezele preferate ale propagandei ruse. Președintele Poloniei anulează brusc întâlnirea cu liderul ungar
La mulți ani, România! Militarii români și aliații noștri vor defila pe sub Arcul de Triumf cu ocazia Zilei Naționale a României (Video)
Avioanele Gripen, târâte într-un scandal de corupție. Cum e explicat prețul de 183 de milioane de euro pentru un singur avion
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Renașterea „Fantomei”: De ce reactivează Statele Unite linia de producție a bombardierului B-2 Spirit și ce trădează această decizie despre întârzierea B-21 Raider
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Avem dovada (Foto/Video): Ucraina a deschis oficial vânătoarea „flotei fantomă” în Marea Neagră. Imaginile care arată cum dronele Sea Baby au lovit petrolierele Rusiei
Dezinfectarea unui siloz de rachete aflat lângă orașul Derazhnya din centrul Ucrainei, 23 octombrie 1996. Sursa foto: Arhiva Radio Free Europe/AFP.
EXCLUSIV
Cum plătește Ucraina prețul naivității din 1994: A dat stocul de arme nucleare pe o bucată de hârtie, iar acum i se cere o amputare teritorială
Cum să supraviețuiești lângă Rusia: Estonia rescrie programa școlară și transformă pilotajul dronelor într-o competență vitală de apărare națională
Cum a fost lovită „flota fantomă” a Rusiei și de ce incidentul cu petroliere din Marea Neagră este un avertisment teribil pentru NATO
Sfidare la granița UE: Rusia a ridicat deasupra Balticii un bombardier strategic proaspăt modernizat, având la bord o rachetă de croazieră activă
Umilința scutului antiaerian rusesc: Dronele ucrainene au spulberat sistemele Buk și Tor, vitale pentru Kremlin. De ce devine Rusia vulnerabilă în propriul teritoriu
Mitul „Sarmat” s-a prăbușit din nou (FOTO/VIDEO): Eșecul catastrofal de la poligonul rusesc Yasny dovedește că șantajul nuclear al Rusiei nu are acoperire tehnică
pixel