Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
  Ascensiunea militară a Chinei, inclusiv în ceea ce privește tehnica militară de ultimă generație, nu mai e un secret pentru nimeni. Așa cum nu e nici faptul că Beijingul încearcă să egaleze puterea militară americană, iar în zona navală China a investit imens. China deține deja trei portavioane, iar pe ultimul, Fujian, l-a dezvoltat autohton cu tehnologii de ultimă generație. În comparație, SUA dețin 11 portavioane, din care 10 sunt din bătrâna clasă Nimitz și unul din noua clasă Ford, chiar portavionul ce poartă numele clasei, USS Gerald R. Ford. Atât Fujian al Chinei, cât și USS Gerald R. Ford dispun de sisteme de catapultare electromagnetice, fapt ce permit avioanelor o decolare mai rapidă, în timpi mai scurți și cu încărcătură mai mare. 
 Noul portavion chinez Fujian, dezvoltat autohton de China cu tehnologii de ultimă generație. Foto: Ministerul Apărării de la Beijing
  În ciuda acestor salturi tehnologice imense, China are încă de învățat în multe domenii. Inclusiv operarea portavioanelor. Căci în prezent noul portavion Fujian ar putea desfășura operațiuni aeriene la doar aproximativ 60% din capacitatea portavioanelor americane din clasa Nimitz, aflate în serviciu de aproape jumătate de secol.
Cel puțin aceasta e concluzia la care au ajuns doi ofițeri ai U.S. Navy, care au analizat noul portavion al Chinei.
 
Noul portavion chinez Fujian e o navă demnă de o superputere, dar americanii spun că poate efectua operațiuni aeriene la doar 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
 

Noul portavion chinez Fujian, dezvoltat autohton de China cu tehnologii de ultimă generație. Foto: Ministerul Apărării de la Beijing
Analiza punții de zbor a portavionului chinez Fujian arată că dispunerea catapultelor și a pistei de aterizare limitează ritmul decolărilor și al aterizărilor simultane, reducând eficiența operațională în luptă. „Zona de aterizare este mai lungă, iar unghiul punții este mai mic decât pe portavioanele americane, ceea ce micșorează spațiul pentru repoziționarea aeronavelor recuperate”, a explicat căpitanul (r.) Carl Schuster, într-o analiză pentru CNN, publicată săptămâna trecută.
Analiza experților americani arată că deși noul portavion chinez reprezintă un salt uriaș, fiind primul portavion chinez echipat cu sisteme electromagnetice de lansare a aeronavelor (EMALS), asemănătoare celor de pe USS Gerald R. Ford,  limitările de design rămân evidente. Și bloggeri militari chinezi au remarcat că poziția catapultelor, amplasate prea aproape de zona de aterizare, ar putea bloca temporar lansările atunci când avioanele J-15 sau J-35 aterizează, afectând ritmul operațiunilor.
În timp ce presa de stat chineză prezintă nava drept dovada că „China devine o mare putere navală”, analiștii occidentali avertizează că Beijingul are încă mult de învățat în domeniul operațiunilor de portavion. „Toate regulile privind operarea portavioanelor sunt scrise cu sânge, pentru că cineva a fost rănit sau a murit în timpul acestor misiuni”, a precizat și locotenent-comandorul american (r.) Keith Stewart, subliniind că experiența practică este esențială. Iar aici americanii încă dețin avantajul.
Americanii atrag atenția însă că Fujian e doar un „pas intermediar” în dezvoltarea Marinei Chinei, iar următorul portavion Type 004 va beneficia de lecțiile învățate. În ciuda progreselor tehnologice uriașe, americanii cred că Beijingul va mai avea nevoie de ani de antrenament intens pentru a egala perfromanțele operaționale ale Marine SUA.
 
Portavionul Fujian e un salt tehnologic uriaș pentru China. Chinezii dezvoltă deja al 4-lea portavion, în timp ce rușii nu mai au nicio astfel de navă
 
 

Noul portavion chinez Fujian, dezvoltat autohton de China cu tehnologii de ultimă generație. Foto: Ministerul Apărării de la Beijing
Deși ca număr de nave de luptă China va depăși SUA, în ceea ce privește capacitatea operațională mai are de recuperat. Beijingul a investit imens în ultimii ani în portavioane. China deține azi două portavione - foste nave sovietice - și a dezvoltat recent propriul portavion autohton Fujian. Concomitent dezvoltă deja al patrulea portavion, de data aceasta nuclear, Type 004. În tot acest timp rușii au pus „cruce” pe singurul lor portavion, bătrânul Amiral Kuznețov, așa cum arăta o analiză a DefenseRomania din această vară, după ce industria rusă a anunțat suspendarea pe termen nelimitat a operațiunilor de mentenanță a navei. Amiral Kuznețov se află în reparații din 2017, dar de atunci starea navei s-a înrăutățit constant.
În ceea ce privește portavionul chinez Fujian, cu un deplasament de 80.000 de tone, acesta este cel mai mare portavion chinez construit până acum apropiindu-se de deplasamentul american al clasei Nimitz care este de  97.000 de tone. 
Fujian a fost lansat în 2022 și a fost supus unor teste pe mare din septembrie 2024. Portavionul, echipat cu un sistem de catapultă electromagnetică, precum cele dezvoltate și utilizate de Marina SUA și urmează să intre în serviciul Marinei chineze în următoarea perioadă.
CITEȘTE ȘI: Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
 
 Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
  
 
  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News