Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Oprite după accidentul din decembrie, livrările de F-35 ar putea fi reluate. Aeronavele produse până acum vor fi supuse unei intervenții tehnice
Forțele aeriene
Data publicării:
În termen de 90 de zile, toate avioanele de luptă F-35 noi produse până în prezent vor fi supuse unei intervenții tehnice menite să rezolve problema vibrațiilor motorului, a anunțat joi Biroul Programului Comun (JPO) pentru F-35.
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Miercuri seara, JPO a emis o dispoziție tehnică prin care cere intervenția asupra întregii flote de F-35 existente la nivel global, nu doar a celei americane, în următoarele trei luni, precum și punerea imediată în aplicare pentru un „număr mic” de avioane consemnate la sol din decembrie 2022.

În declarația de presă de joi, JPO a anunțat că nu vor fi ținute la sol alte aeronave F-35 în afara celor construite recent, ale căror motoare F135 fabricate de Pratt & Whitney sunt vizate pentru problema vibrațiilor și care sunt reținute deja la sol de peste două luni și jumătate.

Biroul a mai informat că intenționează să colaboreze cu structurile armatei americane care operează F-35 și cu partenerii internaționali pentru a se asigura că înțeleg dispoziția tehnică. „Siguranța echipajelor de zbor este preocuparea principală a JPO”, a precizat autoritatea.

Livrările de F-35 au fost oprite la mijlocul lunii decembrie, după accidentul din Fort Worth, Texas, care a implicat un avion nou F-35B aflat în timpul zborului de verificare a calității. Acesta s-a dezechilibrat la aterizarea pe verticală, înclinându-se către înainte și rotindu-se pe sol înainte ca pilotul său să fie ejectat în siguranță. Accidentul a fost surprins de un amator și făcut public imediat pe rețelele sociale.

Video: Avionul F-35 prăbușit la Fort Worth:

Youtube video image

După acest accident, Lockheed Martin a oprit zborurile de acceptanță pentru noile F-35, care fac parte din testele obligatorii efectuate înainte de predarea unei aeronave, blocând astfel desfășurarea de noi livrări. De altfel, compania americană a confirmat joi că nu a reluat încă operațiunile de zbor sau livrările de noi F-35.

De asemenea, mai târziu în decembrie, Pentagonul și Pratt & Whitney au oprit livrările de motoare, iar investigația demarată a arătat că accidentul a fost generat de o problemă de vibrație a motorului. JPO a declarat că problema vibrațiilor este o „manifestare rară” și a anunțat în februarie că Pratt & Whitney, deținută de Raytheon Technologies, a dezvoltat o soluție pentru aceasta.

JPO a precizat că deși majoritatea aeronavelor F-35 nu se confruntă cu această problemă generată de rezonanța armonică a unor vibrații mecanice, se are în vedere aplicarea soluției de modernizare pentru întreaga flotă produsă, deoarece este o soluție „necostisitoare [și] non-intruzivă” a cărei implementare durează cel mult opt ore și care va permite menținerea aceleiași configurații la toate motoarele de pe F-35.

Din 24 februarie, JPO a autorizat Pratt & Whitney să reia livrarea motoarelor, iar Jen Latka, vicepreședinte al programelor F135 la Pratt & Whitney, a declarat marți că acum compania livrează motoarele cu soluția deja instalată.

Latka a declarat că inginerii de la Pratt & Whitney s-au mai confruntat cu probleme de rezonanță armonică la motorul F135 înainte de accidentul din 15 decembrie, dar ceea ce s-a întâmplat cu acel F-35B a implicat „aspecte noi”, a explicat aceasta, subliniind că „acolo au fost noi învățăminte”.

La rândul său, la presiunile media privind cauzele accidentului, JPO a răspuns că „rezonanța armonică este cauzată de sisteme care își îndeplinesc funcția normală. Investigația cauzei principale este încă în desfășurare pentru a determina unde se intersectează aceste sensibilități ale sistemului cu frecvențele de excitație.”

Atât JPO, cât și Pratt & Whitney au refuzat să comenteze cine va suporta costul modernizării și oprirea livrării. „Nu vom comenta responsabilitatea financiară. Ne concentrăm pe readucerea flotei la operațiuni de zbor complet sigure”, a fost mesajul transmis de biroul responsabil cu proiectul F-35.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?

Ştiri Recomandate

A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
pixel