SUA se grăbesc: Bombardierele B-21, primele avioane de generația a 6-a, pe repede înainte. Undă verde pentru producție, deși testarea nu e finalizată
Producătorul Northrop Grumman a primit undă verde de la Departamentul de Apărare al SUA pentru a începe producția noilor bombardiere nucleare strategice B-21, deși testele acestora nu s-au încheiat încă.
Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman
Programul bombardierului strategic american de generația a șasea a făcut un nou pas major mai rapid decât se estima.
Compania Northrop Grumman a primit contractul pentru producția primelor bombardiere stealth B-21 (low-rate initial production), la scurt timp după ce avionul de test a efectuat primele zboruri, potrivit subsecretarul apărării pentru achiziții și sprijin, William LaPlante.
„Toamna trecută, pe baza rezultatelor testelor la sol și în zbor și a planurilor mature ale echipei de producție, am dat aprobarea pentru a începe producția B-21, într-un număr limitat”, a declarat LaPlante pentru revista americană Air & Space Forces (22 ianuarie).
„Producția bombardierului stealth B-21 „Raider” avansează”. Unul dintre atributele cheie ale acestui program a fost proiectarea pentru producție de la început – și la scară mare – pentru a trimite un mesaj de descurajare credibil adversarilor. Dacă nu produci și nu furnizezi avioane de luptă la scară mare, capacitatea nu contează cu adevărat”, a spus LaPlante.
Pentagonul nu a precizat valoarea contractului, numărul de aeronave comandate sau data exactă la care a fost atribuit, dar potrivit declarației oficialului american, contractul a fost semnat înainte de sfârșitul anului 2023.
Northrop a confirmat declarația lui LaPlante: „Echipa noastră a primit contractul după ce B-21 a intrat în testele de zbor.” Aeronava de testare a arătat că B-21 este „pregătit să intre în producție, îndeplinind toate cerințele de performanță a zborului și de date.”
Compania a descris B-21 ca fiind „primul avion de generația a șasea din lume”, care oferă „o nouă eră de capabilități și flexibilitate prin integrarea avansată a datelor, senzorilor și armelor, fiind rapid actualizat pentru a depăși amenințările în evoluție”.
Una dintre condițiile cheie necesare pentru ca Northrop să primească contractul a fost un prim zbor, care a fost realizat pe 10 noiembrie 2023.
SUA vor dezafecta mai modernele bombardiere B-1 și B-2, dar vor moderniza vechile B-52
B-21 este „așteptat să intre în serviciu la mijlocul anilor 2020, cu un obiectiv de producție de minim 100 de avioane”, a declarat un purtător de cuvânt al lui LaPlante care a mai menționat că aeronava va înlocui bombardierele strategice B-1, dar și bombardierele B-2 Spirit, care sunt și ele în categoria stealth, dar au cele mai mari costuri de operare.
În schimb, vechile bombardiere B-52, care servesc în principal ca purtători de rachete și au cea mai mare sarcină utilă, vor rămâne în dotarea Forțelor Aeriene.
„Cerberus” a mai efectuat cel puțin un zbor după cel din 10 noiembrie 2023. Programul de testare este secret.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.
Până săptămâna trecută, Forțele Aeriene americane (USAF) au refuzat să spună dacă contractul a fost atribuit sau chiar dacă bombardierul a zburat a doua oară. Cu toate acestea, USAF au recunoscut că primul B-21, poreclit „Cerberus”, a zburat pe 17 ianuarie, dar au ascuns orice alte detalii.
„Pot confirma” că B-21 a zburat pe 17 ianuarie, a declarat un purtător de cuvânt al USAF. „Din motive operaționale, nu oferim detalii suplimentare legate de programul de testare, care să includă numărul de zboruri pe care le-a efectuat aeronava.”
Oficialii Pentagonului spun că lipsa de informații privind progresul programului B-21 vine la îndrumarea secretarului Apărării, Lloyd Austin, care a cerut, în mod deosebit, Forțelor Aeriene și Comandamentului Loviturii Globale (Global Strike Command) să organizeze un eveniment media doar la primul zbor al B-21. Unii oficiali au spus că Austin este îngrijorat de dezvăluirea detaliilor din care China ar putea culege informații despre avion, în timp ce alții au spus că dorește pur și simplu ca programul să păstreze un profil scăzut, probabil din cauza costului ridicat.
USAF speră să scurteze programul de testare al B-21 prin eliminarea unor activități de confirmare a cerințelor dacă anumite teste de referință se potrivesc îndeaproape cu predicțiile. Această abordare a mai fost luată înainte – în special pe F-35, unde s-a dovedit a nu avea succes – dar experții din industrie spun că metodele digitale moderne sunt mult mai avansate și oferă predicții cu fidelitate extrem de ridicată despre performanța aeronavei.
Forțele Aeriene americane nu au spus cât timp va fi B-21 în teste de zbor sau când se așteaptă să atingă capacitatea operațională inițială, în afară de expresia „la mijlocul anilor 2020”. Cu toate acestea, USAF a recunoscut că alte cinci aeronave sunt în diferite stadii de construcție la Uzina 42 Palmdale (California) și că cel puțin cinci dintre cele șase B-21 vor fi dedicate activităților de testare.
După ce testele de dezvoltare și operaționale sunt finalizate, instrumentele de testare ale acelor aeronave vor fi îndepărtate și vor fi transformate în bombardiere operaționale - proiectarea pentru producție de la început.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News