Pentagonul se pregătește pentru o comandă de avioane de luptă F-35 în valoare de 30 de miliarde de dolari
Departamentul Apărării al SUA și producătorul Lockheed Martin se apropie de un acord pentru aproximativ 375 de avioane de luptă F-35, pe o perioadă de trei ani, pe fondul așteptărilor privind o creștere a prețului pentru cea mai comună versiune a avionului din cauza cantităților mai mici comandate și a inflației.
Primul F-35A a costat 221 de milioane de dolari când a ieșit de pe linia de producție, în 2007. De atunci, cererea, producția și know-how-ul au crescut determinând scăderea prețului avionului la 79 de milioane de dolari.
În ultimele săptămâni, discuțiile dintre Pentagon și producător au stagnat din cauza problemei privind drepturile asupra datelor. Însă întâlnirea de ieri, de la Washington, ar putea conduce la o înțelegere atât cu privire la preț, cât și la cantitate, au informat surse apropiate. Dacă se ajunge la un acord, prețul final nu va rămâne totuși fix timp de câteva săptămâni sau chiar luni, însă o valoare totală finală este în jur de 30 de miliarde de dolari.
Dacă acordul este semnat în acest fel, ținta de cost unitar de 80 de milioane de dolari pentru F-35A va fi îndeplinită. Cu toate acestea, din cauza comenzil diminuate cu aproximativ 22% față de înțelegerea inițială din 2019 și a inflației din SUA, prețul F-35A ar mai putea crește.
Pe de altă parte, semnarea acordului ar fi cu atât mai interesantă cu cât aceasta vine și în contextul recentelor probleme de supraîncălzire semnalate la motorul F135, dezvoltat de Pratt & Whitney, a căror depășire se estimează câ va introduce costuri suplimentare ce nu pot fi neglijate,
Biroul Programului Comun F-35 își propune să aibă peste 400 de avioane de luptă F-35 în serviciu în țările membre NATO, până în 2030. În prezent, programul continuă cu participarea a 15 țări, cu excepția SUA. Peste 820 de livrări de F-35 au fost efectuate până acum, mai ales în SUA.
F-35 vine în trei configurații, modelul F-35A pentru U.S. Air Force și aliații americani; modelul F-35B, care poate efectua decolări scurte și aterizări verticale, precum versiunea F-35C pentru operarea pe portavioane.
Directorii Lockheed susțin că orice țară care deține în prezent o versiune de F-16, predecesorul F-35, este un potențial client pentru avionul de generația a cincea.
F-35 a avut mai multe succese recente recente pe piața de avioane de luptă, inclusiv în Finlanda, Elveția și Germania, în timp ce Grecia și Republica Cehă reprezintă clienți cu potențial ridicat de finalizare a unor contracte similare.
Citește și: Programul F-35, la răscruce. SUA sunt în fața unei decizii dificile privind motorul avionului iar în joc sunt miliarde de dolari
În SUA, vânzările către alte state a unor sisteme de luptă avansate, precum F-35, se efectuează pe baza acordurilor în care Pentagonul acționează ca intermediar între contractantul de apărare și guvernul străin.
În prezent, contractele care au ca obiect avioanele F-35 aduc aproximativ 27% din veniturile totale obținute de Lockheed Martin.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News